Vilken FPS borde jag ligga på med mina komponenter?

Permalänk
Medlem

Vilken FPS borde jag ligga på med mina komponenter?

Tjena! Tänkte checka om det finns någon som har en dator med liknande komponenter som kanske kan ge sina åsikter kring prestation, eller även de med andra datorer som har koll på detta.

Jag byggde datorn för 1 månad sedan och den innehöll följande...

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64-bit Pro
Processor: Intel core i7-9700k
Processorkylare: NZXT X62
Moderkort: Azus Prime Z390-P
Minne: G.skill Trident Z RGB 16 gb 3600Mhz
Grafikkort: Asus Geforce RTX 2070
Hårddisk:Samsung 970 EVO plus
Nätaggregat Corsair CX650M

Med dessa Komponenter så förväntade jag mig att jag skulle kunna lira spel på rätt höga fps.
Men jag känner att något inte är riktigt rätt. Jag lirar inte några jättekrävande spel för tillfället, League of legends, CS:GO, WoW Classic.. och jag har ännu inte nått 200 fps på någon av dessa spelen.
Jag vet inte om något är kopplat fel i datorn (Displayport från grafikkort -> Skärm), eller om något är fel i uppdateringarna kring komponenterna, men jag tänkte ta lite Screendumps på siffror och sådant o lägga upp här senare idag.

Med detta sagt hoppas jag kunna få hjälp med om jag saknar någon viktig uppdatering (länka?) eller om ni har andra ideér på saker o testa, inställningar i datorn, nvidia control panel, m.m.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Prova att köra testet på UserBenchmark för att se om någonting presterar sämre än majoriteten.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Ja, du borde utan problem klara de 200fps du nämner. Du nämner inte vilka fps du faktiskt ser, du har inte vsync aktiverat eller liknande?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@Decster: Jag ska ladda ner det senare idag när jag är hemma och köra, kan jag ladda upp resultaten här så ni kan ta del utav det?

Permalänk
Medlem

@inquam: Jag hade ju hoppats på det i varje fall. Jag kör med fps mätaren som är inbyggd i spelen för det mesta. Men jag ska mäta lite senare när jag kommer hem och visa det här!
Inte vad jag vet. Tror att jag har inaktiverat det.. Tänker du Vsync som finns inuti spelen eller en generell i typ Nvidia control panel om det finns där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Jag ska ladda ner det senare idag när jag är hemma och köra, kan jag ladda upp resultaten här så ni kan ta del utav det?

UserBenchmark laddar automatiskt upp resultatet till deras hemsida (anonymt förstås) och ger dig en länk till ditt resultat som du kan posta här.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för tipset! Då delar jag länken senare då.

Permalänk

Vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem

@svan_lind89: 1920x1080p både på skärm och i inställningar. Har även 144hz igång på skärmen med Displayport.
Kör i stort sett med inställningarna spelen rekommenderar (ultra). Jag testade sänka dessa en gång för att se om det blev bättre fps men då blev det bara värre med lägre fps och mer hackande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Prova att köra testet på UserBenchmark för att se om någonting presterar sämre än majoriteten.

Skrivet av inquam:

Ja, du borde utan problem klara de 200fps du nämner. Du nämner inte vilka fps du faktiskt ser, du har inte vsync aktiverat eller liknande?

Skrivet av perost:

UserBenchmark laddar automatiskt upp resultatet till deras hemsida (anonymt förstås) och ger dig en länk till ditt resultat som du kan posta här.

Skrivet av svan_lind89:

Vilken upplösning spelar du i?

Jag hoppas jag kopierar rätt sak nu. Detta är mina resultat.

UserBenchmarks: Game 92%, Desk 113%, Work 90%
CPU: Intel Core i7-9700K - 79.2%
GPU: Nvidia RTX 2070 - 90.9%
SSD: Samsung 970 Evo Plus NVMe PCIe M.2 500GB - 295%
RAM: G.SKILL Trident Z RGB DDR4 3200 C16 2x8GB - 74.6%
MBD: Asus PRIME Z390-P

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

UserBenchmarks: Game 92%, Desk 113%, Work 90%
CPU: Intel Core i7-9700K - 79.2%
GPU: Nvidia RTX 2070 - 90.9%
SSD: Samsung 970 Evo Plus NVMe PCIe M.2 500GB - 295%
RAM: G.SKILL Trident Z RGB DDR4 3200 C16 2x8GB - 74.6%
MBD: Asus PRIME Z390-P

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

PC STATUS: Overall this PC is performing below expectations (22nd percentile). This means that out of 100 PCs with exactly the same components, 78 performed better. The overall PC percentile is the average of each of its individual components. Use the charts in the benchmark sections of this report to identify problem areas.

Har ni nu några ideér på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

@ravkiT: Resultatet säger att du kör minnena i DDR4-2133 frekvens, vilket med största sannolikhet beror på att du inte slagit på X.M.P-profilen för minnena. Så börja med att gå in i BIOS och gör det, det brukar finnas en meny direkt på startsidan i BIOS där du kan välja minnesprofil.

Kontrollera också så att minnena körs i dual channel, du kan använda t.ex. CPU-Z för det. Det ska stå "Dual" i "Channel #"-fältet under Memory-fliken om det är rätt.

Men även om man tar hänsyn till minnena så känns det som att processorn underpresterar, det står 3.6 GHz på boost vilket betyder att den inte boostat alls. Det kan bero på dålig kylning, så kolla vilken temperatur processorn går upp i när du belastar den. Du kan använda t.ex. HWMonitor för att kolla temperaturerna. Det har även hänt att såna problem lösts genom att uppdatera BIOS på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@perost: Jaha oj, Kan det vara fel kopplat i moderkortet annars tror du eller det spelar ingen roll? jag har port 1&3 eller 2&4, måste kolla det hemma..
Men jag börjar med att kolla om den profilen som du pratar om, har inte fått använda det förr.
Jag vet att en polare hade kopplat sina ram minnen fel i moderkortet, och efter jag bytte plats på dem gick hans ram upp till full kapacitet.

Ska jag bara köra en download på basic -english och köra programmet, eller ska jag köra en custom download?

Jag vet inte om kylningen är fel, har för mig att den kyler bra. Men jag ska definitivt undersöka det också. Tyvärr åker jag utomlands nu under helgen så jag ska titta på allt detta under måndagen. Men jag återkommer!

Tack för ditt svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet verkar ju inte gå jättebra heller. Har du satt det i rätt slot och/eller sett till så att det köra i x16?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men har du kopplat skärmen i grafikkortet och inte moderkortet?

@Oppna: Hans gpu flaskas troligtvis av minnena och processorn som inte boostar över 3.6ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Dum fråga, men har du kopplat skärmen i grafikkortet och inte moderkortet?

@Oppna: Hans gpu flaskas troligtvis av minnena och processorn som inte boostar över 3.6ghz.

Det är nog korrekt, jag vet inte exakt hur user benchmark testar de olika komponenterna.

Om han löser cpu problemet och gpu kvarstår så kan det ju vara värt att kolla i alla fall

En snabb googling visade att andra haft liknande problem med att 9700k inte boostar som lösts via bios uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Jag märker att jag inte är lika vass som vissa andra på detta. Men när du nämner X16, är detta en inställning i datorn som behöver aktiveras? Samma här, jag får återkomma efter att jag har kontrollerat hur grafikkortet ligger inkopplat!

Jag tror jag ska ta en bild på layouten på moderkortet och ladda upp här så ni kan se vilka portar allt är inkopplat i?

Permalänk
Medlem

@r_b89: Skärmen är kopplat till grafikkortet med en displayport

Permalänk
Medlem

@Oppna: Ska jag försöka hitta en uppdatering till mitt Asus prime z390-p moderkort och uppdatera bios då alltså? I hopp om att detta kanske löser problemet med processorn.

Känns som att det varit smidigast att gå stegvis här och göra en sak, testa prestandan med Userbenchmarks, sedan fortsätta med nästa sak, etc..?

Permalänk
Medlem

@ravkiT: Det bör köra i x16 per automatik. Det du kan göra i BIOS är att load optimized defaults (enligt google F9 när du är i Bios. För att komma in i BIOS trycker du oftast F2 eller DEL under uppstart) och sedan aktivera XMP. Förutsatt att dina ram då sitter i dual channel, så bör din CPU efter det boosta korrekt.

Permalänk
Medlem

@ravkiT precis @r_b89 skriver så ska det vara i x16 från början. Men jag håller helt med r_b89. Börja med cpu då det kan vara grundorsaken till problemet.

Första steget är också precis som han säger att först kontrollera att de sitter i dual channel (se din manual för moderkortet för i vilka slots på moderkortet stickorna ska sitta i). Gå sedan in i bios och ladda optimized default och sen aktivera xmp och gör benchmarken så kan vi ta det därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

@FilipE92: Det bör köra i x16 per automatik. Det du kan göra i BIOS är att load optimized defaults (enligt google F9 när du är i Bios. För att komma in i BIOS trycker du oftast F2 eller DEL under uppstart) och sedan aktivera XMP. Förutsatt att dina ram då sitter i dual channel, så bör din CPU efter det boosta korrekt.

Skrivet av Oppna:

@FilipE92 precis @r_b89 skriver så ska det vara i x16 från början. Men jag håller helt med r_b89. Börja med cpu då det kan vara grundorsaken till problemet.

Första steget är också precis som han säger att först kontrollera att de sitter i dual channel (se din manual för moderkortet för i vilka slots på moderkortet stickorna ska sitta i). Gå sedan in i bios och ladda optimized default och sen aktivera xmp och gör benchmarken så kan vi ta det därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen!
Jag tittar på detta så snart jag kan! Som sagt är jag utomlands under helgen, så jag återkommer här på måndagen så kan vi förhoppningsvis ha löst problemet. Om inte så går jag igenom vad jag har gjort och försöker även ta lite screens så att ni enklare förstår vad som har blivit gjort!
Tack för ert stöd!

Permalänk
Medlem

@ravkiT: En sak till jag glömde, var att kolla så du inte fått på Render scale. Nvidias egna mjukvara är ganska glad för att skruva upp den om man optimerar genom den. Fick själv 183% i WoW Classic efter senaste uppdateringen = 80 fps då min native är 1440p.

I 1440p får jag 250-300 fps open world med mitt 2080.

Permalänk
Medlem

@r_b89: Tack, det lägger jag också i listan haha! Detta ställs in i Nvidia inställningarna alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

@perost: Jaha oj, Kan det vara fel kopplat i moderkortet annars tror du eller det spelar ingen roll? jag har port 1&3 eller 2&4, måste kolla det hemma..

Ja, om minnet inte kör i dual channel så är det troligtvis så att de sitter i fel sockel. Men det är som sagt enkelt att kontrollera med CPU-Z innan du börjar mecka med själva hårdvaran.

Skrivet av ravkiT:

Ska jag bara köra en download på basic -english och köra programmet, eller ska jag köra en custom download?

Vilket som går bra, custom-versionerna ändrar bara färgschemat och lägger in någon logga för tillverkaren i fråga. Funktionsmässigt är det ingen skillnad på dem.

Permalänk
Medlem

@perost: Grymt! Jag börjar där då! Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

@r_b89: Tack, det lägger jag också i listan haha! Detta ställs in i Nvidia inställningarna alltså?

Du kan nog styra det från Geforce Experience också, men även i spelet under grafikinställningarna så finns det en render scale. Den ska vara på 100 eller 100%, är den över så renderas det upp. För 1080p så är 133% render scale lika tungt att driva som en riktig 1440p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

...
Med detta sagt hoppas jag kunna få hjälp med om jag saknar någon viktig uppdatering (länka?) eller om ni har andra ideér på saker o testa, inställningar i datorn, nvidia control panel, m.m.

När du nu ändå kanske håller på att drunkna i alla goda tips...så ta också bort eventuella begränsningar i Bios:
Internal CPU Power Management / Turbo Mode Parameters:

- Long Duration Package Power Limit [Auto] >>> sätt till max (4095) eller varför inte 150W som är nånstans omkring vad ditt moderkort tål att ge. Du har bra kylning som kan kyla mer än 150W men det är moderkortet som sätter gränsen där. Men dessa gränser når du bara om du ska överklocka. Intels spec säger 95W här och ibland är det satt till 95W och ibland till max när moderkorten levereras.

- Short Duration Package Power Limit [Auto] >>> sätt till max eller 180W. Intels spec är 118W (95 x 1,25).

Ska du överklocka har du här ett system att jämföra med, länk till UserBenchmark.

Permalänk
Medlem

@r_b89: Det ska jag definitivt undersöka så inte något sådant har blivit fel.

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback: - Det är inga risker med att ändra värde på dessa då alltså? Jag ska gå igenom allt här o skriva ner exakt vad jag ska göra haha, förhoppningsvis förstör jag inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

@abc80piggyback: - Det är inga risker med att ändra värde på dessa då alltså? Jag ska gå igenom allt här o skriva ner exakt vad jag ska göra haha, förhoppningsvis förstör jag inget

Så länge du inte överklockar så kan du köra på max-värden utan problem.
Det som man/du vill få bort är att CPUn inte begränsas av de 95W som kan vara satt ibland.
Överklockar man så har man koll på temperaturer, effekt o vad moderkortet kan ge och sätter ändå sällan Package Power till att begränsa.

Men med tanke på det UserBenchmark du länkade till så gick CPUn ju inte upp i Turbo-frekvensen alls, dvs stannade på 3.6 GHz. Så följ de goda råden ovan i tråden, dvs kolla att minnena satts i dual channel, uppdatera Bios till senaste version, load optimized default, sätt XMP-profil, och även "Package power" jag skrev om.

De två "Package power"-värdena är till för att konfigurera ett system utefter den effekt som moderkortet kan ge, och utefter systemets kylförmåga. Jag uppskattar att din kylare borde kunna hålla CPUn under 80 grader vid 170-180W package power. Däremot är strömförsörjningen på moderkortet Z390-P ganska svag och har dålig kylning så jag skulle inte vilja kräma ut mer än 150W.