Lenovo Thinkpad X390 – utmärkt och välbyggd arbetshäst

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Thinkpad X390 – utmärkt och välbyggd arbetshäst

Hög kvalitetskänsla, god portabilitet och vasst tangentbord är några av ledorden för Lenovos bärbara dator Thinkpad X390, som idag ska sättas på prov ordentligt av SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick nyss min X1 Yoga gen4, Lenovo gör riktigt bra skit

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt att ni säger att tangentbordet är paradnumret för dator, när det är raka motsatsen tack var placeringen av FN-tangenten. Det gör den i princip obrukbar som Officehäst med snabbkommandon.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Anmärkningsvärt att ni säger att tangentbordet är paradnumret för dator, när det är raka motsatsen tack var placeringen av FN-tangenten. Det gör den i princip obrukbar som Officehäst med snabbkommandon.

Brukar gå ändra i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Anmärkningsvärt att ni säger att tangentbordet är paradnumret för dator, när det är raka motsatsen tack var placeringen av FN-tangenten. Det gör den i princip obrukbar som Officehäst med snabbkommandon.

Skrivet av [!]:

Brukar gå ändra i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Har gått att ändra i bios i en herrejösses massa år

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Anmärkningsvärt att ni säger att tangentbordet är paradnumret för dator, när det är raka motsatsen tack var placeringen av FN-tangenten. Det gör den i princip obrukbar som Officehäst med snabbkommandon.

Från artikeln: "En annan liten anmärkning är att FN-tangenten sitter monterad längst ned till vänster på tangentbordet och CTRL-tangenten är flyttad ett steg till höger, vilket kan upplevas besvärligt om man är inte är van vid denna placering. Det går dock att lösa detta genom att i BIOS konfigurera om så att FN och CTRL byter funktion med varandra."

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av [!]:

Brukar gå ändra i bios.

Skrivet av issue:

Har gått att ändra i bios i en herrejösses massa år

Skrivet av Gurk:

[...] Det går dock att lösa detta genom att i BIOS konfigurera om så att FN och CTRL byter funktion med varandra."

Med risk för att låta som en Messerschmitter, men man behöver inte gå via BIOS längre utan det kan skötas via Lenovo Vantage.

Jag tycker dock det är synd att man väljer samma väg som Apple med fastlödda komponenter och fastlimmade batterier. Det är inte konsumentvänligt eller servicevänligt med sådan inlåsning vilket borde återspeglas i omdömet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dr.Mabuse:

Med risk för att låta som en Messerschmitter, men man behöver inte gå via BIOS längre utan det kan skötas via Lenovo Vantage.

Jag tycker dock det är synd att man väljer samma väg som Apple med fastlödda komponenter och fastlimmade batterier. Det är inte konsumentvänligt eller servicevänligt med sådan inlåsning vilket borde återspeglas i omdömet.

Lenovo Vantage är överraskande bra för att vara "tillverkarskapat bloatskräp" eller vad man ska säga. Har slagit av en massa onödiga notifieringar och skit (som iaf fanns i äldre versioner), men kör den manuellt regelbundet för att uppdatera drivrutiner etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Med risk för att låta som en Messerschmitter, men man behöver inte gå via BIOS längre utan det kan skötas via Lenovo Vantage.

Jag tycker dock det är synd att man väljer samma väg som Apple med fastlödda komponenter och fastlimmade batterier. Det är inte konsumentvänligt eller servicevänligt med sådan inlåsning vilket borde återspeglas i omdömet.

Vad jag vet så sitter batteriet skruvat och inte limmat.
Finns saker att önska om x390 som att de borde visat vägen och kört ish 70Wh batteri men att det är fastlödda komponenter i en 13 tummare (eller är den fortfarande 12.5?) är lite där man måste börja om man ska få ner storleken, den var ju i princip större än X1C som är en 14".
Så länge de inte gör sådan i större maskiner.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Finns även ThinkPad X395 med Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns verkligen ingen anledning utöver OS att köpa mac när lenovo släpper såpass stilrena produkter. Synd att jag valde en HP när jag köpte bärbar förra året...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Thinkpads är fan underbara

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Lenovo ThinkPad är underbara produkter, dock håller jag inte med kommentarerna om att det "bara är att ändra i BIOS". Det är en annan fysiskt storlek på tangenterna, som gör att det inte är lika bekvämt att trycka på den tangenten. Jag kommer vara lika missnöjd med den missen tills de flyttar tillbaka knappen till dit den hör hemma.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aje:

Anmärkningsvärt att ni säger att tangentbordet är paradnumret för dator, när det är raka motsatsen tack var placeringen av FN-tangenten. Det gör den i princip obrukbar som Officehäst med snabbkommandon.

Skrivet av jreklund:

Lenovo ThinkPad är underbara produkter, dock håller jag inte med kommentarerna om att det "bara är att ändra i BIOS". Det är en annan fysiskt storlek på tangenterna, som gör att det inte är lika bekvämt att trycka på den tangenten. Jag kommer vara lika missnöjd med den missen tills de flyttar tillbaka knappen till dit den hör hemma.

Tog mig två veckor att lära mig och nu byter jag fritt mellan laptoptangentbordet och desktopmaskinen utan att tänka på olika placering av FN-CTRL.

I mitt tycket så är det egentligen inte så farligt. Hade dock samma åsikt som er innan jag testade att använda ett tangentbord med fel placering på CTRL.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Det finns verkligen ingen anledning utöver OS att köpa mac när lenovo släpper såpass stilrena produkter. Synd att jag valde en HP när jag köpte bärbar förra året...

Den där loggan som sitter både på ”locket” och handlovsstödet (!!!) är banne mig inte stilren enligt min ödmjuka åsikt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Emil Hansson: Skulle vara riktigt kul om du får möjligheten att testa en Ryzen-utrustad thin-and-light laptop!
Bra test på thinkpaden!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Emil Hansson: Skulle vara riktigt kul om du får möjligheten att testa en Ryzen-utrustad thin-and-light laptop!
Bra test på thinkpaden!

Låt Zen2 komma till laptop först. För nuvarande är inte särskilt spännande tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fick nyss min X1 Yoga gen4, Lenovo gör riktigt bra skit

Har en 2 år gamla sådan.
1 vecka gamla pajade den.
Efter reparationen har den aldrig varit sittt lik.
Märkte efter 1år och under 100 laddningar att batteriet endast har 64% kvar i sig men Lenovo lämnar bara 1år på batterit så det är bara att köra vidare med skräpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad jag vet så sitter batteriet skruvat och inte limmat.

Vad jag vet så nämnde jag ingen specifik modell. Jag kommenterade Lenovos nya affärsmodell och "utveckling" i största allmänhet med några exempel. Det finns fler exempel på försämringar för olika modeller men vad gäller fastlimmat batteri så är det P53 jag syftar på.
Bara att läsa reviews på Notebook Check för önskad modell så ser du vad som är bättre/sämre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lenovo Vantage är överraskande bra för att vara "tillverkarskapat bloatskräp" eller vad man ska säga. Har slagit av en massa onödiga notifieringar och skit (som iaf fanns i äldre versioner), men kör den manuellt regelbundet för att uppdatera drivrutiner etc.

Jag nu har man samlat allt relevant under en och samma app och verkar faktisk fungera bra (kör också manuella uppdateringar). Önskar bara att min dator fungerade lika bra den också...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

riktigt idiotiskt att 2019 köpa en så dyr laptop med enbart 8GB RAM som inte går att uppgradera

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Inaktiv

i5'a med 8gb ram och 256gb ssd för 16000kr.. slutade läsa där.

Behöver en ny bärbar, men funderar ta mig fan på att köpa ett nytt batteri till min 5 år gamla dator som kostade 4000kr istället, en i5a med 8gb ram den också. Kanske en SSD för att piffa upp den också kostar ju bara några hundringar numera.

Ja denna är säkerligen lite snabbare, lite bättre kvalitet och bättre skärm o batteritid. Men generellt så tävlar den ta mig fan fortfarande mot en 5 år gammal dator som kostade 1/4 så mycket.
Vilken utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har en 2 år gamla sådan.
1 vecka gamla pajade den.
Efter reparationen har den aldrig varit sittt lik.
Märkte efter 1år och under 100 laddningar att batteriet endast har 64% kvar i sig men Lenovo lämnar bara 1år på batterit så det är bara att köra vidare med skräpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ibland så har man otur, flera på firman har gen2 och gen3 och dom har inte haft några problem än och hävdar att det är den bästa maskin dom haft.
Jag tänkte gå på en x1 carbon då jag haft en sån förut, men snubblade över att gen4 kommit och att den minskat i storlek så de fick bli en sån

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv

Sen första gången jag la fingrarna på en Lenovo ThinkPad har jag varit såld på dess känsla. Min T520i (2011) behöver nog snart bytas ut. Så fler recensioner på Lenovos!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kan bara stämma in i Thinkpad-kören! Sitter på en Thinkpad X380 Yoga och har nog aldrig varit mer nöjd med en bärbar dator. För någon som normalt fall använder ett Logitech Illumnated på stationär dator är även tangentbordet en fröjd att skriva på.

Bra test @Emil Hansson!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Skärmen som erbjuds för dagens mått och 16000 kr är ju pinsam. 300 nits för ny modell 2019 på en professionell dator är ju pinsamt idag. Går ju knappt att jobba med om solen ligger på i rummet eller om man är utomhus. Att ljudet är helkasst i en jobbdator är också oacceptabelt då man ska kunna köra konferenser mm. 70% SRGB när mobiler, mac och flera PC konkurrenter erbjudit 100% SRGB i flera år.
Känns som att de stannat totalt i utvecklingen på dessa punkter men ska ändå ta så mycket betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar X-Serien, har haft samma Thinkpad sen 2012 och den bara jobbar på varje dag i alla väder.
Givetvis är jag sugen på en ny men kan inte försvara ett nyköp så länge min gamla trotjänare X230 fortfarande klarar alla uppgifter utan problem.

Lätt bästa datorn jag någonsin ägt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av DavidtheDoom:

Tog mig två veckor att lära mig och nu byter jag fritt mellan laptoptangentbordet och desktopmaskinen utan att tänka på olika placering av FN-CTRL.

Problemet som jag ser det är att du behöver vänja om dig. Du ska inte behöva uppleva det problemet till att börja med. Du ska kunna byta dator utan problem. Sätter man sig vid en annan dator så blir det fel (rätt) igen. Det stoppar mig dock inte mig från att välja Lenovo ändå, kört det i 10+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jag vet så nämnde jag ingen specifik modell. Jag kommenterade Lenovos nya affärsmodell och "utveckling" i största allmänhet med några exempel. Det finns fler exempel på försämringar för olika modeller men vad gäller fastlimmat batteri så är det P53 jag syftar på.
Bara att läsa reviews på Notebook Check för önskad modell så ser du vad som är bättre/sämre.

Fast P53 har inte heller limmat batteri. De bytte till internt batteri men det sitter med 3 skruv likt tangentbordet men behöll bra storlek på det iallafall. Att Lenovo limmar i konsumentdatorer kan vara möjligt men där är jag inte insatt och hade själv inte köpt en lenovo konsument dator före något annat. Finns anledningar och motiveringar att skruva in ett batteri i datorn och jag ser inget fel med det men att limma är bara för att spara ören och vara dumma.
Men ja Notebookcheck är riktigt ingående

Skrivet av KAN1N:

Skärmen som erbjuds för dagens mått och 16000 kr är ju pinsam. 300 nits för ny modell 2019 på en professionell dator är ju pinsamt idag. Går ju knappt att jobba med om solen ligger på i rummet eller om man är utomhus. Att ljudet är helkasst i en jobbdator är också oacceptabelt då man ska kunna köra konferenser mm. 70% SRGB när mobiler, mac och flera PC konkurrenter erbjudit 100% SRGB i flera år.
Känns som att de stannat totalt i utvecklingen på dessa punkter men ska ändå ta så mycket betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lenovo har nog aldrig haft bra skärmar i deras professionella datorer. Finns undantag som X1C och andra i prisklassen svindyr, P5x och P7x.
Det är inte bara ett lenovo problem men även något i DELL och HP, men Lenovo har varit värst på det. Det är ett consumer problem från vissa företag som frågat efter den billigaste panelen som uppfyller deras krav, lite varför man fortfarande kan köpa 768p panel på en ny thinkpad år 2019. Kostar några kronor att gå upp i skärmpanel men vissa företag vill inte betala för det. Lenovo är bättre på det idag än för säg 4-5 år sedan men fortfarande inte super paneler för det mesta

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@jreklund: Testa att mappa om Ctrl till exempelvis caps lock med SharpKeys. Jag använder aldrig caps lock och har insett att det är mer ergonomiskt mig att sträcka mig efter caps lock än control-tangenten för snabbkommandon.