Permalänk
Medlem

d va d d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

En för mig väldigt enkel regel är att översätta till vi och oss.
Vi = de och oss = dem

Jag och mig fick jag lära mig. Den som passar bäst in brukar det vara. de=jag dem=mig

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Finns kanske en del som kan skillnaden, men sedan vet hen inte om det själva, hur duktiga di är. Men då man kan testa ens förmåga, på denna häringa länken.

SvD Quiz Kan du skilja på de och dem?

6/10

Hade fel på alla "Båda är rätt". Tänker ganska svart/vitt, inget jäkla velande!

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

Hen till allt, smidigt. 😉

Permalänk
Medlem

Mycket viktig tråd; skönt att se att fler bryr sig om detta, samt andra små språkgrodor som flyger runt. Eloge till TS som tar upp ämnet

Ett tips till den som är osäker på ifall det skall vara "de" eller "dem" är att alltid chansa på "de" - det är det vanligare av de två orden, samt att om det skulle vara fel så är det lättare för läsaren att förlåta ett malplacerat "de", då man mest framstår som slarvig istället: "Aha, vederbörande skrev litet för fort och glömde ett 'm' bara".

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite relaterat. Läste "Bara knyt, Alfons!" för treåringen igår kväll, ett exemplar från när jag var liten – tryckt 1988. Visserligen en barnbok, men noterade att "dom" används friskt. Så att det ordet är en ny trend för en lat generation och så vidare som diskussionerna ibland landar i är nog lite efterkonstruktion.

Inte så lite efterkonstruktion heller.
Diskussionerna om "de"/"dem"/"dom" lät exakt likadant för 20-30 år sedan. Ingenting har förändrats på den punkten sedan dess.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xcluzive:

Jag och mig fick jag lära mig. Den som passar bäst in brukar det vara. de=jag dem=mig

Tycker inte detta är en bra tumregel, som jag skrev tidigare i tråden.

Skrivet av Arditi:

Ett tips till den som är osäker på ifall det skall vara "de" eller "dem" är att alltid chansa på "de" - det är det vanligare av de två orden, samt att om det skulle vara fel så är det lättare för läsaren att förlåta ett malplacerat "de", då man mest framstår som slarvig istället: "Aha, vederbörande skrev litet för fort och glömde ett 'm' bara".

Detta tycker jag är ett bra tips. Mycket bättre att chansa på "de" än "dem" iallafall. Förstår faktiskt inte varför folk inte verkar göra det, när det verkar vara så viktigt att hålla nere antalet tangenttryckningar till ett absolut minimum i precis alla andra sammanhang.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min "pet peeve" är väll istället för väl. En väll är en svetsfog. Jag själv är knappast perfekt, har också svårt med de/dem emellanåt. Dessutom skriver jag hellre ett engelskt uttryck än en dålig översättning.

Permalänk
Hjälpsam

I talspråk använder jag de och dem, iofs låter ofta dem snarlikt som dom, men de är alltid de.

Jag kan väl inte vara den enda som faktiskt använder ordet [de]?

I skriftspråk använder jag såklart de/dem, skriver aldrig dom. Saker som dom i skriftspråk och massiv särskrivning upplever jag som obildat och vulgärt (40+are här).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker inte detta är en bra tumregel, som jag skrev tidigare i tråden.

Detta tycker jag är ett bra tips. Mycket bättre att chansa på "de" än "dem" iallafall. Förstår faktiskt inte varför folk inte verkar göra det, när det verkar vara så viktigt att hålla nere antalet tangenttryckningar till ett absolut minimum i precis alla andra sammanhang.

Fortfarande en fantastiskt bra tumregel. I det tredje fallet är det lätt att se att man alltid applicerad "de".

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Har alltid skrivit "dom"

Att höra "dom" och se i skrift "de" eller "dem"

Vi uttalar inte bokstaven "e" i dom.

Då är det Norska och Danska vi ser ut och tolkas som i skrift.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vi uttalar inte bokstaven "e" i dom.

Jag säger faktiskt "de" ibland.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Är det inte hög tid att reformera svenskan?
Ersätt de/dem/det med: de
Och inför andra förenklingar. Det är soligt idag. Blir: De e solit ida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och inför andra förenklingar. Det är soligt idag. Blir: De e solit ida.

nej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Är det inte hög tid att reformera svenskan?
Ersätt de/dem/det med: de
Och inför andra förenklingar. Det är soligt idag. Blir: De e solit ida.

Skickades från m.sweclockers.com

Ähh. Varför ha kvar "e" i de i så fall.
"D e solit ida."

Eller ja. Det tycker jag nog inte riktigt egentligen.
Lite väl radikalt för min smak.
Inte minst att helt rationalisera bort dem och dom.

Om man skulle ge sig på en reformation så hade jag hellre sett att man drog ner antalet stavningar på sje-ljuden från 65 stycken (yeah, really (well listan är väl tveksam ibland... då) ) till 2 st. För vi har bara två olika uttal - som i kyl och som i sju. Där har det verkligen blivit tokigt
Men det är lite out of scope för den här tråden kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Varför ha kvar "e" i de i så fall.
"D e solit ida."

Eller ja. Det tycker jag nog inte riktigt egentligen.
Lite väl radikalt för min smak.
Inte minst att helt rationalisera bort dem och dom.

Om man skulle ge sig på en reformation så hade jag hellre sett att man drog ner antalet stavningar på sje-ljuden från 65 stycken (yeah, really) till 2 st. För vi har bara två olika uttal - som i kyl och som i sju. Där har det verkligen blivit tokigt
Men det är lite out of scope för den här tråden kanske.

Jag håller med du. Kanske dags med en ny tråd. Min stavningsreform var på skoj... Men något behöver göras när vi svenskar ofta kör fast i stavning och grammatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xcluzive:

Fortfarande en fantastiskt bra tumregel. I det tredje fallet är det lätt att se att man alltid applicerad "de".

Jaså? Inte så säker på att särskilt många håller med dig.

Klicka för mer information
Citat:

i början är spelet tråkigt, tyckte likadant som dig, sen utvecklas det till ett av dem bästa spelen jag spelat. Mvh/

#17658144

Citat:

Kommentera din top 5 dem bästa spelen någonsin!

#13731781

Citat:

Har tänkt ett tag på att jag ska fixa sleevade kablar och undrar var man kan få dem bästa (har ett Corsair RM750x).

#17766060

Citat:

hade priset varit runt 5000-6000 kr så hade det varit ett av dem bästa köpen just nu.

#17237764

Citat:

Ja, jag skulle nog kunna säga att dem flesta spelen jag lirar har dålig FPS jämfört med vad det egentligen skulle kunna vara.

#18073707

Citat:

Tjena precis bytt upp mig från ett 1050 ti 4gb till ett msi radeon rx 580 8gb. Men när jag kör dem flesta spel utan freesync så får jag konstiga lag spike och det känns inte så smidigt eller vad man ska säga fast man har runt 200 fps.

#17698774

Citat:

Jag spelar väldigt mycket CS GO och fortnite samt PUBG men prioriteringen ligger på CSGO. Spelar dem flesta spelen på 1080p.

#17725957

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså? Inte så säker på att särskilt många håller med dig.

Förstår inte problemet. de=jag dem=mig Där det inte går = de
simple as that Jag tycker det vrider sig i tungan på de exempel du tog upp om man väljer att skriva dem.

men creds till dig att ta dig tiden att leta upp folks fel

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte problemet. de=jag dem=mig Där det inte går = de
simple as that Jag tycker det vrider sig i tungan på de exempel du tog upp om man väljer att skriva dem.

Folk fattar inte detta; därav min noggrant uttänkta minnesregel som är tänkt att täcka in samtliga fall så gott som möjligt.

Minnesregeln med jag/mig har för övrigt också problemet att jag/mig är singular och de/dem plural. Så för ”Dom är glada” tvingas man välja mellan ”Jag är glada” och ”Mig är glada”, som båda är fel. Därför har jag valt vi/oss istället.

Citat:

men creds till dig att ta dig tiden att leta upp folks fel

Nåja, inte så jobbigt som man kan tro. Bara att söka på typ site:sweclockers.com "dem flesta", välja ut några lämpliga inlägg, citera, och slutligen köra en schysst sök och ersätt med regex i Atom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Folk fattar inte detta; därav min noggrant uttänkta minnesregel som är tänkt att täcka in samtliga fall så gott som möjligt.

Minnesregeln med jag/mig har för övrigt också problemet att jag/mig är singular och de/dem plural. Så för ”Dom är glada” tvingas man välja mellan ”Jag är glada” och ”Mig är glada”, som båda är fel. Därför har jag valt vi/oss istället.

Nåja, inte så jobbigt som man kan tro. Bara att söka på typ site:sweclockers.com "dem flesta", välja ut några lämpliga inlägg, citera, och slutligen köra en schysst sök och ersätt med regex i Atom.

Okej då, jag ger mig Kan ju bli lite fel med plural också som sagt, men ofta låter den ena bättre iallafall än den andra även om den inte är grammatiskt korrekt

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

De och dem ändrar iaf inte betydelsen på en mening. Till skillnad från sär skrivning... Död åt fenomenet! (Jag anklagar engelskan där ihopskrivning är undantag och särskrivning standard)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Att folk använder dom istället för de och dem har jag inget emot, det är trots att vedertaget och accepterat i SAOL och då är de fine by me.

Däremot stör jag mig nåt enormt på folk som säger han istället för honom, tex: "Jag ska hämta ett glas till han."

Eller när folk är så otroligt ospecifika. När vi knackade på hos min svägerska sade hon: "Kom in. Han håller han!" Här hade jag istället sagt: Richard håller hunden! Hur svårt kan det vara att vara lite specifik?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Finns kanske en del som kan skillnaden, men sedan vet hen inte om det själva, hur duktiga di är. Men då man kan testa ens förmåga, på denna häringa länken.

SvD Quiz Kan du skilja på de och dem?

6/10 men då läste jag inte svaren ordentligt och missade helt att båda kunde vara rätt på vissa. Snacka om att slarva. Tur att det inte var ett högskoleprov😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex:
Sen finns de, som inte vet att enligt svenska akademin är dom godkänt istället för att skriva dem.
Finns de som inte kan se skillnaden på talspråk, gentemot hur man skriver, finns till och med lärare i svenska som ansåg att hen var ett bra ord då man inte behövde veta skillnaden på könet. Så istället för.
Den vi pratade med.
Hen vi pratade med.

Nu har jag iofs dyxlexi.
Men mina lärare i högstadiet sa använd talspråk och sedan tänk om det är dom så skriv dem.
Däremot så var högläsning det som var viktigast för mig för att avgör om jag skulle säja dem eller dom. Man läser hela meningen och pratar och ser om det låter vettigt.

EDIT:
ska vara:
Men mina lärare i högstadiet sa att jag skulle använda talspråk för att själv höra hur det låter.
Sedan tänk att om "det" passar in skriv "dem", "de" om det inte passar in.
Summan sumarum. Jag har blandat ihopp det de försökte lära mig i grundskolan och gymnasiet. Efter gymnasialt i mitt fall. var inte så mycket stavning och meningsbyggnad.
Skulle inte förvåna mig om jag får till der die das bättre än de samt dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hACmAn:

Men mina lärare i högstadiet sa använd talspråk och sedan tänk om det är dom så skriv dem.

Skrämmande att detta råd någonsin yppats av en lärare (om det du säger stämmer).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Off:
@Alling:

Var iofs 2003 någon gång jag hade en lärare i svenska. Skulle inte förvåna mig om det var då någon skulle lära mig skillnaden mellan Alltid och aldrig. Att man hörde på ordet att det skulle vara två ll eller ett l. Det ända han lyckades med var att göra mig mer förvirrad.
Däremot lyckades det delvis med muskel minne. Problemet är om man redan lärt sig fel.
Kan bli som vanligt. Funderat i flera minuter på om det är upp till 9 som man ska skriva ut siffran nio. och inte just 9.

Edit: Kan minnas fel.

Edit2: Hittat mitt felcitat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Blev lite härdad när jag umgicks med en bekant som använde "Dem" konsekvent, "Dem skulle bara hämta nåt" etc.

Däremot stör jag mig litegrann på "Så vi tar denna korven.." för att folk tror att "den här" == "denna" och språkörat är helt tyst. Mitt gnäller, vene om jag bör ge det en hård klapp så att det kanske rättar till sig eller om "Denna knappen" faktiskt är lika fel som det låter.

(Det allra mest störande är språktrenden som dök upp när jag bodde utomlands - "öppna upp fönstret Beril!" och "Stäng ner volvon så inte motorn varvar" och "Spara ner filen". Vad tillför "upp" och "ner"? Man minimerar ett fönster eller stänger det, sen sparar man en fil. Numer ofta "upp", rätt upp i molnet.
I GIS-sammanhang är "leeegeeendeeen" rätt störigt också. Ärligt talat så finns det inte i SAOL och även om repeterat missbruk kanske har en tendens att hamna där så är inte slaget förlorat ännu. Så svårt är inte ordet "teckenförklaring".)

Edit. Usch vad mycket som döljer sig just under ytan

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:
Nu är jag någon av de som du nog kan irritera dig på.
Men "Spara ner filen" var något som jag trodde hade med dålig översättning att göra. Save file? Download this file?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en väldigt liten del av befolkningen som läser böcker i någon större utsträckning idag. Jag stör mig på dom/han men jag kan leva med det så länge språket är förståeligt. Det jag upplever som mest irriterande är att många inte kan uttrycka sig så man förstår överhuvudtaget.

Jag var lite äldre när jag började på universitetet (26 år). Jag blev satt i grupparbeten med 18 åringar som skrev så dåligt att det sved i ögonen när man läste deras texter. Jag skämdes när våra arbeten lämnades in för bedömning. Missbruk av kommatecken och meningar som pågår i oändlighet utan styckesindelning får mig också att rysa.

Jag har inga illusioner om att jag alltid är korrekt i mitt eget språkbruk och jag förstår att språket utvecklas. Kan man inte uttrycka sig förståeligt blir det dock problem. Vilken arbetsgivare kommer kalla en kandidat på intervju om cv:t ser ut som ”hej kom och hjälp mig”? Det blir tyvärr ett stort handikapp i vårt informationssamhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel :D
Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd

Är det någon här som begriper sig på systematiken för användande av bokstaven "C" när det kommer till uttal.

En skillnad jag noterat är att Engelsmän och Jänkare verkar mer ofta använda C som "k" vilket låter helt vrickat i tex latinska lånord (heter tydligen lånord, jag har alltid trott det var "låneord" kanske dialektalt... hmm... Har faktiskt inte tänkt på det tidigare.) som också används i svenska, i Nordeuropa verkar C annars mer ofta användas för "S" ljud, samt "SC" i Östeuropa vad det verkar, vilket jag tror är mest korrekt historiskt sett.

(Personligen är jag inte intresserad av att sitta och nitpicka på folk (finns så ohyggligt mycket att reta upp sig på ändå och att rätta andras stavfel på olika forum torde vara ett Sisyfosarbete...) däremot är det ju intressant att analysera språk, framför allt sett ur historisk synvinkel.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number