Permalänk
Medlem

Ubiquiti + acer = ?

Dags att krypa till forumet då idéerna inte längre räcker till för att hitta problemet.

Bakgrund har kört en edgemax lite router och en AP AC PRO under en längre tid, funkat skitbra men täckningen har varit lite sådär pga tvåplans-radhus. Köpte en till AP och i samma veva så slutade min Acer laptop modell 3830T helt att få vara med på nätet...
Kan inte minnas att jag gjort något annat att koppla in den ny AP, den hämtade självmant ny firmware och tog uppgifterna från "site" och meshade in sig själv fenomenalt bra. Täckningen är nu enormt bra i hela huset.
Jag kan i samma veva ha pillat på att sätta statiska ip på ett antal enheter..men borde inte ha något med det hela att göra!

Hur som helst fungerar samtliga 15+ wifi enheter bra mot mitt nät förutom just laptopen ovan.
En ny konstig symbol för nätverket har uppenbarat sig i win10, en "jordglob" fast med ett litet förbudsmärke, antagligen bara nya iconuppsättningen för nätverk i win10.

Har testat att återställa alla värden för nätverket i laptopen utan lycka.
Har testat avinstallera och installera om drivrutinerna för nätverkskortet utan skillnad.
Har testat återställa windows (ej formaterat om utan den inbyggda återställningen som påstår sig vara samma sak...) utan lycka
Har även testat boota burken med linux via usb, fortfarande får jag ej ansluta till mitt nät....
Det sistnämnda får mig dock att fundera mer, är det något med datorn eller är det något med nätverket.

Faktum är dock att det fungerar smärtfritt att ansluta laptopen till mobilen när denna delar nät som hotspot, det går även bra att ansluta till en grannes hp printer som har någon wifi direkt historia (grannen har ej bytt lösenord från vad jag googlade fram som default).

Det pekar nu mer mot att det skulle vara någon nätverks inställning men vad?! När allt annat fungerar, cromecasts, andra laptops med win 10, wifi högtalare, mobiler, cykeldator, tv-spel mm.

Har kollat så att datorn eller dens mac inte är "banlyst/svartlistad" men varken i routern eller i unifi programvaran för AP's finns något svartlistat. Var lite fundersam på om jag lyckats fucka upp statiska ip adressen på något som eventuellt kunde kolliderat med den dynamiska IPn men de ligger rejält skilda åt i nummerserien och den sista tanken var att det skulle hjälpa vänta ut dhcp leasen.. men inte det heller hade någon inverkan.
Så allt jag tror har hänt är att jag anslutit en till AP och de båda uppgraderat sina firmwares.

Kan även konstatera att försöken att ansluta inte ens syns i eventloggen för AP i Unifi interfacet eller i loggen för routern.
Allt ser ok ut i win10 när man försöker ansluta, går bra att hitta nätet, mata in lösen men när man klickar vidare tänker den snabbt och konstaterar "det går inte att ansluta till det här nätverket".. nästan som om jag skulle matat in fel lösen, men det är rätt!

Tankar och idéer är välkomna!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Kan något här vara till assistans kanske?
https://support.microsoft.com/en-us/help/4000459/windows-10-w...

Något intressant att testa skulle vara att ta bort den Nya APn, för att se om det då Hoppar igång igen.
Om Ja VET du att felet ligger i något relaterat till Den, så att säga.

Är den nya APn också en AP-AC Pro? (samma modell)

Permalänk
Medlem

En annan idé är att "glömma" nätverket i Windows.
Dock nämner du att det inte fungerar i Linux, mystiskt!

Kan du kanske pröva med att separera dina SSIDn i ett för 2.4GHz och ett för 5GHz, för att på så sätt försöka isolera ner felet till ett av banden?
(dvs, fungerar 2.4 och inte 5, eller åt andra hållet, vet du att felet ligger där)

I UniFi gör du det här igenom att skapa två rakt upp och ner helt vanliga SSIDn, därefter på AP device nivå under Config > VLAN kan du stänga av det ena SSIDt på det ena bandet, för att på så sätt uppnå en separering/isolering.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att du har Optimize funktionaliteten aktiverad, som spökar med Acer datorn?

Settings > Site >> AUTO-OPTIMIZE NETWORK - Automatically Optimize Network and WiFi performance --- Stäng av
Settings > Wireless > SSID > Edit - High Performance Devices --- Stäng av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erniaa:

Kan det vara att du har Optimize funktionaliteten aktiverad, som spökar med Acer datorn?

Settings > Site >> AUTO-OPTIMIZE NETWORK - Automatically Optimize Network and WiFi performance --- Stäng av
Settings > Wireless > SSID > Edit - High Performance Devices --- Stäng av

Auto-optimize var ON, testar slå av!
High performace devices under SSId var redan av. (denna inställning har jag sett flertalet gånger och ej aktiverat)

och du är en ängel För det fungerade!
Hade jag nog fan aldrig listat ut själv... !
Kan inte minnas att jag pillat på Auto-optimize så den borde vara ON by default..såg ingen direkt varning i texten heller om att det skulle vara potentiellt problem.. men i vilket fall så löste det problemet!
Tusen tack!

FYI båda AP är av samma modell.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Auto-optimize var ON, testar slå av!
High performace devices under SSId var redan av. (denna inställning har jag sett flertalet gånger och ej aktiverat)

och du är en ängel För det fungerade!
Hade jag nog fan aldrig listat ut själv... !
Kan inte minnas att jag pillat på Auto-optimize så den borde vara ON by default..såg ingen direkt varning i texten heller om att det skulle vara potentiellt problem.. men i vilket fall så löste det problemet!
Tusen tack!

FYI båda AP är av samma modell.

Strålande!
Skönt att det löste sig