Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Betala importmoms för varor under 100 kr från Kina

Permalänk

Betala importmoms för varor under 100 kr från Kina

Jag har beställt några elektroniska komponenter på ebay från Kina. Nu får jag ett sms från PostNorden att jag behöver betala importmoms och deklarationsavgift om 100 kronor (inte bluff) för första paketet som nu har kommit fram till Sverige. Nu hade jag tyvärr ingen aning att man ska betala importmoms. Men saken nu är att de varor jag har beställt överstiger själva inte 100-200 kronor.

Så jag undrar om det går att inte betala, få varor skickade tillbaka till avsändaren i Kina. Och försöka göra retur hos avsändarna?

Permalänk
Medlem

Nej, du måste betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gerrywhite:

Jag har beställt några elektroniska komponenter på ebay från Kina. Nu får jag ett sms från PostNorden att jag behöver betala importmoms och deklarationsavgift om 100 kronor (inte bluff) för första paketet som nu har kommit fram till Sverige. Nu hade jag tyvärr ingen aning att man ska betala importmoms. Men saken nu är att de varor jag har beställt överstiger själva inte 100-200 kronor.

Så jag undrar om det går att inte betala, få varor skickade tillbaka till avsändaren i Kina. Och försöka göra retur hos avsändarna?

Du kan alltid försöka med avsändaren. Säger dom nej så är det pengarna i sjön. Sen kan man ju undra vilken sten du sovit under om du inte har koll på detta.

Det är bara att ge upp att köpa småsaker från ebay i tron om att du ska spara pengar på det. Om du siktar på att köpa saker som du helt enkelt inte får tag på någon annan stans så är det ju ett annat läge. Men då köper man för att det inte finns någon annan stans, inte för att det är billigast.

Själv har jag gett upp på att beställa från kina. Det är alltför många paket som jag aldrig fått även om de flesta kommer fram. Jag håller mig till länder som har saker närmare, helst i europa. Jag håller än idag på att försöka få tillbaka pengarna för en försändelse som jag beställde i november 2017. Dom skriver hela tiden om att jag ska vänta 10 dagar och kolla med the local postal office. Jävla bluff och båg säger jag. Dom säger sig ha sänt om sakerna 7 ggr och inte ett jävla paket har kommit fram. 700 dagar och inget...nä jag är inte bitter...

Tänk om man fick betala när sakerna kommit fram istället. Då jävlar skulle det vara andra bullar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gerrywhite:

Jag har beställt några elektroniska komponenter på ebay från Kina. Nu får jag ett sms från PostNorden att jag behöver betala importmoms och deklarationsavgift om 100 kronor (inte bluff) för första paketet som nu har kommit fram till Sverige. Nu hade jag tyvärr ingen aning att man ska betala importmoms. Men saken nu är att de varor jag har beställt överstiger själva inte 100-200 kronor.

Så jag undrar om det går att inte betala, få varor skickade tillbaka till avsändaren i Kina. Och försöka göra retur hos avsändarna?

Det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gerrywhite:

Jag har beställt några elektroniska komponenter på ebay från Kina. Nu får jag ett sms från PostNorden att jag behöver betala importmoms och deklarationsavgift om 100 kronor (inte bluff) för första paketet som nu har kommit fram till Sverige. Nu hade jag tyvärr ingen aning att man ska betala importmoms. Men saken nu är att de varor jag har beställt överstiger själva inte 100-200 kronor.

Så jag undrar om det går att inte betala, få varor skickade tillbaka till avsändaren i Kina. Och försöka göra retur hos avsändarna?

Kontakta Tullverket och begär klargöring av saken och vad som är juridiskt korrekt och vad som sedan skall göras? (betala eller få tillbaka inbetald moms)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

@blade80: Har du beställt från kinesiska säljare med bra kundbetyg? Är det fortfarande riskabellt i din åsikt?

@muSashi: Tack, ska överväga det!

@AplAy: Är det bättre att kontakta Tullverket än PostNorden?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vem du kontaktar, vill du ha dina prylar får du betala tullen. Detta är ju inget nytt precis. Men vill du inte ha dom kan du bara strunta i att lösa ut dom. Du får INTE tillbaka pengarna du redan betalat så det är som regel bättre att betala tullen och ta det som läropengar.

Och företaget heter Postnord, inte postnorden.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gerrywhite:

@blade80: Har du beställt från kinesiska säljare med bra kundbetyg? Är det fortfarande riskabellt i din åsikt?

Ja det har jag. Är det en chansning?...ja det är det...sen beror det inte alltid på säljaren. Det kan lika gärna vara hanteringen vid gränsen mot sverige. Jag har ingen jäkla aning eftersom jag aldrig får någon kommunikation. Inget hade varit ett problem om dom inte fick betalt förrän paketet ska hämtas ut.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.