Permalänk
Skrivet av Tekanna218:

Jag tror jag ger upp här.
Lycka till med datorn!

Vad menar du, du ger upp när jag med officiella benchmarks belägger RX570s tveksamma prestation?
Men tack i alla fall!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Det finns inte en chans att jag kommer investera i en sämre cpu än en 7/i7. Jag prioriterar multitasking före grafik. Egentligen hade jag velat ha en 9/i9 men de lär aldrig rabatteras till en acceptabel prisnivå.

Jaja. En fråga är väl om du blir reellt begränsad av 12 trådar istället för 16.
Teoretiskt går det lätt att lista scenarion - men är det en reell begränsning för dig eller är det mer en säkerhetsåtgärd för att inte kunna hamna där i framtiden?
När budgeten sätter gränser kan man iaf fundera på den delen

Jag känner såklart inte till hur du använder grejerna så jag kan inte säga vad som är bättre.
Aja. Jag gör inte det där valet. Det är såklart upp till dig.

Frågan om det går att plocka ihop en bra dator med billiga delar på två månader är väl ganska öppen.
Du får väl försöka och se vad du lyckas få ihop med dina riktlinjer.
Lite input på olika upplägg och tankesätt kanske var det du var ute efter i tråden. Tänkte jag iaf.

Kan bli intressant att se resultatet om 2-3 månader. Och vad just du prioriterade med den budgeten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Vad menar du, du ger upp när jag med officiella benchmarks belägger RX570s tveksamma prestation?
Men tack i alla fall!

Det handlar om ett 580 8gb. Vill bara klargöra det.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Kan du till exempel, med din r5a, spela Far Cry 6 i Ultra medan du installerar FIFAA19 och samtidigt spelar en 4K-film på tvn med hdmi utan att det laggar det minsta?

Aha! Hann svara innan jag såg din edit ;).

Jaa du.
Bra fråga. Gör inte så ofta alla tre samtidigt. Men installera spel i bakgrunden gör jag ibland när jag spelar. Det händer men det är kanske inte något som sker hela tiden.

Huruvida jag kan köra i "ultra" i nyare spel hänger väl mer på grafikkortet än processorn och uppspelningen av film belastar väl också mest grafikkortet.
Så två av tre grejer du nämnde där kanske avhjälps bäst av mer krut på grafikkortet än processorn?

Avvägningen i exemplet tycker jag är svår.

Men med kraven som ställs så kanske det är så att man vill rucka på någon annan parameter istället.
En extra liten hårddisk kan ge lite mer budgetutrymme. Begagnat moderkort, nätagg chassi kanske kan hjälpa lite också för att få till både bra grafikkort och processor. RAM lär väl behövas i snabbare hastighet och är nog svårt att hitta begagnat. Tror jag.

En möjlighet om kravspecen inte får ändras på för mycket är kanske att höja budgeten?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Tekanna218:

Det handlar om ett 580 8gb. Vill bara klargöra det.

Ja det är en annan femma men du skrev faktiskt 570 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Ja det är en annan femma men du skrev faktiskt 570 4gb.

Svar nej.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Hann svara innan jag såg din edit ;).

Jaa du.
Bra fråga. Gör inte så ofta alla tre samtidigt. Men installera spel i bakgrunden gör jag ibland när jag spelar. Det händer men det är kanske inte något som sker hela tiden.

Huruvida jag kan köra i "ultra" i nyare spel hänger väl mer på grafikkortet än processorn och uppspelningen av film belastar väl också mest grafikkortet.
Så två av tre grejer du nämnde där kanske avhjälps bäst av mer krut på grafikkortet än processorn?

Avvägningen i exemplet tycker jag är svår.

Men med kraven som ställs så kanske det är så att man vill rucka på någon annan parameter istället.
En extra liten hårddisk kan ge lite mer budgetutrymme. Begagnat moderkort, nätagg chassi kanske kan hjälpa lite också för att få till både bra grafikkort och processor. RAM lär väl behövas i snabbare hastighet och är nog svårt att hitta begagnat. Tror jag.

En möjlighet om kravspecen inte får ändras på för mycket är kanske att höja budgeten?

Jag absolut, om jag är nöjd med 90% av produkterna gör det inget om man lägger till en tusing.

Ja, det var faktiskt lite av en retorisk fråga för svaret är såklart att din r5a inte kommer klara att hantera all multitasking felfritt. Notera att jag skriver felfritt, att tabba ut och vänta en sekund räknar jag inte som felfritt.
Jag kan ha fel men jag är säker på att jag kommer hitta en 2060rtx till 3200kr och en ryzen 7 till 3000+kr. Har jag tur på blackfriday kanske de går ner till 3000kr. Men låt oss säga 3200 för båda. Det ger mig ungefär 4000kr för resten av komponenterna. En riktigt bra M.2. ssd kommer ner till 700kr ibland, nätagget lär jag inte lägga mer än 600kr, RAM är billigt så max 800kr, Det ger mig under 2000kr för moderkortet, chassi och eventuella fläktar. Chassit kan jag köpa så billigt så möjligt och moderkortet lär jag också lägga så lite pengar på som möjligt, kommer inte uppgradera i framtiden dock måste den ha stöd för 3200MHZ minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Sedan kommer jag lira på 1440p i fullt hd och då är 6gb grafikminne ett minimum.

1440p är 1440p, full HD är 1080p. Det är nog viktigt att du förstår skillnaden i den här prisklassen, eftersom det har relativt stor impact på vilken GPU (dvs budget) du ska välja.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Skärmen lär jag köpa separat sen men jag kommer naturligtvis ha en 1440p IPS, max 4ms, 120/144hz och en nits om minst 350.

Väldigt gammal, 670, i5 3500.

Nej men vem orkar hålla på och reklamera fram och tillbaka, det lär ju ta långt tid. Om mitt grafikkort pajar så måste jag eventuellt skicka den på lagning/returnera den och invänta ett nytt. Det kan ta upp till flera veckor. Frakten lär man själv stå för också.

Det kommer bli svårt att spela på några höga inställningar med den budgeten, beror ju på vad du ska spela. Känns nästan som att amd 5700/ nvidia 2070 är ett minimum för 1440p 144hz.

ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av aToria:

1440p är 1440p, full HD är 1080p. Det är nog viktigt att du förstår skillnaden i den här prisklassen, eftersom det har relativt stor impact på vilken GPU (dvs budget) du ska välja.

Jag menade såklart allt på Ultra men det är bra att du poängterar det. Jag kan nog spara lite om jag köper en RX5700 som är i princip lika stark som en 2060 men frågan är om det blir ett rejält minus att köpa ett kort utan tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Jag menade såklart allt på Ultra men det är bra att du poängterar det. Jag kan nog spara lite om jag köper en RX5700 som är i princip lika stark som en 2060 men frågan är om det blir ett rejält minus att köpa ett kort utan tracing.

Jag tror inte att det spelar någon större roll i sammanhanget att 2060 har dedikerade kärnor för RT. I alla tester jag sett är 2060 ändå fruktansvärt ospelbart med RT på. Sen är det ju sant att tekniken förmodligen kommer mogna och optimeras med tiden, men sett till hur dåligt det presterar med RT idag så är det nog en för lång väg att gå för just det kortet innan det blir relevant för RT.

Så ta det du får billigast.

Men något vidare flyt i 1440p i Ultra kan du nog tyvärr inte räkna med oavsett, då bör du kliva upp en klass, med 2070 Super alt. 5700 XT som minimum. 2060 är ett extremt kompetent 1080p kort, men räcker inte hela vägen i 1440p.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av sifri:

Inte bra köpa chassi gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Ok upplys mig gärna varför

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Ok upplys mig gärna varför

Kan saknas delar du får inte alla tillbehör med etc haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Kan saknas delar du får inte alla tillbehör med etc haha

Skickades från m.sweclockers.com

De 5+ chassin jag sålt har jag alltid haft kvar lilla kartongen med delar och skickar med. Har heller aldrig saknat något när jag handlat begagnat. Något mer?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

De 5+ chassin jag sålt har jag alltid haft kvar lilla kartongen med delar och skickar med. Har heller aldrig saknat något när jag handlat begagnat. Något mer?

Det har varit dålig erfarenhet för mig menmen du kanske är undantaget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Det har varit dålig erfarenhet för mig menmen du kanske är undantaget

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du är undantaget här eller köper av tveksamt folk Klart att nya grejer är bättre men kan man spara 500-1000kr på en budgetbuild är det dumt att köpa chassi nytt tycker jag.

Även om någon skruv saknas eller det är en repa på chassit.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Tror du är undantaget här eller köper av tveksamt folk Klart att nya grejer är bättre men kan man spara 500-1000kr på en budgetbuild är det dumt att köpa chassi nytt tycker jag.

Även om någon skruv saknas eller det är en repa på chassit.

Haha Jag köper inte så dyra chassin högsta jag brukar gå är 800-1000 totalt för ett chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Haha Jag köper inte så dyra chassin högsta jag brukar gå är 800-1000 totalt för ett chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett chassi ganska nyligen för 300kr på blocket, något fractal som kostar nästan 1000kr nytt. Så rabatt på 700kr.

Detta blev ju lite off topic men leta begagnat är mitt tips till TS :). Förutom nätagg och mobo/ cpu för att få en nyare platform.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Man måste ju ha råd med salta pinnar också, eller hur Ove

Permalänk
Medlem

Detta är ju en trolltråd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Detta är ju en trolltråd.

TS kommenterade i Dagens Fynd (bara tips) Och undrade om inte ett 2070 kunde gå ner till 3999kr, när någon länkat ett för 4699.

Permalänk

Spela 1440p i full HD är inte lätt på en budget

Permalänk
Skrivet av NinetyTwo:

Spela 1440p i full HD är inte lätt på en budget

Absolut, fast är det värt att lägga 8000kr för ett grafikkort som inte kommer klara att spela spel i ultra om 2-3 år?
Ta ditt 1080 som exempel. Om du köpte det när det begav sig så lade du väl ner åtminstone 10000kr för TI-varianten. Idag kan inte ett 1080TI spela något höggkrävande spel i 1440p/Ultra. Hur tycker du det investeringen gick, sådär några år senare?

Permalänk
Skrivet av NinetyTwo:

TS kommenterade i Dagens Fynd (bara tips) Och undrade om inte ett 2070 kunde gå ner till 3999kr, när någon länkat ett för 4699.

Något fel med det? Tydligen var svaret 'förmodligen'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Absolut, fast är det värt att lägga 8000kr för ett grafikkort som inte kommer klara att spela spel i ultra om 2-3 år?
Ta ditt 1080 som exempel. Om du köpte det när det begav sig så lade du väl ner åtminstone 10000kr för TI-varianten. Idag kan inte ett 1080TI spela något höggkrävande spel i 1440p/Ultra. Hur tycker du det investeringen gick, sådär några år senare?

Hade inte tänkt att lägga mig i här, men... Ett 1080ti kort presterar likvärdigt som ett 2080 kort. Så skulle nog säga att det går alldeles utmärkt att spela med det fortfarande. Det lurar ju upp ett 2060 kort på läktaren iaf.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Absolut, fast är det värt att lägga 8000kr för ett grafikkort som inte kommer klara att spela spel i ultra om 2-3 år?
Ta ditt 1080 som exempel. Om du köpte det när det begav sig så lade du väl ner åtminstone 10000kr för TI-varianten. Idag kan inte ett 1080TI spela något höggkrävande spel i 1440p/Ultra. Hur tycker du det investeringen gick, sådär några år senare?

Haha att ett 1080ti inte skulle "klara av" 1440p? ja även högkrävande spel visar tyvärr på din okunskap i detta ämne. Som jag sa innan ska du spela 1440p med höga frekvenser så gäller ett kraftigt grafikkort, minst 5700,2070 skulle jag säga med ok inställingar. Andra alternativet är ett svagare kort och dra ned på inställningarna.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av The Dark Enemy:

Absolut, fast är det värt att lägga 8000kr för ett grafikkort som inte kommer klara att spela spel i ultra om 2-3 år?
Ta ditt 1080 som exempel. Om du köpte det när det begav sig så lade du väl ner åtminstone 10000kr för TI-varianten. Idag kan inte ett 1080TI spela något höggkrävande spel i 1440p/Ultra. Hur tycker du det investeringen gick, sådär några år senare?

Tycker investeringen har gått bättre än förväntat faktiskt. Som @walkiii nämnde innan presterar ett 1080Ti likvärdigt ett 2080. Dvs bra mycket bättre än det 2060 du inte har råd med. Jag spelar i 3440x1440 på high/ultra inställningar med hög fps.

Skrivet av The Dark Enemy:

Något fel med det? Tydligen var svaret 'förmodligen'.

Ja, svaret är inte förmodligen. Det står ju t.om i rubriken (bara tips, ingen diskussion).