Rekommendation av funktioner/hw/design av bärbar för .NET programmering

Permalänk
Inaktiv

Rekommendation av funktioner/hw/design av bärbar för .NET programmering

Då jag inte tycker att låna dator på skoltid för att sedan använda egen stationär hemma är en smidig lösning. Så behöver jag införskaffa en bärbar dator för studier som .NET utvecklare (C#) på yrkeshögskola. Och skulle behöva lite rekommendationer.
Men jag är inte ute efter att få råd i stil med "köp denna datorn".

Jag är snarare ute efter råd om vad du tycker en bra skärmstorlek är. matt eller högblank skärm. Vid vilken vikt på datorn anses den för tung. Hur många timmars batteritid som är för lite. Vilket tangentbord som är "bäst". Vilka tangenter som bara ska finnas, och att de sitter på "rätt plats", och vad är rätt plats? Och liknande saker som kan vara bra att tänka på eller ta med i valet av dator.

Kort och gott, vilka specifikationer som gör att en dator lämpar sig för .NET programmering/utveckling på YH-nivå.

Ut efter det kan jag sedan själv hitta en dator som jag anser fyller alla (eller så många som möjligt av) kraven.

Prisnivån kommer att läggas på runt 15k tänker jag mig. Men det är egentligen inte viktigt för att få svar på mina frågor, då de är prisoberoende helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Allt är ju en avvägning. Stor skärm är trevligt men att bära med sig en femtontummare varje dag lär bli segt i längden. Batteritid är förstås bra, men alla klarar ju några timmar så då kanske det har mindre betydelse egentligen, i alla fall tills man kommer upp i batteritid som klarar hela dan så man slipper bära med sig laddaren.

Matt skärm hade jag satt högt upp på önskelistan i alla fall. Men nästan viktigare är ju ett bra tangentbord då man kommer att använda det mycket. Sen spelar inte prestanda så värst stor roll förrän man börjar göra riktigt komplicerade saker, men det gör man ju inte i skolan. Kvalitet är också bra då en dator kan få ta en del stryk när man bär med sig den hela tiden.

När jag pluggade körde jag först på någon HP konsumentmaskin som gick sönder ganska precis när garantin gått ut, inget bra val. Sen köpte jag en Thinkpad X220 som passade perfekt för mig. Liten och lätt, bra tangentbord och batteriet räckte hela dagen. En del av mina lärare hade dock lite svårt att se texten på skärmen då den var ganska liten, men det var inget större problem. Den datorn fungerar fortfarande nu typ nio år senare, trots att jag tappade den i golvet några gånger, spillde kaffe över den och så.

Sen gör datorväskan ganska stor skillnad. Skippa "messenger bag"-typen och satsa på en ryggsäck direkt. Hur man än gör har man ju några kilon att bära runt på och en ryggsäck är så mycket bättre att det är löjligt. De är ofta fula, men letar man lite så hittar finns det ryggsäckar som är helt ok. En bra mus är också trevligt.

Permalänk
Skrivet av anon170706:

Då jag inte tycker att låna dator på skoltid för att sedan använda egen stationär hemma är en smidig lösning. Så behöver jag införskaffa en bärbar dator för studier som .NET utvecklare (C#) på yrkeshögskola. Och skulle behöva lite rekommendationer.
Men jag är inte ute efter att få råd i stil med "köp denna datorn".

Jag är snarare ute efter råd om vad du tycker en bra skärmstorlek är. matt eller högblank skärm. Vid vilken vikt på datorn anses den för tung. Hur många timmars batteritid som är för lite. Vilket tangentbord som är "bäst". Vilka tangenter som bara ska finnas, och att de sitter på "rätt plats", och vad är rätt plats? Och liknande saker som kan vara bra att tänka på eller ta med i valet av dator.

Kort och gott, vilka specifikationer som gör att en dator lämpar sig för .NET programmering/utveckling på YH-nivå.

Ut efter det kan jag sedan själv hitta en dator som jag anser fyller alla (eller så många som möjligt av) kraven.

Prisnivån kommer att läggas på runt 15k tänker jag mig. Men det är egentligen inte viktigt för att få svar på mina frågor, då de är prisoberoende helt enkelt.

- Det är inte omöjligt att få laptops där tillverkaren skryter med >10 timmars batteritid. I de fall den bedömningen är hyfsat realistisk innebär det att du faktiskt kan använda datorn nästan en hel arbetsdag utan att plugga in den, vilket är bekvämt.
- Hur är dina ögon? För många uppgifter föredrar jag aningen högre upplösning än 1080p även på lite mindre skärmar, även om 4k native är att ta i.
- 12-14 tum är en bra skärmstorlek för en dator du ska kånka runt med. Idag får du dessutom rejäl kraft redan i så små chassin.
- Ljussvaga skärmar är ett otyg. Högblanka skärmar, däremot, är sällan ett problem i verkligheten. Välj IPS-panel om det ska vara bekvämt att titta på i längden.
- NVMe-SSD. Betala extra för det om du behöver. Hög I/O-prestanda förlänger din dators effektiva livstid genom att den inte känns slö i vardagen.
- Tillräckligt mycket minne och diskutrymme om dessa inte kan läggas till i efterhand. Idag är det ingen ide att köpa något med mindre än 16 GB minne och 256 GB disk, och om det får plats i din budget kommer du troligen att hitta saker att lägga även på en 512 GB disk eller större.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att hitta något som fyller alla rekommendationer. Hittade t.ex ingen som hade en CPU utan "U" i beteckningen.

Men lutar nog ändå åt att det blir en sådan här:
Dell XPS 13 9370 (N52GJ)

Alternativt denna:
Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20KH006KMX

Permalänk
Avstängd

@anon170706: Jag hade kört på Thinkpaden, men jag gillar Thinkpads också.

Just nu finns det ett erbjudande som är riktigt bra, om du klarar dig med lite mindre skärm: https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=20MW000JMX

Permalänk
Inaktiv

@snajk: Det blev en Dell. Men tack för tipset (även om jag tycker 8GB är för lite)