Permalänk
Medlem

Hjälp överklocka i7 9700k

Tjena
Jag skulle behöva hjälp att överklocka min i7 9700k till 5ghz.
Kan ni guida mig till att överklocka den genom bios eller vet ni någon online guide man kan följa?

Moderkort = gigabyte aorus z390 master
Kylare = nzxt X72 kraken 360mm
Ram = gskills trident 3200mhz cl16

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

@Tiiii86: Du fick en helt underbart simpel guide av @Magnituden

Återkom gärna och berätta hur det gick.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Varje moderkort CPU och minnena är olika. Det gäller att testa mycket och lära känna vad de tål och gillar.
Det kan ta flera månader innan man är klar.

Men lite tips från min sida hur jag brukar testa med nya grejer.

Disable c1 intel state

Sen ändra 47x 48x 49x 50x all core, speedstep (eller EIST) disabled och allt annat på auto och se vilka spänningar dessa kräver. (kollar i bios och anteckna) jag tror att 48 eller 49 kommer du att få utan problem.

Sen kan man ju börja leka med AVX Voltage och kalibreringskurvor.

Dock första du gör så sätt på XMP och ta bort alla onödiga funktioner som du inte tänker använda.
Spara detta som en profile och ha detta som grund. Sen kan du spara 46 47 48 osv

Permalänk
Medlem

9000 serien verkar bli riktigt varma. Jag körde 4 kärnig 3570K klockad till4,2ghz på alla kärnor låg på 55grader stresstest med en liten kylare. 9700K verkar ligga på 80 grader i stock med en enkel tornkylare som är betydligt större.

Jag har 9700K och Coolermaster 212. Väntar på chassi att sätta ihop det men enligt videon jag såg låg det på 80 grader stock och 97 med multi core enhancement med den kylaren. Jag trodde 5ghz alla kärnor skulle vara lätt men känns som ens 4,9 som är max turbo på en kärna är svårt att få på alla utan vattenkylning eller någon dyr Noctuakylare.

Mitt chassi har dessutom dåliga CPU temp enligt gamernexus. Däremot bra för GPU temp. Så känns som att klocka är något jag får glömma trots att jag alltid klockat CPU tidigare. 9000 serien verkar vara på gränsen till vad de klarar av redan från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

9000 serien verkar bli riktigt varma. Jag körde 4 kärnig 3570K klockad till4,2ghz på alla kärnor låg på 55grader stresstest med en liten kylare. 9700K verkar ligga på 80 grader i stock med en enkel tornkylare som är betydligt större.

Jag har 9700K och Coolermaster 212. Väntar på chassi att sätta ihop det men enligt videon jag såg låg det på 80 grader stock och 97 med multi core enhancement med den kylaren. Jag trodde 5ghz alla kärnor skulle vara lätt men känns som ens 4,9 som är max turbo på en kärna är svårt att få på alla utan vattenkylning eller någon dyr Noctuakylare.

Mitt chassi har dessutom dåliga CPU temp enligt gamernexus. Däremot bra för GPU temp. Så känns som att klocka är något jag får glömma trots att jag alltid klockat CPU tidigare. 9000 serien verkar vara på gränsen till vad de klarar av redan från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte du behöver vara slagen innan du provat. Att 9000-seriens CPUer är varma är inget konstigt med tanke på frekvenserna de arbetar i. Att nå 5.0Ghz alla kärnor med en CM212 kanske är att ta i men 80 grader är inget konstigt vid hög belastning.

Nu har jag förvisso en Noctua-kylare men inte den största varianten och jag når 5.0Ghz med runt 80 grader i full belastning (Prime95) genom att följa den guide som länkades i den här tråden. Förvisso med 1.35 i vcore men ändå...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv

Själv skulle jag vara glad om jag fick ut den turbo ur min 9700x prollen ska ha (4500MHz)... I datorns ungdom hade den inga problem att gå upp i 45-multipel, men nuförtiden efter ett par BIOS-uppdateringar och ett gäng nya windows 10-versioner vill den inte krypa över 42. Störigt som faen!

Spelar ingen roll om man låter intels drivrutin eller windows självt styra max-turbon, den vägrar iallafall... *suck*

Har tankar på att blåsa rent windows o installera på nytt, men då vill jag också skaffa ny större systemdisk först och det har jag inte riktigt råd med... Urgh. Varför ska pecäar alltid hålla på och krångla för? Grrr!

Permalänk
Medlem

@Tiiii86:

Bra moderkort med utmärkt VRM och bra NZXT kylning, utmärkta förutsättningar!

>>> Programvaror, senaste version av:
- CPU_Z
- HWInfo64
- Cinebench R20
- ev. Blender (belastar som Cinebench R20 men kör länge tid, bra för att kolla temp)
- (Prime95 - är dock olämpligt att köra på 5.0GHz utan AVX offset, på 4.9GHz ska det gå bra.)

>>> Grundläggande konfiguration:
- uppdatera till senaste BIOS
- enable XMP
- sätt fläktkurvor så det kyler bra

>>> Ta bort eventuella begränsningar, sätt alla till max värde
(Advanced Frequency Settings - Advanced CPU Core Settings)
- Package Power Limit 1 (Long Duration Power Limit) - är ibland satt till 95W enligt Intels spec
- Package Power Limit 2 (Short Duration Power Limit) - är ibland satt till 118W (95W x 1,25) enligt Intels spec
- Core Current Limit

>>> Manuell överklockning, inte automagiskt
Advanced Frequency Settings - Enhanced Multi-core Performance: disabled

>>> Spara detta som en grundläggande icke-OC profil i Bios.

>>> Minska risk för instabilitet
- Disable C States C3..C10 (på vissa moderkort kan detta ske automatiskt då man väljer Fixed Vcore voltage)

>>> Voltage & Frequency:
Advanced Frequency Settings - CPU Clock Ratio: 49 (börja där, dvs högsta turbofrekvensen på alla kärnor)
Advanced Voltage Settings - CPU Core Voltage Control - CPU Vcore: 1.28 (nånstans där i närheten... 1.22-1.34)
Advanced Voltage Settings - Advanced Power Settings - CPU Vcore Loadline Calibration: Turbo
Advanced Voltage Settings - Advanced Power Settings - CPU Vcore Current Protection: Turbo

>>> CPU_Z stresstest (fliken Bench / Stress CPU) / HWInfo64: läsa av och anteckna:
- CPU Package Power [W]
- Core max [grader C]
- Vcore [V]
- Frekvens [GHz] (ska ju nu ligga stabilt på 4.9GHz när CPU_Z körs)

>>> Samma för Cinebench R20 och Blender

Nu gäller det att i små steg (1.28, 1.27, 1.26, ...) sänka Vcore för att hitta lägsta stabila spänning och därmed lägsta temperatur.
Temperaturen bör hålla sig under 80 grader.

Nästa steg är 5.0GHz
CPU Clock Ratio: 50
CPU Vcore: 1.32

>>> Fixed Vcore vs Offset
5.0GHz fungerar oftast bäst med fixed Vcore, men 4.9GHz och därunder har hittills fungerat utmärkt och svalt med Auto Vcore (Normal)
i kombination med offset voltage (Dynamic Vcore DVID) som sänker spänningen (exempelvis -0,030 mV) över hela spänningsregistret.
På 4.9 GHz kan man också enabla C-states för bästa energi.

CPU Vcore Loadline Calibration - Set Normal
CPU Vcore - Set Normal
Dynamic Vcore (DVID), testa med -0,030mV

Några videos:
https://www.youtube.com/watch?v=e3tQ1jkf1M4
https://www.youtube.com/watch?v=d8rY4TrcDXg
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Tiiii86:

Bra moderkort med utmärkt VRM och bra NZXT kylning, utmärkta förutsättningar!

>>> Programvaror, senaste version av:
- CPU_Z
- HWInfo64
- Cinebench R20
- ev. Blender (belastar som Cinebench R20 men kör länge tid, bra för att kolla temp)
- (Prime95 - är dock olämpligt att köra på 5.0GHz utan AVX offset, på 4.9GHz ska det gå bra.)

>>> Grundläggande konfiguration:
- uppdatera till senaste BIOS
- enable XMP
- sätt fläktkurvor så det kyler bra

>>> Ta bort eventuella begränsningar, sätt alla till max värde
(Advanced Frequency Settings - Advanced CPU Core Settings)
- Package Power Limit 1 (Long Duration Power Limit) - är ibland satt till 95W enligt Intels spec
- Package Power Limit 2 (Short Duration Power Limit) - är ibland satt till 118W (95W x 1,25) enligt Intels spec
- Core Current Limit

>>> Manuell överklockning, inte automagiskt
Advanced Frequency Settings - Enhanced Multi-core Performance: disabled

>>> Spara detta som en grundläggande icke-OC profil i Bios.

>>> Minska risk för instabilitet
- Disable C States C3..C10 (på vissa moderkort kan detta ske automatiskt då man väljer Fixed Vcore voltage)

>>> Voltage & Frequency:
Advanced Frequency Settings - CPU Clock Ratio: 49 (börja där, dvs högsta turbofrekvensen på alla kärnor)
Advanced Voltage Settings - CPU Core Voltage Control - CPU Vcore: 1.28 (nånstans där i närheten... 1.22-1.34)
Advanced Voltage Settings - Advanced Power Settings - CPU Vcore Loadline Calibration: Turbo
Advanced Voltage Settings - Advanced Power Settings - CPU Vcore Current Protection: Turbo

>>> CPU_Z stresstest (fliken Bench / Stress CPU) / HWInfo64: läsa av och anteckna:
- CPU Package Power [W]
- Core max [grader C]
- Vcore [V]
- Frekvens [GHz] (ska ju nu ligga stabilt på 4.9GHz när CPU_Z körs)

>>> Samma för Cinebench R20 och Blender

Nu gäller det att i små steg (1.28, 1.27, 1.26, ...) sänka Vcore för att hitta lägsta stabila spänning och därmed lägsta temperatur.
Temperaturen bör hålla sig under 80 grader.

Nästa steg är 5.0GHz
CPU Clock Ratio: 50
CPU Vcore: 1.32

>>> Fixed Vcore vs Offset
5.0GHz fungerar oftast bäst med fixed Vcore, men 4.9GHz och därunder har hittills fungerat utmärkt och svalt med Auto Vcore (Normal)
i kombination med offset voltage (Dynamic Vcore DVID) som sänker spänningen (exempelvis -0,030 mV) över hela spänningsregistret.
På 4.9 GHz kan man också enabla C-states för bästa energi.

CPU Vcore Loadline Calibration - Set Normal
CPU Vcore - Set Normal
Dynamic Vcore (DVID), testa med -0,030mV

Några videos:
https://www.youtube.com/watch?v=e3tQ1jkf1M4
https://www.youtube.com/watch?v=d8rY4TrcDXg
...

Tusen tack verkligen för en riktigt bra förklaring det måste ha tagit tid att beskriva så grundligt! Jag är rätt ny inom detta men ska ändå göra ett försök, får tillkalla nån vän som kan lite mer.

Till er andra som också hjälpt till tack ska ni ha verkligen, förlåt att jag inte har svarat har bara haft så mycket på jobb! Jag har inte hunnit testa än men ska ge de ett försök nu i dagarna så får jag återkomma med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com