Permalänk

Råkade trycka på en länk...

Hej!

Något mycket skumt hände mig idag! Jag råkade trycka på en länk på Facebook. Detta kanske inte verkar så skumt, men länken var extremt lång och sidan handlade om Barnbarnets fynd i morföräldrarnas hus tar världen med häpnad länken var ungefär samma som rubriken bara att det var understreck istället för mellanrum och länken slutade på .ml. Jag tänkte direkt att jag hade gått in på någon infekterad hemsida och tänkte gå tillbaka till Facebook för att kolla på profilen som la ut länken. Dock var profilen borttagen och detta gjorde mig bara mer fundersam.

I dagsläget har jag kört två stycken virus scans utan något större resultat. Har kolla min aktivitetshanterare för att kolla om keylogger eller ifall jag ser något som inte ser rätt ut.

Min ber er om tips på vad jag kan göra för att då inte bil utsatt för viruset jag kanske har installerat eller ifall det var någon typ av nätfiske länk som snart kommer ta kontroll över min dator vad vet jag? Tacksam för tips och vad jag ska gör för att vara säker igen. Ominstallera Windows?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det kan ju varit absolut vad som helst. Utan länken går det inte att säga om det var något att bry sig om. I allmänhet har webbläsare blivit rätt säkra sandlådor nu så jag hade inte varit överdrivet orolig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@SoftArrow:
Inget konstigt i sig själva med en webadress som slutar på .ml, då det är landskod för top-level domän för Mali.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@SoftArrow: Har du W10 som är regelbundet uppdaterad och använder en modern webbläsare som också uppdateras regelbundet är sannolikheten att du har infekterats lika med noll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Belzader: Inte skumt då att sidan var på svenska och adressen slutade på .ml?

Permalänk

Ger upp

Har gjort allt jag kan för att försöka hitta länken men inte lyckats så ger nu upp. Synd att jag hade som reflex att rensa cache på Chrome så där rök länken också. Jag återkommer självklart till detta trevliga forum vid framtida situationer.

Mvh

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SoftArrow:

@Belzader: Inte skumt då att sidan var på svenska och adressen slutade på .ml?

Inte direkt, väldigt få av dessa sidor är ju avsedda för oss svenskar specifikt utan innehåller ofta någon "anpassad" version á google-translate som kollar av din IP och internetleverantör för att försöka få genomslag.
Idag är man som nämnt tämligen väl skyddad mot dylika siter om man är uppdaterad på mjukvarufronten, så länge man inte luras att skriva in några inloggningsuppgifter eller ladda ned mjukvara etc då problemen kan bli större.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

"Barnbarnets fynd i morföräldrarnas hus tar världen med häpnad"

Låter typ som alla andra "click-bait" (google begreppet om du vill), länkar med rubriker som lockar till att du ska klicka.

Exemple;

"Detta är spelet som alla blir galna över"
"Vi kommer ihåg denna barnstjärna, men vänta till du ser henne nu"
"Detta är knepen som alla miljonärer inte vill att du ska veta"

Om man har google ads på sin sida får man typ 30 öre varje gång någon besöker sidan.
Dessa personer har dessa länkar och sidor översatta på flera språk för att alla ska kunna förstå dem och luras till att klicka dem.

Så ingen panik.
Tror andra här kan instämma att detta är sannolikt vad som hänt.

/Stefan