Pwicare - scam/stöld?

Permalänk
Medlem

Pwicare - scam/stöld?

Kollade min internetbank i morse och såg av en slump ett reserverat belopp från något jag inte alls känner igen - pwicare.com. Ingen större summa, drygt 370 spänn, men det är då inget köp jag kan minnas.

Googlade såklart och deras hemsida säger att de är någon sorts betalningstjänst. Sen hittar jag skumma sidor som menar att pwicare är skumma och scammiga.

Jag har såklart ringt banken och spärrat mitt kort men jag skulle behöva svar på ett par frågor.

Vad är detta för något och hur ska jag spåra varifrån mina kortuppgifter läckt?

Permalänk
Medlem

Låter som ett företag diverse vuxensidor använder som betalningsplattform

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Låter som ett företag diverse vuxensidor använder som betalningsplattform

Såndär sidor där man BETALAR för porr!? Herregud så kränkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla på deras hemsida vad transaktionen avser, du anger 10 av 16 siffror på kortet i fråga samt utgångsdatum, dvs inte tillräckligt för att det ska kunna användas.
Detta är ju speciellt riskfritt då du spärrat kortet.

https://pwicare.com/order.php

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kunde hitta vad de gör. Hitta bara att de är nån sorts kundsupport men inget mer eller för vad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollade min internetbank i morse och såg av en slump ett reserverat belopp från något jag inte alls känner igen - pwicare.com. Ingen större summa, drygt 370 spänn, men det är då inget köp jag kan minnas.

Googlade såklart och deras hemsida säger att de är någon sorts betalningstjänst. Sen hittar jag skumma sidor som menar att pwicare är skumma och scammiga.

Jag har såklart ringt banken och spärrat mitt kort men jag skulle behöva svar på ett par frågor.

Vad är detta för något och hur ska jag spåra varifrån mina kortuppgifter läckt?

Har du handlat nånting eller betalat för nån tjänst på nätet nyligen? Det verkar va som typ när man handlar av onlinepizza då står det inte onliepizza på utdraget utan deliveryhero.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Din bank borde ha stöd för att låsa ditt kort för betalningar utan bankid-verifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan ju alltid kolla på deras hemsida vad transaktionen avser, du anger 10 av 16 siffror på kortet i fråga samt utgångsdatum, dvs inte tillräckligt för att det ska kunna användas.
Detta är ju speciellt riskfritt då du spärrat kortet.

https://pwicare.com/order.php

Tack! Det gav svar på frågan... Jag har tydligen prenumererat på en porrsida i några månader, plus extra transaktioner på nämnda sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Tack! Det gav svar på frågan... Jag har tydligen prenumererat på en porrsida i några månader, plus extra transaktioner på nämnda sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Du och dina dvärgar alltså.... 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Din bank borde ha stöd för att låsa ditt kort för betalningar utan bankid-verifiering.

Det ska vara låst för onlineköp utomlands och kräva att jag loggar in på banken för att öppna kortet.

Sen kan det förstås vara så att jag slarvat och råkat ha det öppet för länge, eller öppet för EU.

Har för övrigt på senare tid fått varningar om suspekt aktivitet på PayPal, Google och nåt annat. Har såklart uppdaterat alla lösenord.

Vad jag däremot inte förstår är varför, om man nu har någons kortuppgifter, man väljer att prenumerera på en porrsida? Jag ska väl inte klaga eftersom det inte rör sig om stora pengar, men ändå.

Satt och funderade på om jag varit karatefull och fattat tveksamma beslut. Som den där gången jag försökte köpa en häst på fyllan. Jag kan inte minnas att något sådant inträffat i närtid, och det skulle inte heller förklara flera microtransaktioner. Det är som att jag har för vana att gå hårt på Absinten och sen köpa porr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Du och dina dvärgar alltså.... 😉

Det är ett beroende och faktiskt klassat som sjukdom, okej!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Keylogger kanske?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Satt och funderade på om jag varit karatefull och fattat tveksamma beslut. Som den där gången jag försökte köpa en häst på fyllan. Jag kan inte minnas att något sådant inträffat i närtid, och det skulle inte heller förklara flera microtransaktioner. Det är som att jag har för vana att gå hårt på Absinten och sen köpa porr.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DasIch:

Det är ett beroende och faktiskt klassat som sjukdom, okej!?

Skickades från m.sweclockers.com

Låt bli hästarna och andra djur (som hundar) du har väl inte missat detta >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låt bli hästarna och andra djur (som hundar) du har väl inte missat detta >
[.video]https://www.youtube.com/watch?v=p1koJnH8a4k[/video]

Alltså, jag ville köpa hästen för att det vore coolt att ha en häst hemma på balkongen. Plus att ägarinnan var jääävligt snygg (hur nu köpandet av hennes häst skulle hjälpa mina chanser där vet jag inte riktigt, men just då kändes det som en bra idé).

Skickades från m.sweclockers.com