Fråga om Skärmen Dell 27 Gaming Monitor: S2716DG

Permalänk
Avstängd

Fråga om Skärmen Dell 27 Gaming Monitor: S2716DG

Hej Grabbar och tjejer.

Min fråga är om någon har eller har ägt denna skärm Dell 27 S2716DG ?

Håller på att Felsöka.
Har hittat mycket på internet om just deras Deep Sleep på denna skärm.
Om man kall startar så vaknar inte skärmen upp alls.
Ser inte detta som ett problem för det är bara att stänga av Deep Sleep.

Men. Detta med att skärmen bara för svart bild när man sitter i Bios. Aldrig i Windows.
Det är lite frågande. Så man får trycka Del där för restart. Händer bara i bland.

Sen en fråga jag har om just Response Time som man kan ändra på skärmen Normal till Fast.
Sen jag köpte denna skärm så blir det sämre om jag sätter den på Fast. Likt eftersläpningar.
Tycker det skulle vara tvärt om.

Hur har ni det med er upplevelse med denna skärm ?

Har köpt nytt grafikkort och moderkort och nätdel. Samma på bägge byggena.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petersmart: Testade skärmen för 3,5 år sedan: https://www.sweclockers.com/test/21911

Vad du noterar på Response Time-inställningen är helt korrekt. Ja, det blir kortare responstid och priset är mer over/undershoot som leder till skuggor. Vilket då riskerar störa än mer än själv eftersläpen.

Deep Sleep-funktioner på skärmar är notoriskt opålitliga, så brukar stänga av dem. Tyvärr också bios-skärmen. Detta är likt Deep Sleep-funktioner ett allmänt problem med DP och en svaghet som ingen tillverkaren verkar vilja ta tag i. Behöver du komma åt bios-menyn, kör med HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petersmart: Testade skärmen för 3,5 år sedan: https://www.sweclockers.com/test/21911

Vad du noterar på Response Time-inställningen är helt korrekt. Ja, det blir kortare responstid och priset är mer over/undershoot som leder till skuggor. Vilket då riskerar störa än mer än själv eftersläpen.

Deep Sleep-funktioner på skärmar är notoriskt opålitliga, så brukar stänga av dem. Tyvärr också bios-skärmen. Detta är likt Deep Sleep-funktioner ett allmänt problem med DP och en svaghet som ingen tillverkaren verkar vilja ta tag i. Behöver du komma åt bios-menyn, kör med HDMI.

Vi har nog nästan 200st Dell U2415 på jobbet, där är det nästan ständigt problem med att väcka upp skärmar eller att skärmarna blinkar - enda lösningen har varit att sätta in HDMI adapter... Ingenting annat med mjukvaror eller ny (DP) kablage hjälper, men hdmiporten från skärmarna strular _aldrig_.
Du har ingen workaround för detta måtro och vart kan man finna mer info om dessa DP issues? Sökt som en tok om vad problemet är med jobbets skärmar men alla säger olika - så som att kolla 19 eller 20 pin DP kabel, prova annan kabel osv osv men ingenting hjälper förutom HDMI.

Skrivet av Petersmart:

Hej Grabbar och tjejer.

Min fråga är om någon har eller har ägt denna skärm Dell 27 S2716DG ?

Håller på att Felsöka.
Har hittat mycket på internet om just deras Deep Sleep på denna skärm.
Om man kall startar så vaknar inte skärmen upp alls.
Ser inte detta som ett problem för det är bara att stänga av Deep Sleep.

Men. Detta med att skärmen bara för svart bild när man sitter i Bios. Aldrig i Windows.
Det är lite frågande. Så man får trycka Del där för restart. Händer bara i bland.

Sen en fråga jag har om just Response Time som man kan ändra på skärmen Normal till Fast.
Sen jag köpte denna skärm så blir det sämre om jag sätter den på Fast. Likt eftersläpningar.
Tycker det skulle vara tvärt om.

Hur har ni det med er upplevelse med denna skärm ?

Har köpt nytt grafikkort och moderkort och nätdel. Samma på bägge byggena.

Tror det är som vi har på jobbet, prova kör en HDMI istället och se ifall om skärmen vaknar 10 av 10 försök. Sen tror jag att skärmen hoppar till liv om du drar ut elkabel eller har skärmen avstängd medan datorn sätts på och sedan slår på den.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@Niivpzi: Precis de här problemen är forfarande alldeles för vanliga med DP. Barnsjukdomar förekommer alltid men det är 10+ år med DP nu och problemen är kvar. HDMI är i jämförelse smärtfritt på den här punkten.

Just Dell nämns ofta men det kan också bero på att Dell är en stor tillverkare som säljer stora mängder av samma modeller på en samma gång. Så samma batch och samma modell kommer att märkas av...

Håller på att efterforskar lösningar på detta (samt andra problem, likt hot plug detect och Windows förmåga att kasta om skrivbordet) med produkter likt dessa: https://www.lindy-international.com/DisplayPort-1-2-EDID-Emul...

Alltså adaptrar som håller kvar skärmens EDID och aldrig försvinner ur grafkkortets synvinkel. Oklart om det hjälper skärmen att vakna ur Deep sleep.

Permalänk
Avstängd

Jag svarar till er bägge.
Tack för ni svara.

Ja just detta med Deep Sleep-funktion på denna skärm är stort problem som de inte ordnar någon update på.
Jag stängde av Deep Sleep-funktion det första jag gjorde när jag köpte den. Har inte vetat om det alls fören nu när jag felsöker på olika sätt.
Jag Felsökningen gäller bara när jag sitter och tittar i Bios. Så bara så där utan något. så blir bilden svart. Men man ser att allt funkar som det ska.

Men sen nu när mitt andra bygge bara rasa. Vet i dag inte ens varför det gjorde det. 2.5 år gammal 1080 kort med vatten som bara börja flippa. Artefakter på alla skärmar m.m. Tills kortet la av helt. Sen efter några dagar så funka kortet igen. Så nu ligger det i lådan. Skit

Så jag köpte ju nytt moderkort och 2070 super kort och nätdel.
Så satt jag vid första uppstart i bios och skärmen slocknade.
Kul. köpte nytt för ett år sedan. Var uppe i 30 000 kr. (inte grafik).
Så var jag tvungen att köpa nytt ingen redan.

Så sitter man här och ser detta. På detta bygge med. Man dör ju he he he.

Men jag börja ana det ni säger. Ni har rätt. Jag tror det är DP som spökar för det första. Kvittar hur många DP kablar man testar.
Jag kör till och med en Supra på 2 m och den har jag byttat med till en ny supra. Samma problem en då.

Sen detta med Dell Skärmar. De har problem med Deep Sleep-funktion och den lila popup som kommer mycket ofta på skärmen bara vid kallstart och om start. Överkänslig funktion.

Men Efter man läser detta som ni skriver så känns det mer att man kan skita i det helt. Upptäckta i går att man behöver inte resa sig upp och gå till Datorn. Bara dra ut strömmen på skärmen där bak. Sen sätta i den igen. Så funkar allt.

Men sen ni vet dator värden. Satt i går. Datan starta som den skulle. Stängde av den. Kom tillbaka efter någon timme.
Moderkortet piper. Ingen bild alls.
Lyser att det är något med grafikkortet. Den går inte förbi där.
Prova flera gånger. Omstarter. Samma. Hade fastnat helt. Först gången att den gör så. Efter flera omstarter.
Finns en lösning på det. Satt i HDMI och start upp den med HDMI. Sen Byta jag tillbaka till DP. Allt funka.
Men den hade fastnat riktig denna gång. Inte bara bli svart bil. Hände till och med vid start.

Skit.

Sen Detta med HDMI. jo det är rätt. Funkar. Men jag vill köra 144Hz och 1440. Funkar ju inte med HDMI.

Satan DELL. Vill inte ha sådant här när jag felsöker på min andra dator som dog helt för mig. Man vet ju inte var man har sin ända, He he he

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niivpzi:

Vi har nog nästan 200st Dell U2415 på jobbet, där är det nästan ständigt problem med att väcka upp skärmar eller att skärmarna blinkar - enda lösningen har varit att sätta in HDMI adapter... Ingenting annat med mjukvaror eller ny (DP) kablage hjälper, men hdmiporten från skärmarna strular _aldrig_.
Du har ingen workaround för detta måtro och vart kan man finna mer info om dessa DP issues? Sökt som en tok om vad problemet är med jobbets skärmar men alla säger olika - så som att kolla 19 eller 20 pin DP kabel, prova annan kabel osv osv men ingenting hjälper förutom HDMI.

Tror det är som vi har på jobbet, prova kör en HDMI istället och se ifall om skärmen vaknar 10 av 10 försök. Sen tror jag att skärmen hoppar till liv om du drar ut elkabel eller har skärmen avstängd medan datorn sätts på och sedan slår på den.

Att Skärmen blinkar till. Det har med G- Synk att göra. Stänger man av den så försvinner problemet.
Den hoppar av G-Synk lägget i bland. Men hoppar tillbaka ingen lika snabbt. Är lite små buggar på denna skärm som DELL har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Niivpzi: Precis de här problemen är forfarande alldeles för vanliga med DP. Barnsjukdomar förekommer alltid men det är 10+ år med DP nu och problemen är kvar. HDMI är i jämförelse smärtfritt på den här punkten.

Just Dell nämns ofta men det kan också bero på att Dell är en stor tillverkare som säljer stora mängder av samma modeller på en samma gång. Så samma batch och samma modell kommer att märkas av...

Håller på att efterforskar lösningar på detta (samt andra problem, likt hot plug detect och Windows förmåga att kasta om skrivbordet) med produkter likt dessa: https://www.lindy-international.com/DisplayPort-1-2-EDID-Emul...

Alltså adaptrar som håller kvar skärmens EDID och aldrig försvinner ur grafkkortets synvinkel. Oklart om det hjälper skärmen att vakna ur Deep sleep.

Det var en bra länk du la här. Jo sådan skulle man ha eller testa.