Permalänk

Sälja en Oculus

Hej!
Har en Quest som är köpt via deras webbshop i juni.
Nu har mitt barn tröttnat och vill sälja den... Har sökt lite på forum men är inte hundra.
Är rädd för är att inte garantin hänger med utan är knutet till kontot, som inte får överlåtas eller liknande... .
Men jag har svårt att läsa juridiska dokument..
Måste jag alltså radera mitt oculus konto och köparen skapar nytt helt enkelt? Utan tillgång till garanti?
Förstår att spelen går bort men garantin...
Man kan ju få faktura och kvitto via mejl som borde vara giltigt ändå...

Mvh Attila

Permalänk

Ganska säker på att i Europa så hänger garantin med, det kan de inte avtala bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ganska säker på att i Europa så hänger garantin med, det kan de inte avtala bort.

Garanti är något som säljare eller tillverkare helt och hållet själv bestämmer hur den ska fungera, så det kan visst vara så att garanti inte följer med om man säljer produkten vidare.

Den lagstadgade reklamationsrätten gäller mellan säljare och köpare. En näringsidkare som säljer en vara måste stå för att den fungerar. Om du nu säljer produkten vidare så finns det ett nytt säljare/köpare förhållande. Eftersom jag gissar att du är privatperson har du inget ansvar, lagen gäller bara för företag. Den nya ägaren har ingen reklamationsrätt mot den ursprungliga säljaren och har därför ingen reklamationsrätt.

Så nej, den som köper en vara begagnad har sällan någon rätt att få en produkt lagad. Det är något som måste läggas till i ett avtal, vilket i princip aldrig görs. Sedan kan man nog lösa det ändå. Du som ursprunglig köpare kan vara behjälplig gentemot säljaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ganska säker på att i Europa så hänger garantin med, det kan de inte avtala bort.

Att alls ha garanti är frivilligt och inte lagstadgat.
Det går också bra att utforma garantier med villkor för när denna gäller. Det är alltså upp till tillverkarna om de alls vill ha garantier och de kan också utforma dessa som de själva behagar. De är i grunden en frivillig grej.
Så jag skulle säga nej där.
Garantier kan bestå även till en andrahandsköpare.
Men det är vanligt att så inte är fallet - alltså att garantin bara gäller förstaköpare.
Man får läsa på vad som gäller helt enkelt.

Däremot finns det lagar som kan vara behjälpliga här. Bestämmelser för vad man kan förvänta sig som minst av en vara i hållbarhet och vad som händer om produkterna är sämre.
Både på nationsnivå och på EUnivå. De ger flera sorters skydd i köpet och en del handlar om att produkter måste hålla en viss nivå. Så det fungerar väl nästan lite som en garanti kan man väl säga. Delvis iaf. Men det är alltså något annat.
I Sverige har vi exempelvis KKL (konsumentköplagen). Vad EUditot heter vet jag inte riktigt. Men vill man ha reda på sina rättigheter så får man läsa igenom dessa.

Till TS.
Det är bara att läsa igenom garantivillkoren för att få reda på om garantin fortsätter gälla om man byter ägare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mina två cent.

Köpte en oculus begagnad. Då den efter ett år råkade ut för det beryktade felet med att ljudet försvann ur den högra hörluren (och fortfarande befann sig inom garantitiden på två år) så sände oculus mig en refurbished enhet trots att de verkligen inte hade behövt göra det.

Så även om en framtida köpare inte behåller din ursprungliga garanti så är det nog troligt att oculus inte är arslen om oturen skulle vara framme...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Fick ett svar från oculus på bara några timmar. 😊
Garantin följer ägaren men pdf fakturan räcker för dom. Behöver främst veta när och var den är köpt.
Hade varit trevligt att skicka vidare kontot med alla spel, onödigt att pengarna går till spillo. 😕 Men men.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...