Permalänk

Förstärka Wifi-signal, utrustning?

Hej!

Är ny på detta med nätverk och behöver lite råd. Jag har ett wifi-nätverk och behöver förstärka signalen i ett rum som ligger en bra bit bort från routern (flera betongväggar). Signalstyrkan varierar mellan 8-20 % och hastigheten är väldigt låg (1-2 mbit/s). Har ingen möjlighet att brygga eller repetera anslutningen på vägen mellan dessa rum utan det är rummet med routern och rummet jag vill förstärka signalen i som gäller.

Nu till frågan. Vad är det för utrustning jag behöver för att förstärka signalen och få bättre hastighet i det här rummet, en repeater eller kanske en fet antenn? Vilken är den bästa utrustningen för detta? Länka gärna bra utrustning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

någon anledning till att du inte kan dra kabel å sätta upp en till apa?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

någon anledning till att du inte kan dra kabel å sätta upp en till apa?

Delar nätverket med en kompis i ett hyreshus så kan inte börja borra i grannarnas väggar

Kikar på antenner som klarar flera kilometers avstånd. Skulle det funka med en sån eller finns det repeatrar som klarar av svaga wifi-signaler (klen signal via mobil och bärbar dator)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja, då vill du nog ha en riktantenn hos din polare och en brygga hos dig.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

ja, då vill du nog ha en riktantenn hos din polare och en brygga hos dig.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Tack Vad är det mest optimala att ha hos mig mån tro? Skulle en kraftig antenn kopplat till en repeater fungera? Om man utgår ifrån att min kompis enbart kör en router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har dålig signalstyrka i hela din lägenhet kommer du inte att få någon enorm förbättring av att sätta en repeater hos dig tyvärr, mycket skräp som säljs under det namnet.

Antar att det skulle kunna bli lite bättre med riktantenner men trist att lägga massa pengar på något som antagligen ger ett ganska kasst resultat även om det blir bättre. Om du skall göra det så köp en riktantenn till din polare, och en router du kan koppla in en vettig antenn i hos dig, och sätt den i bridgemode.

Rimligtvis borde du först undersöka alla andra vägar att gå.
Det finns ingen line of sight?
Ingen möjlighet att dra sladd genom fönster eller nått?
Ingen möjlighet att flytta runt din polares router/accesspunkt och få bättre resultat?

Permalänk
Skrivet av sptr112:

Om du har dålig signalstyrka i hela din lägenhet kommer du inte att få någon enorm förbättring av att sätta en repeater hos dig tyvärr, mycket skräp som säljs under det namnet.

Antar att det skulle kunna bli lite bättre med riktantenner men trist att lägga massa pengar på något som antagligen ger ett ganska kasst resultat även om det blir bättre. Om du skall göra det så köp en riktantenn till din polare, och en router du kan koppla in en vettig antenn i hos dig, och sätt den i bridgemode.

Rimligtvis borde du först undersöka alla andra vägar att gå.
Det finns ingen line of sight?
Ingen möjlighet att dra sladd genom fönster eller nått?
Ingen möjlighet att flytta runt din polares router/accesspunkt och få bättre resultat?

Stort tack för utförligt svar! Nej, jag har utforskat lite möjligheter men just nu finns inga andra möjligheter än att ordna utrustning i vardera lägenhet. Det är förmodligen en riktantenn hos min kompis och en antenn hos mig inkopplad till router eller liknande som gäller. När det gäller wifi-förstärkare så finns det ingen bra som fixar jobbet? Har kikat runt lite men det mesta verkar inte göra nån större skillnad om signalen redan är svag.

Vad tror ni man ska använda för antenn inomhus? Ju kraftigare grejer desto bättre. Storleken på grejerna spelar inte någon roll heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubchurp:

Stort tack för utförligt svar! Nej, jag har utforskat lite möjligheter men just nu finns inga andra möjligheter än att ordna utrustning i vardera lägenhet. Det är förmodligen en riktantenn hos min kompis och en antenn hos mig inkopplad till router eller liknande som gäller. När det gäller wifi-förstärkare så finns det ingen bra som fixar jobbet? Har kikat runt lite men det mesta verkar inte göra nån större skillnad om signalen redan är svag.

Vad tror ni man ska använda för antenn inomhus? Ju kraftigare grejer desto bättre. Storleken på grejerna spelar inte någon roll heller.

jag skulle rekommendera en valfri riktantenn från länken jag la tidigare. Välj den som passar era monteringsmöjligheter bäst.

men jag skulle inte rekommendera att du har en till router hos dig, det är fruktansvärt lätt att konfigurera fel. (vet du hur du ska göra "rätt", så go ahead) annars skulle jag rekommendera en trådlös brygga till en switch.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en brygga med Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2.
Du sätter en hos kompisen och en hos dig.

Om du har någon gammal router som kan konfigureras om till AP så kan du använda den hos dig.
Använd INTE Wan uttaget utan bara LAN uttagen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag skulle provat med en trådlös brygga, men inga bra förhållanden så förvänta dig inga under

Permalänk

Kan ni inte sätta riktade sändare och mottagare utanför fönstren så att ni får fri sikt för signalen längs med husväggen?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, hoppas det är OK?

Har också lite dumt med min router, för får ingen wifi nu på balkongen längst ner på bilden, samt lite dåligt i ena sovrummet. Routern är den röda pricken. Har en TV på väggen där och en TV-bänk som den står i.

Jag tänkte mig att det kanske finns någon smidig lösning, en wifi-förstärkare etc? Men enligt denna tråden var en riktad antenn kanske bättre?

Jag kan tyvärr inte enkelt ändra placering av min router, har borrat hål bakom min TV-möbel för att få den snyggt där den står nu. Annars hade det med facit hand varit bättre kanske ha den på andra sidan TV-möbeln närmre hallen.

Nåväl, fick låna en Technicolor TG234 av en kollega, googlade nu i efterhand och verkar som jag behöver 2st enheter, en sändare och en mottagare? Känns lite väl bökigt behöva koppla in 2st enheter med sladd för att få igång detta. Dessutom har jag ingen ledig plats i routerns uttag för en till enhet, vill inte behöva koppla in en switch.

Har dock ett hus med nätverksuttag i varje rum, så kan enkelt koppla in något i sovrum 2 vid balkong 2 och nätverksuttaget som sitter där. Har kopplat med en switch i mitt patch-skåp så allt bör gå via routern ändå där. Antar det inte bara funkar sätta en receiver där? utan sändaren måste också kopplas in nära routern? Kanske finns något annat än sändare/mottagare jag kan koppla in i sovrum2?

Tacksam för tips!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in en Access Point (Technicolor TG234) nu till uttaget i sovrummet. Gick bra att koppla upp mig på WiFi där. Jag vill nu göra så att min mobil automatiskt växlar mellan WiFi. När jag är i vardagsrummet vill jag köra på mitt vanliga WiFi, och så kan den växla mellan den som är starkast? Går detta att göra? Samt påverkar det batteritiden mycket att behöva växla så fort jag flyttar på mig i lägenheten?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Nätverk via eluttagen kanske?
Vet inget sätt att testa utan att köpe ett kit tyvärr. Det är knappast de bästa förutsättningarna i ett hyreshus men borde inte vara omöjligt att det fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Nätverk via eluttagen kanske?
Vet inget sätt att testa utan att köpe ett kit tyvärr. Det är knappast de bästa förutsättningarna i ett hyreshus men borde inte vara omöjligt att det fungerar.

Hej, svarade du mig här nu? Jag har hyresrätt, en 3a med balkong där jag främst vill att WiFi når. Det jag kopplade in nu i sovrummet till nätverksuttag samt ström verkar funka. Det nätverksuttaget är patchat så det går via min router som står i vardagsrummet. Dock får jag ju 2st WiFi nu i hemmet. En från Routern i vardagsrummet och nu en från den nya. Jag vill att min mobil byter till den starkaste bara nu. Om det inte går att programmera så att dom sänder "samma nätverk" på något sätt? Och delar samma WiFi?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Hej, svarade du mig här nu? Jag har hyresrätt, en 3a med balkong där jag främst vill att WiFi når. Det jag kopplade in nu i sovrummet till nätverksuttag samt ström verkar funka. Det nätverksuttaget är patchat så det går via min router som står i vardagsrummet. Dock får jag ju 2st WiFi nu i hemmet. En från Routern i vardagsrummet och nu en från den nya. Jag vill att min mobil byter till den starkaste bara nu. Om det inte går att programmera så att dom sänder "samma nätverk" på något sätt? Och delar samma WiFi?

Ah, jag svarade trådstarten.

Mesh-nätverk fungerar bra! Ingen anledning att hålla på med speciella antenner och sådant innan du testar det enligt mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga, att riktade antenner genom flera rum med betongväggar kan bli klurigt. Visst kan man säkert få det att funka bra, men bara så ni är medvetna om ni stöter på problem. Signalerna går nödvändigtvis inte helt rakt genom flera väggar och rum, utan de reflekteras och studsar runt vilt. Både i sändarrummet, alla rum därmellan och sen i mottagarrummet. Testa såklart först att sikta rakt, men om det funkar dåligt så testa olika riktningar. Mellanliggande rummen kan ha allt möjligt i vägen som gör att signalen ändrar riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har kopplat in en Access Point (Technicolor TG234) nu till uttaget i sovrummet. Gick bra att koppla upp mig på WiFi där. Jag vill nu göra så att min mobil automatiskt växlar mellan WiFi. När jag är i vardagsrummet vill jag köra på mitt vanliga WiFi, och så kan den växla mellan den som är starkast? Går detta att göra? Samt påverkar det batteritiden mycket att behöva växla så fort jag flyttar på mig i lägenheten?

Om du har installerat den rätt som AP så sätter du samma SSID och lösen på AP'n som du har på routern, då kommer enheten att hoppa över till den starkare signalen när den andra har blivit för svag.
Tror inte det kommer påverka din batteritid något nämnvärt även om du skulle springa fram och tillbaka hela dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har kopplat in en Access Point (Technicolor TG234) nu till uttaget i sovrummet. Gick bra att koppla upp mig på WiFi där. Jag vill nu göra så att min mobil automatiskt växlar mellan WiFi. När jag är i vardagsrummet vill jag köra på mitt vanliga WiFi, och så kan den växla mellan den som är starkast? Går detta att göra? Samt påverkar det batteritiden mycket att behöva växla så fort jag flyttar på mig i lägenheten?

Sätt samma namn (SSID), lösenord och kryptering. Om det inte hjälper kan du behöva skruva ner effekten på router och AP för att din klient ska bli sugen på att roama

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag ser att Technicolor har WPA2-AES och routern har WPA2-PSK (AES). Är detta något som kan krångla?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack för svar!

Jag ser att Technicolor har WPA2-AES och routern har WPA2-PSK (AES). Är detta något som kan krångla?

Bör inte krångla eftersom krypteringen är AES på båda.

Permalänk
Medlem

Be din kompis höja effekten. I Sverige är bara 100mW tillåtet. En del länder tillåter 1 W. Minns inte vilka. Har för mej att någon av de baltiska staterna är frikostiga. Jag skäms inte för hos mej är det WIFI sändare som brakar in med mycket starkare signal än vad jag har. Jag har tvingats gå över till homeplug där jag tidigare hade WIFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bör inte krångla eftersom krypteringen är AES på båda.

Det fungerade fint!

Visa signatur

Intel NUC :(