AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Börja med att inte ha överclockning (PBO) igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som jag sagt tidigare, AMD kommer att bli "tvungna" att yttra sig om några dagar när de skall presentera 3950X. Det skall blir intressant. Robert Hallock kommer nog aldrig mer att få yttra sig offentligt, tyvärr för honom.

Har det kommit något datum nu? Antar att det kommer vara en väldigt limiterad tillgång på processorer, så om 3 månader kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Den här länken antar jag redan delats här?

"Survey: Only 5.6 Percent of Ryzen 9 3900X Hit Advertised Speeds, Most Other Models Suffer, Too"
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-not-hitting-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Den här länken antar jag redan delats här?

"Survey: Only 5.6 Percent of Ryzen 9 3900X Hit Advertised Speeds, Most Other Models Suffer, Too"
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-not-hitting-...

Det är den videon som dragit igång diskussionen som varit de senaste 3-4 sidorna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är den videon som dragit igång diskussionen som varit de senaste 3-4 sidorna.

Jag fattar *skratt* Förstod att det var något liknande som dragit igång diskussionerna men var osäker på om det var just denna.

Ett jäkla liv på vissa användare runt om i världen och det här blir intressant att följa, så klart inte bra att lova för mycket.

""Why did AMD feel that it is necessary to advertise the boost or give the people false expectations and false hope for something that they cannot get? Why did they have to do the 3900X at 4.6 [GHz] when they probably clearly know that most of those CPUs would never maintain this speed? It was clearly never necessary to do this; it's completely unnecessary. The CPUs are good enough the way they are. They deliver, and they're good. But those frequency values are just completely wrong." - Der8auer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Önskar AMD / M/B tillberkare gav bättre tillgång till OC config i bios (CCX/CCd, och att top-voltage går sätta med top MHz, och lägre voltage när CPUn klockar ner sig under icke-last även när man har OC igång). Men jag antar detta är en sådan sak som bara går när man har en uppsjö personal som Intel (Iaf i nuläget )

En normal spelsession (någon timme) snittar min 3600 på 1.38v stock utan någon OC.
Med en manuell OC så har jag en snitt volt på 1.40 i en spelsession på någon timme.

När datorn är idle så stänger den av sig (strömsparläge efter 15 minuter) så skillnaden för mig i slitage lär vara minimal.
Med en enkel OC så ligger jag en bra bit över 3600x i stock. Ca 7% lyft i flertrådig belastning över stock 3600.

Så vad jag försöker få fram är att en Idle clock/volt inte behövs om du inte måste ha datorn på hela tiden.
Tar max 5 sek efter man tryckt på tangentbordet innan systemet är uppe och redo igen när man behöver den.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen... Jag tror inte att processorerna kommer fortsässa fungera så som de gör nu. Vi kommer se bättre boost, bättre AGESA etc. de är inte färdiga.

Om det däremot var så att 1.0.0.3AB var "det slutgiltiga", ja, då hade jag också skrikit mig hes om att de skulle tvingas ändra vad som står på kartongen. Men det är ju inte så, det stämmer ju inte. Ta't lugnt, folk. Sitt ner i båten. Det blir bätttre.

Det är väl egentligen detta som är problemet.
Vanligt folk har inte kunskapen som en del besitter i denna tråden utan köper en cpu/moderkort baserat på informationen som lämnas av butik/tillverkare.
Skulle tom säga att det är extremt ovanligt att någon besitter kunskapen som finns i tråden här.
Om produkten då inte kan levererar enligt specifikation har du köpt antingen en trasig produkt eller så har tillverkaren använt sig av falsk marknadsföring.

Hur många hade accepterat att köpa en ny bil, turbomatad och specad 0-100 på 4sek -men turbon fungerar tyvärr inte som den skall, den KANSKE gör det om ett halvår om vi får rätt på bilens mjukvara. Men det får du själv mixtra och testa med. Under tiden får du räkna med att ena dörren kanske slutar fungera (mus i bios tex).
Men fram tills dess kan du iaf köra med kass turbo och får 0-100 på 8sek och toppfarten är 70km/h lägre.

Att en entusiast byter/uppdaterar bios är väl en skälvklarhet, samma sak med drivrutiner osv. Men den stora massan förväntar sig att det skall fungera direkt och vill/kan inte uppdatera bios mm.

Jag hade själv funderingar på 3950, mest för att det skulle vara skoj, men varför skall vi sköta företagens betatester? Det är inga problem att släppa produkter på marknadenni strid ström om du kan betala utvecklingen med försäljning under tiden du utvecklar dem. Tänker inte köpa innan dem fått rätt på problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som DJ_Datte frågade om, CCX/CCD-klockning i bios, så finns det ett beta bios för Crosshair VIII på ROG Forum som har just det. Signerat Shamino.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det har äntligen blivit lite svalare i rummet, nu har jag tre kärnor som når 4.6GHz, så här boostar mitt "bra" kluster i skrivande stund:

4575
4625
4625
4600
4575
4575

Skulle alla ha samma boost som denna skulle dom antagligen vara nöjda.

Mitt dåliga kluster ligger runt 4.4GHz. Som någon skrev på Reddit, binningen verkar vara att det dåliga klustret är en 3600X rakt av medans det bra klustret är en 3800X med två kärnor avstängda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En normal spelsession (någon timme) snittar min 3600 på 1.38v stock utan någon OC.
Med en manuell OC så har jag en snitt volt på 1.40 i en spelsession på någon timme.

När datorn är idle så stänger den av sig (strömsparläge efter 15 minuter) så skillnaden för mig i slitage lär vara minimal.
Med en enkel OC så ligger jag en bra bit över 3600x i stock. Ca 7% lyft i flertrådig belastning över stock 3600.

Så vad jag försöker få fram är att en Idle clock/volt inte behövs om du inte måste ha datorn på hela tiden.
Tar max 5 sek efter man tryckt på tangentbordet innan systemet är uppe och redo igen när man behöver den.

Intressant, kanske är vägen att gå, att köpa en 3600 och överklocka den. Min Corsair Hydro H115i Platinum bör dessutom kunna tygla värmen bra. Spelar du i 1080p med din dator?

Tycker det är klurigt att välja 3000 cpu, en tusing hit eller dit för cpu'n är inte en showstopper för mig men samtidigt är det roligt att göra ett vettigt köp. Sedan som jag skrev tidigare, man vänder på varenda krona på vad cpu'n får kosta men samtidigt är ju en bra GPU + en bra skärm väldigt mycket dyrare i inköp så frågan är vad man prioriterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Då måste man ju tyvärr dra in Intel, deras turbo är aldrig svår att nå, kräver inga specialkunskaper eller superdyra moderkort, det fungerar som utlovat helt enkelt. Köper någon en 9900K idag och den inte når single core turbo på 5GHz så lämnar man tillbaka den som en trasig produkt, AMDs kunder är aggresiva i att försvara och lägga ner tid på att själva få ut bästa prestandan, det är ju helt ok men då ska man inte pådyvla varenda en som vill ha en ny dator en AMD-processor. Just nu är det helt klart meckigt att få en Ryzen 3xxx processor att fungera enligt spec med minnen i rätt hastighet. Vill man inte ha det så är det x570 moderkort som gäller och då har inte längre pris/prestanda-argumentet validitet.

Även alla recensioner ser Ryzen 3xxx genom rosafärgade glasögon och testar de nya processorerna med högre klockade minnen etc samtidigt som inte kritiserar AMD för problemen att nå utlovad boost clock.

Typexemplet är när man attackerar Der8auer en masse bara för att han berättar hur det ligger till. Allt från smutskastning till att försöka underminera hans kunskap eller metoder. Han är ju knappast att Intel-sponsrat bläbär med en kamera. Läser man forumet här verkar det som att de flesta har bättre koll än honom och för att visa hur insatt man är använder man hans rätta förnamn och lite termer från AMDs tekniska specifikationer. Han har direkt kontakt med AMD och tycker att Ryzen 3xxx-serien är grym men att marknadsföringen kan leda till ett nytt dråpslag rättsligt för AMD.

Verkar som Intel inte ger boost som utlovat heller
Hur försvara du det?
Med tanke på att du framför argument som inte är sanna?

Skrivet av tellus82:

Tycker du inte själv att mängden passivt aggressiva påhopp i detta inlägg var lite väl i överkant? Även intels 9900k kan droppa enkärne boost frekvens med tillräckligt tung belastning i stock läge. Och lämnar du tillbaka din CPU för garanti ärende för det kommer säljaren bli en aning förvånad. Techpowerup noterade att enkärne boost på 9900k med en tråd lastad varierade mellan 4.7GHz och 5GHz beroende på typ av belastning

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-9900k/17.htm...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Det är väl egentligen detta som är problemet.
Vanligt folk har inte kunskapen som en del besitter i denna tråden utan köper en cpu/moderkort baserat på informationen som lämnas av butik/tillverkare.
Skulle tom säga att det är extremt ovanligt att någon besitter kunskapen som finns i tråden här.
Om produkten då inte kan levererar enligt specifikation har du köpt antingen en trasig produkt eller så har tillverkaren använt sig av falsk marknadsföring.

Hur många hade accepterat att köpa en ny bil, turbomatad och specad 0-100 på 4sek -men turbon fungerar tyvärr inte som den skall, den KANSKE gör det om ett halvår om vi får rätt på bilens mjukvara. Men det får du själv mixtra och testa med. Under tiden får du räkna med att ena dörren kanske slutar fungera (mus i bios tex).
Men fram tills dess kan du iaf köra med kass turbo och får 0-100 på 8sek och toppfarten är 70km/h lägre.

Att en entusiast byter/uppdaterar bios är väl en skälvklarhet, samma sak med drivrutiner osv. Men den stora massan förväntar sig att det skall fungera direkt och vill/kan inte uppdatera bios mm.

Jag hade själv funderingar på 3950, mest för att det skulle vara skoj, men varför skall vi sköta företagens betatester? Det är inga problem att släppa produkter på marknadenni strid ström om du kan betala utvecklingen med försäljning under tiden du utvecklar dem. Tänker inte köpa innan dem fått rätt på problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där hör jag ofta och förstår inte riktigt argumentet. Vare sig det gäller Intel, AMD, Windows 10 etc så hör jag ofta "kunderna skall inte vara betatestare", OK men det är 2019 nu. Vi har internet. Produktegenskaper förändras hela tiden via mjukvara, det är ju så det ser ut. Hur skulle det se ut om produkterna inte blev bättre med tiden? Rätt tråkigt skulle jag säga! Sedan har du ju intel på andra sidan vars uppdateringar tvingas SÄNKA prestandan pga spectre, meltdown etc etc, så vet du vad? Jag köper hellre en acceptabel produkt som jag vet kommer bli bättre med tiden än en "bra prodikt som jag slipper vara betatestare till" som kommer bli sämre med tiden.

Jag tror inte att vi kommer komma i ett läge igen där "kunderna slipper vara betatestare". Jag förstår inte riktigt det argumentet. OK vänta ett år då tills firmware och mjukvara är mer stabil? Early adopters brukar få vara "betatestare" liksom. Det är så som teknikvärlden ser ut 2019 och jag älskar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Visst är det moderkortet som begränsar men det är ju AGESA som styr detta och det är ju AMD som gör AGESA om jag inte är helt fel ute så bollen ligger ändå hos AMD anser jag.
När jag kör allt på auto och med pbo påslaget så boostar mina kärnor olika på tidigare bios, inte på AGESA 1.0.0.3+ där alla kärnor ligger relativt konstant.
När jag kört 1.0.0.2 så såg jag som sagt 4250MHz på en kärna ibland med allt på auto inget pillande på LLC eller Vcore, jag ställer mina minnen bara till 3600MHz 14-14-14-28 osv.
Senaste drivers och provat både Ryzen balanced och windows, även testat avinstallera Ryzen balanced för att installera det igen som någon tidigare beskrivit.

Kika ifall global c states är satt till enabled, Om inte sätter det så själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Verkar som Intel inte ger boost som utlovat heller
Hur försvara du det?
Med tanke på att du framför argument som inte är sanna?

Om det nu vore så att Intels processorer heller ALDRIG under några omständigheter kom upp i annonserad turbofrekvens, speciellt omständigheter definerade av Intel själva för en majoritet av användarna skulle det bli stämda, helt klart och helt rätt.

Jag tog inte upp Intel som en "beacon of hope" utan snarare som "till och med Intel" då även de så klart vill framföra sina produkter i så bra dager som möjligt, ibland gränsfall till vad som är sant.

AMD har inte gått ut och sagt i vilka fall vi kan förvänta oss att se deras utlovade boost-frekvenser eller om de arbetar för en lösning som innebär att majoriteten av användarna kan förvänta sig en boost clock under något scenario definerat av dem.

Just nu finns deras marknadsföringsfilmer med Precision boost 2 och precision boost overdrive som får en att tro att om man köper kvalitetsdelar (mobo/kylning/ram) så kommer man med automatiska inställningar nå boost frekvensen. De säger explicit att det inte skall krävas någon överklockning eller specialinställningar, det är något som deras produkt ska göra automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att dom flesta når utlovad boost med AGESA 1.0.0.2, vad AMD måste göra är att gå ut och säga VARFÖR AGESA 1.0.0.3AB har sämre boost och varför AGESA 1.0.0.3ABB har ÄNNU sämre boost.
Naturligtvis finns det en anledning, varför skall det vara så svårt att berätta detta? Det enda vi har är ett enskilt uttalande av en ASUS-medarbetare(Shamino) som säger att det beror på reliability issues. OM det är så, ännu mer anledning att berätta eftersom många inte uppgraderar utan fortsätter köra samma bios, och 1.0.0.2-biosen finns fortfarande för nedladdning. Är det chippen som inte klarar utlovad boost, eller är det moderkorten som inte gör det? Eller är anledningen en annan? Ingen vet, för AMD _säger_ingenting_!

Och tex ASUS har fortfarande moderkort som inte blivit "uppgraderade" till ABB, X470-F och Prime X470-Pro bla som är bland de mest sålda moderkorten. OM det nu är så viktigt att strypa boosten, varför har Asus inte tillhandahållit uppgraderingar till sina mest sålda kort?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min 3900 klarar också lätt 4.6ghz I boost, jag tror det som ställer till det åt många är fel bios, fel inställningar i bios och för dålig kylare. Inställningarna I bios är lite speciela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, kanske är vägen att gå, att köpa en 3600 och överklocka den. Min Corsair Hydro H115i Platinum bör dessutom kunna tygla värmen bra. Spelar du i 1080p med din dator?

Tycker det är klurigt att välja 3000 cpu, en tusing hit eller dit för cpu'n är inte en showstopper för mig men samtidigt är det roligt att göra ett vettigt köp. Sedan som jag skrev tidigare, man vänder på varenda krona på vad cpu'n får kosta men samtidigt är ju en bra GPU + en bra skärm väldigt mycket dyrare i inköp så frågan är vad man prioriterar.

3600 + 1070 TI och jag spelar i 1080p, riktigt bra fps en bra bit över hundra i alla fps spel jag kör. Apex pubg mm.
Jag kyler min med en ~300kr kylare och den maxar ut på 73c (stresstest) 60c (normalt spel).

Ska du bara spela så är lyftet till 3700x inte värt det om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där hör jag ofta och förstår inte riktigt argumentet. Vare sig det gäller Intel, AMD, Windows 10 etc så hör jag ofta "kunderna skall inte vara betatestare", OK men det är 2019 nu. Vi har internet. Produktegenskaper förändras hela tiden via mjukvara, det är ju så det ser ut. Hur skulle det se ut om produkterna inte blev bättre med tiden? Rätt tråkigt skulle jag säga! Sedan har du ju intel på andra sidan vars uppdateringar tvingas SÄNKA prestandan pga spectre, meltdown etc etc, så vet du vad? Jag köper hellre en acceptabel produkt som jag vet kommer bli bättre med tiden än en "bra prodikt som jag slipper vara betatestare till" som kommer bli sämre med tiden.

Jag tror inte att vi kommer komma i ett läge igen där "kunderna slipper vara betatestare". Jag förstår inte riktigt det argumentet. OK vänta ett år då tills firmware och mjukvara är mer stabil? Early adopters brukar få vara "betatestare" liksom. Det är så som teknikvärlden ser ut 2019 och jag älskar det.

Jag är helt enig i att produkter kan förbättras och utvecklas vidare efter ett produktsläpp. Men en förutsättning är ju ändå att det som annonseras levereras?
Att det sedan kan förfinas och bli bättre efter släpp är det ingen som klagar på, men funktionen som utannonseras måste ju vara med vid leverans.

Du kan inte sälja något med argumentet att du kommer få utlovad funktion efter leverans, men vi vet inte när, det är orimligt.
Så nej, konsumenten skall inte betatesta, produkten skall leva upp till utlovad specifikation som MINIMUM vid släpp, därefter kan man som bonus göra den bättre, men samtidigt är det inget konsumenten kan kräva så länge produkten fungerar och lever upp till vad man annonserat ut.
Varför skulle elektronik fungera annorlunda än andra produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Jag är helt enig i att produkter kan förbättras och utvecklas vidare efter ett produktsläpp. Men en förutsättning är ju ändå att det som annonseras levereras?
Att det sedan kan förfinas och bli bättre efter släpp är det ingen som klagar på, men funktionen som utannonseras måste ju vara med vid leverans.

Du kan inte sälja något med argumentet att du kommer få utlovad funktion efter leverans, men vi vet inte när, det är orimligt.
Så nej, konsumenten skall inte betatesta, produkten skall leva upp till utlovad specifikation som MINIMUM vid släpp, därefter kan man som bonus göra den bättre, men samtidigt är det inget konsumenten kan kräva så länge produkten fungerar och lever upp till vad man annonserat ut.
Varför skulle elektronik fungera annorlunda än andra produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju i så fall bara att det inte finns någon enighet alls kring vad som är "minimum" för den ""utlovade"" boosten. Känns som AMD är i en jävla sits för hur de än gör så blir folk förbannade och det kan man ju knappast beskylla AMD för.

Min 3900X är ju ett levande bevis på att 4.6Ghz uppnås, samt till och med 25Mhz över det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är ju i så fall bara att det inte finns någon enighet alls kring vad som är "minimum" för den ""utlovade"" boosten. Känns som AMD är i en jävla sits för hur de än gör så blir folk förbannade och det kan man ju knappast beskylla AMD för.

Min 3900X är ju ett levande bevis på att 4.6Ghz uppnås, samt till och med 25Mhz över det.

Minimum är ju att leva upp till Amd’s utlovade boost ur paketet med ett moderkort som stöds direkt ur paketet. Felet är ju antagligen inte processorn utan om jag fattat rätt styrningen av den och detta kunde de testat ut innan släpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Minimum är ju att leva upp till Amd’s utlovade boost ur paketet med ett moderkort som stöds direkt ur paketet. Felet är ju antagligen inte processorn utan om jag fattat rätt styrningen av den och detta kunde de testat ut innan släpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Leva upp till hur då? Det är ju det som är problemet. Vissa tycker att det räcker om den kommer upp i max under en kort stund i idle medhavd andra rycker att det skall vara hela tiden på en kärna för att räknas. Det finns ingen ISO-standard för vad som menas med max boost.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Undrar hur många som sitter och klagar på sin ISP att de inte kan leverera "upp till" hastigheten de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte jag skulle testa der8auers test med CB15 single, och Hwinfo64 med polling rate 500, men ingen av mina kärnor går upp i 100% ?.
Vad gör jag för fel?

edit: ok jag råkade ha discord igång i bakgrunden, stängde av det och fick då 100% på kärna 5... men sedan hoppar den över till kärna 6 till 100%.. och tillbaka.
Har sett detta beteende förut, och jag antar att kärna 5 blir för varm, då hoppar den till kärna 6 och låter 5:an kyla ner sig? och sedan tillbaka till 5 när kärna 6 är för varm? Eller vad gör den egentligen?

edit : min i5:a gör likadant och hoppar mellan kärnor. testade precis.

Om du vill mixtra lite med detta så kan du använda processlasso. Då kan man tvinga vissa program att köra på vissa kärnor. Man kan t.ex lägga spel på vissa kärnor och slänga discord och liknande program på några andra. https://bitsum.com/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Leva upp till hur då? Det är ju det som är problemet. Vissa tycker att det räcker om den kommer upp i max under en kort stund i idle medhavd andra rycker att det skall vara hela tiden på en kärna för att räknas. Det finns ingen ISO-standard för vad som menas med max boost.

Sweclockers skriver i artikeln:

Citat:

Resultaten från slutanvändare visar att det är långtifrån alla som når angivna toppfrekvenser med sina processorer. Med Ryzen 5 3600 som har en maximal turbofrekvens på 4,2 GHz är det klart flest som når den frekvensen, medan endast drygt 5 procent av de som sitter på en Ryzen 9 3900X når upp till dess högsta specificerade klockfrekvens 4,6 GHz.

Om bara 5% når den vad AMD själva specar måste du ju erkänna att något är galet?
Som konsument förväntar man sig att få vad man betalat för -Inte eventuellt få det efter finputsningar av bios mm, utan man förväntar sig att få det vid leverans annars är det falsk marknadsföring.
Jag kan köpa att en viss procent är felaktiga av levererade cpu, en felmarginal finns alltid. Men 95% av leveransen?
Det spelar ingen roll hur mycket man gillar Amd och deras produkter, man får inte sälja saker med falsk marknadsföring, det är ju faktiskt mot lagen.

Tar man det till domstol och Amd säger att -Jo, alltså planen är ju att vi skall kunna leverera 4.6 i framtiden. Vi vet inte när -men vi kommer nog kunna göra det och vi har ju faktiskt haft 5% som kom upp i hastigheten vi gick ut med... Tror inte någon domstol hade köpt det?

Hade jag köpt en cpu som utlovar 4.6 i boost och fått 4.2 hade jag returnerat den omgående som defekt och krävt en ny. Hoppas kunder börjar göra det för när det börjar kosta pengar så kommer det garanterat gå betydligt snabbare att lösa problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Sweclockers skriver i artikeln:
Om bara 5% når den vad AMD själva specar måste du ju erkänna att något är galet?
Som konsument förväntar man sig att få vad man betalat för -Inte eventuellt få det efter finputsningar av bios mm, utan man förväntar sig att få det vid leverans annars är det falsk marknadsföring.
Jag kan köpa att en viss procent är felaktiga av levererade cpu, en felmarginal finns alltid. Men 95% av leveransen?
Det spelar ingen roll hur mycket man gillar Amd och deras produkter, man får inte sälja saker med falsk marknadsföring, det är ju faktiskt mot lagen.

Tar man det till domstol och Amd säger att -Jo, alltså planen är ju att vi skall kunna leverera 4.6 i framtiden. Vi vet inte när -men vi kommer nog kunna göra det och vi har ju faktiskt haft 5% som kom upp i hastigheten vi gick ut med... Tror inte någon domstol hade köpt det?

Hade jag köpt en cpu som utlovar 4.6 i boost och fått 4.2 hade jag returnerat den omgående som defekt och krävt en ny. Hoppas kunder börjar göra det för när det börjar kosta pengar så kommer det garanterat gå betydligt snabbare att lösa problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Når man aldrig någonsin boost så är det ju inget snack. Men många verkar tycka att det inte räcker att man ser den i idle ibland utan väntar sig ett man ska ligga klistrad på max boost under belastning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag misstänker att Linux klockfrekvens rapportering kanske inte stämmer jättebra, en del har rapporterat uppåt 7.5GHz vilket jag med rätt stor säkerhet kan säga att processorn inte boostar till, max boost programmerat i en 3900x är exempelvis 4650MHz (om jag inte minns fel) alltså 46.5 multipel som högst i stock om perfekta förhållanden uppnås. Den ska rent tekniskt inte kunna boosta högre utan ändrad PB genom PBO

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är ju det man misstänker att de enskilda spikarna är mätfel/glitchar elller så, men ser man 5.2 GHz över flera sekunder så är det inte troligt att det är glitchar. Sen om jag tittar på boosten på min Xeon-server så ser jag inga såna spikar alls, även om boosten hoppar upp o ner rätt mycket.

Så i så fall torde problemet vara specifikt för ryzen 3000-serien. Nu har jag inte grävt på djupet mer hur man tar fram frekvensen nere i kärnan, bar bara loggat vad /proc/cpuinfo rapporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Sweclockers skriver i artikeln:
Om bara 5% når den vad AMD själva specar måste du ju erkänna att något är galet?
Som konsument förväntar man sig att få vad man betalat för -Inte eventuellt få det efter finputsningar av bios mm, utan man förväntar sig att få det vid leverans annars är det falsk marknadsföring.
Jag kan köpa att en viss procent är felaktiga av levererade cpu, en felmarginal finns alltid. Men 95% av leveransen?
Det spelar ingen roll hur mycket man gillar Amd och deras produkter, man får inte sälja saker med falsk marknadsföring, det är ju faktiskt mot lagen.

Tar man det till domstol och Amd säger att -Jo, alltså planen är ju att vi skall kunna leverera 4.6 i framtiden. Vi vet inte när -men vi kommer nog kunna göra det och vi har ju faktiskt haft 5% som kom upp i hastigheten vi gick ut med... Tror inte någon domstol hade köpt det?

Hade jag köpt en cpu som utlovar 4.6 i boost och fått 4.2 hade jag returnerat den omgående som defekt och krävt en ny. Hoppas kunder börjar göra det för när det börjar kosta pengar så kommer det garanterat gå betydligt snabbare att lösa problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

En av grejerna som inte nämns är ju dock att det inte är 4.6GHz eller 4.2GHz, utan om en når 4.5 så hamnar den bland de 95% som "inte når spec".
4,5GHz är 97% av maxboosten, 4,4 är 95%, med ditt skräckexempel på 4,2GHz får man fortfarande ut 91% av maxboost.
Som sagt, jag hoppas att AMD/MB-vendors kommer lösa detta, men lite höna av en fjäder tycker jag att det är

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

En av grejerna som inte nämns är ju dock att det inte är 4.6GHz eller 4.2GHz, utan om en når 4.5 så hamnar den bland de 95% som "inte når spec".
4,5GHz är 97% av maxboosten, 4,4 är 95%, med ditt skräckexempel på 4,2GHz får man fortfarande ut 91% av maxboost.
Som sagt, jag hoppas att AMD/MB-vendors kommer lösa detta, men lite höna av en fjäder tycker jag att det är

Nä, detta handlar inte om att göra en höna av en fjäder, utan det handlar om att man inte ska acceptera något som "nästan" är som utlovat. Om man låter företag komma undan med sånt här så är det början av slutet. Det gäller att hålla företag ansvariga och skyldiga för vad de utlovar, säljer och producerar.

Hade du accepterat om Ica tog betalt för 1kg nötfärs som det sedan visade sig innehålla 900g? Hade du accepterat om du fick 90l bensin när du betalade för 100l?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nä, detta handlar inte om att göra en höna av en fjäder, utan det handlar om att man inte ska acceptera något som "nästan" är som utlovat. Om man låter företag komma undan med sånt här så är det början av slutet. Det gäller att hålla företag ansvariga och skyldiga för vad de utlovar, säljer och producerar.

Hade du accepterat om Ica tog betalt för 1kg nötfärs som det sedan visade sig innehålla 900g? Hade du accepterat om du fick 90l bensin när du betalade för 100l?

Nej, men jag accepterar att jag får ut 80mbit/s när jag betalar för 100/100, för att det är UPP TILL
Precis som "MAX BOOST 4.6GHz" inte innebär "Alltid, garanterat 4.6GHz"

Som både Tellus, The Squonk och Ozzed nämnt så är ALLA resultat från DerBauers tester gjorda med AGESA som gimpar boost; om alla dessa system hade körts på den AGESA som boostar bäst, hur hade det då sett ut?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nä, detta handlar inte om att göra en höna av en fjäder, utan det handlar om att man inte ska acceptera något som "nästan" är som utlovat. Om man låter företag komma undan med sånt här så är det början av slutet. Det gäller att hålla företag ansvariga och skyldiga för vad de utlovar, säljer och producerar.

Hade du accepterat om Ica tog betalt för 1kg nötfärs som det sedan visade sig innehålla 900g? Hade du accepterat om du fick 90l bensin när du betalade för 100l?

Exakt detta jag menar. Produkten är säkerligen jättebra, men man kan inte spä på specen och lura kunden. Hade man istället testat och ställt krav på partnertillverkare så hade man antagligen sluppit problemen detta medfört. Jag förstår att Amd ville släppa produkterna när dom gjorde pga sitt jubileum, men de är inte färdiga och hade behövt testas och justeras mer innan de släpptes på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com