Grafikkortet ligger på 75+ grader vid knappt någon belastning alls

Permalänk

Grafikkortet ligger på 75+ grader vid knappt någon belastning alls

Hejsan!
Har köpt en helt ny dator från itsale, med ett geforce rtx 2060. När jag drar igång WoW(classic) så kommer grafikkortet uppe i sånna sjuka grader att ja inte ens vågar spela, ja lämnade datorn igång vid loginskärmen i 5minuter, och redan då hade den kommit upp i 79grader(se bild) något måste vara helt fel, någon som har en idé om vad?

https://imgur.com/a/X9zD7La

Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@Kitchenace: Du kan väl ta en bild där all info syns tydligt tack?

Prova kör DDU och installera om drivrutinerna.

Är det en laptop?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Kitchenace:

Vad jag kan se så ser det ut som mätaren vid sidan av temperaturen indikerar på att kortet jobbar ganska mycket, förmodligen sprutar den ut ganska många fps på din login skärm du har igång.
temp du postar är inte ett problem för kortet i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Kitchenace: Du kan väl ta en bild där all info syns tydligt tack?

Prova kör DDU och installera om drivrutinerna.

Är det en laptop?

Hade du kollat bilden han länkade så ser man att det är en stationär för han har ett
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...

Permalänk

Här kommer lite fler bilder, ja fläktarna snurrar, och såfort ja drar igång wow så börjar dom dra igång som ett flygplan, fast ja har inte vågat logga in dock om ja får 78grader vid loginskärmen så lär de vara värre in game? >.<

https://imgur.com/a/LaCvmtM

https://imgur.com/a/V1Ekqvr

sen en bild på när ja inte har något spel igång

https://imgur.com/a/7jHDHmJ

Ska tillägga ja har 3 fläktar i datorn som är placerade så luft in på framtidan, och luft ut bak och top

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitchenace:

Här kommer lite fler bilder, ja fläktarna snurrar, och såfort ja drar igång wow så börjar dom dra igång som ett flygplan, fast ja har inte vågat logga in dock om ja får 78grader vid loginskärmen så lär de vara värre in game? >.<

Testa att mäta med något vettigare program, typ Hwmonitor:
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Skrivet av Kitchenace:

Ska tillägga ja har 3 fläktar i datorn som är placerade så luft in på framtidan, och luft ut bak och top

Ut kommer luften alltid, det viktiga är att lådan fylls på med kalluft ordentligt. Det är inte så att du har fler fläktar som suger ut än som blåser in luft?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att mäta med något vettigare program, typ Hwmonitor:
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Ut kommer luften alltid, det viktiga är att lådan fylls på med kalluft ordentligt. Det är inte så att du har fler fläktar som suger ut än som blåser in luft?

Jag laddar ner och kör programmet, jo det är sant. Men datorn är liksom sprillans ny, fick den i fredags. Hur kan ett spel från 2004 göra så mitt grafikkort hamnar på dessa graderna, och då har jag inte ens spelat det än! bara loginscreenen, fattar ingenting >.<

Permalänk
Medlem

Här har du mitt 2080; https://imgur.com/HhopUyB när jag har denna skärmen uppe; https://imgur.com/lJOXqCw så du har inget att oroa dig över. Börjar det närma sig 90 skulle jag börja kolla på alternativ till mer kylning osv.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitchenace:

Jag laddar ner och kör programmet, jo det är sant. Men datorn är liksom sprillans ny, fick den i fredags.

Har du monterat den? Jag skulle testa att konfigurera om chassifläktarna för att se till att luft kommer in. Det räcker att ha en fläkt som ventilerar ut, övriga bör blåsa in luft från fronten om möjligt.

Skrivet av Kitchenace:

Hur kan ett spel från 2004 göra så mitt grafikkort hamnar på dessa graderna, och då har jag inte ens spelat det än! bara loginscreenen, fattar ingenting >.<

Nu är ju WoW inte samma spel som det som släpptes 2004 rent tekniskt även om du spelar Classic.

Grafikkortet kommer klocka ner sig när det blir för varmt, med försämrad prestanda som resultat... så jag rekommenderar att du jobbar på optimal ventilation. Har du testat att köra med öppen låda och se vad som händer med temperaturen då?

Permalänk
Medlem

Gissar på att V-sync är av så grafikkortet spottar ut sig hundratals(tusentals?) fps och maxbelastar kortet.

Permalänk
Testpilot

@Kitchenace: Dom där tempsen är inget att oroa sig över alls.
Kortet är speccat att klara 83c med full turbo boost, enda som händer är att du boostar lägre över det (du kan ändra övre boost-gränsen till 90c genom t.ex. MSI Afterburner). Börjar du närma dig över 93c, ja då kan man börja kolla på om det är något fel med kylningen i fråga.

Du kan även dra igång V-Sync i spelet då du verkar köra på en 60Hz skärm, då slipper spelet spotta flera hundra FPS när du sitter på login-skärmen. Generellt borde kortet behöva jobba mindre då Classic inte belastar ett RTX 2060 fullt ut i alla fall.

Så in och lvla med dig nu!

FOTNOT: Skulle du kunna posta en bild på din GPU med ett program som heter "GPU-Z"? Reagerade på att Speccy visar 2Gb VRAM på GPU'n istället för 6Gb, kan vara Speccy som spökar (inte ovanligt), annars kan det faktiskt vara något med kortet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av holo:

Gissar på att V-sync är av så grafikkortet spottar ut sig hundratals(tusentals?) fps och maxbelastar kortet.

Skrivet av Yatagarasu:

@Kitchenace: Dom där tempsen är inget att oroa sig över alls.
Kortet är speccat att klara 83c med full turbo boost, enda som händer är att du boostar lägre över det (du kan ändra övre boost-gränsen till 90c genom t.ex. MSI Afterburner). Börjar du närma dig över 93c, ja då kan man börja kolla på om det är något fel med kylningen i fråga.

Du kan även dra igång V-Sync i spelet då du verkar köra på en 60Hz skärm, då slipper spelet spotta flera hundra FPS när du sitter på login-skärmen. Generellt borde kortet behöva jobba mindre då Classic inte belastar ett RTX 2060 fullt ut i alla fall.

Så in och lvla med dig nu!

FOTNOT: Skulle du kunna posta en bild på din GPU med ett program som heter "GPU-Z"? Reagerade på att Speccy visar 2Gb VRAM på GPU'n istället för 6Gb, kan vara Speccy som spökar (inte ovanligt), annars kan det faktiskt vara något med kortet.

Ni hade rätt! satte på v-sync och nu ligger grafikkortet stilla på 42grader ;D loggade in och det stannar på 42! tack för hjälpen allihop! nu ska de levlas!

@Yatagarasu här har du och mycket riktigt visade speccy fel https://imgur.com/a/9Ibmn0J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitchenace:

Ni hade rätt! satte på v-sync och nu ligger grafikkortet stilla på 42grader ;D loggade in och det stannar på 42! tack för hjälpen allihop! nu ska de levlas!

@Yatagarasu här har du och mycket riktigt visade speccy fel https://imgur.com/a/9Ibmn0J

Vad bra. Med MSI Afterburner kan du ställa en egen fläktkurva bla om du vill.
Med det programmet kommer ett som heter RTSS. I RTSS kan du låsa din fps till vad du vill. Tex 60 fps.
Då behöver du inte ha v-synk på. Jag har låst min fps på 120 då min skärm är 120Hz

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra. Med MSI Afterburner kan du ställa en egen fläktkurva bla om du vill.
Med det programmet kommer ett som heter RTSS. I RTSS kan du låsa din fps till vad du vill. Tex 60 fps.
Då behöver du inte ha v-synk på. Jag har låst min fps på 120 då min skärm är 120Hz

Ska man låsa med RivaTuner så är det rekommenderat att lägga sig 2-3fps under max hertz på skärmen, annars kan man riskera tearing o.s.v. då låsningen inte är perfekt och ibland går över det man satt.

Man kan även sätta sig in i Scanline Sync om man känner för det. Finns en artikel/tutorial på blurbusters.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ska man låsa med RivaTuner så är det rekommenderat att lägga sig 2-3fps under max hertz på skärmen, annars kan man riskera tearing o.s.v. då låsningen inte är perfekt och ibland går över det man satt.

Man kan även sätta sig in i Scanline Sync om man känner för det. Finns en artikel/tutorial på blurbusters.

Jo jag har läst det med och provat. Ingen skillnad för mig. Har aldrig tearing.
Är inte detta mest för G-sync eller Freesync?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Jo jag har läst det med och provat. Ingen skillnad för mig. Har aldrig tearing.
Är inte detta mest för G-sync eller Freesync?

Scanline Sync kan användas både parallellt med annan sync så som Fast Sync, Adaptive Sync och G/FreeSync. Men det gäller att konfigurera det korrekt annars blir det en röra av allt bara
Om man får till det korrekt så kan man åstakomma 2 effekter; V-Sync fast utan input lag alt. så kan man få bort hackningar som kan uppstå av anti-blur tekniker (t.ex. ULMB).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitchenace:

Här kommer lite fler bilder, ja fläktarna snurrar, och såfort ja drar igång wow så börjar dom dra igång som ett flygplan, fast ja har inte vågat logga in dock om ja får 78grader vid loginskärmen så lär de vara värre in game? >.<

För att du kanske har 700 fps på login och grafikkorten går för fullt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.