Permalänk

Nätverksdragning

Hej!

Jag bor i en 1,5 plans trävilla från 1970-talet och behöver dra en nätverkskabel från ett rum med en router i nedervåningen till en switch på övervåningen (som sedan går vidare till nätverksuttag i tre rum).

Tyvärr finns det inga telefonuttag i dessa rum som jag kan använda, så det blir till att borra. Någon som har erfarenhet av detta?

Alternativ 1: Borra hål i ytterväggen och dra kabeln utomhus under kabelskydd längs väggen och in i kattvinden (genom isoleringen), och från kattvinden in i rummet med switch:en.

Alternativ 2: Kabelkanal i rummet med routern längs innerväggen från golv till tak, ta bort taklisten och borra snett upp till kattvinden, och från kattvinden till switchen.

Vilket alternativ är bäst? Eller finns det något bättre sätt?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Hej!

Jag bor i en 1,5 plans trävilla från 1970-talet och behöver dra en nätverkskabel från ett rum med en router i nedervåningen till en switch på övervåningen (som sedan går vidare till nätverksuttag i tre rum).

Tyvärr finns det inga telefonuttag i dessa rum som jag kan använda, så det blir till att borra. Någon som har erfarenhet av detta?

Alternativ 1: Borra hål i ytterväggen och dra kabeln utomhus under kabelskydd längs väggen och in i kattvinden (genom isoleringen), och från kattvinden in i rummet med switch:en.

Alternativ 2: Kabelkanal i rummet med routern längs innerväggen från golv till tak, ta bort taklisten och borra snett upp till kattvinden, och från kattvinden till switchen.

Vilket alternativ är bäst? Eller finns det något bättre sätt?

Det är svårt att veta vad som är bäst utan att ha varit på plats och sett hur det ser ut men tänk på att använda installationsmaterial och montera vägguttag och inte nån patchkabel.
Det kan ju också gå att klamra kabeln i stället för att använda en kabellist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Hej!

Jag bor i en 1,5 plans trävilla från 1970-talet och behöver dra en nätverkskabel från ett rum med en router i nedervåningen till en switch på övervåningen (som sedan går vidare till nätverksuttag i tre rum).

Tyvärr finns det inga telefonuttag i dessa rum som jag kan använda, så det blir till att borra. Någon som har erfarenhet av detta?

Alternativ 1: Borra hål i ytterväggen och dra kabeln utomhus under kabelskydd längs väggen och in i kattvinden (genom isoleringen), och från kattvinden in i rummet med switch:en.

Alternativ 2: Kabelkanal i rummet med routern längs innerväggen från golv till tak, ta bort taklisten och borra snett upp till kattvinden, och från kattvinden till switchen.

Vilket alternativ är bäst? Eller finns det något bättre sätt?

Powerline/home plug kanske kan vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits som du, körde på alternativ 1.
Dock placerade jag switchen på vinden som strömförsörjdes via PoE. Från switchen drog jag kablar ner i väggarna till varje enskilt rum.

Permalänk
Medlem

Håller på att ska börja med samma dragning som dig. 1,5 plansvilla där fibern kommer in på nedervåningen. Borrar hål bredvid fiberbox och drar en nätverkskabel längs grunden på utsidan och sen in på två ställen, 1 på nedervåningen i samma rum där det kommer vara 2 nätverksuttag med 2 uttag i varje. Sen går en annan kabel vidare ut och sen upp till andra våningen och in i gästrummet där dator samt server står.
Switchar samt andra installationsmaterial som vanliga nätverksuttag kommer att användas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Alternativ ett kan modifieras. Bänd loss en bräda, släng in ett VP-rör. Inget utanpåliggande syns.

Permalänk
Medlem

Skulle nog nästan hellre sätta kabelskydd på fasaden, om det inte går dra kabellisten på något diskret ställe (typ bakom gardin eller liknande). Men svårt att säga utan att se hur det ser ut, välj det du tror blir minst fult

Permalänk
Medlem

Om man går genom fasaden så är det också viss risk för fuktproblem eftersom man gör hål i fuktspärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om man går genom fasaden så är det också viss risk för fuktproblem eftersom man gör hål i fuktspärr.

Fuktspärr är väl badrum såvitt jag vet,
Ångspärr ska ligga mot innervägg och vindspärr bakom panelen/fasaden på utsidan.
Så om man ska ut så bör man tejpa rördragning mot de båda med ålderbeständig tejp.
Superkökigt då man måste börja kuka med ytskiktet inne..
Jag borrar hål, på med massa bygg-fog eller liknande runt kanterna och kör på.

Tänk på att man bör borra hålen lite snett nedåt så eventuellt vatteninträngning inte leds vidare in i väggen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Som föreslagits ovan, Powerline är ingen dålig ide om du inte har extrema krav på hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Fuktspärr är väl badrum såvitt jag vet,
Ångspärr ska ligga mot innervägg och vindspärr bakom panelen/fasaden på utsidan.
Så om man ska ut så bör man tejpa rördragning mot de båda med ålderbeständig tejp.
Superkökigt då man måste börja kuka med ytskiktet inne..
Jag borrar hål, på med massa bygg-fog eller liknande runt kanterna och kör på.

Tänk på att man bör borra hålen lite snett nedåt så eventuellt vatteninträngning inte leds vidare in i väggen.

TS hus är från 70-talet, så det är inte säkert att det har ångspärr/vindspärr.

Permalänk
Medlem

Du har ingen ihålig innervägg som du kan trycka ner ett rör eller slang igenom uppifrån vinden? Ofta saknar innerväggarna (väggar mellan olika rum) isolering och reglarna går från golv till tak så mellan två reglar kan det finnas utrymme för en slang eller ett VP-rör. Eller köra kabeln inuti någon garderob från golv till tak så syns det inte i rummet. Jag körde på lite sådana kreativa lösningar när jag drog nätverk i radhuset. I ett rum tog jag bort golvlisterna (som var ganska höga) och lyckades lirka in en slang genom gipsväggen upp till doshålet jag borrade upp där uttaget skulle sitta. Fanns mellanrum mellan golv och vägg där jag kunde få in en kabel.

Gjorde hål i gipsväggen med cirkelsåg för att lirka ut slang och satte sedan dit renoveringsdosa så kunde man få ett infällt nätverksuttag i innerväggen utan någon synlig kabel.