Dator fortsätter att starta om/te sig konstigt trots nya komponenter

Permalänk

Dator fortsätter att starta om/te sig konstigt trots nya komponenter

Hej, som rubriken lyder, har helt nya komponenter i datorn som uppgraderats sporadiskt under en 2 veckors period, detta efter att min dator började starta om sig själv utan att jag själv gjort något.

Började med nätaggregat, ramminnen, grafikkort, moderkort, processor..allt. Installerat Windows på nytt idag och samma problem kvarstår, datorn startar om sig själv, även när jag inte belastar datorn utan endast är inne i Windows kan det ske.

Jag bytte ut moderkort + processor idag efter att jag provat ta ut och trycka in kablar i nätaggregat, efter detta var datorn helt död när man trycke på startknappen, inte ens fläktarna snurrade, bytte då moderkort som vid uppstart visade röd lampa på ”CPU” köpte då helt ny CPU och installerade om Windows men problemet kvarstår, alla komponenter i datorn är nu bytt, hur kan problemet kvarstå?

Spec: i7 7900k, GeForce RTX 1060 6GB, vattenkylning på processor går inte varmt någonstans varken kort eller processor, 1TB SSD Samsung, hyperx 8GB 2400 (tror jag) x2, rog strix 8360-f-gaming moderkort.

Skrivet från mobiltelefon, stavfel finns.

SNÄLLA någon som har någon aning varför datorn beter sig precis som innan trots nya komponenter?

Kan tillägga att vid första uppstart lös DRAM orange innan ominstallation av Windows.

Ha det bäst
/fiestaa

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt nätagg suspekt, men sjukt underligt att det kvarstår efter byte av nätaggregatet...

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Datorn startade aldrig om sig tidigare med mitt gamla nätaggregat me andra komponenter, kanske ska prova koppla in det gamla nätaggregatet och se om problemet kvarstår? Men du skulle säga att det är agget som strular? Alina kommer ju inte ta tillbaka det utan att få göra en felsökning? Kan det vara raminnen eller min SSD som ger upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det vara något fel på eluttaget du använder dig av?

Rapportera ditt inlägg och be moderator flytta ditt inlägg hit https://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppo... så får du nog mer hjälp snabbare. Det här underforumet är rätt dött.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

@Fiestaa90 *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Testat byta slots på ram? Och köra ett åt gången för att utesluta trasigt minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sprillans nya minnen, sitter i korrekta slotsen i datorn

Permalänk

Hej, Kan tillägga att jag provat annat eluttag / kabel. Har även märkt att detta verkar ske när jag tabbar ner från spel och börjar surfra, tillexempel när jag spelar och tar en liten paus, tabbar ner, startar Youtube, så dör datorn och startar upp sig automatiskt igen. Så om jag startar datorn och startar spelet direkt så verkar den inte dö, utan endast om jag startar datorn och går in på youtube / twitch, jag är helt förbryllad, vad FAN är fel med min dator? känns som det måste vara mjukvaran som felar? har även senaste windows uppdateringen installerad.

Permalänk
Medlem

Bara för att ram är nytt betyder inte det att det inte fungerar, jag fick lämna tillbaka ram förra veckan för att en sticka var kass. Så jag hade fortfarande testat med en sticka i taget i olika slots för att vara 100% säker. Listar lite andra grejer jag hade kollat i din sits.

Har du uppdaterat gpu drivare/installera om med ddu?
Har du testat att använda interna gpu och se om du får samma problem?
Tagit bort all form av oc
Kollat tempar på gpu, cpu och kanske till och med ram? (mitt ram blir instabilt vid 50+)
Testat clean install av windows
Vilket nätagg är det du har?
Kollat log filen från Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Oppna:

Hej, Jag har provat med 6 stycken olika minnen, samma problem med samtliga, lite svårt att vera om det fungerar eller ej då datorn ibland kan gå 4-5 timmar innan den startas om. Gällande temp, kollade CPU temp den låg på 45 grader efter användning / spel i 3-4 timmar. Har senaste drivrutinen via Nvidia Geforce experience, "latest game ready driver". Nyinstallerat windows 10 via skiva installerades för 5 dagar sedan, problemet uppstod igen samma kväll som jag installerade windows på splitterny SSD 1TB. Har en Corsair CX750M, länk nedan.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Har provat med 2 olika nätagg av samma modell som ovan, så nätagg kan nog uteslutas.
Kan detta ske om det skulle vara typ power on kabeln från chassit som är kass / felkopplad?

Permalänk
Medlem

Ok, cpu temp verkar ju lugn. Vad är gpu temp? Har du kollat loggfilerna, brukar vara en felkod där i.

Angående ram, har du xmp/docp igång eller någon annan form av överklockning på cpu, gpu eller ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Oppna: Jag har stresstestat och inget går över 60 grader, jag har gått in i bios & kör optimised defaults så den inte ska överklocka, provade även att rycka ur power / reset knapparna, men samma problem, datorn startar om sig, vet helt ärligt inte vad jag ska ta mig till? Lämna in datorn till Alina & be om en felsökning? eller vad tror du?

Permalänk
Medlem

Har du bytt ut hårddisken också? Det var det enda du inte nämnde du bytt ut om den inte ingår i "allt".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiestaa90:

@Oppna: Jag har stresstestat och inget går över 60 grader, jag har gått in i bios & kör optimised defaults så den inte ska överklocka, provade även att rycka ur power / reset knapparna, men samma problem, datorn startar om sig, vet helt ärligt inte vad jag ska ta mig till? Lämna in datorn till Alina & be om en felsökning? eller vad tror du?

Svårt att säga, men som sagt, kolla loggfilen från windows, det i och lite googlande brukar vara ett bra recept på att hitta fel.

Du skriver att du har ny cpu? Kollat så att inga stift är böjda? Om jag ska vara helt ärlig tror jag nog att din CPU är kass. Fler som har haft liknande problem pga dålig cpu. Dessutom så skulle det ju kunna förklara "problemen" du har med ditt moderkort.

Som sagt, det jag hade gjort innan jag lämnat in den hade nog varit att kolla loggfil samt att alla stift är OK. Särskilt stiften då de inte går på garanti.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Kör ett par rundor med BurnInTest och testa stabiliteten på alla komponenter. Är något konstigt bör det generera en drös fel.

Om det inte blir några fel och alla kablar/komponenter sitter rätt borde kan det väl vara moderkortet?

Permalänk

@Oppna:
Okej, får kika på det, men jag kollade loggfiler igår ( är lite orutinerad gällande detta ), men finns ju lite olika alternativ att kolla "kritiskt" hade jag ett meddelande på, vilket var powertemp, alltså att datorn startats om oväntat, vilket vi ju vet att den gör, verkar inte kunna hitta något annat speciellt i dessa loggfiler, men stiften ska ju vara OK då moderkortet är helt nytt och processorn satts dig väldigt försiktigt och även den är splitterny.

Permalänk

Har en helt ny SSD 1TB med nyinstallerat Windows 10 på, bytte även in den gamla på öppet köp till en likadan bara för att säkerhetsställa att det inte är den som spökar. Då alla komponenter i datorn är utbytt känns det ju som att det måste vara någon inställning som går att kika på i Bios eller inne i windows?

Permalänk
Medlem

Ett förtydligande. Tidslinjen ser ut på följande:
1. Datorn fungerar som den ska
2. Du får problem med att datorn startar om.
3. Du byter ut alla komponenter i olika omgångar (psu, ram, mobo, cpu, gpu, ssd)
4. Problemen kvarstår

Hae jag förstått det rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Kan vara värt att kontrollera stiften ändå på moderkortet, dom är extremt lätta att böja.

Stänger den av sig tvärt och går direkt till reboot eller kan du märka lite i förväg när det är påväg att hända?

Du skulle kunna köra ett MEMtest för att testa att RAM-minnena är ok. det tar oftast ett par timmar, så gör det över natten.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

@Oppna: Helt korrekt, kan tillägga att det hela började när jag bytte chassi, samtidigt som detta byttes nätaggregat.
Det var då det hela började, sedan har jag bytt ut alla delar i datorn eftersom. Nätagg har jag bytt 2 gånger för att säkerhetsställa att inte det är problemet.

Permalänk

@Fishingrod: Den startar om väldigt kvickts, slocknar direkt och rebootar, ingen bluescreen eller någon som helst förvarning.

Permalänk
Medlem

Låter ju otroligt att det ska vara hårdvara egentligen. Det är ju två helt olika datorer problemen har skett på i och med att du inte har några som helst delar kvar från det du började med(förutom chassit).

Det jag börjar faktiskt börjar fundera på om det är något galet med power/reset knappen? I och med att du bytt ut ALLA delar utom chassit (som du bytte när du det började) och dessutom installerat om windows så är det enda jag kan tänka mig just nu.

Kan du inte testa att koppla bort både reset och power knappen sen starta datorn med genom att korta powerpinsen på moderkortet med en plattmejsel eller liknande? Vore ju rätt intressant då chassit är det ENDA som är genemsamt mellan dessa två datorer

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Oppna: Ja men precis, håller med! "load optimized defaults" borde ju utesluta någon form av överklockning tänker jag, spänningsfel? ja men hur fixar man sådant förutom att stänga av överklockning? .. gällande PWRSW / reset, drog ut dom igår men problemet kvarstod.
MVH

Permalänk
Medlem

Spänningsfel är ju ett ganska brett uttryck. Är nog inte oc relaterat, men kan ju vara störningar från uttag. Bor du i hus eller lägenhet? Finns filter man kan ju köpa men det är ju lite ev att långshot. Har du någon annan dator i hushållet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Oppna: Har provat datorn hos en bekant, samma problem där, så det går att utesluta, men så fort jag vet vad det är och det är confirmed ordnat, så ska jag uppdatera tråden, väntar med spänning antar jag! pun intended.

Permalänk
Avstängd

Eftersom allt detta hände efter byte av chassi. Enklast möjligt ta ut allt från chassi och lägg på en kartong eller något som inte leder ström.
Funkar det då. Ja då har du en kortslutning mellan chassi och moderkortet.

Permalänk
Medlem

Distanser?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Ja precis som de andra sa, då är det väl att bygga det på kartong som är nästa steg.

Klickar nätagget när datorn stängs av?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Distanser sitter rätt antal och korrekt, nätagget klickar inte vad jag har hört

Permalänk
Medlem

Bara tangentbordet kvar att byta ut då, förutom musen och monitor då...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable