Nvidia arbetar på TU102-krets skräddarsydd för Geforce Now

Nvidia arbetar på TU102-krets skräddarsydd för Geforce Now

Nvidias kommande grafikkrets som tidigare påståtts ligga till grund för Geforce RTX 2080 Ti Super kan istället vara en skräddarsydd grafikkrets för strömmande speltjänsten Geforce Now.

Läs hela artikeln här

Strömma spel med Ray tracing låter som en ofantligt dålig idé i nuläget.

Skrivet av SCORPIUS:

Strömma spel med Ray tracing låter som en ofantligt dålig idé i nuläget.

Varför då? RT är ju extremt krävande, kan man streama spel där servrar gör jobbet kan det väl inte vara något annat än bra?

Skrivet av jehuty:

Varför då? RT är ju extremt krävande, kan man streama spel där servrar gör jobbet kan det väl inte vara något annat än bra?

Precis, snarare är väl RT något som berättigar streaming då väldigt få sitter på hårdvaran.

@jehuty: Vet inte hur det fungerar men att en kraftig processor beräknar någon annanstans hjälper väl inte då det är hos klienten som det skall "ritas" upp och det är den processen som är krävande?

Skrivet av Valonen:

@jehuty: Vet inte hur det fungerar men att en kraftig processor beräknar någon annanstans hjälper väl inte då det är hos klienten som det skall "ritas" upp och det är den processen som är krävande?

Inte direkt krävande då det är en videoström åt ena hållet och en inputström åt andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Valonen:

@jehuty: Vet inte hur det fungerar men att en kraftig processor beräknar någon annanstans hjälper väl inte då det är hos klienten som det skall "ritas" upp och det är den processen som är krävande?

Det blir väl samma sak som att kolla en film på Netflix där det bokstavligen är så verklig grafik som det kan bli?

Skrivet av tuomi:

Inte direkt krävande då det är en videoström åt ena hållet och en inputström åt andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

Det blir väl samma sak som att kolla en film på Netflix där det bokstavligen är så verklig grafik som det kan bli?

Ja jo, jag är benägen att köpa det ni skriver också men samtidigt så om det vore fallet så borde det väl redan sjösatts streamningtjänster för spel med grym grafik?

Som sagt, är inte så insatt utan har funderingar kring det.

Skrivet av Valonen:

Ja jo, jag är benägen att köpa det ni skriver också men samtidigt så om det vore fallet så borde det väl redan sjösatts streamningtjänster för spel med grym grafik?

Som sagt, är inte så insatt utan har funderingar kring det.

Det är inte bara att smälla upp några servrar och börja streama spel, det ska vara lönsamt också. Man måste även brottas med latensproblem, spellicenser, bandbredd, o.s.v. Det har gjorts försök med att strömma spel tidigare utan att det riktigt slagit igenom, men nu har NVIDIA sin Geforce Now, Google håller på med Stadia, och Microsoft och Sony har inlett ett sammarbete.

Så om några år kommer vi säkert ha samma utbud av strömmande speltjänster som vi nu har med filmer och tv-serier. Man kommer troligtvis behöva abonnera på ett dussin olika tjänster som alla har sina egna exklusiva spel om man vill kunna spela alla de senaste spelen med andra ord...

@perost: Ja slår det igenom så är det en som blir glad här, det hade varit najs att kanske inte behöva lägga pengar på hårdvara utan mer abonnemang.

Tror definitivt det är framtiden, är ju eg. bara fysikens (och marknadens förstås) lagar som begränsar gällande latens. Tekniken finns där redan, är ju egentligen bara distansen till servern som avgör.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tuomi:

Tror definitivt det är framtiden, är ju eg. bara fysikens (och marknadens förstås) lagar som begränsar gällande latens. Tekniken finns där redan, är ju egentligen bara distansen till servern som avgör.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är "bara" fysikens lagar som sätter stopp för strömmade spel

Strömmade spel kommer nog aldrig funka tillräckligt för snabba fps. Singleplayer-upplevelser som Tomb Raider däremot, absolut

Skrivet av jehuty:

Varför då? RT är ju extremt krävande, kan man streama spel där servrar gör jobbet kan det väl inte vara något annat än bra?

Hur mycket extra måste dessa servrar jobba för att det ska funka som den som betalar för det förväntar sig tro?
Vilken enorm energiåtgång för fint ljus och reflektioner.
Har jag rätt eller fel i detta?

Skrivet av SCORPIUS:

Hur mycket extra måste dessa servrar jobba för att det ska funka som den som betalar för det förväntar sig tro?
Vilken enorm energiåtgång för fint ljus och reflektioner.
Har jag rätt eller fel i detta?

Du tänker fel, rt-delen verkar väldigt effektiv, strömåtgången på rtx verkar inte öka allt för mycket när det är aktiverat.

Sen kan man ju tycka att ljussättning, skuggor och reflektioner är onödiga, men det var även typ ssaa och msaa som vi halverade vår fps med i ett årtionde för att få rakare kanter...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dumbullen:

Japp, det är "bara" fysikens lagar som sätter stopp för strömmade spel

Strömmade spel kommer nog aldrig funka tillräckligt för snabba fps. Singleplayer-upplevelser som Tomb Raider däremot, absolut

1 - 5 ms tror jag definitivt skulle räcka för även de mer krävande spelen. Bara servrarna är strategiskt placerade som sagt så...

Skickades från m.sweclockers.com