Permalänk

Skrivskyddad C disk

HALLÅ HALLÅ!

Ja som rubriken säger en skrivskyddad C disk och en ändå ganska nördig jäkel som inte vet vad han ska hitta på för att lösa det.

Vad jag försökt med:
-Lägga till i registret (Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies)
-diskpart (clear readonly)
-avinstallerade McAfee
-lekte och klämde med behörigheterna för maparna
-lekte med UAC
-Uppdatera windows
-Kontrollera disken (inga fel)

Inget fungerade. Steam kan installera spel om den fått adminstrations behörighet men vissa applicationer som visual studio kan inte ens uppdateras. Min C disk är en 970 Evo på 250GB. Det gäller enbart på C disken och jag begriper inte varför. Jag är även inloggad som admin på datorn.

-------------------------------------
specs
Mobo: Asus Rog Strix B450-F Gaming
Ram: DDR4 16 GB 2133Mhz
CPU: 2700x
GPU: GTX 1060
Windows drive: Samsung 970 evo 250GB
Disks: två 1TB WD Blue HDD
Nätag: Corsair RM 650W
OS: W10 home

Permalänk
Medlem

Är din SSD nästan full?

Fixa backup. Vissa fel kan förvärras.

Om inget annat hjälper får du nog starta datorn från Win 10 USB/DVD och ta bort alla partitioner på disken när du installerar om. Vissa fel krävde att man gick så långt för att fixa och minska risken att fel kommer tillbaka.

Efter tiden 2:18 visar videon ren installations biten.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om du behöver Win 10 USB så laddar den nedre blå knappen ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm. Man får med många uppdateringar som kan fixa fel så det kan löna sig att skapa en ny om det var länge sedan man skapade sin gamla.

Permalänk

@panpo98: Tack för hjälpen vid första tillfället ominstallerade jag W10 på nytt sedan förra tillfället (tillfället tråden refererar till) lyckades jag få C disken att bli skrivbar genom att ta bort alla VS Redistributable filerna och installera om dem. och Whoops så funkade allt.