KDE Neon och Ultra wide monitor

Permalänk
Medlem

KDE Neon och Ultra wide monitor

Hej,

Installerade KDE Neon för någon månad sen och innan körde jag Ubuntu med Gnome där allt funkade normalt. KDE verkar inte gilla min externa 21:9 ultra wide-monitor, den dyker upp i settings och så men oavsett bildläge så blinkar det liksom till men inget syns på skärmen. Upplösningen är 3440 x 1440.

Provat både med onboard intel och Nvidia-kortet MX150 som GPU samt även med Wayland där den faktiskt lös några sekunder innan systemet låste sig.

Kan förtydliga att det funkar i lägre upplösningar med samma skärm men inte med högsta. Drivrutinsproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomy:

Hej,

Installerade KDE Neon för någon månad sen och innan körde jag Ubuntu med Gnome där allt funkade normalt. KDE verkar inte gilla min externa 21:9 ultra wide-monitor, den dyker upp i settings och så men oavsett bildläge så blinkar det liksom till men inget syns på skärmen. Upplösningen är 3440 x 1440.

Provat både med onboard intel och Nvidia-kortet MX150 som GPU samt även med Wayland där den faktiskt lös några sekunder innan systemet låste sig.

Kan förtydliga att det funkar i lägre upplösningar med samma skärm men inte med högsta. Drivrutinsproblem?

Vad körde du för drivrutin i Ubuntu? Och vilken kör du nu i KDE Neon?
KDE Neon baseras på Ubuntu 18.04 och du kanske körde en nyare version med Ubuntu (19.04?).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Sent svar men fick det att funka hyffsat genom att välja extended - kan inte få högsta upplösning men spelar inte så stor roll.

Permalänk

Kan flika in att jag kör en 3440x1440 monitor och har testat diverse distributioner - ubuntu, mint, deepin, arch osv, bland annat med KDE Plasma desktop.. Inte haft problem i en enda av dom. Kanske något problem med stödet för din specifika skärm? Jag har LG 34UM95 och den har alltid funkat utan några som helst problem.