Permalänk
Medlem

Köpråd till YH

Jag har börjat på en Yrkeshögskola nu, där jag pluggar it-infrastruktur. Skolan har tillgång till ett datalabb men om man vill kunna göra labben igen kommer man behöva en egen dator att göra det på, då skolans datorer endast är tillgängliga under planerad tid. Dessutom har vi krav på att ha egen dator till januari när vi ska lära oss Python.
Datorn behöver klara av virtualization. Enda rekommenderingen från skolan är att man bör ha 16GB ram och minst i5, vilket kan betyda ganska mycket då det finns väldigt många olika i5or.

Jag är själv intresserad av antingen en Razer eller Macbook pro. Lutar lite mer åt macbook hållet just för enkelheten med macOS. Det är något program vi kommer köra som är windows, vilket betyder att jag kommer få köra BootCamp till en kurs. Jag har lite svårt att bestämma mig då det är ganska dyrt och vill slippa problem efter så mycket pengar. Önskar gärna råd om vad jag borde gå för.

Jag har inga behov av att kunna spela på datorn.

Permalänk
Medlem

@Dinosurr: jag kan rekommendera dessa https://www.dustinhome.se/product/5011138164/ps42?ssel=false&...
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MW98E...
Jag köpte själv HP och är mycket nöjd med den. Men du kommer behöva uppgradera ramminnet i datorn med ännu en 8gb modul så du för 16gb. Gäller båda modellerna

Permalänk
Medlem

@Dinosurr: Först och främst hade jag inte rekommenderat en Mac om du ska plugga IT. Du kommer inte använda MacOS alls om programmen som nämns i rekommendationerna är gjorda för Windows (Såvida du inte kör en i nuläget) och det är operativsystemet som gör en Mac åtråvärd IMO. Det beror ju såklart på vad man pluggar mer specifikt men jag dömer från min egen högskoletid. Även om de funkar sjukt fint till många saker.

Om du inte ska spela är ju Razer också overkill. De har snygga maskiner och mycket prestanda men en stor del av pengarna du lägger går till grafikkortet på den fronten.

Om du absolut vill hålla dig i premiumprisklassen tycker jag du ska köra på den Dell XPS eller en Thinkpad Carbon X1 eller Extreme. De är välfyllda datorer som är mer inriktade på "normalt jobb" som inte innefattar så grafikintensiva uppgifter som (i vissa fall) programmering, office-arbete, grafisk design, etc... De har även dedikerad grafik som man inte ska fnysa åt om du skulle behöva det.

Jag tycker dock det är onödigt dyrt om du inte har det väldigt gott ställt och/eller verkligen vill ha en premiummodell.

I annat fall kan du satsa på en billigare Zenbook eller en Ideapad, som också har lite dedikerad grafik.

Personligen kör jag med en Zenbook Pro UX580GE och är grymt nöjd med denna även om jag kommer behöva lämna ifrån mig den (Y)

PS: Ett tips är att sikta på en processor från 8e generationen om du kör Intel då den förhoppningsvis håller sig billig nu med att 9e generationen släppts.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att du tittar på lenovos butik, med kod mec10 kan du få rabatt

Jag har själv en ThinkPad e495 och är supernöjd. Tangentbordet är det bästa jag någonsin haft på en bärbar.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/edge-series/E49...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hyhyyh:

@Dinosurr: Först och främst hade jag inte rekommenderat en Mac om du ska plugga IT. Du kommer inte använda MacOS alls om programmen som nämns i rekommendationerna är gjorda för Windows (Såvida du inte kör en i nuläget) och det är operativsystemet som gör en Mac åtråvärd IMO. Det beror ju såklart på vad man pluggar mer specifikt men jag dömer från min egen högskoletid. Även om de funkar sjukt fint till många saker.

Om du inte ska spela är ju Razer också overkill. De har snygga maskiner och mycket prestanda men en stor del av pengarna du lägger går till grafikkortet på den fronten.

Om du absolut vill hålla dig i premiumprisklassen tycker jag du ska köra på den Dell XPS eller en Thinkpad Carbon X1 eller Extreme. De är välfyllda datorer som är mer inriktade på "normalt jobb" som inte innefattar så grafikintensiva uppgifter som (i vissa fall) programmering, office-arbete, grafisk design, etc... De har även dedikerad grafik som man inte ska fnysa åt om du skulle behöva det.

Jag tycker dock det är onödigt dyrt om du inte har det väldigt gott ställt och/eller verkligen vill ha en premiummodell.

I annat fall kan du satsa på en billigare Zenbook eller en Ideapad, som också har lite dedikerad grafik.

Personligen kör jag med en Zenbook Pro UX580GE och är grymt nöjd med denna även om jag kommer behöva lämna ifrån mig den (Y)

PS: Ett tips är att sikta på en processor från 8e generationen om du kör Intel då den förhoppningsvis håller sig billig nu med att 9e generationen släppts.

Vad tycker du om den lilla skärmen på tangentbordsdelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vad tycker du om den lilla skärmen på tangentbordsdelen?

Det kanske mest verkar som en gimmick men den har fungerat grymt för min del. Har mest haft ett terminalfönster där nere när jag sitter med en linux VM men har annars Spotify fjärren eller ett YT-klipp. Jag förstår verkligen varför Asus fortsätter satsa på sina Screenpads.

Permalänk
Skrivet av Hyhyyh:

Det kanske mest verkar som en gimmick men den har fungerat grymt för min del. Har mest haft ett terminalfönster där nere när jag sitter med en linux VM men har annars Spotify fjärren eller ett YT-klipp. Jag förstår verkligen varför Asus fortsätter satsa på sina Screenpads.

Tack för svar, försökte själv förstå syftet med en skärm där. Om den inte går att vika upp så har jag svårt att förstå funktionen.
Kunde man vika upp den hade jag kunnat se en funktion med den.

Annars verkar ju datorn rätt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Tack för svar, försökte själv förstå syftet med en skärm där. Om den inte går att vika upp så har jag svårt att förstå funktionen.
Kunde man vika upp den hade jag kunnat se en funktion med den.

Annars verkar ju datorn rätt bra

Den är ju mest där för att du ska kunna ha som extraskärm on the go vilket den fyller som funktion.

Permalänk
Medlem

Problemet med en mac är att det är väldigt många program man använder som kräver Windows och nuförtiden finns SSH/Ubuntu i Windows vilket gör det mesta riktigt skönt.
Se till att välja en i5 som har HT tex i5-8265U.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |