Permalänk
Medlem

Dator som ej längre startar.

Har en dator som slutat starta,
har inga reservdelar att testa med.

1. Jag kopplar in PSU och jag ser att nätverkskortet får ström då en diod börjar lysa.
2. Jag trycker på powerknappen. Inget händer, inte ens något tjut.

Nu är det budgetkomponenter så är ju inte så dyrt att ersätta men skulle gärna se om nån har någon ide vilken komponent som lagt av.

Permalänk
Medlem

Sitter alla kontakter i riktigt i moderkortet?
Vissa moderkort startar inte utan en ansluten fläktkabel till CPU-kylaren.

Vad sitter det för prylar i datorn? Ålder på nätaggregat?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@etnica33: Testa att ta bort allt som inte behövs, ex externa USB enheter, GPU, nätverkskort alla utom en RAM sticka. Då hittar du rätt snabbt om de är en komponent som är dålig.

Satt i samma sits en gång, monterade ner allt. Koppla ur alla kablar allt RAM osv. Började sen med att koppla in CPUn, då fick jag felkod i POST, vilket va förväntat (fick som du inget alls innan). Sen va de bara att gå komponent för komponent. Visade sig att allt kom igång av sig själv då, gissar på att de va någon kontakt som ärgat eller lossnat lite i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Sitter alla kontakter i riktigt i moderkortet?
Vissa moderkort startar inte utan en ansluten fläktkabel till CPU-kylaren.

Vad sitter det för prylar i datorn? Ålder på nätaggregat?

//C

Men borde man inte få felkod då?
Vill då minnas att jag alltid fått någon felkod eller text på skärm, typ CPU FAN ERROR.

Permalänk
Medlem

@AleMal: Det har du rätt i. Jag glömde att koppla in kabeln för CPU-kylare i mitt moderkort för ett tag sen och då startade inte ens datorn. Dock lös CPU-LED på moderkortet.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Juus1: Alltid lika pinsamt när de händer, nästan på samma nivå som att klicka på startknappen och den inte startar efter man gjort nått i datorn. Följt av att man säkerställer att allt är rätt bara för att tillslut hitta att strömbrytaren på PSUn är av

Permalänk
Medlem

@AleMal: Gjorde exakt samma tabbe när jag hade ett Lian-Li-chassi för runt 10 år sen. Då satt nätaggregatet monterat med utblåset framåt, med switchen på 0. Felsökte i säkert två timmar innan jag hittade problemet.. Var duktigt irriterad på mig själv då..

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Är själva power switch knappen kopplad rätt och fungerar?
Prova starta med att kortsluta stiften som power switch kopplas till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

@InaneG: Gjorde exakt samma tabbe när jag hade ett Lian-Li-chassi för runt 10 år sen. Då satt nätaggregatet monterat med utblåset framåt, med switchen på 0. Felsökte i säkert två timmar innan jag hittade problemet.. Var duktigt irriterad på mig själv då..

//C

Haha snyggt där

Permalänk
Medlem

Tack,
för tips.

Datorn har fungerat felfritt tidigare men har stått i ett rum som solen ligger på en stor del av dagen. Datorn har stått på 24/7 i 1.5 år.
Baserat på det skulle jag gissat PSU men då nw kort får ström så är det nog inte det.

Inga felkopplingar då den funkat fint tidigare, får testa att plocka bort sak för sak. Behöver dock skaffa kylpasta isf.

Är en kabylake penitum cpu med något b250m moder kort med lite corsair value minnen.(Har inte tillgång till datorn just nu så jag kan kolla exakt.)