Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag är också lite sugen, men kluven.. Jobbar på en elgrossist så kan få tag på paneler till hyfsad peng men tror ändå det tar tid tjäna in det.

Någon på forumet som har installerat en anläggning som kan ge lite input?

Jag jobbar inom området. 100tals villor och massor med stora projekt. Vad vill du ha råd med?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kolla så att de inte är bor-dopade polykristallina paneler, ~15'000 per kWp verkar rimligt om det är ett nyckelfärdigt avtal.

Ni som vill räkna lite själva på solpaneler kan hitta verktyg för detta här;
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

När jag räknar på det med nuvarande elpriser så kommer en solcellsanläggning betala sig efter 20-25 år, utan byte av växelriktare eller annat underhåll (mitt tak är i det närmaste optimalt). Räkna inte med att kunna sälja egenproducerad el till nätbolagen i framtiden då fler kommer sätta solceller på taket. Så även om elpriserna kommer gå upp rejält 2019/2020 och 2020/2021 så kommer detta inte påverka privata producenter av solel då marknaden kommer mättas mycket fort.

Räkna också med kraftigt höjda elnätsavgifter. Sedan tillkommer tilläggsförsäkringar så småningom, solceller har ju en tendens att börja brinna, räddningstjänsten är inte så förtjust i att hälla vatten på elkomponenter som inte går att stänga av.

När elpriserna nu stiger så kanske lönsamheten gör det intressant att satsa på solceller men räkna på det ordentligt innan ni bestämmer er, en liten dieselgenerator kan i många fall vara billigare, särskilt om den går att köra på RME eller frityrolja...underhållet är ju också lite enklare att sköta själv.

25 år? Den typiska villan betalar sig i regel 10-15år. Den stora besparingen man gör är elen man inte säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Hejhopp.

Jag är intresserad av solpaneler och har fått en offert som jag var missnöjd med pga att han hade satt dåliga paneler med dålig verkningsgrad och de var 275w. Han hade dessutom fyllt hela taket och garaget med solpaneler.
Jag begärde ny offert med det som jag vill ha.
30-34 panel av tyska märket Luxor dessa Luxor ECO LINEHALF CELLS M120 330Wp,monosv/vit
Dessa mono https://www.luxor-solar.com/en/solar-modules/eco-line/eco-lin...
Lite snabbt räknat på offerten jag fick innan med 30 av dessa som skulle ge 10kwp så kommer systemet att hamna på ca 100K.
Detta är räknat utan arbete men jag sa att nästa offert ska innehålla arbete också så jag kan jämföra om jag ska använda mig av dom eller inte och sätta upp de själv bara elen får de göra då.
Så 100K utan 20% som man får som bidrag är det bra?
Mitt tak är åt öst.
Sen får man 60 öre för det man säljer garanterat plus spotpriset eller har jag fel och spotpriset denna månad säg att det har legat i genomsnitt på 40 öre?
Så jag får 1Kr för det jag säljer eller?
Använder jag elen själv så tjänar jag såklart mer.
Tror ni att i framtiden att de 60 ören kommer att minska försvinna då blir det inte värt att sätta upp solpaneler men så länge man får 60 öre plus spotpris så borde anläggningen betala sig självt i mitt fall på max 10 år.

Det är ju bäst att maxa med paneler så många det går. Man tjänar ju in anläggningen snabbare då, även fast den är dyrare. 275 är inga fel på de, allt beror på vad dom kostar. Köper du paneler som ger 345 för dubbla priset så kommer ju anläggningen ta mycket längre tid på att betala sig självt.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är ju bäst att maxa med paneler så många det går. Man tjänar ju in anläggningen snabbare då, även fast den är dyrare. 275 är inga fel på de, allt beror på vad dom kostar. Köper du paneler som ger 345 för dubbla priset så kommer ju anläggningen ta mycket längre tid på att betala sig självt.

Tro det eller ej men 275w panelerna var 2k dyrare totalt så nästan samma pris som de jag valde själv. De han hade i första offerten var också 60m de jag valde var 120m halvcells paneler bättre alltså.
Kommer med namnet snart på dom när jag sitter vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Fel av mig tittade nu.
Han hade jättemånga paneler för att få ut samma kw och priset var typ detsamma.
Sen ville jag ha en offert på deras 325w paneler och de var 2K dyrare totalt.
Dessa skulle han sälja för lite dyrare pris än mina luxor paneler som jag valde.

https://shop.solelgrossisten.se/product/solcell-jinko-cheetah...

Dessa valde jag som blev 2K billigare
https://www.luxor-solar.com/files/luxor/solarmodule/datenblae...
Halvcells moduler.
Med bättre garantier tyska bättre verkningsgrad.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Jag jobbar inom området. 100tals villor och massor med stora projekt. Vad vill du ha råd med?:)

SÅ vad tycker du om mina val?
Vad tycker du om offerten?
Tror inte många kan matcha 108K minus 20%.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

SÅ vad tycker du om mina val?
Vad tycker du om offerten?
Tror inte många kan matcha 108K minus 20%.

Jag har ju inte sett offerten:) men är det optimerat system? Att ha fler paneler är ju bra i framtiden när du börjar byta ut dom, då har du grundarbetet gjort. I framtiden kommer dim va billigare och effektivare (förmodligen), då får du ennu mer effekt. Vad är totaleffekten på offerten?

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Jag har ju inte sett offerten:) men är det optimerat system? Att ha fler paneler är ju bra i framtiden när du börjar byta ut dom, då har du grundarbetet gjort. I framtiden kommer dim va billigare och effektivare (förmodligen), då får du ennu mer effekt. Vad är totaleffekten på offerten?

Offerten är lite högre upp.
På sida 2.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Offerten är lite högre upp.
På sida 2.

Aha! Snabbkollade igenom den, såg helt okej ut (dvs normalt). Varför väljer du o-optimerat system? Har du bra läge och inga skuggor? (släpp skuggor inkl typ skorsten)

Permalänk
Medlem

Varför skulle man göra det olönsamt att skaffa solpaneler när man pratar om att lägga ner kärnkraftverk? Vi behöver ju ström för att samhället ska fungera. Visst solcellerna ger bra ström på dagtid och rikligt med ström när solen skiner, vilket inte är helt tillförlitligt. Alternativet är ju mindre miljövänliga källor men solcellerna minskar ju användning av dem de dagar solen skiner.

Skrivet av _F1GHT3R_:

I installation ingår all materiel samt driftstart för en färdig produktionsanläggning, tillkommer ev. ombyggnad skåp eller övrigt på
fastighetens befintliga elnät, byggställning och/eller lift samt lyfthjälp kan tillkomma.

Här får man ju räkna med att det tillkommer kostnader för ställningsbyggning, samt prylar på AC-sidan

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Aha! Snabbkollade igenom den, såg helt okej ut (dvs normalt). Varför väljer du o-optimerat system? Har du bra läge och inga skuggor? (släpp skuggor inkl typ skorsten)

Ända skuggan är från köksfläkten men han bjuder på 2 optimerare som blev över från ett annat bygge. Halva hustaket och hela ena garage ytan taket ska dom sitta på.
Det jag och brorsan tänker på är att gå upp till 12KW för framtiden och byta 10KW mot 12Kw växelriktare och ha lite extra den skulle i såfall kosta 1.500kr mer inkl moms. Därför får vi 5% rabatt för vissa delar pga att vi är 2 som köper och delar likaså på frakten.
Tar jag det så kommer det att kosta 88000kr efter 20% avdrag.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Varför skulle man göra det olönsamt att skaffa solpaneler när man pratar om att lägga ner kärnkraftverk? Vi behöver ju ström för att samhället ska fungera. Visst solcellerna ger bra ström på dagtid och rikligt med ström när solen skiner, vilket inte är helt tillförlitligt. Alternativet är ju mindre miljövänliga källor men solcellerna minskar ju användning av dem de dagar solen skiner.

Här får man ju räkna med att det tillkommer kostnader för ställningsbyggning, samt prylar på AC-sidan

Skulle inte tillkomma något då hustakets höjd är inom gränsen för att inte använda varken ställning el lift.
Ac prylar? Det sa han inget om och jag själv vet inte vad det är.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Skulle inte tillkomma något då hustakets höjd är inom gränsen för att inte använda varken ställning el lift.
Ac prylar? Det sa han inget om och jag själv vet inte vad det är.

Under 2meter? Har du en bunker?
Ac-prylar = växelström dvs mellan din växelriktare och elnätet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Under 2meter? Har du en bunker?
Ac-prylar = växelström dvs mellan din växelriktare och elnätet.

Han sa inget om att det tillkommer kostnad för det iallafall. Då elektriker ingår i jobbet. Angående taket så sa han att det är 2.5 har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Efter lite googlande så står det såhär.

Om det är mer än 2,5 meter till översta planet behövs annan
tillträdesled än gavelramarna. Trappa, eller ibland lutande stege,
som är fast monterade är acceptabla lösningar. Att klättra vertikalt accepteras endast om höjden är lägre än två och en halv
meter. Vid de flesta arbeten behöver man ha med sig material och
verktyg upp på ställningen. I så fall måste man ha en trappa. Det
är omöjligt att ta sig upp för en lodrät stege eller ställningsram
och samtidigt ha någonting med sig utan att förflyttningen blir
riskabel!

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Skulle inte tillkomma något då hustakets höjd är inom gränsen för att inte använda varken ställning el lift.
Ac prylar? Det sa han inget om och jag själv vet inte vad det är.

Jag har förstått att det normala är ställning, men det kan finnas undantag. Om inget underlättar det för installatören.

edit: Hittade på arbetsiljöverket. Det är två meter som gäller för fallskydd och om det inte är kortvarigt eller svårt att montera ställning. Är man flera är det som jobbar på taket talar det med för ställning https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikat...

(Finns ställningen där när panelerna levereras och lastbilen har kran så lyfter man upp dem också.)

Det är ingen vanlig kabel för växelström mellan elcentral och växelriktare. Om inte jag missar något. Sedan om du har säkringar lediga att koppla in anläggningen på, annars krävs sådana med. Tror även det ska vara någon form av överspänningsskydd.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Ända skuggan är från köksfläkten men han bjuder på 2 optimerare som blev över från ett annat bygge. [..]

Låter skumt att man säger så, låter inte seriöst. Det är normalt att man får lite spill och det har man som reservdelar eller hos nästa kund. Man bjuder inte bort det, om det nu inte är så att du känner den som lämnade offerten?

Skrivet av _F1GHT3R_:

Efter lite googlande så står det såhär.

Om det är mer än 2,5 meter till översta planet behövs annan
tillträdesled än gavelramarna. Trappa, eller ibland lutande stege,
som är fast monterade är acceptabla lösningar. Att klättra vertikalt accepteras endast om höjden är lägre än två och en halv
meter. Vid de flesta arbeten behöver man ha med sig material och
verktyg upp på ställningen. I så fall måste man ha en trappa. Det
är omöjligt att ta sig upp för en lodrät stege eller ställningsram
och samtidigt ha någonting med sig utan att förflyttningen blir
riskabel!

Det där gäller arbete på ställning, kravet på när man behöver ha riktig trappa upp vs. vanlig stege

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Lagändring kommer tvingas fram på elmarknadsmässiga grunder, om tillräckligt många skaffar solel i Sverige kommer elmarknaden kollapsa, precis som den gör med jämna mellanrum i Tyskland.

Som mest toppade Sverige 8 juli 2018 mellan kl. 12-13 "håll i hatten" 1,18% av den totala elmixen i elnätet av solel. Sveriges elnät är väldigt olikt Tyskland. För svensk del är mikroproduktion bara skillnad på marginalerna. Tyvärr är ditt påstående mycket osannolikt att det kommer ske, förstår fortfarande inte varför svenska politiker skulle känna sig tvungna att hjälpa privata aktörer att de måste betala spotpris, de handlar ju med den elen i sin energimix ändå och tjänar pengar på den i vilket fall! Då får förklara mer ingående vilka som är såna otroliga förlorare på detta så svenska politiker måste göra en höger-om-halt och ändra lagar för förnyelsebar energi. Så vem är förloraren?

Skrivet av ZAIZAI:

Om du inte konsumerar el dagtid under sommarhalvåret kommer ditt nätbolag fortfarande behöva underhålla och sköta din nätanslutning för att leverera el till dig på nätter och under vinterhalvåret då produktionen från dina solceller ligger runt 10-15% jämfört mot sommaren. Elnätet kostar fortfarande lika mycket att driva oavsett hur mycket el som transporteras till din fastighet, dessa pengar måste elnätsbolaget ha in på en mindre mängd såld el, ergo elnätsavgiften höjs. Rättvist hade varit om solcellsproducenter fick en högre fast avgift men nu höjs avgiften istället för samtliga abonnenter.

Du verkar inte ha någon koll alls hur det fungerar. Mikroproducenter är inte en off-grid lösning. Finns väldigt få sådana och i stort sett varenda växelriktare måste synkronisera frekvensen via elnätet. Nätavgifter betalar man för att fastigheten är ansluten till elnätet, spelar ingen roll om man har solceller eller inte. Solelproducenter får betalt för s.k nätnytta som det heter eftersom växelriktare hjälper till att hålla stabil frekvens i elnätet. Detta får man några få öre/kWh för. Så nej det är helt tvärtom faktiskt. Läs på om nätnytta.

Skrivet av ZAIZAI:

Solceller/elinstallationer med högre än genomsnittlig brandrisk än vad som normalt finns på fastighetstak är en solklar anledning för försäkringsbolag att höja en premie, de utsätts för en större försäkringsrisk...

Jag har läst om problematiken och är mycket väl medveten om det. Men som jag skrev så kan man inte försäkringsbolag utförsäkra hur som helst eftersom det är reglerat. Du kan ju länka till det enda kända fallet... eller om det finns två villor? Som sagt sannolikt strider detta med FRL av den enkla anledningen att är anläggningen en godkänd installerad strömanläggning så är den det. Ska det hända något så kommer premien höjas för alla. Du tycker det är lite märkligt att inte försäkringsbolagen har gått ut med detta redan man tanke på den explosion av nya "brandfarliga" anläggningar runtom i landet? Kanske beror på andra saker, vi har en ganska så reglerade privatförsäkringar.

Skrivet av ZAIZAI:

Visa en kalkyl som motsäger min, som går att följa och granska, eller se mitt inlägg ovan. Min BOE-kalkyl ligger i paritet med de verktyg som EON, Vattenfall och Fortum erbjuder online.

Din kalkyl bygger på mycket osannolika antaganden. Backa upp dina påstående istället med bra källor t.ex att vi kommer få ändrad opinion med energipolitiken som gör att mikroproducenter kommer försvinna exempel. Försvinner det så köper jag det fullt ut. Kalkylerar man utifrån de förmåner som finns idag på en vettig offererad anläggning så är det inte 25år...

Skrivet av ZAIZAI:

Direktavkastning beror på hur man har betalat för anläggningen, kan man casha anläggningen så visst...men är det via ett tilläggslån på huset så funkar det inte riktigt så, eller hur? Om man behöver "direktavkastning" på kapital så behöver man nog mer se om sin privatekonomi än att satsa på solel...

Spelar ingen om pengarna eller lånade eller inte, solcellsanläggningen levererar kWh omgående. Rent teoretiskt är avkastningen högre med lånade pengar eftersom man har mer ränta på sitt placerade kapital som man istället har kvar. Du får ju inte mindre solel för att anläggningen byggdes med lånade pengar :D. Nu retas jag lite.

Hela grejjen med solceller är ju att få lägre driftskostnader med direktavkastningen Enda anledningen till att jag investerade eller rentav byggde mitt hus nytt med solceller från början var att få så extremt låga driftskostnader som möjligt med energieffektiva tillval och kapa topparna med solel. ¨

Lägre driftskostnader gör att man har mer pengar över till sparande och annat här i livet, det är väl hela idén med investeringar i överlag för sin bostad. Ca 10-15 år pay-back time är ju jävligt bra på fastighetsinvesteringar, hur lång tid tror du man tjänar ihop till en bergvärmepump, tilläggsisolering, fönsterbyte? Man ska vara jäkligt glad om 10 år räcker till en bergvärmepump, sätta i bättre fönster i ett hus kan ha återbetalningstid på 50år beroende på förutsättningar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag har förstått att det normala är ställning, men det kan finnas undantag. Om inget underlättar det för installatören.

edit: Hittade på arbetsiljöverket. Det är två meter som gäller för fallskydd och om det inte är kortvarigt eller svårt att montera ställning. Är man flera är det som jobbar på taket talar det med för ställning https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikat...

(Finns ställningen där när panelerna levereras och lastbilen har kran så lyfter man upp dem också.)

Det är ingen vanlig kabel för växelström mellan elcentral och växelriktare. Om inte jag missar något. Sedan om du har säkringar lediga att koppla in anläggningen på, annars krävs sådana med. Tror även det ska vara någon form av överspänningsskydd.

Låter skumt att man säger så, låter inte seriöst. Det är normalt att man får lite spill och det har man som reservdelar eller hos nästa kund. Man bjuder inte bort det, om det nu inte är så att du känner den som lämnade offerten?

Det där gäller arbete på ställning, kravet på när man behöver ha riktig trappa upp vs. vanlig stege

Jag vet bara vad han sa, och det han sa är att ställning inte behövs i mitt fall. Men hos brorsan behövs det.
Panelerna lyfter den ena från mark upp till han uppe på taket då han står på nån liten pall typ 1x1meter och 30-40 cm höjd tyckte jag han sa.

Sen står det så här: I installation ingår all materiel samt driftstart för en färdig produktionsanläggning då hoppas jag att kabel ingår mellan elcentral och växelriktare som du säger.

Angående spillet så tar jag gärna emot det, men det hade bara kostat 1K mer för 2 st optimerare så lite schysst får han vara när vi är 2 som köper samtidigt.
Känner absolut inte den som lämnade offerten han har varit här hos mig 2ggr nästa vecka kommer han med elektrikern.
Min vännina och hennes sambo har fått allt monterat och klart för 3 veckor sedan men tyvärr så måste de vänta på elcentralen något vi också kommer att få göra och EON har lång väntetid.
Sen är det inte mina problem om de måste klättra 6Meter utan ställning utan deras, men sa han att det inte behövs så är det upp till dom.
Jag hade gjort allt själv med brorsan men de var billiga när det gäller arbetet så de får göra det för drar man 20% på arbetet så blir det inte mycket. För elektriker hade man få ta hit och betalat för ändå.
Jag har säkringar lediga så inga problem där.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Sen är det inte mina problem om de måste klättra 6Meter utan ställning utan deras, men sa han att det inte behövs så är det upp till dom.

Riktigt så enkelt är det inte. Du kan i allra högsta grad vara ansvarig för arbetsmiljön då du är byggherre.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/bygg/ansva...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Som mest toppade Sverige 8 juli 2018 mellan kl. 12-13 "håll i hatten" 1,18% av den totala elmixen i elnätet av solel. Sveriges elnät är väldigt olikt Tyskland. För svensk del är mikroproduktion bara skillnad på marginalerna. Tyvärr är ditt påstående mycket osannolikt att det kommer ske, förstår fortfarande inte varför svenska politiker skulle känna sig tvungna att hjälpa privata aktörer att de måste betala spotpris, de handlar ju med den elen i sin energimix ändå och tjänar pengar på den i vilket fall! Då får förklara mer ingående vilka som är såna otroliga förlorare på detta så svenska politiker måste göra en höger-om-halt och ändra lagar för förnyelsebar energi. Så vem är förloraren?

Lokala nätägare i första hand, oftast kommunala bolag. Om många har solceller i ett område kommer den nätägaren vara tvungen att anpassa nätet och utrustning för högre belastningar och större svängningar i sitt lokala nät. Du har rätt, lyckligtvis är solel i Sverige inte ens en kraftgrupp op marginalen, men när/om detta ändrar på sig (på grund av rusande elpriser) kan detta ändra på sig ganska snabbt vilket kommer orsaka problem för näten. Vi har redan samma problem i stamnäten på grund av vindutbyggnaden.

Skrivet av sunnis:

Du verkar inte ha någon koll alls hur det fungerar. Mikroproducenter är inte en off-grid lösning. Finns väldigt få sådana och i stort sett varenda växelriktare måste synkronisera frekvensen via elnätet. Nätavgifter betalar man för att fastigheten är ansluten till elnätet, spelar ingen roll om man har solceller eller inte. Solelproducenter får betalt för s.k nätnytta som det heter eftersom växelriktare hjälper till att hålla stabil frekvens i elnätet. Detta får man några få öre/kWh för. Så nej det är helt tvärtom faktiskt. Läs på om nätnytta.

Jag är mycket väl medveten om att mikroproducenter inte ligger off grid och det skrev jag inte heller. Nej, växelriktaren hjälper normalt inte till att stabilisera nätet den följer nätfrekvensen slaviskt, förvisso kan man modifiera dem för att stötta nätfrekvensen men för mikroproducenter ser jag ingen förddel med det då detta måste sammordnas för att få någon mätbar effekt. Dessutom ökar slitaget på växelriktaren.
"Nätnyttan" är samma som kvotplikten med annat namn och är vilkorad, den har inget med nätstabilitet att göra.

Skrivet av sunnis:

Din kalkyl bygger på mycket osannolika antaganden. Backa upp dina påstående istället med bra källor t.ex att vi kommer få ändrad opinion med energipolitiken som gör att mikroproducenter kommer försvinna exempel. Försvinner det så köper jag det fullt ut. Kalkylerar man utifrån de förmåner som finns idag på en vettig offererad anläggning så är det inte 25år...

Energiöverenskommelsen är i realiteten död, förändringen kan komma mycket snabbt, särskilt om nazisterna får större inflytande i energipolitiken. Jag kan hålla med om att min BOE-kalkyl är konservativ, men resultatet blir oberoende det mycket instabila politiska läget i energipolitiken just nu. Förvisso kommer elpriset att stiga markant de kommande 2-3 åren vilket gör att det mycket väl kan se mer positivt ut på sikt.

Skrivet av sunnis:

Lägre driftskostnader gör att man har mer pengar över till sparande och annat här i livet, det är väl hela idén med investeringar i överlag för sin bostad. Ca 10-15 år pay-back time är ju jävligt bra på fastighetsinvesteringar, hur lång tid tror du man tjänar ihop till en bergvärmepump, tilläggsisolering, fönsterbyte? Man ska vara jäkligt glad om 10 år räcker till en bergvärmepump, sätta i bättre fönster i ett hus kan ha återbetalningstid på 50år beroende på förutsättningar.

10-15 års återbetalningstid är åtgärder som faller utanför ekonomiskt försvarbara åtgärder inom fastighetsbranschen, förvisso behöver man inte ha lika strikt företagsekonomisk styrning som privatperson när man räknar på sitt boende men det är ett bra riktvärde när man tittar på investeringar man kan göra i sitt boende. Givetvis nu när elpriserna rusar så kommer man hamna i en helt annan situation. Men ännu så länge ligger solpaneler långt ner på i min prioritetsordning, på sommaren när solceller producerar som mest konsumerar jag som minst el. En vettigare investering för min del hade varit en pelletskamin att stötta värmesystemet med på vintern, den betalar sig på mindre än <5 år trots bränslekostnad.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Riktigt så enkelt är det inte. Du kan i allra högsta grad vara ansvarig för arbetsmiljön då du är byggherre.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/bygg/ansva...

Nja jag vet inte ärligt talat.
När ett företag gör något så kan väl inte jag vara ansvarig för vad de gör och vilka regler som gäller. Då borde ju allt vara så när vem som helst kommer så borde jag som husägare kunna el vatten osv osv jag ska väl inte vara tvungen att kunna lagar som gäller när ett företag är anlitat. Jag kommer att vara på jobbet de får göra vad de vill upp till dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Nja jag vet inte ärligt talat.
När ett företag gör något så kan väl inte jag vara ansvarig för vad de gör och vilka regler som gäller. Då borde ju allt vara så när vem som helst kommer så borde jag som husägare kunna el vatten osv osv jag ska väl inte vara tvungen att kunna lagar som gäller när ett företag är anlitat. Jag kommer att vara på jobbet de får göra vad de vill upp till dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Duger inte arbetsmiljöverket som källa så vet jag inte om jag hittar någon bättre. Men men då har jag sagt iaf.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Duger inte arbetsmiljöverket som källa så vet jag inte om jag hittar någon bättre. Men men då har jag sagt iaf.

Privatperson

När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsument­tjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmilj­öansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.

Det står ju att entreprenören tar över byggherrens arbetsmiljöansvar. Har jag fattat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Hur som helst så kommer jag att påpeka det nästa vecka när han och elektrikern kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Privatperson

När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsument­tjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmilj­öansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.

Det står ju att entreprenören tar över byggherrens arbetsmiljöansvar. Har jag fattat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _F1GHT3R_:

Hur som helst så kommer jag att påpeka det nästa vecka när han och elektrikern kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Titta mina fetade, för där kan problemet komma, jobbar elektrikern åt ett annat företag så KAN det bli ditt ansvar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Titta mina fetade, för där kan problemet komma, jobbar elektrikern åt ett annat företag så KAN det bli ditt ansvar.

Samma företag han tar med sig elektrikern och de kommer att titta sen så skickar de in allt som behövs osv. Det ända vi behövde göra var att ansöka 20% allt annat sköter dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Så som reglerna är idag så är det ju fortfarande extremt lönsamt och om de inte ändras så är ju de flesta anläggningarna betalade på snarare 7-10 år än 15-20.

Sverige har ju också betydligt bättre förutsättningar att nyttja solelen på dagen då ca 50% av vår el kommer från vattenkraften där det i de flesta fallen är väldigt enkelt att minska ner på produktionen på dagen då solen lyser.

Har med varit sugen på solpaneler men tyvär har jag så dåligt tak för det och skuggit på kvällen då jag bor på en bergssluttning mot öster. Dock blir det förhoppningsvis snart lite vattenkraft istället då jag har en bäck med ca 15m fall på tomten som kan utnyttjas i alla fall höst-vår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Sen står det så här: I installation ingår all materiel samt driftstart för en färdig produktionsanläggning då hoppas jag att kabel ingår mellan elcentral och växelriktare som du säger.

Jag har säkringar lediga så inga problem där.

Nej, men då tror jag det är lugnt på den fronten och ska elektrikern med och titta så uppdaterar man nog offerten om det saknas något hos dig.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Så som reglerna är idag så är det ju fortfarande extremt lönsamt och om de inte ändras så är ju de flesta anläggningarna betalade på snarare 7-10 år än 15-20.

Sverige har ju också betydligt bättre förutsättningar att nyttja solelen på dagen då ca 50% av vår el kommer från vattenkraften där det i de flesta fallen är väldigt enkelt att minska ner på produktionen på dagen då solen lyser.

Har med varit sugen på solpaneler men tyvär har jag så dåligt tak för det och skuggit på kvällen då jag bor på en bergssluttning mot öster. Dock blir det förhoppningsvis snart lite vattenkraft istället då jag har en bäck med ca 15m fall på tomten som kan utnyttjas i alla fall höst-vår.

7-10år är nog lite svårt då de flesta stora tar 150k för 10kw men 10-13år är mer rimligt. Mitt system är jättebilligt då det kommer att kosta max 90k efter 20% . Det borde bli mellan 7-10år för min del med strax över 10kw anläggning och bra paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Hej tråden!
Jag skulle behöva byta tak på min villa (betongtegelpannor) och är väldigt sugen på att sätta upp solceller i samma veva.
Har nån av er kombinerat takbyte med solceller?
Kan det vara värt att kolla på integrerade solceller så man kan spara in på en stor andel takpannor?
Eller kanske kan man få solcellsmonteringen billigare om man låter dem montera direkt efter takbytet när byggnadsställning redan finns på plats?

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net