Permalänk

Duplex skanner/skrivare

Hej!
Jag är på jakt efter en skanner som kan skanna båda sidorna av ett papper på en gång (alternativt att den själv vänder på pappret, i vilket fall att ingen manuell handläggning krävs för att få med andra sidan också), något som jag tycker borde heta "duplex scanning", men som inte verkar vara entydigt.

Vad skall jag söka på för att uteslutande hitta dessa skannrar? Det får gärna vara del av en multifunktionsskrivare, men söker jag på "duplex scanning" så får jag rätt ofta att det är duplex utskrift men inte faktiskt duplex-scanning.

Behöver detta främst då jag vill arkivera en mängd papper digitalt, och att då behöva skanna dokumenten en-och-en för att vända pappret och säga till skrivaren/efterbearbetning att båda sidorna hör till samma PDF blir lite väl tjatigt.

Alternativt om ni har någon maskin att rekommendera

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja dom heter Duplex Skanner. Dock verkar det vara en avancerad funktion, och dom som har duplex kostar en del.

Googlade lite fort och hittade på Komplett.
https://www.komplett.se/category/10381/datorutrustning/skriva...

Finns säkert på andra ställen också. Det står i beskrivningen på listan om den har duplex eller inte.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Jo det går ju rätt bra där när man bara kollar på skannrar, då är duplex rätt förståeligt. Men för multifunktionsenheter så verkar de inte vara lika tydliga och jag antar att duplex oftast handlar om utskriften och ej scanning..
Men tack för svar, den där listan var bättre än de jag tidigare lyckats få!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SteelSide: Hur gick det med ditt scannerletande?

Är själv i samma sits och har tittat runt en del men har svårt att utläsa ur specar och olika recensioner vad som är "lagom bra".

Epson har ju flera, till exempel FastFoto FF-680W som tyvärr verkar lida av långsamt wifi men som är duktig på att skanna många foton.
DS-1660W finns också till betydligt lägre pris men som inte klarar foton i arkmataren.

Har en gammal HP scanner som är urgammal men bra, tyvärr verkar utvecklingen ha gått ifrån den för det finns inte längre några drivrutiner så nu använder jag min multiskrivares scanner och den skannar ok, men den är rätt begränsad, plus att man behöver styra allt från datorn för att det ska funka bra (och jag har såklart inte skrivarn direkt vid datorn där jag sitter ).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SteelSide:

Hej!
Jag är på jakt efter en skanner som kan skanna båda sidorna av ett papper på en gång (alternativt att den själv vänder på pappret, i vilket fall att ingen manuell handläggning krävs för att få med andra sidan också), något som jag tycker borde heta "duplex scanning", men som inte verkar vara entydigt.

Vad skall jag söka på för att uteslutande hitta dessa skannrar? Det får gärna vara del av en multifunktionsskrivare, men söker jag på "duplex scanning" så får jag rätt ofta att det är duplex utskrift men inte faktiskt duplex-scanning.

Behöver detta främst då jag vill arkivera en mängd papper digitalt, och att då behöva skanna dokumenten en-och-en för att vända pappret och säga till skrivaren/efterbearbetning att båda sidorna hör till samma PDF blir lite väl tjatigt.

Alternativt om ni har någon maskin att rekommendera

Hur mycket är en mängd papper, menar du många hyllmeter med pärmar eller bara några tusen sidor ?
Större kontorsmaskiner har ju ofta både arkmatare där man kan lägga in ganska stora buntar papper och dubbelsidig skanning och brukar gå hyfsat fort (kanske även om du kör med ocr) typ > 1 sida i sekunden mekaniskt och lite till tid för ocr om du behöver det.
Du kanske kan låna/hyra en maskin som klarar skanningen om det inte handlar om enorma mängder dokument utan det går att förbereda det så att man bara kan mata papper i samma tempo som maskinen tar dem och så väljer du du en enklare skrivare själv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I mitt fall är det en kombination av en samling tidningsurklipp och annat privat som jag vill digitalisera, men även till firman för att till slut kunna gå över och hantera allt i datorn. Men i huvudsak för privat bruk, men edt finns en hel del sparat på papper

Permalänk

@hjälpsam: Det har gått sådär. Har inte inhandlat någonting på den här fronten, då annat dök upp. Men det jag skall skanna är mer kontorspapper, storleksordning mindre än 1 flyttkartong - så jag har inga speciella krav för foton eller hög upplösning.
Just nu väntar jag mer på att andra saker ska bli färdigt så kan jag senare eventuellt återväcka det här projektet.

För din gamla HP scanner kan du ju alltid prova att koppla den mot en linuxburk, det är ytterst sällan som hårdvara faller ur drivrutinsstödet.