Internet dör efter ca 2 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

@reverend benny:

Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link has been established at 1Gbps full duplex.

Ok, så då får du tillbaka kontakten.
Intressant.

Permalänk
Medlem

@Sokiee: fel i kabel eller kontakt skulle jag tolka det som, enligt bilden från routern. sedan är det ju inte säkert felet är i din lägenhet, felet kan ju ligga på vägen. i ditt fall skulle jag kollat kabeln mellan router och uttag, funkar inte detta är det bara ringa comhem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se vad loggarna i routern som din dator är ansluten till säger vid ungefär samma tidpunkt som det blir disconnect i datorn.
Sen finns det ju program som kan skapa dessa felmeddelanden också, så frågan är om du installerat något på din dator som påverkar nätverkskortet. Någon produkt som kollar nättrafik, wireshark, netbalancer osv?

Problemet kan ju ha funnits ett tag men att du upptäckte det när du började streama.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Kanske är värt att ladda ner något och övervaka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

@reverend benny: Kanske är värt att ladda ner något och övervaka då?

Nej, jag tänkte mer om du hade det installerat så det inte är det som påverkar.
Om du kollar tillbaka i tiden i loggen, ser du samma felmeddelande rörande nätkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sokiee:

@reverend benny:

Så här ser eventlogen ut vid den tidpunkten.

https://i.imgur.com/bb7JKeS.png

Här har du ju källan till felet.
Nätverksdrivern detekterar problem med hårdvaran och löser det genom att resetta nätverkskortet. Eftersom du får samma problem med två routers så ligger förmodligen inte problemet där. Några möjliga källor som även har nämnts tidigare i tråden:
- Fel på din nätverkskabel. - Prova med en annan kabel mellan dator och router.
- Fel på din nätverksdriver. - Se till att du kör senaste versionen. Kör du redan senaste versionen kan det vara läge att prova näst senaste för att se om detta är ett fel som introducerats i den senaste versionen.
- Fel på ditt nätverkskort (moderkort). - Lämna in för felsökning. Se till att dokumentera noggrant hur man får fram felet samt bifoga skärmdumpar från eventlog. Är detta ett hårdvarufel så är det typiskt ett fel som en verkstad inte skulle hitta om de inte får väldigt tydliga instruktioner.

Tvivlar på andra felkällor i detta läget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Här har du ju källan till felet.
Nätverksdrivern detekterar problem med hårdvaran och löser det genom att resetta nätverkskortet. Eftersom du får samma problem med två routers så ligger förmodligen inte problemet där. Några möjliga källor som även har nämnts tidigare i tråden:
- Fel på din nätverkskabel. - Prova med en annan kabel mellan dator och router.
- Fel på din nätverksdriver. - Se till att du kör senaste versionen. Kör du redan senaste versionen kan det vara läge att prova näst senaste för att se om detta är ett fel som introducerats i den senaste versionen.
- Fel på ditt nätverkskort (moderkort). - Lämna in för felsökning. Se till att dokumentera noggrant hur man får fram felet samt bifoga skärmdumpar från eventlog. Är detta ett hårdvarufel så är det typiskt ett fel som en verkstad inte skulle hitta om de inte får väldigt tydliga instruktioner.

Tvivlar på andra felkällor i detta läget.

Tror på det du säger!

Ska formatera datorn nu för se om det återstår, annars köper jag nytt moderkort!
Är ändå sugen på bygga ett mITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

Tror på det du säger!

Ska formatera datorn nu för se om det återstår, annars köper jag nytt moderkort!
Är ändå sugen på bygga ett mITX

Glöm inte att kolla Bios och Biosinställningar.
Det vore ju dumt om du la en dag på att installera om en dator och att problemet finns kvar.

Så gå in på din moderkortstillverkares hemsida och kolla drivare och bios samt testa de bra tips du fick tidigare.

Sen skadar det inte att lägga på ny FW på din router (om du inte redan gjort det) kolla även där hemsida.
Såg att du skrivit att du uppdaterat allt, men du sa inte hur du uppdaterat.
Ibland kan den automatiska uppdateringen inte alltid få ner det senaste, så kolla FW verison mot det som står på hemsidan