Permalänk
Medlem

Dela ut fasta IP med Huawei E5186

Någon som vet om det går att binda en IP-adress mot en MAC-adress på Huawei's router E5186?

Jag vill alltså genom dhcp tilldelning från routern att en dator i mitt lokala nätverk alltid får samma ip-nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Någon som vet om det går att binda en IP-adress mot en MAC-adress på Huawei's router E5186?

Jag vill alltså genom dhcp tilldelning från routern att en dator i mitt lokala nätverk alltid får samma ip-nummer.

Kan du göra på Klienten istället. I Windows går du in på inställningar för nätverkskortet -> IPv4 och anger manuellt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Grävde runt på nätet, men vad jag kunde hitta har Huawei inte släppt en ordentlig manual till E5186. Man blir däremot refererad till att läsa manualen för b593 som ska ha ett snarlikt interface.

Hittar tyvärr inget om att binda ip via dhcp i den manualen.

Skrivet av HoboCop:

Kan du göra på Klienten istället. I Windows går du in på inställningar för nätverkskortet -> IPv4 och anger manuellt.

Men fast ip är inte DHCP-tilldelning?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Men fast ip är inte DHCP-tilldelning?

Ska inte svära högt och heligt, men gör du det i windows så mer eller mindre kräver du att få ett visst IP ifrån DHCP serverns adresspool, åtminstonde om adressen är tillgänglig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Man brukar dela upp routerns adresspool så att en del används till DHCP och den andra delen till fasta IP-adresser.

Permalänk

Bara du loggar in i routerns GUI så hittar du det nog inom någon minut, brukar alltid finnas en meny där du bara kan slänga in enhetens mac och vilken IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ska inte svära högt och heligt, men gör du det i windows så mer eller mindre kräver du att få ett visst IP ifrån DHCP serverns adresspool, åtminstonde om adressen är tillgänglig.

Mig veterligen är det inte så det fungerar när du sätter statiskt IP, men möjligt det är implementationsberoende.

När jag blandar fasta adresser med dynamiska, ställer jag in den dynamiska poolen att inte överlappa med de fasta adresserna.

serverfault - Assigning a fixed IP address to a machine in a DHCP network

Citat:

I would say that is not best practice. Many consumer routers will not have the ability to exclude a single address from within the DHCP range of addresses for lease (known as a 'pool'). In addition, because DHCP is not aware that you have "fixed" the IP address at the server you run the risk of a conflict. You would normally either:

  • set a reservation in DHCP configuration so that the server device is always allocated the same address by the DHCP service, or

  • set the server device with a static address that is outside the pool of addresses allocated by the DHCP service.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ska inte svära högt och heligt, men gör du det i windows så mer eller mindre kräver du att få ett visst IP ifrån DHCP serverns adresspool, åtminstonde om adressen är tillgänglig.

Ehm, nej?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kan du göra på Klienten istället. I Windows går du in på inställningar för nätverkskortet -> IPv4 och anger manuellt.

Visst kan man sätta ett statiskt ip på klienten. Men jag har haft den funktionen tidigare på en router.
Mycket smidigare att kunna ändra alla ip-adresser i listan istället för att ändra på varje enskild klient.

Skrivet av DonutWizard:

Bara du loggar in i routerns GUI så hittar du det nog inom någon minut, brukar alltid finnas en meny där du bara kan slänga in enhetens mac och vilken IP.

Det är precis det jag inte gör, du tror inte jag försök hitta det i GUI själv?
Hittar där man ställer in åtkomst till nätet beroende på MAC-adress, med mera men inget för att sätta IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Visst kan man sätta ett statiskt ip på klienten. Men jag har haft den funktionen tidigare på en router.
Mycket smidigare att kunna ändra alla ip-adresser i listan istället för att ändra på varje enskild klient.

Det är precis det jag inte gör, du tror inte jag försök hitta det i GUI själv?
Hittar där man ställer in åtkomst till nätet beroende på MAC-adress, med mera men inget för att sätta IP.

Ja jag började leka lite med att mappa MAC med IP adressen på routern. Intressant liten leksak. Ska utforska lite mer, men
gillar det än så länge. Har relativt enkelt hemnätverk men kan vara väldigt praktiskt längre fram någon dag

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Verkar inte så, många av Huaweis konsumentprylar är inte särskilt konfigurerbara.

Du får köra DHCP-server på en annan maskin eller konfigurera manuellt – du bör åtminstone kunna begränsa DHCP-range så att det inte riskerar att bli några krockar.