Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Zigbee utomhusgivarve

Har någon koll på om det finns zigbee utetempgivare? Aqaras rumstempgivare verkar fungera dåligt ute i vårat nordiska klimat.

Jag har bara hittat generiska 433mhz varianter och slipper gärna fler bryggor.

Tips?

Permalänk
Relik 📜

Jag kör Aqara utomhus och har gjort två vintrar i rad. De har hängt med bra, nedåt -20 grader utan problem i alla fall. Enda jag "tänkt på" är att sätta så sensorn hamnar lite i skydd, inte mitt på en yttervägg liksom.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Philips hue outdoor sensor ska tydligen kunna mäta temperaturen utomhus. Ej provat dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Aqara, dock i växthuset. Fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag kör Aqara utomhus och har gjort två vintrar i rad. De har hängt med bra, nedåt -20 grader utan problem i alla fall. Enda jag "tänkt på" är att sätta så sensorn hamnar lite i skydd, inte mitt på en yttervägg liksom.

Allright då får jag testa den, kanske funkar att sätta under takfoten för att undvika värsta fukten.
Det folk hade invändningar på var förutom fukt, är att batteriet blev dåligt snabbt vid utomhusbruk, hur ofta har du bytt?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cosmo_k:

Allright då får jag testa den, kanske funkar att sätta under takfoten för att undvika värsta fukten.
Det folk hade invändningar på var förutom fukt, är att batteriet blev dåligt snabbt vid utomhusbruk, hur ofta har du bytt?

Några har rullat i en bra bit över ett år nu. De tar stryk på vintern, men inget extremt. Har en sensor i min frys (!) som rullat i 1+ år på samma batteri, det är nere på 75 % nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Några har rullat i en bra bit över ett år nu. De tar stryk på vintern, men inget extremt. Har en sensor i min frys (!) som rullat i 1+ år på samma batteri, det är nere på 75 % nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har den dött :P, jag tror dock inte det har att göra med att den är placerad utomhus utan att den är defekt på annat vis. Ska byta den senare idag så får vi se.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cosmo_k:

Nu har den dött :P, jag tror dock inte det har att göra med att den är placerad utomhus utan att den är defekt på annat vis. Ska byta den senare idag så får vi se.

Haha! Ja, nej, mina tuffar på fortfarande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag kör också med aqara både utomhus och i frysen...
Enda jag märkt är att batteriet tar lite extra stryk i kylan.

Kör mina utomhus i små hus jag skrev ut (tog in ett för att få en bättre bild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag kör också med aqara både utomhus och i frysen...
Enda jag märkt är att batteriet tar lite extra stryk i kylan.

Kör mina utomhus i små hus jag skrev ut (tog in ett för att få en bättre bild)

https://i.imgur.com/ounQBOp.jpg

Ganska söta, du skulle nästan detaljmåla dem lite så dem liknar typ ett utedass
Min sitter under takfoten så det bör inte vara några problem med direkt väta iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Ganska söta, du skulle nästan detaljmåla dem lite så dem liknar typ ett utedass
Min sitter under takfoten så det bör inte vara några problem med direkt väta iallafall.

Haha! Slutar med att huset är fullt med fågelskit sen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@emilakered: 2 veckor sen dog batteriet.
Men visst uppdaterar den vid större (0.5 grader) temperaturförändringar och inte ett fast tidsintervall? Det kan ju förklara varför den inte är till för att ha som utetempgivare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cosmo_k:

@emilakered: 2 veckor sen dog batteriet.
Men visst uppdaterar den vid större (0.5 grader) temperaturförändringar och inte ett fast tidsintervall? Det kan ju förklara varför den inte är till för att ha som utetempgivare.

Ha! Ja, de rapporterar vid vissa intervall och ennsnrs check in varje timme. Mina rullar fortfarande..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: du kanske bor i ett land som har konstant temperatur?
Fattar inte varför min dog, jag hade koll på batteriet och det skönk flera procent per dag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cosmo_k:

@emilakered: du kanske bor i ett land som har konstant temperatur?
Fattar inte varför min dog, jag hade koll på batteriet och det skönk flera procent per dag.

Den där sitter på min uteplats, under tak men annars oskyddad. Jag tror inte datumet där stämmer heller, utan funktionen för att hålla koll på batteribyte tillkom där om jag minns rätt. Skulle tippa det suttit sedan tidigt 2018.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@cosmo_k: Vilken typ av batteri är det? Har du även kollat så att batteri du bytte till inte var nära bäst före?
Orsaker som att det sjunker flera procent per dag är i grunden två anledningar när det kommer till alkaliska. Batterierna är defekta eller elektroniken som batterierna kopplas till drar för mycket ström. Nu finns det mer parametrar som kyla/värme, batterikemi, osv som påverkar men eftersom en person med likadan produkt inte har detta problemet så börja med att säkerställa bäst före datum och elektroniken fungerar korrekt.

Edit: Har du tillräcklig bra mottagning, tänkte ifall enheten måste skicka om stup i kvarten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@cosmo_k: Vilken typ av batteri är det? Har du även kollat så att batteri du bytte till inte var nära bäst före?
Orsaker som att det sjunker flera procent per dag är i grunden två anledningar när det kommer till alkaliska. Batterierna är defekta eller elektroniken som batterierna kopplas till drar för mycket ström. Nu finns det mer parametrar som kyla/värme, batterikemi, osv som påverkar men eftersom en person med likadan produkt inte har detta problemet så börja med att säkerställa bäst före datum och elektroniken fungerar korrekt.

Edit: Har du tillräcklig bra mottagning, tänkte ifall enheten måste skicka om stup i kvarten.

Det är det batteriet som kom med sensorn.
Angående teckning är jag osäker, den sitter kanske 8 meter ifrån gatewayen med en fet betongvägg imellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

https://i.imgur.com/CNYPTFB.png

Den där sitter på min uteplats, under tak men annars oskyddad. Jag tror inte datumet där stämmer heller, utan funktionen för att hålla koll på batteribyte tillkom där om jag minns rätt. Skulle tippa det suttit sedan tidigt 2018.

Det börjar mer och mer gå över till skryt ser jag

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cosmo_k:

Det börjar mer och mer gå över till skryt ser jag

Haha, nejdå! Försöker bara visa att det kan fungera, så något är uppenbart annorlunda hos dig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, nejdå! Försöker bara visa att det kan fungera, så något är uppenbart annorlunda hos dig.

Ja men jag har ju testat med två olika, känns kanske inte speciellt troligt att det är samma problem med båda. DOCK tror jag det har med mottagningen att göra, dessa jäkla betongväggar släpper inte ens ut en wifi signal, dem är iof 2.4-5ghz.

Jag ska testa att byta batterier så uppdaterar väl jag om 2 veckor igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Ja men jag har ju testat med två olika, känns kanske inte speciellt troligt att det är samma problem med båda. DOCK tror jag det har med mottagningen att göra, dessa jäkla betongväggar släpper inte ens ut en wifi signal, dem är iof 2.4-5ghz.

Zigbee kör också 2.4 Ghz. Räckvidden är inte alltid så lång utan det är bäst att också ha lampor eller uttag då dessa fungerar repeaters i och med att det är mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Zigbee kör också 2.4 Ghz. Räckvidden är inte alltid så lång utan det är bäst att också ha lampor eller uttag då dessa fungerar repeaters i och med att det är mesh.

Just så var det, zwave var det som var 868mhz.
Jag tänkte just så för jag har en dörrkontakt till balkongdörren som borde fungera som en brygga imellan.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cosmo_k:

Just så var det, zwave var det som var 868mhz.
Jag tänkte just så för jag har en dörrkontakt till balkongdörren som borde fungera som en brygga imellan.

Om kontakten går på batteri kommer den inte att skicka signal vidare. Det är bara saker med fast strömanslutning som repeterar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om kontakten går på batteri kommer den inte att skicka signal vidare. Det är bara saker med fast strömanslutning som repeterar.

Ofan, skulle te.x en https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-e27-806-l...
fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ha! Ja, de rapporterar vid vissa intervall och ennsnrs check in varje timme. Mina rullar fortfarande..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satte upp en Aqara Tempsensor i köket i torsdags. Det har bara gått några dagar men jag är nere på 77% batteri.. visst kör du den mot Hubitat också? Har du ändrat några värden i konfigen eller lämnat allt tomt (som standard)?

Permalänk
Medlem

Fick du det att fungera med den från ikea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Fick du det att fungera med den från ikea?

Bättre blev det, dock tappar den efter någon vecka.

Permalänk
Skrivet av CbbLe:

Philips hue outdoor sensor ska tydligen kunna mäta temperaturen utomhus. Ej provat dock

Skickades från m.sweclockers.com

Också hört att även om den primärt är för rörelse, så har den en tempgivare som stämmer.

Har tänkt köpa den men har en ESP lösning med MQTT o lite billiga 433 Mhz givare, bondmeck, som fungerar för bra.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Bättre blev det, dock tappar den efter någon vecka.

Okok hänger dock inte med hur dem kan tappa kontakten efter någon vecka .... Då borde de ju tappa kontakten direkt .blir inte klok på ZigBee