Spelskärmar (144hz) för 3500 kr eller billigare?

Permalänk
Avstängd

Spelskärmar (144hz) för 3500 kr eller billigare?

Tjo! Har funderat på en "billig" spelskärm som klarar 144 hz. Jag är redo på att färgrymden, kontrasten och ljusstyrkan kmr att svida lite då (har en 34" 60Hz 1440p med 100% sRGB). Jag har dock en fråga om prestanda när man kör en skärm med över dubbla uppdateringsfrekvensen: hur påverkar detta processorn & grafikkortet (har en i7 6700K om jag minns rätt samt ett EVGA GTX1080)?

1. Räknar man med nästan "dubbel" beräkningskraft som behövs om man behöver uppdatera drygt dubbelt så många gånger (144 hz vs 60 hz) vilket gör att man bör köra med lägre grafikinställningar? Grafiken i multiplayer-spel är dock inte så viktigt för mig så då kan jag sänka om så skulle behövas.

2. Hur blir det upplösning om man skulle köra på en 1080p@144 vs 1440p@144 gällande den beräkningskraft det behövs för grafikkort & processor? Vad har störst påverkan på ökad behövd beräkningskraft mellan upplösning och ökad uppdateringsfrekvens i detta fall?

OCh till sist: vilka spelskärmar 144 hz (1920x1080p minst och max 2560x1440p) skulle ni rekommendera inom 3500 kr eller nedåt-klassen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

¨Det påverkar din dator ingenting. Men klarar din dator inte av 144FPS, så kommer du inte uppleva din skärms fulla potenial. Men åt andra sidan hjälper freesync till hur som helst.

Planerar köpa en skärm själv, och den prisklassen finns 2 skärmar som jag varit mer intresserad av.
denna är lite större, 31,5 men lite fulare röda detaljer.
https://www.amazon.de/gp/product/B07NPHZQTP/ref=ox_sc_saved_t...

lite mindre, snyggare
https://www.amazon.de/gp/product/B07SVZQLGJ/ref=ox_sc_act_tit...

du bör verkligen löpa 2560/1440 , det är standard idag.

Permalänk
Avstängd

Har "googleläst" lite nu för just GTX1080 för 1440p@144 och det verkar som om boven i dramat kmr vara CPUn snarare än grafikkortet om jag förstått det hela rätt. Dock bör det fungera bra om man kör med låga inställningar. Har aldrig haft en spelskärm över 60Hz så har noll erfarenhet av hur det samverkar med val processor och/eller grafikkort.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har "googleläst" lite nu för just GTX1080 för 1440p@144 och det verkar som om boven i dramat kmr vara CPUn snarare än grafikkortet om jag förstått det hela rätt. Dock bör det fungera bra om man kör med låga inställningar. Har aldrig haft en spelskärm över 60Hz så har noll erfarenhet av hur det samverkar med val processor och/eller grafikkort.

Skulöe säga att cpu och gpu är i balans. Har ett 1080ti och ett 1080ti som driver min 1440p skärm @165hz