Byta ut 10 års dator. budget ca 27k

Permalänk
Medlem

Byta ut 10 års dator. budget ca 27k

Hej och tack på förhand för hjälp och tips.

Jag brukar uppdatera mig på hårdvara i samband med nytt datorbygge. Dock var det 2009 senast. Men jag har varit aktiv på SweC i över 6 månader nu och läser alla artiklar och en stor mängd forumtrådar dagligen för att bli uppdaterad.

Med det sagt har jag en idé om vad jag är ute efter, men jag är väldigt osäker på vissa komponenter. Främst gäller det Chassi och PSU men jag vore grymt tacksam för att veta om jag tänkt fel med någon kombination av komponenter. Jag tänkte välja Sapphires Pulse rx 5700 xt när det släpps så det nuvarande kortet är placeholder tills dess, troligen väntar jag till black friday ändå för att se om man kan få lite rabatt på delarna. Budget är inte huggen i sten, men känns bekväm under 30k inklusive skärmen jag valt.

Jag använder datorn primärt till spel men även mediehantering och ibland lite ordbehandling. Min grundtanke här är att ha en framtidssäker grund att bygga vidare på, med tanke på att min nuvarande dator har fått leva i 10 år och tack vare gradvis uppgradering klarat sig väldigt väl.

Jag har valt till en skärm jag hört mycket gott om så jag vill kunna utnyttja den fullt i 1440p och 144hz, om ni tror att de här komponenterna inte klarar det berätta gärna.

Slut på textvägg, här är min första draft av lista:

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Hej och tack på förhand för hjälp och tips.

Jag brukar uppdatera mig på hårdvara i samband med nytt datorbygge. Dock var det 2009 senast. Men jag har varit aktiv på SweC i över 6 månader nu och läser alla artiklar och en stor mängd forumtrådar dagligen för att bli uppdaterad.

Med det sagt har jag en idé om vad jag är ute efter, men jag är väldigt osäker på vissa komponenter. Främst gäller det Chassi och PSU men jag vore grymt tacksam för att veta om jag tänkt fel med någon kombination av komponenter. Jag tänkte välja Sapphires Pulse rx 5700 xt när det släpps så det nuvarande kortet är placeholder tills dess, troligen väntar jag till black friday ändå för att se om man kan få lite rabatt på delarna. Budget är inte huggen i sten, men känns bekväm under 30k inklusive skärmen jag valt.

Jag använder datorn primärt till spel men även mediehantering och ibland lite ordbehandling. Min grundtanke här är att ha en framtidssäker grund att bygga vidare på, med tanke på att min nuvarande dator har fått leva i 10 år och tack vare gradvis uppgradering klarat sig väldigt väl.

Jag har valt till en skärm jag hört mycket gott om så jag vill kunna utnyttja den fullt i 1440p och 144hz, om ni tror att de här komponenterna inte klarar det berätta gärna.

Slut på textvägg, här är min första draft av lista:

https://komponentkoll.se/bild/Mdfnc.png

Det ser bra ut! Ett RX 5700 XT är ett bra val - men kan kanske få det jobbigt i 1440p + 144Hz med uppskruvade inställningar, framförallt om något år.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det ser bra ut! Ett RX 5700 XT är ett bra val - men kan kanske få det jobbigt i 1440p + 144Hz med uppskruvade inställningar, framförallt om något år.

Tack för ditt svar! Vad med chassit? Har ingen koll alls på vilket man ska välja. I det fallet är mitt mål är det skall vara så tyst och svalt som möjligt. Samma med psu. Jag tog bara ett med gold certifiering och vad jag antog var tillräcklig effekt, jag kanske kan gå ned i Watt? Finns det nåt tystare?

Angående grafikkortet tänkte jag att det är en av de enklaste komponenterna att byta ut om jag märker att det inte håller. Jag tänkte att jag börjar med en grym processor och rejält med snabbt minne, samt en m2 ssd till systemdisk för att ha en stabil grund. Har förstått att moderkortet har bra kvalitet för sitt pris också.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Om ditt fokus är spel så skulle jag sikta på en lite billigare cpu och ett kraftigare grafikkort.
Saknar också en tredjepart cpu-kylare i listan om du vill ha ett tyst system, Noctua har en tyst och bra som Linus tech tips nyligen testade jämfört med vattenkylare.
Jag köpte ett overkill 1200w corsair, men det spinner inte sina fläktar under 50% load så datorn är väldigt tyst även med ett 250watt grafikkort (gtx1080ti för mig).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Edit: Om du tänker vänta tills black friday är det ingen idé att fråga om en inköpslista nu. Då kommer läget förmodligen se annorlunda ut och en lista som denna kommer vara utdaterad. Gör ett nytt inlägg när det är dags om detta är fallet. Annars är det jag skapat ihop ovan ett riktigt bra val enligt min åsikt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av noll1:

Om ditt fokus är spel så skulle jag sikta på en lite billigare cpu och ett kraftigare grafikkort.
Saknar också en tredjepart cpu-kylare i listan om du vill ha ett tyst system, Noctua har en tyst och bra som Linus tech tips nyligen testade jämfört med vattenkylare.
Jag köpte ett overkill 1200w corsair, men det spinner inte sina fläktar under 50% load så datorn är väldigt tyst även med ett 250watt grafikkort (gtx1080ti för mig).

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack för input, jag ska kolla på den aspekten, har inte tänkt på det sättet innan.

Skrivet av Seziuo:

https://komponentkoll.se/bild/GENTq.png

Edit: Om du tänker vänta tills black friday är det ingen idé att fråga om en inköpslista nu. Då kommer läget förmodligen se annorlunda ut och en lista som denna kommer vara utdaterad. Gör ett nytt inlägg när det är dags om detta är fallet. Annars är det jag skapat ihop ovan ett riktigt bra val enligt min åsikt.

Stort tack för att du gjorde en lista till mig. Men som du säger kommer jag vänta till BF med inköp. Jag gör ett nytt inlägg då, blev bara väldigt sugen på att reka terrängen redan nu.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Hej och tack på förhand för hjälp och tips.

Jag brukar uppdatera mig på hårdvara i samband med nytt datorbygge. Dock var det 2009 senast. Men jag har varit aktiv på SweC i över 6 månader nu och läser alla artiklar och en stor mängd forumtrådar dagligen för att bli uppdaterad.

Med det sagt har jag en idé om vad jag är ute efter, men jag är väldigt osäker på vissa komponenter. Främst gäller det Chassi och PSU men jag vore grymt tacksam för att veta om jag tänkt fel med någon kombination av komponenter. Jag tänkte välja Sapphires Pulse rx 5700 xt när det släpps så det nuvarande kortet är placeholder tills dess, troligen väntar jag till black friday ändå för att se om man kan få lite rabatt på delarna. Budget är inte huggen i sten, men känns bekväm under 30k inklusive skärmen jag valt.

Jag använder datorn primärt till spel men även mediehantering och ibland lite ordbehandling. Min grundtanke här är att ha en framtidssäker grund att bygga vidare på, med tanke på att min nuvarande dator har fått leva i 10 år och tack vare gradvis uppgradering klarat sig väldigt väl.

Jag har valt till en skärm jag hört mycket gott om så jag vill kunna utnyttja den fullt i 1440p och 144hz, om ni tror att de här komponenterna inte klarar det berätta gärna.

Slut på textvägg, här är min första draft av lista:

https://komponentkoll.se/bild/Mdfnc.png

Tycker du tänkt helt rätt med fokus på CPU, moderkort, ssd och minne. Tror alla PSUer i klassen är semipassiva och tysta även vid last.

Vill bara flagga för mitt nya favoritchassi Phanteks P600. Tyst, extremt hög kvalitet, lättbyggt, möjlighet till extremt bra luftflöde, är ibland nersatt till 1250:-.
Nästa är kylare, även om AMDs medföljande kylare är bra för en inkluderad kylare är den definitivt inte tyst. Jag fläskar alltid till med en Noctua 15S, kyler bättre än de flesta AIO-lösningar och betydligt billigare.

När det gäller GPU hade jag kollat på prestanda per watt om du vill ha ett tyst system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Okej tack för input, jag ska kolla på den aspekten, har inte tänkt på det sättet innan.

Stort tack för att du gjorde en lista till mig. Men som du säger kommer jag vänta till BF med inköp. Jag gör ett nytt inlägg då, blev bara väldigt sugen på att reka terrängen redan nu.

Jag tycker du har gjort rätt med RAM minnet iaf, jämfört med senaste bygget. 32GB är nog rätt väg att gå istället för 16GB. Jag lirar själv en del Rust och där kan RAM användningen gå upp till 11-12GB vilket börjar kännas nära när Windows själv använder ~2GB. Visserligen är Rust väldigt RAM intensivt men något att tänka på oavsett.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

https://komponentkoll.se/bild/GENTq.png

Edit: Om du tänker vänta tills black friday är det ingen idé att fråga om en inköpslista nu. Då kommer läget förmodligen se annorlunda ut och en lista som denna kommer vara utdaterad. Gör ett nytt inlägg när det är dags om detta är fallet. Annars är det jag skapat ihop ovan ett riktigt bra val enligt min åsikt.

Jag ser inte varför man skulle välja 3700X över 9700K, på 8 kärnor eller färre är helt enkelt Intel ett starkare alternativ. 3900X är en helt unik och oslagbar processor idag, nästa intressanta processor är en 9900K som har unik singeltrådsprestanda, övriga Zen 2 proppar är marginellt mer prisvärda än Intels motsvarigheter och kräver dyra moderkort för att ha någon edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag ser inte varför man skulle välja 3700X över 9700K, på 8 kärnor eller färre är helt enkelt Intel ett starkare alternativ. 3900X är en helt unik och oslagbar processor idag, nästa intressanta processor är en 9900K som har unik singeltrådsprestanda, övriga Zen 2 proppar är marginellt mer prisvärda än Intels motsvarigheter och kräver dyra moderkort för att ha någon edge.

Köper man för att ha den i 10 år kan det mycket väl vara värt med en 3700x trots att den idag presterar lägre än intel i spel. Tre anledningar jag kommer på just nu,
Den har 16 trådar.
AM4 moderkort som tillåter uppgradering till 16 kärniga processorer (kanske mer i framtiden?)
PCIE 4,0 (med x570)

Dessa tre anledningar spelar idag inte så stor roll i spel men kanske 2024?

Har intel gått ut med om nästa generation kommer gå att köra på dagens moderkort?

Det är en annan sak om man bygger nytt var tredje/fjärde år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag ser inte varför man skulle välja 3700X över 9700K, på 8 kärnor eller färre är helt enkelt Intel ett starkare alternativ. 3900X är en helt unik och oslagbar processor idag, nästa intressanta processor är en 9900K som har unik singeltrådsprestanda, övriga Zen 2 proppar är marginellt mer prisvärda än Intels motsvarigheter och kräver dyra moderkort för att ha någon edge.

AMD Ryzen 7 3700X - 3900 kr
Intel Core i9 9900K - 5600k kr

Köpa något som är 43% dyrare för absolut marginell skillnad

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@Klurig: 3 Delar jag skulle byta ut är Chassi, Nätaggregat och SSD.

Chassin ifall du ska använda datorn i 10 år så kanske du vill köra med ett chassi som har USB-C på frontpanelen som Fractal Design R6 USB-C alternativ Be Quiet 700 ifall du vill köra med Be Quiet Chassin.

SSD Samsung EVO Plus är väl generellt overkill för de flesta går annars att få 1TB TLC NVMe SSD för priset.

https://www.komplett.se/product/1135886/datorutrustning/lagri...

Nätaggregat TX är av lite lägre kvailtet jämfört med de lite dyrare RMX nätaggregaten

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper man för att ha den i 10 år kan det mycket väl vara värt med en 3700x trots att den idag presterar lägre än intel i spel. Tre anledningar jag kommer på just nu,
Den har 16 trådar.
AM4 moderkort som tillåter uppgradering till 16 kärniga processorer (kanske mer i framtiden?)
PCIE 4,0 (med x570)

Dessa tre anledningar spelar idag inte så stor roll i spel men kanske 2024?

Har intel gått ut med om nästa generation kommer gå att köra på dagens moderkort?

Det är en annan sak om man bygger nytt var tredje/fjärde år.

Moderkortet håller jag definitivt med om, att en CPU av någon anledning skulle vara bättre än en idag bättre CPU om fem år är extremt osannolikt.

"Trådar" innebär ingen mer beräkningskraft, bara en extra köplats per kärna så att CPUn kan välje exekveringsordning istället för Operativet, om något kommer det spela mindre roll då mjukvaran ständigt utvecklas.

Jag ville absolut inte starta upp ett Intel vs AMD krig. Jag tycker bara att 3900X är så sjukt mycket bättre positionerad idag än andra Ryzen 2 proppar mot Intel och genast kom en massa gamerbyggen med billigare CPU och kraftigare GPU. Vill man bygga en bra gamingdator är det helt enkelt smartare att bygga en Inteldator, vill man bygga en generell dator för framtiden är det smartare att bygga en baserad på x570 och 3900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Moderkortet håller jag definitivt med om, att en CPU av någon anledning skulle vara bättre än en idag bättre CPU om fem år är extremt osannolikt.

"Trådar" innebär ingen mer beräkningskraft, bara en extra köplats per kärna så att CPUn kan välje exekveringsordning istället för Operativet, om något kommer det spela mindre roll då mjukvaran ständigt utvecklas.

Trådarna gör i alla fall nytta i spel en core i7 står sig bättre än en motsvarande core i5 om du kikar på lite äldre system ex 6700k mot 6600k i spel även när båda körs i samma frekvens. Sen om det är tillräckligt för att 3700x ska gå om 9700k i framtida spel vet jag ej.

Citat:

ag ville absolut inte starta upp ett Intel vs AMD krig. Jag tycker bara att 3900X är så sjukt mycket bättre positionerad idag än andra Ryzen 2 proppar mot Intel och genast kom en massa gamerbyggen med billigare CPU och kraftigare GPU. Vill man bygga en bra gamingdator är det helt enkelt smartare att bygga en Inteldator, vill man bygga en generell dator för framtiden är det smartare att bygga en baserad på x570 och 3900x.

Ville inte avråda någon från intel gav bara tre "långsiktiga" anledningar till varför jag inte skulle utesluta 3700x

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Startar med att tacka för all input, mycket uppskattat. Jag har läst igenom och funderat lite mer, skriver därför en generell uppdatering istället för individuella svar.

Bytt ut chassi, PSU och lagt in det grafikkortet jag ville ha från början. Vad gäller grafikkort så tänkte jag byta ut det när nästa generation Nvidia eller högpresterande AMD med RTX kommer.
Har även lagt till en grym CPU fläkt, där hög effektivitet på kylningen och låga dBA värden styrde valet.

Fortfarande inte säker på val av systemdisk, jag tänker att för en disk som enbart skall ha windows och alla icke-spel program borde 500gb räcka och att jag därför kan gå upp en nivå i kvalitet med samsung, men det kanske är totalt overkill som nån skrev till mig, rätta mig gärna. Bulklagring hade jag tänkt lägga på mekaniska diskar och när jag hittat nåt vettigt alternativ köpa en 2TB SSD för spel, kanske en 2.5"? återigen, lite osäker på vad som är vettigt.

Chassit har jag kollat en hel del reviews på och det verkar vara en bra kombination av pris och tysthet. Jag bryr mig inte om glasfönster, ljudnivån är mycket viktigare för mig. Även här tar jag gärna emot tips på om det finns nåt bättre och tystare för ungefär samma peng.

Som jag sa från början ska jag göra en sista uppdatering runt black friday ifall det kommit nån nice uppdatering på nån av komponenterna och för att få det bästa priset. Möjligt att nån komponent byts ut om det är erbjudande på likvärdiga grejer till mycket bättre pris.

Här är nya listan:

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Startar med att tacka för all input, mycket uppskattat. Jag har läst igenom och funderat lite mer, skriver därför en generell uppdatering istället för individuella svar.

Bytt ut chassi, PSU och lagt in det grafikkortet jag ville ha från början. Vad gäller grafikkort så tänkte jag byta ut det när nästa generation Nvidia eller högpresterande AMD med RTX kommer.
Har även lagt till en grym CPU fläkt, där hög effektivitet på kylningen och låga dBA värden styrde valet.

Fortfarande inte säker på val av systemdisk, jag tänker att för en disk som enbart skall ha windows och alla icke-spel program borde 500gb räcka och att jag därför kan gå upp en nivå i kvalitet med samsung, men det kanske är totalt overkill som nån skrev till mig, rätta mig gärna. Bulklagring hade jag tänkt lägga på mekaniska diskar och när jag hittat nåt vettigt alternativ köpa en 2TB SSD för spel, kanske en 2.5"? återigen, lite osäker på vad som är vettigt.

Chassit har jag kollat en hel del reviews på och det verkar vara en bra kombination av pris och tysthet. Jag bryr mig inte om glasfönster, ljudnivån är mycket viktigare för mig. Även här tar jag gärna emot tips på om det finns nåt bättre och tystare för ungefär samma peng.

Som jag sa från början ska jag göra en sista uppdatering runt black friday ifall det kommit nån nice uppdatering på nån av komponenterna och för att få det bästa priset. Möjligt att nån komponent byts ut om det är erbjudande på likvärdiga grejer till mycket bättre pris.

Här är nya listan:
https://komponentkoll.se/bild/zZebn.png

Kanske invänta 3950X och se hur den står sig.

Permalänk
Medlem

Större SSD

Skrivet av Klurig:

Startar med att tacka för all input, mycket uppskattat. Jag har läst igenom och funderat lite mer, skriver därför en generell uppdatering istället för individuella svar.

Bytt ut chassi, PSU och lagt in det grafikkortet jag ville ha från början. Vad gäller grafikkort så tänkte jag byta ut det när nästa generation Nvidia eller högpresterande AMD med RTX kommer.
Har även lagt till en grym CPU fläkt, där hög effektivitet på kylningen och låga dBA värden styrde valet.

Fortfarande inte säker på val av systemdisk, jag tänker att för en disk som enbart skall ha windows och alla icke-spel program borde 500gb räcka och att jag därför kan gå upp en nivå i kvalitet med samsung, men det kanske är totalt overkill som nån skrev till mig, rätta mig gärna. Bulklagring hade jag tänkt lägga på mekaniska diskar och när jag hittat nåt vettigt alternativ köpa en 2TB SSD för spel, kanske en 2.5"? återigen, lite osäker på vad som är vettigt.

Chassit har jag kollat en hel del reviews på och det verkar vara en bra kombination av pris och tysthet. Jag bryr mig inte om glasfönster, ljudnivån är mycket viktigare för mig. Även här tar jag gärna emot tips på om det finns nåt bättre och tystare för ungefär samma peng.

Som jag sa från början ska jag göra en sista uppdatering runt black friday ifall det kommit nån nice uppdatering på nån av komponenterna och för att få det bästa priset. Möjligt att nån komponent byts ut om det är erbjudande på likvärdiga grejer till mycket bättre pris.

Här är nya listan:
https://komponentkoll.se/bild/zZebn.png

Det här är kanske lite polariserande men jag hade valt att köpa en billigare större SSD istället för en Samsung 500GB SSD och en spinnande 2TB-disk.
Jag tänker Intels 660p 2TB för 2299:-

Skillnaden i hastighet mellan den och Samsungs är definitivt mätbar men i praktiken hade jag uppskattat den ökade hastigheten på allt som skulle hamnat på bulkdisken mer än den lägre hastigheten för systemdisken.

stavning
Permalänk
Medlem

Jag går i liknande tankar, men planerar lite högre budget. Har tidigare haft mycket fokus på värde för pengarna, men den här gången tänkte jag ta mig råd att köra lite overkill. Jag har en lite större invändning och det är ssd:n. Microsoft och Sony har båda pratat om att snabba ssd:er i nästa generations konsoler kommer medföra mycket kortare laddtider så om några år är det troligt att spelen kommer dra större nytta av att vara på en snabb (m.2 via pcie) ssd. Idag är skillnaden mellan en ok ssd och ett fartmonster ganska liten vid just spelande, men skillnaden mellan ssd och hdd helt klart signifikant. Idag vill du således ha spelen på en ok ssd, om några år sannolikt på en riktigt snabb. Eftersom en hel del spel närmar sig 100 gb blir nog 500 gb väldigt snålt. Jag skulle satsa på antigen 1 tb 970 evo eller någon större sata-ssd och komplettera med en Pcie4-ssd om några år om de visar sig ge prestandavinst i spel. Intel 660p 2 tb är ett annat alternativ, men den kan vara lynnig med större skrivningar varför jag känner mig lite tveksam att ha den som primärdisk, men det kan vara överdriven oro från min sida.

Behöver du över huvud taget ha en snurrdisk förresten?

Om du vill ha corsairs erkänt goda kvalitet är det psu:er i RM-serien som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av noll1:

Det här är kanske lite polariserande men jag hade valt att köpa en billigare större SSD istället för en Samsung 500GB SSD och en spinnande 2TB-disk.
Jag tänker Intels 660p 2TB för 2299:-

Skillnaden i hastighet mellan den och Samsungs är definitivt mätbar men i praktiken hade jag uppskattat den ökade hastigheten på allt som skulle hamnat på bulkdisken mer än den lägre hastigheten för systemdisken.

Skrivet av Nachtgeist:

Jag går i liknande tankar, men planerar lite högre budget. Har tidigare haft mycket fokus på värde för pengarna, men den här gången tänkte jag ta mig råd att köra lite overkill. Jag har en lite större invändning och det är ssd:n. Microsoft och Sony har båda pratat om att snabba ssd:er i nästa generations konsoler kommer medföra mycket kortare laddtider så om några år är det troligt att spelen kommer dra större nytta av att vara på en snabb (m.2 via pcie) ssd. Idag är skillnaden mellan en ok ssd och ett fartmonster ganska liten vid just spelande, men skillnaden mellan ssd och hdd helt klart signifikant. Idag vill du således ha spelen på en ok ssd, om några år sannolikt på en riktigt snabb. Eftersom en hel del spel närmar sig 100 gb blir nog 500 gb väldigt snålt. Jag skulle satsa på antigen 1 tb 970 evo eller någon större sata-ssd och komplettera med en Pcie4-ssd om några år om de visar sig ge prestandavinst i spel. Intel 660p 2 tb är ett annat alternativ, men den kan vara lynnig med större skrivningar varför jag känner mig lite tveksam att ha den som primärdisk, men det kan vara överdriven oro från min sida.

Behöver du över huvud taget ha en snurrdisk förresten?

Om du vill ha corsairs erkänt goda kvalitet är det psu:er i RM-serien som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Som svar på vad ni bägge skriver är det alltså enbart till system och OS som samsungen skall vara till, varför jag tänkte att 500gb räcker fint. Jag vill inte ha spel på samma disk som mitt OS med tanke på slitage med ökade skrivningar tack vare spel. Anledningen till att jag la in en mekanisk disk var mer placeholder, typ nåt att lägga filmer och bilder på. För spel kan jag mycket väl tänka mig en intel 660 eller nånting annat, vill gärna ha råd i detta, vilket jag tackar för

Jag är absolut inte gift med samsungen, men tanken är alltså att den skall vara enbart till OS och ickespel program, tänker att mer än 500GB är onödigt för den användningen, men om jag har fel så rätta gärna. Det primära skälet att jag valde en samsung evo är nog mest att jag hört mer om den än nån annan m2 ssd. Finns det likvärdig till bättre pris är jag redo att byta ut den.

Du skriver Corsair i RM serien, men det är väl det jag valt? eller har jag missförstått?

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Som svar på vad ni bägge skriver är det alltså enbart till system och OS som samsungen skall vara till, varför jag tänkte att 500gb räcker fint. Jag vill inte ha spel på samma disk som mitt OS med tanke på slitage med ökade skrivningar tack vare spel. Anledningen till att jag la in en mekanisk disk var mer placeholder, typ nåt att lägga filmer och bilder på. För spel kan jag mycket väl tänka mig en intel 660 eller nånting annat, vill gärna ha råd i detta, vilket jag tackar för

Jag är absolut inte gift med samsungen, men tanken är alltså att den skall vara enbart till OS och ickespel program, tänker att mer än 500GB är onödigt för den användningen, men om jag har fel så rätta gärna. Det primära skälet att jag valde en samsung evo är nog mest att jag hört mer om den än nån annan m2 ssd. Finns det likvärdig till bättre pris är jag redo att byta ut den.

Du skriver Corsair i RM serien, men det är väl det jag valt? eller har jag missförstått?

Samsung 970 EVO är ett bra val, och 500GB kommer räcka ypperligt till det som du beskriver.
Det ökade slitaget som du oroar dig för är dock en icke-fråga, det kommer inte påverka livslängden på din disk.

Generellt så hade jag försökt hålla nere antalet diskar om det är rimligt, det är enkelt att lägga till fler och knöligare att ta bort.

Vissa vill dock ha en separation av diskar av känsloskäl, dvs det känns bättre om spel/bilder osv ligger på en helt egen disk. Det är också helt okej, och så som du tänker dig det kommer också fungera bra.

Intel P660 har lite problem i vissa specifika fall, tex då man skriver väldigt mycket på kort tid till den så blir den långsam. Det bör dock vara ett ganska ovanligt fall vid daglig användning och personligen har jag köpt just en sådan till min jobbdator just för att kunna ha mycket data men ändå med SSD-söktider.
Hemma har jag en 500GB Samsung 960EVO men hade jag köpt idag hade jag valt just en P660 för att få det extra utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Som svar på vad ni bägge skriver är det alltså enbart till system och OS som samsungen skall vara till, varför jag tänkte att 500gb räcker fint. Jag vill inte ha spel på samma disk som mitt OS med tanke på slitage med ökade skrivningar tack vare spel. Anledningen till att jag la in en mekanisk disk var mer placeholder, typ nåt att lägga filmer och bilder på. För spel kan jag mycket väl tänka mig en intel 660 eller nånting annat, vill gärna ha råd i detta, vilket jag tackar för

Jag är absolut inte gift med samsungen, men tanken är alltså att den skall vara enbart till OS och ickespel program, tänker att mer än 500GB är onödigt för den användningen, men om jag har fel så rätta gärna. Det primära skälet att jag valde en samsung evo är nog mest att jag hört mer om den än nån annan m2 ssd. Finns det likvärdig till bättre pris är jag redo att byta ut den.

Du skriver Corsair i RM serien, men det är väl det jag valt? eller har jag missförstått?

Största slitaget på en SSD är väl pagefile, den kan man ju stänga av om man har gott om ram.
Jag skulle definitivt som du valt en samsung ssd som boot. Hårddisk för lagring hade jag bara valt för mycket stora mängder data, hade tagit en billig SSD på 2TB för lagring för spel.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 16gb ram och istället tagit mer ssd-lagring, alternativt en bättre gpu.

Om spel är huvudsyftet så räcker 16gb mer än väl i nästintill varenda spel som finns, det är också något som är busenkelt att lägga till i efterhand.

Du kan också spara en hundring eller två genom att köpa Noctuas nh-d15, om jag inte är helt ute och cyklar. Även det är en grymt bra kylare.

Ett annat tips är att hålla lite koll på bra erbjudanden redan nu. Black friday brukar inärlighetens namn inte vara riktigt så bra som man hoppas på. Visst, en handfull bra erbjudanden kommer men de brukar försvinna ganska snabbt. Det finns en tipstråd om erbjudanden här på forumet, där kommer det ibland upp bra erbjudanden.

Sen tillhör jag gruppen som förespråkar att köpa begagnat. Nu har du visserligen en hyfsat hög budget som gör att du kommer få riktigt bra prestanda men om du köper några komponenter begagnat så kan du förstås få ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag hade valt 16gb ram och istället tagit mer ssd-lagring, alternativt en bättre gpu.

Om spel är huvudsyftet så räcker 16gb mer än väl i nästintill varenda spel som finns, det är också något som är busenkelt att lägga till i efterhand.

Du kan också spara en hundring eller två genom att köpa Noctuas nh-d15, om jag inte är helt ute och cyklar. Även det är en grymt bra kylare.

Ett annat tips är att hålla lite koll på bra erbjudanden redan nu. Black friday brukar inärlighetens namn inte vara riktigt så bra som man hoppas på. Visst, en handfull bra erbjudanden kommer men de brukar försvinna ganska snabbt. Det finns en tipstråd om erbjudanden här på forumet, där kommer det ibland upp bra erbjudanden.

Sen tillhör jag gruppen som förespråkar att köpa begagnat. Nu har du visserligen en hyfsat hög budget som gör att du kommer få riktigt bra prestanda men om du köper några komponenter begagnat så kan du förstås få ännu bättre

Fast just nu ju minnespriserna rätt okej, iaf för stunden, och om han nu ska ha den en längre tid känns ju 32GB inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast just nu ju minnespriserna rätt okej, iaf för stunden, och om han nu ska ha den en längre tid känns ju 32GB inte helt fel.

Nä, 32 gb är absolut inget fel om man blickar framåt ett par år. Men personligen hade jag prioriterat att köpa en till/större ssd där jag kan ha en massa spel. SSD:n hade alltså blivit nyttjat omedelbart medan de extra 16gb ram hade i praktiken legat oanvända under en lång stund. När man i ett senare skede behöver mer ram så är det ju enkelt och relativt billigt att lägga till fler stickor.

Jag är dock lite känslig för ljud och i dagens datorer är de mekaniska hårddiskarna det enda som hörs vilket stör mig mer än det borde.

Men men, det är mina prioriteringar, TS kan ju tänka helt annorlunda.

Permalänk
Medlem

Börjar med att tacka alla för tips so far. Black Friday har börjat närma sig så jag drar liv i tråden igen.

Har uppdaterat bygget och även köpt den första komponenten, moderkortet, fick det med ca 1000kr rabatt jämfört med priset som står här i listan.

Systemdisk är tänkt att vara kingston. Frågan är bara om det är värt att gå ner till 500gb och köra en 970 Evo istället, ungefär samma pris. Själv tänker jag att disken kan leva längre med större utrymme att skriva på, enbart OS och icke-spel som ska ligga på den så den högre hastigheten på Samsungdisken kanske inte behövs.

Stor tveksamhet kring chassi kvarstår. Vill ha ett bra och svalt chassi men jag värderar nästan ljudnivå över allt annat. Har hört mycket om att chassi med mesh i slutändan blir svalare då fläktarna kan gå på lägre varv tack vare bättre luftflöde, vet inte om det är sant dock. Har min dator hängandes under bordet för att skydda mot allt damm och skräp som finns på golv, så jag vill ha USB, strömknapp och andra anslutningar på framsidan, inte ovanpå. Så mycket tacksam för hjälp med chassi.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless