Permalänk
Medlem

Utelåst ur windows

Jag har klantat mig. Har en jobbdator en HP Elitebook windows 10 som jag utifrån mitt upplägg med arbetsgivaren äger själv. Jag har alltid loggat in i den med mitt företagskonto. När jag nu bytt jobb och slutat hos den här arbetsgivaren så tar jag med mig datorn och tänkte använda den hemma.

Jag förberedde inför när jag slutade med att flytta ut en del privata saker ur onedriven å la dem på c:. Nu en vecka efter jag slutat kan jag inte längre logga in i datorn. Jag antar att de nu tagit bort mitt konto ur Azure AD å då har jag inte längre nåt konto att logga in med. Jag skulle självklart ha skapat ett lokalt konto innan och säkrat upp med mina filer där men pga härdsmälta i huvudet har jag inte gjort det.

Finns det något sätt att skapa ett lokalt konto utan att vara inloggad? Kan jag installera om windows å behålla min filer på C?

Permalänk
Medlem

Är den krypterad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Är den krypterad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte.

Permalänk
Medlem

Boota datorn med en ubuntu live-cd (usb), kopiera över de filer du behöver, installera om windows.

Permalänk
Medlem

Jag skulle boota den med Hiren's boot PE där du kan ta bort lösen, startar upp som en mini win 10.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlok:

Jag har klantat mig. Har en jobbdator en HP Elitebook windows 10 som jag utifrån mitt upplägg med arbetsgivaren äger själv. Jag har alltid loggat in i den med mitt företagskonto. När jag nu bytt jobb och slutat hos den här arbetsgivaren så tar jag med mig datorn och tänkte använda den hemma.

Jag förberedde inför när jag slutade med att flytta ut en del privata saker ur onedriven å la dem på c:. Nu en vecka efter jag slutat kan jag inte längre logga in i datorn. Jag antar att de nu tagit bort mitt konto ur Azure AD å då har jag inte längre nåt konto att logga in med. Jag skulle självklart ha skapat ett lokalt konto innan och säkrat upp med mina filer där men pga härdsmälta i huvudet har jag inte gjort det.

Finns det något sätt att skapa ett lokalt konto utan att vara inloggad? Kan jag installera om windows å behålla min filer på C?

Jupp, det går att göra. Kör Sticky Keys-tricket.

Du känner säkert till Sticky Keys, det där skitjobbiga som poppar upp när du tryckt exempelvis shift fem gånger i snabb följd. Det är så puckat upplagt att det sköts av en egen executable, istället för att vara en funktion i systemet. Det innebär i praktiken att du kan byta ut den executablen till vilken executable som helst, som sedan körs med systemrättigheter. Även i loginprompten.

Börja med att kolla så det inte är deaktiverat. Starta datorn, låt den boota till loginprompten. Tryck shift fem gånger i snabb följd. Om det blippar till och dyker upp ett meddelande om att slå på Sticky Keys kommer nedanstående funka.

Först och främst behöver du komma åt filsystemet utan att Windows säkerhetsfunktioner stoppar dig från att ändra i systemfiler. Lättaste sättet att göra det är någon linuxbaserad bootsticka med NTFS-support. Jag tycker SystemRescueCD funkar bra.

Installera på USB-sticka, och boota upp från den. Montera Windows-partitionen. I <mountpath>/Windows/System32/ hittar du sethc.exe. Det är Sticky Keys-executablen. Backupa den till lämpligt ställe om du vill återställa den senare. Kopiera <mountpath>/Windows/System32/cmd.exe till <mountpath>/Windows/System32/sethc.exe.

Nu har du alltså kopierat kommandotolken till sticky keys-executablens sökväg.

Starta om datorn, och boota nu upp Windows som vanligt. När du kommer till loginprompten trycker du shift fem gånger. Nu ska du få upp en kommandotolk med systemrättigheter. I denna kör du kommandot:

net user Administratör <nåt lämpligt lösenord>

..givet att du kör den svenska versionen av Windows. Kör du engelska byter du bara Administratör mot Administrator. Detta aktiverar det dolda adminkontot.

Sen är det bara att logga på med användarnamn Administratör och det lösenord du satte. Glöm inte att växla över till lokalt login om domänlogin är förvalt, kan du göra genom att använda <datornamn>\Administratör som användarnamn.

Så sjukt pantat av MS att lämna ett sånt hål, det har funkat sen NT4 om jag inte missminner mig, men fantastiskt bekvämt att ha ibland

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det första du gör är att göra backup av dina viktiga filer på en extern lagring typ en extern USB-disk - det kan du redan göra i ubuntu som beskrivs ovan men rent tekniskt skulle du har gjort det redan från början när du började lägga filerna på C:, så skulle du också lagt en kopia av det på den externa USB-hårddisken också eftersom man aldrig vet vad som kommer att hända i samband med att man byter företag...

när man mickla med diskar i dator, när företag stänger konton etc. så skall man aldrig förutsätta att dina filer ligger säkert på din dator - skit kan hända, både med egen hand och av andra i samband med med avslutande - därför BACKUP ALLTID och på extern borttagbar media!!!

Permalänk
Medlem

Beror helt på om den är krypterad eller inte, är den det så är det värre med att få fram filerna.
Det är just därför många företagsdatorer är krypterade, dvs om de kommer i orätta händer ska informationen inte kunna nås.

Nedanstående förutsätter att den inte är krypterad:

Om inte så är det lämpligt som någon nämner, att boota till någon Linux-variant (Live) och kopiera över filerna till Usb-minne eller extern disk.

Visst finns det även verktyg för att komma in på något lokalt konto på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlok:

Kan jag installera om windows å behålla min filer på C?

Det finns ett sånt alternativ när man installerar om Win 10 MEN det är alltid säkrare att själv leta upp och kopiera (göra backup). Det som skrivs över är borta för alltid så man vill verkligen inte riskera att den missar något om filerna är det minsta viktigt.

Edit:
Vet inte hur det blir om disken är krypterad.

På vissa laptops är det lätt att ta ut disken och koppla den i en annan dator som en lagrings disk.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en sak som jag satte på en usbsticka en gång som gick förbi lösenordet helt och gick rakt in i windows när jag hittade en gammal dator som jag hade glömt lösenordet på. Kan försöka hitta den igen och ge dig namnet??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Utelåst"

Kan du inte klättra in genom ett fönster?

I'll see myself out....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

"Utelåst"

Kan du inte klättra in genom ett fönster?

I'll see myself out....

Var ju "fönstret" som var låst..

I'll be quiet now.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Annars kan du ju kanske ta kontakt...

Skrivet av Orlok:

Jag har klantat mig. Har en jobbdator en HP Elitebook windows 10 som jag utifrån mitt upplägg med arbetsgivaren äger själv. Jag har alltid loggat in i den med mitt företagskonto. När jag nu bytt jobb och slutat hos den här arbetsgivaren så tar jag med mig datorn och tänkte använda den hemma.

Jag förberedde inför när jag slutade med att flytta ut en del privata saker ur onedriven å la dem på c:. Nu en vecka efter jag slutat kan jag inte längre logga in i datorn. Jag antar att de nu tagit bort mitt konto ur Azure AD å då har jag inte längre nåt konto att logga in med. Jag skulle självklart ha skapat ett lokalt konto innan och säkrat upp med mina filer där men pga härdsmälta i huvudet har jag inte gjort det.

Finns det något sätt att skapa ett lokalt konto utan att vara inloggad? Kan jag installera om windows å behålla min filer på C?

Annars kan du ju kanske ta kontakt med din gamla arbetsplats och höra om de kan skapa ett temporärt Azure konto. Eller det kanske inte funkar så. Jag hade för mig att jag hjälpte polaren på det viset för ett tag sedan. Lycka till mannen 👍 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Jag skulle boota den med Hiren's boot PE där du kan ta bort lösen, startar upp som en mini win 10.

Fantastiskt vilket engagemang här, stort tack för alla bra förslag! (och självklart även de med lite mer humoristiska inslag )
Jag gick på förslaget från @jerqer med Hiren´s boot PE och shit vilket kraftfullt verktyg. Kan rekommendera det till alla som glömt bort lösen tex, bara att boota in så finns ett verktyg där som resetar passwords. När jag kommit in så sparade jag undan mina filer på extern disk och sedan resetade jag passwordet till Administrator-kontot. Bootade om, loggade in lokalt på Administrator gick in och plockade bort gamla jobb-kontot och la till ett nytt lokalt konto. All set, fint å snyggt och med alla filer i behåll!

Stort tack!