Skrivet av Orlok:
Jag har klantat mig. Har en jobbdator en HP Elitebook windows 10 som jag utifrån mitt upplägg med arbetsgivaren äger själv. Jag har alltid loggat in i den med mitt företagskonto. När jag nu bytt jobb och slutat hos den här arbetsgivaren så tar jag med mig datorn och tänkte använda den hemma.
Jag förberedde inför när jag slutade med att flytta ut en del privata saker ur onedriven å la dem på c:. Nu en vecka efter jag slutat kan jag inte längre logga in i datorn. Jag antar att de nu tagit bort mitt konto ur Azure AD å då har jag inte längre nåt konto att logga in med. Jag skulle självklart ha skapat ett lokalt konto innan och säkrat upp med mina filer där men pga härdsmälta i huvudet har jag inte gjort det.
Finns det något sätt att skapa ett lokalt konto utan att vara inloggad? Kan jag installera om windows å behålla min filer på C?
Jupp, det går att göra. Kör Sticky Keys-tricket.
Du känner säkert till Sticky Keys, det där skitjobbiga som poppar upp när du tryckt exempelvis shift fem gånger i snabb följd. Det är så puckat upplagt att det sköts av en egen executable, istället för att vara en funktion i systemet. Det innebär i praktiken att du kan byta ut den executablen till vilken executable som helst, som sedan körs med systemrättigheter. Även i loginprompten.
Börja med att kolla så det inte är deaktiverat. Starta datorn, låt den boota till loginprompten. Tryck shift fem gånger i snabb följd. Om det blippar till och dyker upp ett meddelande om att slå på Sticky Keys kommer nedanstående funka.
Först och främst behöver du komma åt filsystemet utan att Windows säkerhetsfunktioner stoppar dig från att ändra i systemfiler. Lättaste sättet att göra det är någon linuxbaserad bootsticka med NTFS-support. Jag tycker SystemRescueCD funkar bra.
Installera på USB-sticka, och boota upp från den. Montera Windows-partitionen. I <mountpath>/Windows/System32/ hittar du sethc.exe. Det är Sticky Keys-executablen. Backupa den till lämpligt ställe om du vill återställa den senare. Kopiera <mountpath>/Windows/System32/cmd.exe till <mountpath>/Windows/System32/sethc.exe.
Nu har du alltså kopierat kommandotolken till sticky keys-executablens sökväg.
Starta om datorn, och boota nu upp Windows som vanligt. När du kommer till loginprompten trycker du shift fem gånger. Nu ska du få upp en kommandotolk med systemrättigheter. I denna kör du kommandot:
net user Administratör <nåt lämpligt lösenord>
..givet att du kör den svenska versionen av Windows. Kör du engelska byter du bara Administratör mot Administrator. Detta aktiverar det dolda adminkontot.
Sen är det bara att logga på med användarnamn Administratör och det lösenord du satte. Glöm inte att växla över till lokalt login om domänlogin är förvalt, kan du göra genom att använda <datornamn>\Administratör som användarnamn.
Så sjukt pantat av MS att lämna ett sånt hål, det har funkat sen NT4 om jag inte missminner mig, men fantastiskt bekvämt att ha ibland