Permalänk
Medlem

Widescreen vs UltraWide

Hallå, min första tråd här!

Skall uppdatera mitt grafikkort till ett RTX 5700 XT och skall även i samma veva byta ut bildskärmen. Tanken är att gå över till 1440p gaming. Jag har i dagens läge denna skärmen: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405521

Jag funderar på att skaffa någon av nedan skärmar och undrar om det är värt hosta upp för en ultrawide? Jag spelar i princip bara Battlefield V och möjligen lite DOOM ibland. Lägger även in en 1080p skärm UltraWide då denna har ett attraktivt pris tycker jag samt att den har 144 Hz.

Min spontana tanke är att oavsett vilken skärm jag byter till är det en rejäl uppgradering från min gamla då den enbart har 75 Hz medan dessa är 144 samt 100 Hz.

Vad anser ni? Är det värt att kliva upp till en Ultrawide trots att denna "bara" har 100 Hz? Som sagt är det enbart gaming aspekten jag är intresserad över för jag surfar i övrigt enbart på min arbetsdator denna är strikt för gaming så att säga. Höjer det upplevelsen så att säga eller kan det möjligen bli för stort undrar jag också för FPS-spel?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5051872

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4966038

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3966922

Visa signatur

Gamer|Intel I7 6700K|MSI B250I Pro|Nvidia GTX 1060 3 GB|Crucial Ballistix Sport LT 2X8GB |SSD Corsair Force Series LE 240GB|HDD WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB

Permalänk
Medlem

Tror du får svårt att driva en ultrawide med det kortet.
Bytte från 2070 till 2080 av samma anledning själv.

Men förutom det: Jag tycker det är riktigt nice att köra på ultrawide, kör en Benq ex3501 i just 100hz och är väldigt nöjd. Är dock ingen hardcore gamer utan vill hellre kunna köra allt på ultra än att jaga fps.

Mycket vill ha mer dock, är sugen på att uppgradera till 2080ti och en 49” ultrawide istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog gått på den från MSI då pixelstorleken var ganska mycket bättre än de andra iom att den var 1440p men den hade responstid 8ms medans de andra två var 1ms. Vet inte vad det gör i praktiken men är rätt säker på att den ska vara så låg som möjligt. Någon annan får gärna fylla i här om det är någon fara med 8ms.

Permalänk
Medlem

Tycker ultrawide är riktigt trevligt för spel.
Men jag tvivlar på att du klarar av att driva 3440x1440 i tex 100fps. Men om skärmen också klarar 16:9-upplösning (ger svarta kanter) kan man alltid falla tillbaka till det i för tunga spel som tex BF5.

Permalänk

Har själv en 34" 3440x1440 100Hz skräm och hade tidigare ett GTX 1080 som definitivt räckte en bit på vägen. Ditt kort verkar slå 1080 så jag tycker definitivt du ska testa att använda det. Kör själv inte BF V och har hört att det ska vara ganska krävande så där har jag inget att säga till om. Om du däremot vill ligga på 100Hz hela tiden så bör du nog uppgradera grafiken en del. Nu sitter jag med ett RTX 2080 Ti och bara myser. Skärmen gör vad den ska utan att kortet ligger och maxar och temperaturen ligger runt 55 grader på kort och runt 45 på CPU.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag provade en ultrawide 34" med 1440p. För mig blev texten på tok för liten. Det är ju som att ha 1440p på en 27" vanlig. Har man glasögon eller nära nog perfekt syn är det säkert inga problem, men är något man får ha i åtanke för att man vill inte behöva skala om gränssnittet.

Fördelen är att jag kan ha 1080p på ultrawide istället vilket är mycket lättare att driva i spel. Men kan vara värt att testa i en butik först. Om du stör dig mer på synliga pixlar eller liten text. Om det blir 1440p är det ju bara att anpassa grafikinställningarna så att du får bättre FPS vid behov. Ett 5700XT klarar 1440p ultrawide mer än tillräckligt bra om man är beredd att anpassa sig lite.

Permalänk
Medlem

100hz duger långt att spela på men det som gör att jag drar mig lite från det är att 60hz (och 24hz!) är en så vanlig frekvens så jag skulle vilja ha något som är jämnt delbart med det, närmaste vettiga exemplet vore 120hz. Sen vet jag inte hur stor användning man får för det i praktiken (eftersom jag själv kör 120hz och inte stöter på "problemet") men skulle kännas bättre hursomhelst. Kanske något att tänka på iaf.

edit: tänkte inte riktigt på att nymodigheter som freesync skulle eliminera problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för all input.

Har kikat på mycket benchmarks och har inga tvivel på att kortet klarar att driva spel i 1440p om man skruvar ner inställningarna lite sedan bör drivrutinerna utvecklas och därav bör kortet prestera bättre i framtiden. Självklart lär jag även gå ned till 1080p om jag vill ha ut mer FPS i vissa krävande spel. Dock varför jag är tveksam till en 1080p ultraWide är för att alla recensioner jag sett så har recensenterna varit väldigt positiva för gaming i 1080p men för vardagssysslorna anses denna upplösning för låg för en så stor skärm.

Sedan är det ju även mer framtidssäkert med en 1440p skärm anser jag .

Men min fråga var ju inte om detta utan välvd Widescreen vs välvd ultraWide för gaming. Är det värt att lägga den extra kostnaden så att säga?

Visa signatur

Gamer|Intel I7 6700K|MSI B250I Pro|Nvidia GTX 1060 3 GB|Crucial Ballistix Sport LT 2X8GB |SSD Corsair Force Series LE 240GB|HDD WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB

Permalänk
Medlem

@fr4zze84: Valet mellan välvd eller platt skärm är en personlig smaksak. Jag tycker personligen att välvd skräm ger en liten ökning i känsla i spelen, en lite mera inlevelse. Samtidigt så är den värdelös för att t.ex. rita på datorn då linjerna inte blir raka
Så enbart för spel är välvd (personligen) en trevlig funktion.

Om du går ner till t.ex. mediamarkt så kan du testa deras produkter. Gå in och testa, känn av vad för funktioner som är intressant för dig.

Skaffar du en bra skärm idag så har du nytta utav den även när du uppgraderar datorn eller kanske bara uppgraderar grafikkortet senare.

För övrigt om du vill se tester så har sweclockers och hardware unboxed grymma skärmtester, Thomas och Tim

Permalänk
Medlem

Tjena!
Vill bara ge dig lite input då jag sitter och lirar på en Asus Rog PG34Q 34tums curved ultrawide (mestadels BFV).

Det är sjukt trevligt att spela på det formatet, en väldig omslutande upplevelse! Kan vara lite mycket ibland i BFV att hinna ha koll på, mappen och allt som händer samtidigt (då jag tänker mig att på en mindre skärm borde de vara lättare att se allt samlat om jag inte är för otydlig) men jag skulle aldrig byta ner mig till en "vanlig skärm" då spelupplevelsen är GRYM!

I spel som tex metro exodus lite lugnare tempo eller tex Witcher 3 så tycker jag att skärmen är oslagbar när det kommer till grym upplevelse!

Sitter på datorn i sign å BFV allt på ultra flyter på bra med ett 1080ti är som ett 2080 typ, har ca 95-100 FPS med dx12 men då är de ospelbart pga lagg vid explosioner (utan FPS dropps-sjukt) men i dx11 har jag ca 30 FPS sämre men inga lagg så kör det i de dx11 med bra flyt!

Detta var inte riktigt va du frågade men ville bara som sagt ge dig lite input om ultrawide 😉

Mvh John

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

@Smegmer: Där har du helt fel detta var exakt den input jag ville ha faktiskt. Input från en person som lirar BFV till största delen likt mig själv då dock med en ultraWide och vad han tycker helt enkelt. Tack för det!

Visa signatur

Gamer|Intel I7 6700K|MSI B250I Pro|Nvidia GTX 1060 3 GB|Crucial Ballistix Sport LT 2X8GB |SSD Corsair Force Series LE 240GB|HDD WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB

Permalänk
Medlem

Kan ge lite erfarenheter med.

Sitter på en sån här https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4362591 och den är hur skön som helst. Efter att nu ha 1440p 34" UltraWide 100Hz så kan jag inte gå tillbaka.
Den inlevelse som kommer från en curved är speciell (tycker jag iaf) och man sluts in i spelet på ett annat sätt än med en platt.
Jag kör FPS spel, simulator och strategi på den och än har jag inte hittat något att klaga på. Visst, den kräver sitt att driva men med bra kort (som det du tittar på) ska det inte vara några problem att få ögongodis till bra Fps.

Lycka till med valet och hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Skrivet av Smegmer:

Tjena!
Vill bara ge dig lite input då jag sitter och lirar på en Asus Rog PG34Q 34tums curved ultrawide (mestadels BFV).

Det är sjukt trevligt att spela på det formatet, en väldig omslutande upplevelse! Kan vara lite mycket ibland i BFV att hinna ha koll på, mappen och allt som händer samtidigt (då jag tänker mig att på en mindre skärm borde de vara lättare att se allt samlat om jag inte är för otydlig) men jag skulle aldrig byta ner mig till en "vanlig skärm" då spelupplevelsen är GRYM!

I spel som tex metro exodus lite lugnare tempo eller tex Witcher 3 så tycker jag att skärmen är oslagbar när det kommer till grym upplevelse!

Sitter på datorn i sign å BFV allt på ultra flyter på bra med ett 1080ti är som ett 2080 typ, har ca 95-100 FPS med dx12 men då är de ospelbart pga lagg vid explosioner (utan FPS dropps-sjukt) men i dx11 har jag ca 30 FPS sämre men inga lagg så kör det i de dx11 med bra flyt!

Detta var inte riktigt va du frågade men ville bara som sagt ge dig lite input om ultrawide 😉

Mvh John

Jag spelar BFV ibland och tycker att det är klockrent i ultrawide 3440x1440p 100Hz (en sån som svänger) och kommer nog aldrig gå tillbaka till 16:9. Dock vill jag slå ett slag för det Smegmer skriver ovan om minimappen, jag tycker inte att det är ett stort problem i BFV men i tillexempel LoL så har jag svårt att se minimappen i periferin.

Jag sitter på 1080TI men med en i5 4670k. Min CPU flaskhalsar ordentligt och jag måste skruva ner settings en heldel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Jag spelar BFV ibland och tycker att det är klockrent i ultrawide 3440x1440p 100Hz (en sån som svänger) och kommer nog aldrig gå tillbaka till 16:9. Dock vill jag slå ett slag för det Smegmer skriver ovan om minimappen, jag tycker inte att det är ett stort problem i BFV men i tillexempel LoL så har jag svårt att se minimappen i periferin.

Jag sitter på 1080TI men med en i5 4670k. Min CPU flaskhalsar ordentligt och jag måste skruva ner settings en heldel.

Hehe ja det är ju inget super problem och man hinner titta till på den, men ibland när man är i hetluften känns det svårt att få till en glimt, å så försöker man ändå å då smäller de till så e man en gooner😉 😁 håller förövrigt med dig till fullo e oxå sjukt nöjd och kommer sitta kvar på detta format 👍

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Tack för all input nu har en beställning lagts på nedan produkter!

Sapphire Radeon RX 5700 XT HDMI 3xDP 8GB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156001

MSI Optix MAG341CQ
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4966038

Visa signatur

Gamer|Intel I7 6700K|MSI B250I Pro|Nvidia GTX 1060 3 GB|Crucial Ballistix Sport LT 2X8GB |SSD Corsair Force Series LE 240GB|HDD WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB