Ladda bilbatteri med laddare för MC-batteri?

Permalänk
Medlem

Ladda bilbatteri med laddare för MC-batteri?

Hej!

Behöver ladda batteriet på bilen (se bild nedan). Har en laddare använd till MC-batterier, som ni ser nedan har den piktogram som visar en massa olika fordonstyper, men inte bil.

Dock är den ju 12V.

Går det att använda denna till bilbatteriet? Och vilka risker finns med att göra det, om några?

Permalänk
Medlem

Den är för svag och kommer inte orka ladda bilbatteriet.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det går men det kommer att ta väldigt lång tid...

"En gammal tumregel säger att rekommenderad storlek på batteriladdare får man fram genom att multiplicera batteriets kapacitet med 0,1 och därmed få fram rekommenderad ström i Ampere."

Edit, 3A är dock litet tveksamt som sagt...

Ett bilbatteri skall upp i ca 45-55A (beroende på typ om det är en vanlig blyacc) när det är fulladdat.

Edit, såg att den bara var på 1,5A vet inte riktigt om det kommer att hinna hända så mycket med bilbatteriet innan den går i botten...

Svar, Nej.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag skiter i den laddarn då. Blir att köpa nytt batteri ändå antagligen, har vägrat starta tre gånger på senaste året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sobieski:

Tack för svar! Jag skiter i den laddarn då. Blir att köpa nytt batteri ändå antagligen, har vägrat starta tre gånger på senaste året.

Skickades från m.sweclockers.com

Till vanliga blybatterier duger annars en billig laddare från biltema eller liknande.
Det är mest AGM batteri och liknande som är mer kinkiga och vill ha dyrare laddare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Till vanliga blybatterier duger annars en billig laddare från biltema eller liknande.
Det är mest AGM batteri och liknande som är mer kinkiga och vill ha dyrare laddare.

De senaste två gångerna den dog har jag lånat en urgammal laddare på jobbet, från tiden då billiga saker faktiskt gjordes i metall. Den har funkat bra. Men riktigt tråkigt varje gång man står där och bilen inte startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sobieski: Går hur bra som helst.
Ta Batteriets A å dela med Effekt från laddare så får du fram tid hur länge den måste ladda för full effekt
Dvs 60A Batteri tar 40h från tomt till fullt på 1.5A laddning
Kör själv med en underhållsladdare till Traktorn som har dubbla 120A som ger 2A 24V
Sen så med ALLA batterier så ska du hellre långtidsladda än å göra snabbladdningar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: *host* Bra att alla lever olika, tänk så tråkigt om alla hade enkel uppfattning om saker å ting.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

köp en helautomatisk laddare på biltema minst 3-4 ampere för personbilsstorlek, ofta kan man köpa typ 7 Ampere utan att de kostar mera och somliga har också läge för MC-batteriladdning och frost-stjärna för att ladda när det är kallt eller när man har kalcium-legerade batterier (de med fönster och färgad boll), de måste upp till 14.7 Volt för att bli helt fulladdade medans antimon-legerade batterier (klassiska batterier med skruvkork och man måste vattna med vatten med jämna intervaller) laddas inte högre än 14.4 Volt - över de så 'kokar' dem)

Varför helautomatisk?? - jo för att de skall komma ur laddningsläget automatisk och gå över i underhållsladdning - kör man klassisk laddare med visarinstrument med selenlikriktare (modernare sådana med kiseldioder...) och man inte passar dem och glömmer bort den några dagar - kan göra plattpaketen till plattmos av korrosion av plattorna, syran nedkokad halvvägs ned i batteriet - och det finns betydligt roligare saker att bränna sina pengar på... som att köpa helautomatiska laddare till nästa batteri man nu måste köpa - då batterierna kommer vara skit efter detta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

@Sobieski: Går hur bra som helst.
Ta Batteriets A å dela med Effekt från laddare så får du fram tid hur länge den måste ladda för full effekt
Dvs 60A Batteri tar 40h från tomt till fullt på 1.5A laddning
Kör själv med en underhållsladdare till Traktorn som har dubbla 120A som ger 2A 24V
Sen så med ALLA batterier så ska du hellre långtidsladda än å göra snabbladdningar.

Ja, jag borde kanske haft ett mjukare avslut på det jag skrev...
Rent tekniskt så går det.
Visst, jag kör också "bondmodellen" ibland för att få sakerna att funka när man skall använda någonting och inte har som det heter "rätt grejer" lätt tillgängliga.

Stämmer att långtidsladdning förlänger livslängden på batteriet.
Skall man göra det riktigt så skall man egentligen mäta upp det först och ladda det en förbestämd tid, sedan gå över till underhållsläget.

Det går att använda äldre, analoga/linjära laddare till AGM batterier om laddaren är av hög kvalitet, men min praktiska erfarenhet är att de mår litet sisådär av det i längden över ett spann på flera år (har bland annat noterat problem med syrakrypning på några om man enbart kör dem på den (jag använder idag en en ny laddare som är byggd mot denna typ av batterier till dem)) om man matar in ström ofiltererat på dem, men det bror ju på hur laddaren är gjord inuti, de flesta gamla blybatteriladdarna var ganska simpelt gjorda.
Har för mig att Optima rekommenderade att man använde laddare med äkta likriktning, stabilisering, mm till dem om man skall vara petig. Dock behöver det ju inte vara något specifikt märke, men dyrare laddare är som regel bättre gjorda och innehåller komponenter av högre kvalitet.

Till vanliga blybatterier behöver man dock inte lika "ren" ström.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Valde att köpa ett nytt batteri på Biltema eftersom jag misstänker batteriet vart med i många år innan jag köpte bilen, 74Ah mot förras 60Ah (instruktionsboken rekommenderar 60 eller 70). Enda anledningen till att jag tog det var att det var batteriet som Biltemas hemsida rekommenderade för min bil.

Kanske blir att köpa en laddare också, men denna månaden har bilen redan kostat mig en månadslön...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om vi talar moderna switchade laddare så spelar det egentligen ingen roll hur liten laddaren är, skillnaden mellan en liten och en större laddare är att den sistnämnda laddar upp batteriet mycket snabbare än den mindre laddaren. Denna typ av laddare gör huvuddelen av laddningen med konstant ström, dvs man anpassar laddspänning för den strömstyrka laddaren kan ge.

Om vi talar om gamla konstantspänningsladdare så laddar dessa istället med konstant spänning, vilket innebär att de i regel laddar ganska långsamt även om de är specificerade med en hög strömstyrka. Detta beror på att den ström som laddaren matar batteriet med sjunker i takt med att batteriets spänning stiger under laddningen.

Om AGM batterier drabbas av vattenförlust så går detta inte att kompensera, varför en bra laddare som övergår till underhållsladdning automatiskt är att rekommendera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sobieski:

Valde att köpa ett nytt batteri på Biltema eftersom jag misstänker batteriet vart med i många år innan jag köpte bilen, 74Ah mot förras 60Ah (instruktionsboken rekommenderar 60 eller 70). Enda anledningen till att jag tog det var att det var batteriet som Biltemas hemsida rekommenderade för min bil.

Kanske blir att köpa en laddare också, men denna månaden har bilen redan kostat mig en månadslön...

Skickades från m.sweclockers.com

Som någon sade tidigare så kan du i nödfall köra MC batteriladdaren något dygn, det var jag som var trött igår uppenbarligen...
Du kan använda den.

Kör du helt utan laddare så kommer generatorn att balansera motorns eget system och det som är nödvändigt för bilens funktion (åtminstone var det så förr...) men var gång man tex använder bilradio, kupé belysning, startmotor, etc så drar det ur litet mer än generatorn hinner ladda medans man kör (vet inte hur det är idag, men åtminstone förr så var generatorn anpassad så att den inte belastade motorn mer än nödvändigt och orsakade ökad bränsleförbrukning men hann med att producera tillräckligt med kraft för driften av fordonet, lampor, mm så att ingenting sådant som kunde riskera säkerheten riskerade att bli påverkat om batteriet var tomt under drift), när detta pågått en tid behöver du således fylla på det som "fattas" Du behöver alltså som regel inte ladda ett helt tomt batteri från grunden.

Ett blybatteri förstörs sakta invändigt på grund av den kemiska processen även om man sköter det väl, vilket gör att det håller laddningen kortare och kortare perioder mot slutet moderna billiga batterier går sällan att renovera (iaf inget jag rekommenderar om man inte har erfarenhet av det), biltemas batterier är faktiskt helt ok tycker jag, i synnerhet sett till det låga priset, använder man dem i en vanlig personbil -som det ju från början är avsett för, har jag inte upplevt några problem med dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Laddning osv etc m.m.
Gör som ni känner bäst själv.
Du/ni har inte mer att tänka på än att undvika kraftig laddning.
Samt överladdning å där är det bästa å ta bort laddaren då beräknad tid för behov av effekt är uppnåd.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.