Tråkigt ljud från TV via receiver

Permalänk

Tråkigt ljud från TV via receiver

Hej! Jag är lite besviken på ljudet från min TV när jag kollar på Netflix/HBO/Youtube med inbyggda apparna. När jag spelar musik via inbyggda Spotify Connect så är jag nöjd med hur det låter, men annars så låter det bara platt och jag måste höja volymen jättemycket för att få något tryck. Jag har provat både med och utan automatiska rumskorrigeringen. Jag stängde av rumskorrigering för det lät bara ännu sämreSåhär ser kopplingen ut:

Samsung Q6FN -> HDMI (ARC) -> Onkyo NR-656 -> 2x Dali Zensor 1 högtalare.

TV
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4716467

Receiver
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3603910

Högtalare
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923605

Jag har ställt in TVn på Digital Audio Out ska vara Dolby Digital / Dolby Digital+. Jag har testat alla olika "Sound Modes" som DTS, Direct, Dolby, Theatre Surround osv på receivern men det är bara små skillnader mellan dem. Jag har ställt in receivern på 2.1 (2.0 fanns inte att välja skumt nog).

Är det något jag missar? Det känns som att jag fick mer tryck och dynamik i ljudet med min billiga gamla stereo via 3,5mm jacket...

Permalänk
Medlem

Hmm, tror du borde köra "speaker setup" igen på receivern och se till så den bara har dom två frontarna, det låter som att den tror att den har en subwoofer inkopplad.

Sen borde du nog sätta högtalarna till "large" (även om de inte så så stora) så den inte kapar bort bas-tonerna.

Permalänk
Skrivet av Perb:

Hmm, tror du borde köra "speaker setup" igen på receivern och se till så den bara har dom två frontarna, det låter som att den tror att den har en subwoofer inkopplad.

Sen borde du nog sätta högtalarna till "large" (även om de inte så så stora) så den inte kapar bort bas-tonerna.

La till lite mer info i posten nu. Jag har provat att köra rumskorrigering och utan och tyckte det lät bättre utan. Ljudet blir ännu plattare när den försöker göra en automatisk speaker setup.

Jag ska kolla om jag kan ändra storleken på högtalarna i menyn!

Permalänk
Medlem

Om det är mera tryck i basen du saknar så skaffa en subwoofer. Små stativhögtalare saknar oftast helt den djupa basen som är vanligt förekommande i filmer mm.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/dali-sub-e-9-f-subbas/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har basmoduler måste du ställa in framhögtalarna som stora oavsett om de är stora eller inte för annars filtreras basen bort i dem och det vill du inte utan de ska köras fullregister.
Det låter också lite underligt att du kan välja "fel" surrounddekoder program om du har en fungerande koppling mot tvn, då borde väl dekodern bara ha ett system att välja på, dvs samma som källan, har du kollat vilket format insignalen har (ev vilken utsignal tv säger att den ger) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

La till lite mer info i posten nu. Jag har provat att köra rumskorrigering och utan och tyckte det lät bättre utan. Ljudet blir ännu plattare när den försöker göra en automatisk speaker setup.

Jag ska kolla om jag kan ändra storleken på högtalarna i menyn!

Jag menade inte att du ska köra rumskorrigering utan setupen man vanligen gör innan där man talar om hur systemet ser ut, antal högtalare och placering mm (och oftast även storlek på högtalarna).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte har basmoduler måste du ställa in framhögtalarna som stora oavsett om de är stora eller inte för annars filtreras basen bort i dem och det vill du inte utan de ska köras fullregister.
Det låter också lite underligt att du kan välja "fel" surrounddekoder program om du har en fungerande koppling mot tvn, då borde väl dekodern bara ha ett system att välja på, dvs samma som källan, har du kollat vilket format insignalen har (ev vilken utsignal tv säger att den ger) ?

Har kollar nu och har inställningarna på receivern:

Speakers: 2.1 (kan inte välja 2.0)
Subwoofer: No
Crossover, Front: Full Band

Jag kan tvinga TVn att skicka ut Bitstream Dolby Digital+ när jag spelar från Netflix. Men sen fattar jag inte vilket "Mode" jag ska ha på receivern för bästa upplevelse. Alla låter ganska lika. Det finns Direct, Dolby Surround, Theatre-Dimensional.

Fattar receivern att den ska göra om 5.1 till 2.0? Måste jag välja rätt "Mode" för att den ska göra rätt?

Permalänk
Skrivet av Perb:

Jag menade inte att du ska köra rumskorrigering utan setupen man vanligen gör innan där man talar om hur systemet ser ut, antal högtalare och placering mm (och oftast även storlek på högtalarna).

Ja precis, jag förstod det nu. Mina fronthögtalare är satta som "Full Band"

Permalänk
Medlem

Nånstans måste det ju gå att sätta subwoofer till "None". Tycker jag.

"To redo the Initial Setup
If you terminate the procedure on the way or want to
change a setting made during Initial Setup, press on
the remote controller, select "7. Miscellaneous" – "Initial
Setup", and press ENTER."

Testa det och se om du inte får chansen att konfa om högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Intelli32:

Har kollar nu och har inställningarna på receivern:

Speakers: 2.1 (kan inte välja 2.0)
Subwoofer: No
Crossover, Front: Full Band

Jag kan tvinga TVn att skicka ut Bitstream Dolby Digital+ när jag spelar från Netflix. Men sen fattar jag inte vilket "Mode" jag ska ha på receivern för bästa upplevelse. Alla låter ganska lika. Det finns Direct, Dolby Surround, Theatre-Dimensional.

Fattar receivern att den ska göra om 5.1 till 2.0? Måste jag välja rätt "Mode" för att den ska göra rätt?

Då verkar det ju vara rätt konfigurerarat vad gäller fronthögtalarna, du har väl också amngett att du inte har center och bakkanaler ? Du ska antagligen välja stereo i dekodern och kanske även stereo i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.