Permalänk
Medlem

Huawei hiss eller diss?

Hallå peeps! Ska börja studera och vill ha en dator som klarar det mesta och där jag får lite premium känsla!
Som titeln lyder har jag kikat en del på huawei.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Är detta ett bra alternativ? Min budget är runt detta 10-11k om ni har några andra förslag släng gärna en länk

Permalänk
Medlem

Har du Mecenat så har du rabatt på lite olika märken.
Mitt tips är att alltid kolla lite företagsmodeller, du får ofta en pro-licens på windows, bättre garanti och support och mindre crapware.

Dell har rätt trevliga maskiner.

https://www.dustin.se/product/5011100612/latitude-7490

Matt skärm är i min värld alltid trevligare än en blank (om tillverkaren inte lagt ner energi på någon anti-glare coating)

Kolla även Dells hemsida, dom har bra erbjudanden emellanåt.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18018203" userid="262312" name="reverend benny"]
Har du Mecenat så har du rabatt på lite olika märken.
Mitt tips är att alltid kolla lite företagsmodeller, du får ofta en pro-licens på windows, bättre garanti och support och mindre crapware.

Dell har rätt trevliga maskiner.

https://www.dustin.se/product/5011100612/latitude-7490

Matt skärm är i min värld alltid trevligare än en blank (om tillverkaren inte lagt ner energi på någon anti-glare coating)
Kolla även Dells hemsida, dom har bra erbjudanden emellanåt.
[/

Kikat runt lite på både mecenat och studentkortet men tycker inte de är några jätterabatter där oavsett! Ska kolla lite närmare på Dell absolut! Kikat lite på deras XPS modeller. Huawei lockade lite mer pga MX150 grafikkortet också men de kanske inte gör allt för mycket? Annars såg den du skickade trevligt ut😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har du Mecenat så har du rabatt på lite olika märken.
Mitt tips är att alltid kolla lite företagsmodeller, du får ofta en pro-licens på windows, bättre garanti och support och mindre crapware.

Dell har rätt trevliga maskiner.

https://www.dustin.se/product/5011100612/latitude-7490

Matt skärm är i min värld alltid trevligare än en blank (om tillverkaren inte lagt ner energi på någon anti-glare coating)

Kolla även Dells hemsida, dom har bra erbjudanden emellanåt.

Skrivet av Habbe33:

[quote postid="18018203" userid="262312" name="reverend benny"]
Har du Mecenat så har du rabatt på lite olika märken.
Mitt tips är att alltid kolla lite företagsmodeller, du får ofta en pro-licens på windows, bättre garanti och support och mindre crapware.

Dell har rätt trevliga maskiner.

https://www.dustin.se/product/5011100612/latitude-7490

Matt skärm är i min värld alltid trevligare än en blank (om tillverkaren inte lagt ner energi på någon anti-glare coating)
Kolla även Dells hemsida, dom har bra erbjudanden emellanåt.
[/

Kikat runt lite på både mecenat och studentkortet men tycker inte de är några jätterabatter där oavsett! Ska kolla lite närmare på Dell absolut! Kikat lite på deras XPS modeller. Huawei lockade lite mer pga MX150 grafikkortet också men de kanske inte gör allt för mycket? Annars såg den du skickade trevligt ut😁

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn är länkad via dustin och inte dustinhome. Alltså för företag och visas ex moms. Dell 7490 är annars fantastisk och skulle varmt rekommendera den för skola / arbete. Jag har en 7450 och har haft en 7250 hemma, samt hanterat flera modeller upp till 7490 via förra jobbet och den är klart värd sitt pris. Dem höjde ribban.
Kika hellre på Dells egna hemsida först och se om du hittar nåt, både XPS men även latitude är bra. Brukar finnas rabattkoder som student och där kan du köpa även som privatperson.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habbe33:

. Huawei lockade lite mer pga MX150 grafikkortet också men de kanske inte gör allt för mycket? Annars såg den du skickade trevligt ut😁

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte hur mkt MX150 gör egentligen, i min värld så känns det lite som någon halvtaskig kompromiss jämfört med att ha ett riktigt gtx mobile i datorn.
Men jag vet inte hur detta presterar, google vet säkert mkt mer

Permalänk
Medlem

Dell har 10% studentrabatt i sin egen shop. Skriv ett meddelande till dem på fb eller maila för att få en kod

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Amen grymt tack så mycket för tipset! Ska absolut kika lite mer på deras modeller

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Haha ja de kanske är så men ska googla lite extra angående det! tack för din hjälp

Permalänk
Medlem

@evirob: Amen grymt ska höra med dem om de!

Permalänk
Medlem

Har själv en huawei matebook D14 och är supernöjd! Riktigt bra byggkvalité inte alls mycket bloat och en i7a, mx150 samt 8 gb ram för 8990 gav jag på kampanj kändes som ett steal!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oflytbara: Amen schysst! Vad kör du för användningsområden till den ? Kikat lite på den också faktiskt verkar vara riktigt bra den med. Grymt bra pris ju var köpte du den ?

Permalänk
Medlem

Normalt sett skulle jag rekommendera ThinkPad T-serien för tillämpningen, men Lenovo har verkligen inte levt upp till namnet som IBM odlade upp. Dells företagsmaskiner, även renoverade begagnade, är vad jag rekommenderar numera.

VGA är ett exempel på saker som du vill ha men inte vet det. När du står vid projektorn och ska presentera en rapport för dina klasskamrater är HDMI det sista problemet du vill ha. Tro mig, att det saknas skärpa i bilden är vid det tillfället ett väldigt obetydligt problem jämfört med att panikartat försöka se om projektorn är inställd på fel HDMI-port, sladden glappar eller om det är inställningarna för bilden som är fel. Det är förhållandevis svårt att misslyckas med tre analoga färgsignaler och två synkroniseringssignaler (och det fungerar ofta tillräckligt bra för att hålla presentationen utan en av dem).

Företagsmaskiner tål en hel del stryk också. De är liksom inte så gångbara om de bara håller ett år av att kastas runt i väskor.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag vet inte hur mkt MX150 gör egentligen, i min värld så känns det lite som någon halvtaskig kompromiss jämfört med att ha ett riktigt gtx mobile i datorn.
Men jag vet inte hur detta presterar, google vet säkert mkt mer

Ungefär som ett GT 1030. Duger till de flesta spel om man kan leva med 720p och 30 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Habbe33: Gör inte riktigt något speciellt på den, används mest som surf/mediadator hade väl tänkt att börja lära mig att programmera lite så då lär väl den komma till mer användning. Men hursom supernöjd! Lyckades hugga den när mediamarkt körde någon drive på den så kunde inte motstå då

Permalänk

Tjena, jag har precis införskaffat en laptop till plugget. För min del blev det en Dell xps 9370. Deras 13" från förra året. Jag fick den till ett riktigt bra pris då det var ett demo x. Men kan varmt rekommendera den. Jag kikade en hel del på just Huawei och hade gärna köpt den modellen du kollade på fast med i7 processor. Men jag behöver Thunderbolt 3 uttag då jag även införskaffat en eGPU så jag kan spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedlarsson:

Tjena, jag har precis införskaffat en laptop till plugget. För min del blev det en Dell xps 9370. Deras 13" från förra året. Jag fick den till ett riktigt bra pris då det var ett demo x. Men kan varmt rekommendera den. Jag kikade en hel del på just Huawei och hade gärna köpt den modellen du kollade på fast med i7 processor. Men jag behöver Thunderbolt 3 uttag då jag även införskaffat en eGPU så jag kan spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen fint! Har kikat med XPS men den ligger lite för högt i pris för mig så har nog faktiskt bestämt mig för att köra på MateBook men blir dock en i5 för mig. Tänkte köpa på Elgiganten så jag kan prova den i 30 dagar! Aha vad har du för eGPU? Hur tycker du de funkar?

Tack för ditt svar

Permalänk
Skrivet av Habbe33:

Amen fint! Har kikat med XPS men den ligger lite för högt i pris för mig så har nog faktiskt bestämt mig för att köra på MateBook men blir dock en i5 för mig. Tänkte köpa på Elgiganten så jag kan prova den i 30 dagar! Aha vad har du för eGPU? Hur tycker du de funkar?

Tack för ditt svar

Kolla efter demo x så kan du hitta till väldigt bra pris, jag fick i7, 16gb ram, uhd touch skärm för 12 500. Egentligt pris över 20 000. Jag köpte nya aorus 2070 game box (även den demo x till bra pris). Fungerar väldigt bra men tyvärr lite elektroniskt missljud så kommer skicka tillbaka den och skaffa en Razer core x chroma med ett amd 580 eller 590. Annars har det fungerat super smidigt. Så just därför jag behöver Thunderbolt 3. Annars hade jag skaffat en matebook 13 utan att tveka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan avråda från Dell Latitude 7490 den varvar fläkten på riktigt duktigt.
Har en sådan på jobbet.
Jag behöver inte göra något direkt påfrestande så flåsar fläkten hela tiden.
Jag behöver inte göra något kan komma tillbaka från lunch så flåsar fläkten på för fullt.
Maskinen är ca 1år gammal.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips! Blev en MateBook 13 och dem timmarna jag suttit hittills har varit helt fantastiska. Grym kvalite och skärmen är grym, känns verkligen premium med chassi osv!

Skickades från m.sweclockers.com