Permalänk
Skrivet av lappen81:

1. Ja och den kommer att hålla minst lika länge om inte längre med 3900x då du har fler kärnor.
2. CPU'n är inte billigare men mer kapabel du kan inte jämföra en billigare eller sämre CPU mot en dyrare oavsett vilket märke.
3. Enligt recensionen pratar vi om 4-5fps i snitt inte 10-20 fps i 1080 p och det kan ju komma att förändras till intels nackdel som jag tidigare har skrivit, nu vill jag tro att man inte uppgraderar för att spela i 1080 p heller. Men ja förutsatt att han enbart ska spela det eller dom spelen du tänker på i 1080p och ingenting förändras till intels nackdel amd's fördel framöver så visst. Ska man tro dessa tester så är det en 28% hit på 9900k och 5% på 3900x i specifika scenarios, det skulle vara intressant att se fler jämförelser i spel "If looking at the geometric mean for these various mitigation-sensitive benchmarks, the default mitigations on the Core i9 9900K amounted to a 28% hit while the Ryzen 7 2700X saw a 5% hit with its default Spectre mitigations and the new Ryzen 7 3700X came in at 6% and the Ryzen 9 3900X at just over 5%. Keep in mind these benchmarks ran for this article were a good portion of synthetic tests and focused on workloads affected by Spectre/Meltdown/L1TF/Zombieload. Many of these particular tests aren't multi-threaded and that's why you don't see as much of a difference between these HEDT and desktop CPUs as in our more normal benchmarks."
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-zen2-...
4. Ja enligt mig så är 3900x mer kapapel och prisvärd än 9700k

3900x mer kapabel visst kanske om 5 år om du jämför med 9700k. inte idag då ska du jämföra med 9900K som har 8 kärnor om
Hur kan 3900x som kostar 1500kr mer vara mer prisvärd när man bara spelar igens läge då den har mycket sämre fps för 1500kr skillnad?
Då kan jag säga att min gamla 4790K hade varit i närheten som 3900x då det bara skiljer ca 20 fps mellan de 2 med en cpu som är mycket gammal.
Video på en oklockad 4790K med 4 kärnor och alla vet att 4790K kan man lätt klocka till minst 4.5ghz.
https://www.youtube.com/watch?v=QqL7NYS5r2k
Klockar man 4790K så kommer skillnaden att vara minimal.
Amd är bra missförstå mig inte men 3900x som du hänvisar till är dyr för spel cpu och inte prisvärd, du skulle istället jämföra 3600 som är prisvärd då de bättre amd cpuerna inte ger mer fps i spel än 3600.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KayOh:

Okej, jag har läst vad ni har skrivit och det råder ju delade meningar mellan amd och intel. Amd är ju helt klart intressant, men det lutar åt intel.
Såhär ser det ut förnävarande.
Vad tycker ni?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/290954,302739,293245,296108,236943,281265,283852,197951,280948,236123

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kan tänka dig ett Asus Z390-F (Ett bra moderkort, men saknar WIFI onboard) så kör Elgiganten just nu en kampanj på det moderkortet.
Nästan 700kr billigare än ordinarie pris.
Dessutom råkar Corsair RM750X v2 vara prissänkt med 380kr.

De körde även i9900k på kampanj, men den verkar ha gått som smör i solsken..
Finns en del erbjudanden här

Elgiganten kampanj

Mvh

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel i9900k @5Ghz | ASUS Strix RTX 2070 Super OC | Corsair Venegence CL16 3200 Mhz | Samsung 970 Evo M.2 1Tb | Corsair RM750x V2 | Noctua NH-D15 | Fractal Design S2 Blackout TG |

Permalänk
Avstängd

Tja... 30 lapp för en dator som ska vara framtids säker… och då med 16 gb minne och wifi…. och sata ssd… hjälp.... alltså...
16 gb minne.. framtidssäkert? det är ju ett gränsfall redan... wifi.. på en speldator??? fan wifi är ju en nödlösning för spel som i bland fungerar... och en sata ssd… hört tals om m2 diskar? du får mycket fps.. men resten är ju rent … oj.... va ne….

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

3900x mer kapabel visst kanske om 5 år om du jämför med 9700k. inte idag då ska du jämföra med 9900K som har 8 kärnor om
Hur kan 3900x som kostar 1500kr mer vara mer prisvärd när man bara spelar igens läge då den har mycket sämre fps för 1500kr skillnad?
Då kan jag säga att min gamla 4790K hade varit i närheten som 3900x då det bara skiljer ca 20 fps mellan de 2 med en cpu som är mycket gammal.
Video på en oklockad 4790K med 4 kärnor och alla vet att 4790K kan man lätt klocka till minst 4.5ghz.
https://www.youtube.com/watch?v=QqL7NYS5r2k
Klockar man 4790K så kommer skillnaden att vara minimal.
Amd är bra missförstå mig inte men 3900x som du hänvisar till är dyr för spel cpu och inte prisvärd, du skulle istället jämföra 3600 som är prisvärd då de bättre amd cpuerna inte ger mer fps i spel än 3600.

Den är mer kapabel idag enligt recensionerna förutsatt att man inte jagar FPS i några få spel återigen 4% i snitt (utan att ta hänsyn till meltdown/specter) som jag tidigare har länkat i syntetiska tester som påverkas av detta så slår det hårt mot intel (och ska inte översättas till spel men något att ha i åtanke då vi inte vet hur FPS'en påverkas i framtiden).
Det ingår ingen kylare i intel's paket, lägg på 300-600:- i jämförelsen , om det utöver det Intel fortfarande är 1000:- billigare så är det ju en helt annan argumentation än vad du har kört då blir 9900k prisvärd och då kan jag förstå rekommendationen. (den enda prissättningen jag har koll på är USD när recensionen skrevs och då var dom likvärdiga).
Dom flesta är inte intresserade utav att klocka, det har inte framgått att TS vill göra detta men ja det är ett bra tips om man nu vill göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tja... 30 lapp för en dator som ska vara framtids säker… och då med 16 gb minne och wifi…. och sata ssd… hjälp.... alltså...
16 gb minne.. framtidssäkert? det är ju ett gränsfall redan... wifi.. på en speldator??? fan wifi är ju en nödlösning för spel som i bland fungerar... och en sata ssd… hört tals om m2 diskar? du får mycket fps.. men resten är ju rent … oj.... va ne….

Ta ett par djupa andetag, jag förstår att det kommer som en chock men det är inte alla som har samma prioriteringar och krav som dig.

16 gb ram räcker gott och väl till spelande idag och troligtvis en lång tid framöver. Finns det ens något spel som kräver i närheten av så mycket idag? Dessutom så är det ju pissenkelt att lägga till mer ram i ett senare skede om det skulle behövas.
Men ja, hade jag köpt en dator för 30.000 kronor hade jag också passat på att slänga in 32gb.

Wifi fungerar mer än utmärkt att spela på. Om man nu inte har en router från 90-talet, spelar på hög nivå eller har en osund inställning till lag. Jag har spelat på wifi, kabel och 4G. Gick alldeles utmärkt med alla tre, inte ens med 4G var det någon som klagande på att min bil laggade (jag körde mycket iracing). Kanske att jag märkte av lite på csgo men på min nivå (3-4 guldstjärnor) var det väldigt sällan som det innebar min död. Tror jag.

Ja, jag har hört talas om m.2 och om jag hade samma attityd som dig hade jag kunna sucka högt och skriva hundra punkter följt av kommentarer hur du däremot inte själv verkar veta vad du pratar om. Ordet du letar efter är nog snarare nvme.

Och varför är det så viktigt med nvme tycker du? Nästintill alla spel, vad jag vet, tjänar inte speciellt mycket på en nvme, högst ett par sekunder. Visst blir det mycket under tidens gång men jag hade i alla fall prioriterat mer lagring alla dagar i veckan. Om man inte regelbundet jobbar med väldigt stora filer.

Permalänk
Skrivet av z3poxx:

Om det ska vara framtidsäkert så hade jag plockat bort vattenkylaren och skaffat en Noctua eller Bequite luftkylare. Tydligen så har dom all in one kylarna inte ha den bästa livslängden och dom klarar tydligen bara ca 2~3 år. Äger dock ingen själv och har bara hört detta ifrån diverse dator folk på Youtube, kanske finns folk här med en annan uppfattning.

Had också tagit ett 3700x istället för 3800x pga den extremt minimalla prestanda skillnaden. Annars så ser det bra ut.

Har en Corsair H100 som har hängt med i 5 år utan problem. Så att AIO kylare börjar läcka efter ett par år ska man nog ta med en nypa salt. Och temperaturen har det aldrig varit problem med.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Tja... 30 lapp för en dator som ska vara framtids säker… och då med 16 gb minne och wifi…. och sata ssd… hjälp.... alltså...
16 gb minne.. framtidssäkert? det är ju ett gränsfall redan... wifi.. på en speldator??? fan wifi är ju en nödlösning för spel som i bland fungerar... och en sata ssd… hört tals om m2 diskar? du får mycket fps.. men resten är ju rent … oj.... va ne….

Många fel.
16gb räcker alldeles utmärkt idag.
Wifi är pga att aorus har bra VRM och webhallen hade inte elite som är några hundralappar billigare. Så wifi har inget med det hela att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd

@Trunk: Tja 16 gb räcker... om man har ett spel i datorn åt gången och städer den för ofta. men dom flesta har i dag fler spel och fler spel klienter, portaler på datorn i autostart och skype spotify dropbox osv och då blir 16 rent praktiskt lite. sedan med lite tillägg, custom content, mods i spelen dessutom så. Det går på 16 men är inte bekvämt längre. WIFI... spel.. resten är maxat och i konsekvensen namn är väl en snabb uppkoppling att föredra? ssd.. tja.. man kan ju köra ssd på sata... som sekundär lagring... men som primär på en dator för 30 lapp.. o jisses.. varför inte en gammal spindisk på en gång...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _F1GHT3R_:

Många fel.
16gb räcker alldeles utmärkt idag.
Wifi är pga att aorus har bra VRM och webhallen hade inte elite som är några hundralappar billigare. Så wifi har inget med det hela att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

16 räcker i dag om man inte använder dator på ett modernt sätt, dvs låter saker faktisk vara på i bakgrunden... men lever man i ålderdomen då man städa datorn i stort dagligen för att spara resurser... visst då är 16 ok.
Wifi funkar det med... i en hydda ute på landet utan störningar... men så trånga som wwifi banden börjar på.. så nej tack till dom .. mycket mikro lagg som.. inte är trevligt. I snitt är väl wifi bra men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

16 räcker i dag om man inte använder dator på ett modernt sätt, dvs låter saker faktisk vara på i bakgrunden... men lever man i ålderdomen då man städa datorn i stort dagligen för att spara resurser... visst då är 16 ok.
Wifi funkar det med... i en hydda ute på landet utan störningar... men så trånga som wwifi banden börjar på.. så nej tack till dom .. mycket mikro lagg som.. inte är trevligt. I snitt är väl wifi bra men.

Vrf ens komma in och ha tråkig attityd i en tråd där TS har dessa krav och behöver köphjälp?
Alla har inte samma förutsättningar så bara tagga ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har en Corsair H100 som har hängt med i 5 år utan problem. Så att AIO kylare börjar läcka efter ett par år ska man nog ta med en nypa salt. Och temperaturen har det aldrig varit problem med.

Va bra .. det finns alltså en kylare som hållit tätt i fem år.... ungefär som att vinna på lotto alltså. Allvarlig. Väldigt många kylare får lekage, pumpproblem efter något år.. att en INTE fått problem förändrar ju inte det. Att dom ens håller två tre år är i sig beundransvärt med tanke på hur dom är byggda. Vattenkylning må ha sina vänner men vill man ha en dator som är driftsäker många år och inte kräver regelbunden service.. ja då går dom bort.... Torn, luft, är billigare, kräver mindre service, driftsäkrare, kyler lika bra och låter inte mer.. varför vatten?

Permalänk
Avstängd

@klacko:
Om man nu ska lägga 30 på en burk... varför inte se till att all delar klarar höga krav? Sak man lägga dom pengarna är det väl lite bakvänt att samtidigt bygga in en del flaskhalsar? Jag kan förstå snålandet om hela budgeten ligger runt 10 eller under.. men tänker man nu lägga 30 så varför inte se till att all delar är på en hög nivå. Känns lite som att köpa en tesla och sedan köpa begagnande husvagnsdäck för att spara pengar.

Permalänk
Medlem

@KayOh:

Vad för upplösning samt hz har du på din skärm? En väldigt viktig grej att ha i åtanke.

Du nämnde att du vill ha datorn monterad men du slösar en hel del pengar på saker såsom Windows för 1200 när du kan fixa det gratis eller för en väldigt billig peng.

Vidare så är nya grafikkort onödigt dyra i Sverige. Om du måste köpa det ifrån specifikt sverige, kolla åtminstone på prisjakt och sök på modellen (så t.ex 2080 istället för evga 2080 xc ultra).

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@klacko:
Om man nu ska lägga 30 på en burk... varför inte se till att all delar klarar höga krav? Sak man lägga dom pengarna är det väl lite bakvänt att samtidigt bygga in en del flaskhalsar? Jag kan förstå snålandet om hela budgeten ligger runt 10 eller under.. men tänker man nu lägga 30 så varför inte se till att all delar är på en hög nivå. Känns lite som att köpa en tesla och sedan köpa begagnande husvagnsdäck för att spara pengar.

Jag spelar BF5 nu och ser max 9GB använt.
Firefox 4 flikar
Origin
Rivatuner
Nvidia Panel

Har aldrig sett ens i närheten av 16GB precis som de flesta andra vanliga pc användare. Men jag har sett hur vissa slarviga användare har 20 program i autoupstart, 100 genvägar på skrivbordet o sånt skit. Inte konstigt att det går åt en massa mer minne för såna personer

Tyvärr så märks de ingen skillnad i Windows med sats vs nvme förutom vid flytt av större filer. Windows är ju tyvärr uppbyggt av massa små filer så då hjälper inte nvme.
Är dock jäkligt nice att slippa sladdar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

3900x mer kapabel visst kanske om 5 år om du jämför med 9700k. inte idag då ska du jämföra med 9900K som har 8 kärnor om
Hur kan 3900x som kostar 1500kr mer vara mer prisvärd när man bara spelar igens läge då den har mycket sämre fps för 1500kr skillnad?
Då kan jag säga att min gamla 4790K hade varit i närheten som 3900x då det bara skiljer ca 20 fps mellan de 2 med en cpu som är mycket gammal.
Video på en oklockad 4790K med 4 kärnor och alla vet att 4790K kan man lätt klocka till minst 4.5ghz.
https://www.youtube.com/watch?v=QqL7NYS5r2k
Klockar man 4790K så kommer skillnaden att vara minimal.
Amd är bra missförstå mig inte men 3900x som du hänvisar till är dyr för spel cpu och inte prisvärd, du skulle istället jämföra 3600 som är prisvärd då de bättre amd cpuerna inte ger mer fps i spel än 3600.

Länken du hänvisade till är väldigt, väldigt kass. När jag gjorde massa research för min byggda PC slutet av 2018 gick jag genom massa liknande och denna person pumpar flera videor per dag av rent skräp. Tror ärligt hen bara kör samma layout o trycker in slumpmässiga nummer för enkla youtube pengar.

Orkar inte hitta något perfekt exempel på det så tog första bästa: https://www.youtube.com/watch?v=BY3jFh0DSPI

En 5-5.2 Ghz processor från 2010-2011 som i7-2700k låter imponerande men har inte närheten av samma prestanda som vad en Ryzen 3600 har med 4.1 Ghz. Försöka jämföra GHZ är inte en bra indikator av prestanda.

Du har dock rätt med att det finns äldre CPU's med riktigt bra prestanda än idag som 4690/4790, 6600/6700 7600/7700 osv och att skillnaden på Ryzen 3600 och 3900x är väldigt liten i spel.

Permalänk
Medlem

Oj, nu har det skrivits mycket i tråden.
Får sätta mig efter jobbet och läsa. Kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Har aldrig sett ens i närheten av 16GB precis som de flesta andra vanliga pc användare. Men jag har sett hur vissa slarviga användare har 20 program i autoupstart, 100 genvägar på skrivbordet o sånt skit. Inte konstigt att det går åt en massa mer minne för såna personer

Tyvärr så märks de ingen skillnad i Windows med sats vs nvme

Skickades från m.sweclockers.com

Precis .. lever man kvar i grottan och använder datorn som på 80 talet dvs jagade vare klockcykel och stänger varje liten process som tänkas kan ta en bit minne.. ja do kan man kör på lite minne... faktum är ett 8gb är gott nog med strategin på användning. Men det är så jäkla passee. så ålderdomligt, efter sin tid att göras så. I dag men flertråds cpu, mängder med kärnor och billigt minne... kan man faktiskt tillåta sig lite bekvämlighet med och låta saker vara på.. datorn kommer orka förutsatt den har minne.. så välkommen till nutiden ;)*
Märker du ingen skillnAD på sata ssd och nvme ssd.. vad sitter du med för skit? Jag gick från sata till riad sata och det skalade nästan linjärt. Och steget frän raid sata till ssd till nvme ssd var stort... högst påtagit mycket snabbare program starter. exempelvis. NVME diskar är nog en av de saker som gjort flytet i datorn när man skiftar program osv mest påtagligt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Tdoll: Tja 16 gb räcker... om man har ett spel i datorn åt gången och städer den för ofta. men dom flesta har i dag fler spel och fler spel klienter, portaler på datorn i autostart och skype spotify dropbox osv och då blir 16 rent praktiskt lite. sedan med lite tillägg, custom content, mods i spelen dessutom så. Det går på 16 men är inte bekvämt längre. WIFI... spel.. resten är maxat och i konsekvensen namn är väl en snabb uppkoppling att föredra? ssd.. tja.. man kan ju köra ssd på sata... som sekundär lagring... men som primär på en dator för 30 lapp.. o jisses.. varför inte en gammal spindisk på en gång...

Hur många spel du har installerat har ju ingenting med ram att göra, för inte har du väl mer än ett spel igång samtidigt? Eftersom du inte svarade på vilka spel som behöver mer än 16 gb ram vid normal användning så gjorde jag en snabb googling och jag hittade inget. I framtiden kommer behovet såklart finnas men då är det som sagt löjligt enkelt att installera mer. Så jag förstår varför man hellre tar 16 gb och istället skaffar någonting som faktiskt påverkar prestandan eller lite extra blingbling om man gillar sånt.
Jag har då aldrig ”städat” min dator sedan jag installerade windows för 2-3 år sedan och jag stänger aldrig ner program som används flitigt och ändå har jag aldrig upplevt att ram varit en begränsande faktor. Ska väl i och för sig erkänna att min dator inte längre är något monster men den klarar sig ändå väldigt bra med sina överklockade 980 ti och 6700k.

Visst är ethernet att föredra men nu ville ju ts ha wifi och jag antar att han har en anledning till det.

Angående nvme vs sata så verkar du helt ignorera mitt påstående att fördelen med nvme knappt är märkbar om man inte arbetar med väldigt tunga filer. Det finns fullt av jämförelser på nätet och i nästintill alla fall är skillnaden inte mer än någon enstaka sekund. Du kanske tycker det är värt att betala premium för att spara en halv minut per dag men jag hade som sagt hellre köpt mer lagring.

Däremot håller jag helt med dig om kylningen. Jag hade också valt en kvalitetstornkylare, t.ex. från noctua. AIO är dyrare, knappt bättre och framförallt så finns det betydligt mer som kan, och kommer, gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har samma tankar som KayOh om uppgradering men har för tillfället Geforce GTX 1080 som jag tänkte behålla. Jag vill gärna ha Intel men z390 styrkretsar har inte PCI-E 4.0 om jag har förstått det rätt. Jag kan inte besluta mig om jag ska vänta på PCI-E 4.0 och DDR5 ram för att ha ett mer framtidssäkert system eller köra på det som finns idag på marknaden. Oftast byter jag grafikkort kanske 2 gånger innan jag byter ut CPU och moderkort. Nvidia kommer förmodligen ha PCI-E 4.0 på kommande grafikkort och ska jag då uppgradera grafikkort måste jag byta moderkortet och förmodligen även allt annat igen. Idag har jag ett alldeles för bra GPU för mitt system som är från 2012 och bör uppgradera snart då CPU är flaskhalsen. Vad hade ni gjort?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

@Trunk:
jag var själv mycket tveksam till 32gb.. onödigt.. men jag liksom en rätt stor grupp har på forumet har 32gb nu och det är en av de saker som jag faktiskt får en smidigare dator av. Lika dant dant med bra och snabb lagring, det ger mig en annan upplevelse, en omedelbar respons hos datorn som är svårslagen.. och en bekvämlighet som är trevlig. Mer minne, bättre lagring ger dig faktiskt en dator som ger snabbare och bättre respons även med mycket igång.. kan du säga samma sak om att gå från 8 till 10 kärnor? Några hundra mhz mer i klockfrekvens? Där har du om något skillnader som helt saknar betydelse i vardagen... Jag lägger då faktiskt hellre pengar på det som ger en smidigare upplevelse än det som ger en bättre mätning. Å då går minnen, lagring före maxad cpu....
Fö så kör jag en del simulatorer som citys skylines som i dagläget ensamt tar nära 20gb minne..

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

@Tdoll:
jag var själv mycket tveksam till 32gb.. onödigt.. men jag liksom en rätt stor grupp har på forumet har 32gb nu och det är en av de saker som jag faktiskt får en smidigare dator av. Lika dant dant med bra och snabb lagring, det ger mig en annan upplevelse, en omedelbar respons hos datorn som är svårslagen.. och en bekvämlighet som är trevlig. Mer minne, bättre lagring ger dig faktiskt en dator som ger snabbare och bättre respons även med mycket igång.. kan du säga samma sak om att gå från 8 till 10 kärnor? Några hundra mhz mer i klockfrekvens? Där har du om något skillnader som helt saknar betydelse i vardagen... Jag lägger då faktiskt hellre pengar på det som ger en smidigare upplevelse än det som ger en bättre mätning. Å då går minnen, lagring före maxad cpu....
Fö så kör jag en del simulatorer som citys skylines som i dagläget ensamt tar nära 20gb minne..

Det du inte förstår är att ts vill ha en SPELdator och inte en dator för tex tunga program osv osv.
Med en vanlig ssd samsung 860 tex så märkar man ingen skillnad i boottid eller vanligt surfande. Och 16gb räcker gott och väl.
Jag hade 860 ssd nu har jag 970 så what i spel märker jag absolut ingen skillnad eller i vanligt surfande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

När jag tänker "framtidssäker" så tänker jag mest på de stora delarna, alltså att man ska lägga mycket pengar på de stora delarna nu för det är mycket lättare att uppgradera de små delarna i framtiden.

- Moderkort, lägga några hundra extra och få ett highend moderkort med alla finesser man kan tänkas behöva.
- Processor, tex gå på i7 istället för att "sneaka" till det med en i5a.
- Nätagg, köpa ett guld/platinum nätagg gärna med modulära kablar.
- Chassi, köpa ett bra chassi direkt.
Detta är delar som är jobbigast att byta ut/uppgradera vid ett senare tillfälle.

Småsaker som hårddiskar, ssd, m2, ramminnen, fläktar, cpukylare, grafikkort är väldigt väldigt lätta att byta. Så snåla in på rätt saker nu och köp bättre sen.

Processor är också busenkelt att byta. Däremot så gäller det ju att tänka på vad det kan finnas för möjligheter här i framtiden, Intels mainstream plattformar har ju i princip aldrig klarat mer än en generation processorer. Medans AMD i princip alltid stödjer åtminstone en generation framåt och oftast fler. Intels HEDT plattformar (X58, X79, X99 t.ex) har väl historiskt sett klarat två generationer CPU:er också.

Hårddisk är ju också mindre roligt att byta, då det kan krävs mycket "mjukvaru-jobb".

Men annars är jag helt med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@KayOh
Okej

Innan 9900k släpptes sa intel förespråkare att man inte behövde mer än 4kärnor vad har förändrats varför 6 och inte 8 om han nu kan spara lite pengar och köpa en billigare intel cpu med 4kärnor förutsatt att det måste vara intel? AMD motsvarighet till HT är CMT, rekommendationen tidigare (har inte koll på den senaste statusen, har ju varit att hyperhtreading ska stängas av för datacenter och liknande så vidare TS bryr sig om det får ju han ta ställning till), AMD påverkas inte av detta i dagsläget såvitt jag vet.

Går han på 9900k får han 4% mer FPS i stock i snitt när han spelar förutsatt att hyperthreading inte stängs av. Ja i snitt, ska TS spela ett enda spel kan han titta på grafen för det spelet https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9... , om han ska hålla på med programvara så får han hälften antal kärnor/trådar jämfört med ryzen och ett avsevärt prestandatapp "If you plan to use your PC for a multitude of tasks and not only to play games, but also create videos, 3D models or do anything that can take advantage of a 12-core processor, the Ryzen 9 3900X is going to be a significantly better investment. For productivity tasks in general, Ryzen is considerably faster than the Core i9 as shown in our full review.
Altså båda processorerna är prissatta liknande men man får inte med en stockkylare, i snitt minimalt bättre prestanda i spel men avsevärt prestandatapp för det övriga förutsatt att hyperthreading är påslaget. Vill streama samtidigt och inte enbart spela så är fler kärnor till fördel.

Vilka barnsjukdomar då?
https://gizmodo.com/intel-is-trying-to-fix-the-biggest-proble...
https://www.zdnet.com/article/all-intel-chips-open-to-new-spo...
https://hosting.review/gb/news/intel-meltdown-spectre/

Om den håller 5+++++ år lätt varför ska man byta varje år

Notera att jag varken är för eller emot AMD eller Intel jag har alltså noll koll på det mesta bara korta googlingar, det är bra att ge jämförelser och förklarar varför du anser någonting

Vem sa detta? 8700k har sex kärnor och kom tidigare än 9900k. Kollar du SweC test så slår fortfarande 7700k AMDs nya processorer i de högre upplösningarna när GPUn inte räcker till. Lägg då till att Intel har en klockningsmöjlighet som senaste Ryzen helt saknar.
Så rent så hänger fortfarande en processor med 4 kärnor med bra.

Permalänk
Medlem

@Ryzer:
1) Svar på din fråga https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Fanboy
2) Ställde en motfråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vem sa detta? 8700k har sex kärnor och kom tidigare än 9900k. Kollar du SweC test så slår fortfarande 7700k AMDs nya processorer i de högre upplösningarna när GPUn inte räcker till. Lägg då till att Intel har en klockningsmöjlighet som senaste Ryzen helt saknar.
Så rent så hänger fortfarande en processor med 4 kärnor med bra.

4c/8t funkar fortfarande bra i spel, då det utnyttjar max 8t idag rentav. Även om 8c är att föredra såklart.

Jag hade aldrig gått på något med 8t idag däremot för några få extra fps. Minst 6c/12t idag tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

@KayOh:

Vad för upplösning samt hz har du på din skärm? En väldigt viktig grej att ha i åtanke.

Du nämnde att du vill ha datorn monterad men du slösar en hel del pengar på saker såsom Windows för 1200 när du kan fixa det gratis eller för en väldigt billig peng.

Vidare så är nya grafikkort onödigt dyra i Sverige. Om du måste köpa det ifrån specifikt sverige, kolla åtminstone på prisjakt och sök på modellen (så t.ex 2080 istället för evga 2080 xc ultra).

ASUS 24" VG248QE 144Hz
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

4c/8t funkar fortfarande bra i spel, då det utnyttjar max 8t idag rentav. Även om 8c är att föredra såklart.

Jag hade aldrig gått på något med 8t idag däremot för några få extra fps. Minst 6c/12t idag tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Men att säga att en ''lågklockad'' Ryzen är med framtidssäker än en högt klockad 9900k tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

Om jag var dig så skulle jag köpa komponenterna själv och bygga istället. Du kommer kunna spara MYCKET pengar då du kan köpa komponenterna från olika ställen samt att du sparar över 2000 kr på operativsystem + bygget.

Detta leder till att du kommer kunna antingen få bättre prestanda för pengarna, eller att du kan t.o.m köpa en skärm nummer två.

Till exempel:

Nätagg rm750x - Kostar 1290 KR hos webhallen, kostar 819!!! kronor just nu på elgiganten - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029

Hydro h150i kostar 1649 hos komplett - eller så kan du köpa elgigantens kraken x52 för 989! kronor.

Ett x570 moderkort är extremt overkill och slöseri med pengar. Du kan få en grym high-end x470-f från webhallen för 1790 kr.

Med dessa pengar du sparar kan du enkelt köpa ett 2080 super istället - något som lätt kan hantera 1440p.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

9900k är en framtidsdator då endast 6 kärnor används vid spel och det kommer att ta år och dar innan man använder 8 kärnor och den har hyperthreading. Sen så ska han spela då får han mer fps med intel och inte med amd.
Sen alla barnsjukdomar amd har.
9900k 5++ år kommer den att hålla lätt.
Sen byter man dator och system so who cares då mycket nytt har kommit.
3600 för att nästa år byta till 4000 serien så kan man inte tänka för då måste man uppgradera hela tiden sälja gammalt köpa nytt osv osv.

Innan första generationen Ryzen hävdades det friskt på detta forum att allt över fyra kärnor under överskådlig tid skulle vara onödigt, när det kom till spelande. Dessa personer fick fel, nu hävdas med bestämdhet att just 8 kärnor under överskådlig framtid är vad spel kommer att kunna nyttja. Att spå framtiden är naturligtvis svårt, men en sund tveksamhet till dessa tvärsäkra påståenden vore på sin plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Innan första generationen Ryzen hävdades det friskt på detta forum att allt över fyra kärnor under överskådlig tid skulle vara onödigt, när det kom till spelande. Dessa personer fick fel, nu hävdas med bestämdhet att just 8 kärnor under överskådlig framtid är vad spel kommer att kunna nyttja. Att spå framtiden är naturligtvis svårt, men en sund tveksamhet till dessa tvärsäkra påståenden vore på sin plats.

Skrivet av Ryzer:

Vem sa detta? 8700k har sex kärnor och kom tidigare än 9900k. Kollar du SweC test så slår fortfarande 7700k AMDs nya processorer i de högre upplösningarna när GPUn inte räcker till. Lägg då till att Intel har en klockningsmöjlighet som senaste Ryzen helt saknar.
Så rent så hänger fortfarande en processor med 4 kärnor med bra.

Läs igen vad jag skrev. 7700k står sig bra, klockad så presterar den nästan bättre än alla nya Ryzen. (i spel)