Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Laptop, Asus, Ryzen 7, 1660ti, dumt val?

Permalänk
Medlem

Laptop, Asus, Ryzen 7, 1660ti, dumt val?

Så, har gått och velat ett tag nu. Behöver byta ut min Acer TimelineX 14" från ~2011. Den börjar falla sönder.

Det jag är ute efter:
- Batteritid, det är praktiskt när den bärbara datorn faktiskt är bärbar
- Storlek, det är praktiskt när den bärbara datorn faktiskt är bärbar
- "Simpel" design, utan massa lysande dekaler och fyrtioelva olika färger på varje detalj
- Att kunna spela ibland. Det gick bra på Acern när den var ny, målet är att köpa en laptop igen som gör det möjligt att plocka upp något spel när jag inte är hemma, och gör det möjligt även några år framåt.

Med dem kraven, och en budget som började på 10k men har sakta utökats till 15k (och kanske kan sträckas något lite till med rätt motivering), har jag hamnat här:
ASUS ROG Zephyrus G GA502DU-AL025T, 14 999 kr.
Ryzen 3750H
GTX 1660ti
Stort batteri (för en "gaming"laptop)
Tunn, "städad" design

Och det kliar i köpfingrarna, även om det är lite i överkant av vad jag tänkte lägga.

Men tänkte höra med er kunniga här, finns det några problem/nackdelar some jag missar med denna dator?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Det är faktiskt tack vare Linus video som jag ens hittade datorn, den är inte listad på Prisjakt. Tack för länken i vilket fall, skummade igenom den igen för att trigga minnet lite.

--

Har i vilket fall lagt en beställning, efter att ha jämfört och tvekat för länge så fick batteritiden/prestandan vara värd pengarna.
MediaMarkt har visserligen inte lyckats trolla fram något leveransdatum... Så får väl se om den ens existerar

Efter att ha försökt läsa på verkar nackdelarna vara tveksam kvalite/hållbarhet på touchpad/tangentbord, med material som kan vara svårt att hålla rent över tid.
Avsaknad av RGB ser jag som en fördel, ingen webcam är inte heller något problem.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med den so far?
Den verkar väldigt lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@juggl3r: Har precis hämtat den hos ombud, och kommer vara iväg i helgen, så har inte tid att testa nu på några dagar.

Kan återkomma i nästa vecka.

--

Med det sagt, Mediamarkt hade verkligen ingen aning när de skulle få in den.
Mailade och ringde deras kundtjänst några gånger för att fråga hur lång tid det skulle ta för dem att få in den, eftersom den var markerad som beställningsvara. Svaren varierade mellan ett par veckor och "Lägger du en beställning på en sådan [beställnings]vara kommer vi fortast möjligt kolla med vår leverantör om när vi kan väntas få in denna i lager, vanligtvis får vi ett ungefärligt datum för förväntad leverans."

Jag beställde mot faktura i helgen hos dem, men hade innan dess också mailat @Inet och frågat om de kan få in den i lager.

Onsdag kväll mailar jag Inet. Får svar att de ska kolla med inköparna. De återkommer med att de tar in datorn, med tyvärr till ett senare preliminärt datum. Sedan får de faktiskt in den nu i onsdags, en vecka efter första mailat. Då hade fortfarande Mediamarkt ingen aning om något datum, trots beställning, så skippade dem och beställde från Inet i stället.
Nu har jag den hemma. Tack Inet!

https://www.inet.se/produkt/1963750/asus-rog-zephyrus-ga502du...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

@juggl3r:
Dåså, kan inte säga att jag har använt datorn särskilt mycket, men testade lite.

Första intrycket är absolut en dator som ser modern ut, utan allt krimskrams som hör till "gaming"-datorer.
Tangentbord och touchpad är båda ok. Tangentbordet är av ANSI-liknande layout, med liten enter, som detta: MK30 Nordic.

Att spela på datorn gick bra, provade WarThunder samt Battlefield V. Båda spelen flöt på som de skulle. Kanske skulle skruva ner inställningarna lite för att ligga på stabila 120 fps, men jag pillade inte mycket. Det jag ville göra egentligen är pusha datorn och se hur fläktarna presterar.

Och de... fungerar, det hör man. Drar fläktarna igång på högvarv så låter det, men det gjorde min förra laptop också, och alla laptops har nog gjort. Tyvärr lyckades de inte riktigt hålla nere tempen. Mätte med HWMonitor, och nådde 95*C på CPU och 80*C på GPU när jag körde BFV. Att jag drog igång en gammal kylplatta under gjorde inte några underverk.

Annat värt att anmärka? Hm, materialet och touchpaden plockar upp varenda fingeravtryck, så frågan är hur den kommer se ut efter att man har vilat handen på WASD ett tag.
På tal om WASD, visst blev datorn varm, men värmen håller sig till högra sidan. Spelar du med WASD, känns det inte på tangentbordet. Däremot om du lägger handen på högra halvan av tangentbordet, ja, då är det varmt.

Så, slutligen, var det ett bra köp?
Jag tror ändå det, med en 120Hz IPS-skärm, moderna komponenter, och hög batterikapacitet, är priset motiverat, tycker jag. Jag använde min tidigare Acer laptop som huvuddator ~2011-2015, och när jag spelade på den stackaren kunde den nå 103*C, men den fungerar än idag. Så värme behöver inte betyda att saker går sönder. Med denna hoppas jag på att igen kunna spela ett par år framöver, om än inte som min dedikerade speldator

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

Denna ligger nu på 13990kr på mediamarkt som beställningsvara dock. Är lite sugen på att slå till, men visst är det max-q?

Sen såg ja denna https://www.komplett.se/product/1125831/gaming/speldator/barb...

Som också verkar stabil och är inte max-q
https://youtu.be/lNcuLphasDM

Eller avvakta lite till kanske. Tills wow classic är ännu närmre Eller skjuter priserna i höjden då? Med skolstarter och wow classic relaese. Kanske rent av ser kampanjer inför wow classic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns det inte dyrt? Här får man 9750H, 16GB, 512 SSD, RTX 2060, 144hz för samma pris, utan OS, men är 9750H en del svagare än Ryzen på bärbara? Jag tror Asus tar bra betalt för att det är Asus ROG. Bara en känsla jag får.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Känns det inte dyrt? Här får man 9750H, 16GB, 512 SSD, RTX 2060, 144hz för samma pris, utan OS, men är 9750H en del svagare än Ryzen på bärbara? Jag tror Asus tar bra betalt för att det är Asus ROG. Bara en känsla jag får.

Vart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bigpapabear:

Här i Norge. Kanske kemikalieskatten utgör en del?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

@Bigpapabear:

Här i Norge. Kanske kemikalieskatten utgör en del?

Jaha, jo det och en svagare krona. Man har typ vant sig vid att allt är mycket dyrare nu :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är denna dator värd 9600kr(999$)?Har en kompis som är i Florida just nu där de har 0% moms några dagar på bl a datorer upp till 1000$.
Velar mellan denna och en Dell G3. Det som skiljer är priset. Dell är 100$ billigare med i5-processor. Tyvärr är det bara 8Gb ram i Dell ;(...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte datorn för att ha med på en resa som jag precis har kommit hem ifrån, och, vad kan man säga, den har väl presterat i spel, det som förväntades. Kunde spela WarThunder med fin grafik, och kör jag på batteri, så går det strypa FPSen till 30 (som är default), men det är väl en Nvidia-sak, inte Asus ROG Zephyrus-sak.

I vilket fall, datorn blir snabbt varm och då hörs den. När jag har spelat, har jag mätt upp toppar på 101*C på CPUn... Blir väl lagom portabelt om en kylplatta måste köpas till, men så är det väl med laptops av denna typ.

Jag gillar tangentbordet med tillräckligt motstånd för att veta när när man trycker. Tyvärr kommer jag lite sämre överrens med touchpaden; men det är väl en smaksak. Visserligen har jag oftast med en mus ändå, så det stör inte mig.

Batteriet har jag inte testat till några extremer. Det följer med en MyASUS-mjukvara som endast vill ladda batteriet till 80% för att utöka livslängden. Men efter att ha ändrat den till 100% och experimenterat lite, så ser batteritiden ut att vara bra. Just nu i skrivande stund har jag skärmstyrka på max och bara några få flikar i firefox uppe, samtidigt som jag har satt datorn i battery-saving läge. Nu beräknar Windows 8 timmar 45 min batteri kvar, med 85% laddning.

Värt att anmärka, tror Linus också sa det i sin video, att nätverkskortet inte är särskilt bra. Jag var i ett rum där datorn så gott som inte alls kunde ansluta till WiFi; kunde inte streama musik från spotify i låg kvalite. Medan t.ex. mobilen, på samma bord, fungerade tillräckligt för att titta på t.ex. Youtube i 720p.

Så, slutligen, var datorn värd 15k? Mjae, inte säker. Känns skönt att köpa en dator med nya generationer av komponenter, men till fullpris kan det vära värt att nämna nackdelarna: Skärmens bakgrundsbelysning, nätverkskort, värme, ljudnivå och potentiellt touchpad.
Men med det sagt. Det är en smidig smal dator med god batterikapacitet, bra prestanda och som bonus tycker jag att högtalarna är bra. Förväntade mig bara diskantljud, men här finns ändå mellanregister och även en smula bas.

Sedan är det upp till var och en och avgöra vad ovan är värt

EDIT: Och som någon tidigare frågade, det är 1660Ti Max-Q i denna.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?