Permalänk
Medlem

Laptop som ska vara länge

Hej SweC! Nu vänder jag mig till alla er med kunskap om bra laptops.

Min sambo ska snart pensionera sin Samsung laptop hon köpte för snart 6,5 år sedan, med en i5 3210M, 8GB ram, mekanisk hårddisk och nån 200 serie AMD mobil gpu.
Den ska användas till daglig surf med många flikar (uppemot 10st), gärna multitasking t.ex. Hearthstone samtidigt som webbläsare, serier etc. Helst så ska den vara 15,6".
Budgeten ligger på 10k, svårt att motivera ett dyrare köp.

Är det en realistisk tanke att köpa en dator med t.ex. i5 8250U eller likvärdigt och förvänta sig att den står sig lika länge? Eller måste man klättra upp till i7 som ligger över 10k-gränsen?

Visa signatur
Permalänk

Jag vet inte hur krävande hearthstone är eller hur mycket datorn kommer användas för spel men 10k behöver den inte kosta.
prioriteringar som borde följas är:
# har ssd
# skärmen är ips, vilket den säkert ändå kommer vara vid er tänkta budget
# hållbar robust design.
# minnst 8gb ram

Min rekommendation är att ni kollar in på någon slags lenovo thinkpad yoga.
Har själv en billig thinkpad och det ända jag önskar är att den hadde är en touchskärm vilket yoga kommer med plus att tangentbordet går hela vägen bak så att den blir som en surfplatta.
# tangentbortet är en av dem bästa, och den har belyst tangentbord.
# hela konstruktionen känns robust och thinkpad är känd för sin hållbara design.
Dock så kanske det inte finns några modeller kvar för privata kunder. Och sedan undrade du om i5/i7 är tillräckligt; men dem senaste i3 (pga turbo boost presterar den snabbt när man t.ex surfar runt) kombinerad med ssd känns snabbt, går nog inte ens snabbare en så.
i5 låter bra för långvarig dator.

p.s vet inte mycket om laptops, skrev mest generella tips.

Permalänk
Medlem

Hearthstone fixar tom min Acer Swift 1 och den har en celeron N4100 8GB ram Intel HD 600.
Fördelen är att den är fläktlös och har aluminium chassi.

Ni bör klara er bra med en i3 eller i5 8GB ram och 256GB SSD till de göromålen.

Några tips:

https://www.webhallen.com/se/product/292109-Lenovo-IdeaPad-33...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5132230

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Hearthstone fixar tom min Acer Swift 1 och den har en celeron N4100 8GB ram Intel HD 600.
Fördelen är att den är fläktlös och har aluminium chassi.

Ni bör klara er bra med en i3 eller i5 8GB ram och 256GB SSD till de göromålen.

Några tips:

https://www.webhallen.com/se/product/292109-Lenovo-IdeaPad-33...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5132230

Så en i3/i5 bör klara hearthstone på Windows i 4+ år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vänta tills laptops med Zen 2 och Ice lake kommer. Blir både lyft i prestanda och konkurrens

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Heartstone är inte alls ett krävande spel.
Ni klarar er galant med en i3 med rätt sunkigt graffekort.

Dock, vill ni ha en dator som håller ett par år, skulle jag säga kvalitet.
Inget plastchassi, samt snåla inte.

Jag har själv en Asus Zenbook i helaluminium, en i7 med 16GB RAM, väger 1.2kg eller någonting.
Köpte den för cirka 16 papp.
Jag är helt ärlig, när jag säger att det är den bästa datorn jag någonsin haft.
Har haft med mig den på alla resor jag varit på, haft med mig den när jag gått ute på stan, suttit vid fik och arbetat/spelat, använder den dagligen i soffan.
Ni kommer uppskatta den låga vikten enormt.
Den är även knäpptyst, utan att överdriva. Laptopen låter nästan ingenting.
Ett litet svagt brus under load.
Då den är så pass liten, väger lite och är av aluminium gör att man känner en väldigt hög premiumkänsla.
Lirar även jag Hearthstone och vet att spelet inte kräver mycket sedan tidigare, men denna dator kommer jag ha i många många år framöver eller så länge den håller.

Det enda minus jag kan komma på är att man inte kan ladda datorn med en USB-C laddare, och att det enbart finns 3st USB-utgångar. (Jag har köpt en minimal hub när jag behöver fler)

Jag skulle utan tvekan köra på en Zenbook i helaluminium, för det finns även de med plastlock (skärmen) vad jag förstått. Osäker dock.

Ta en titt på denna:
https://www.webhallen.com/se/product/274874-ASUS-ZenBook-UX43...

Permalänk
Medlem

Om heartstone är samma på windows som ios så borde vilken potatis som helst duga med tanka på att jag spelat heartstone på en ipad från 2012.

Angående datorn så kan jag inte tipsa om så mycket annat än en macbook/macbook pro. Min förra användes ~5 år innan jag sålde den, då var den fortfarande fungerande. Min nuvarande macbook pro är från 2012 och är även den fullt fungerande och klarar av allt jag slänger mot den, vilket är lite enklare spel, officeanvändning, 20+ flikar i safari, musik m.m.

Roligt att ni kallar uppemot tio flikar för mycket, helt annorlunda mot min värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Så en i3/i5 bör klara hearthstone på Windows i 4+ år?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det skulle jag säga precis som andra här säger Heartstone är inget krävande spel.

Viktigt att tänka på är bra kvalité på chassit samt tangentbordet åk och prova intressanta datorer om du hittar nått på tex Inet, Elgiganten, Mediamarkt så du / ni kan känna på dem först innan köp.

Är det en modell som enbart går att beställa via nätet sök på namn på produkt och review och läs på om produkten lite.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Om heartstone är samma på windows som ios så borde vilken potatis som helst duga med tanka på att jag spelat heartstone på en ipad från 2012.

Angående datorn så kan jag inte tipsa om så mycket annat än en macbook/macbook pro. Min förra användes ~5 år innan jag sålde den, då var den fortfarande fungerande. Min nuvarande macbook pro är från 2012 och är även den fullt fungerande och klarar av allt jag slänger mot den, vilket är lite enklare spel, officeanvändning, 20+ flikar i safari, musik m.m.

Roligt att ni kallar uppemot tio flikar för mycket, helt annorlunda mot min värld

Var kommer det här uttrycket att "kasta saker" på datorn ifrån? Bara läst det på sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Om heartstone är samma på windows som ios så borde vilken potatis som helst duga med tanka på att jag spelat heartstone på en ipad från 2012.

Angående datorn så kan jag inte tipsa om så mycket annat än en macbook/macbook pro. Min förra användes ~5 år innan jag sålde den, då var den fortfarande fungerande. Min nuvarande macbook pro är från 2012 och är även den fullt fungerande och klarar av allt jag slänger mot den, vilket är lite enklare spel, officeanvändning, 20+ flikar i safari, musik m.m.

Roligt att ni kallar uppemot tio flikar för mycket, helt annorlunda mot min värld

Tänkte lite samma sak angående flikarna där, 100+ är standard på min stationära med 16gb ram. På laptopen som jag sällan använder (8gb ram) är ju 10 flikar fortfarande inga problem om man inte har nåt ursinningt tungt i varje flik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

Var kommer det här uttrycket att "kasta saker" på datorn ifrån? Bara läst det på sweclockers.

Från engelskans "anything i/you throw at it".

OT:
Satsa på hög kvalitet på det fysiska, bra skärm, tangentbord och chassi. USB-C för laddning kan ju vara bra då det känns som en standard som kommer kunna leva länge. Kanske bra om det går att byta minne och M.2 nVME SSD också. Kylningens kvalitet är ju också ganska viktig, finns det en passiv dator som klarar att inte throttla är ju det helt klart en bonus då fläktarna sällan håller >5 år.

Apple och Lenovo känns väl som de säkraste korten men många tillverkare har datorer i hög kvalitet, nackdelen med Apple är ju att de ofta inte har standard SSD.

Edit
Denna verkar bra
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/edge-series/E59...
10% rabatt om man registrerar sig på Lenovo.
Uppgradera till 2x8GB minne och 500GB SSD och du kommer fortfarande under 10 000:-

Inte metallchassi men svårt att hitta i prisklassen.

Lagt till förslag
Permalänk
Avstängd

@Mordekai:

Okej, så det är en anglicism på villovägar. Ett engelskt idiom som försvenskats till obegriplighet. Att swecare med det i ryggen klagar på strålspårning

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

@Mordekai:

Okej, så det är en anglicism på villovägar. Ett engelskt idiom som försvenskats till obegriplighet. Att swecare med det i ryggen klagar på strålspårning

Lol...
Strålspårning är dock djävulens påfund, det är ju inte ens rätt översatt.