Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Kotlin och Scala har ljus framtid, för att dom är funktionella språk?

Jag undrar också hur Oracle kommer aggera när dom inser att Kotlin börjar sparka ut Java på Androidsidan? Det har ju redan börjat.

Oracle lär inte bry sig öht. Deras affärsmodell fungerar inte så. De köper upp, exploitar det som går och går vidare. De helt och hållet dödade Solaris som operativsystem till exempel utan att det fick en notis ens på ett datorforum som sweclockers.
Solaris var ofta det systemet alla större organisationer i världen körde för 10år sedan om man inte körde Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Oracle lär inte bry sig öht. Deras affärsmodell fungerar inte så. De köper upp, exploitar det som går och går vidare.

Det händer väl att de försöker sig på rättsliga åtgärder också; det kanske kan vara något även denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det händer väl att de försöker sig på rättsliga åtgärder också; det kanske kan vara något även denna gång?

Jo, de driver ju det mot Google. Och de ändrade nyligen licenserna. Precis som de gör med allt annat de ödelägger.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Oracle lär inte bry sig öht. Deras affärsmodell fungerar inte så. De köper upp, exploitar det som går och går vidare. De helt och hållet dödade Solaris som operativsystem till exempel utan att det fick en notis ens på ett datorforum som sweclockers.
Solaris var ofta det systemet alla större organisationer i världen körde för 10år sedan om man inte körde Windows.

Oracle Linux finns?

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jo, de driver ju det mot Google. Och de ändrade nyligen licenserna. Precis som de gör med allt annat de ödelägger.

Jag har hört detta också. Kan det vara en kultur inom Oracle att vara envis och tjurig, eller gäller detta alla Amerikanska företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Oracle Linux finns?

I princip ingen kör Oracle Linux förutom de som finner det bekvämt/billigare med de licenser som ingår för tex WLS eller annat.
Det finns RHEL osv. som nu är defacto standard i servervärlden.

Men går vi tillbaka ett årtionde var det Solaris som dominerade servernvärlden i "enterprise-miljöer". AIX och HPUX hade såklart sina hörn också men inte alls lika utbrett utan var mer system man körde för specifik mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag ville börja med C++, det var också det första språk jag tog mig till. Men GUI var problemet. C++ hade inget bra GUI. Microsoft skulle ha betalt och samma sak med QT. Jag ville inte hålla på med wxWidgets eller liknande små hobby bibliotek. Jag ville köra det industrin körde. Men då kostar det, logiskt nog.

Sedan 2009 är Qt helt gratis att använda även för kommersiellt bruk, utan att du behöver dela med dig av din källkod, under LGPL v3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IlyaZ:

Jag har aldrig förstått tjusningen med java. C och C++ är kristallklara, vackra, modulära språk som ger riktiga binära filer med god prestanda, och med möjlighet till inline assembler. Man kan göra precis vad man vill i de språken. C går utmärkt att använda i inbyggda system om man så vill också.

För fönsterbaserade program väljer jag däremot Delphi som är nästan lika kraftfullt som C++, men som passar bättre för småskaliga projekt.

Protoyp-program är säkert Python bra för, men Matlab gör jobbet också.

Java är ett hemskt och segt träsk som påtvingas arma studenter på grund av cross-platformgojs, men är i själva verket en vingklippt plastmiljö som i den bredden inte blir riktigt bra på något.

Håller delvis med. Java lärs ut till studenter då det går att köra i mer eller mindre överallt. Men det finns även flera anledningar till att Java är ett av de största (om inte det största?) språken för server-side applikationer. Det är ett moget språk med god prestanda och en stor samling bibliotek. Att alltid tvingas att hantera minne som i C är gammaldags och generellt inget man vill hålla på med när man utvecklar.

Java saknar dock bra stöd för bl.a. optionals. Får jag välja språk så är det Swift alla dagar i veckan. Synd bara att det endast stöds på Apple-produkter & linux/Ubuntu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sidde:

I princip ingen kör Oracle Linux förutom de som finner det bekvämt/billigare med de licenser som ingår för tex WLS eller annat.
Det finns RHEL osv. som nu är defacto standard i servervärlden.

Men går vi tillbaka ett årtionde var det Solaris som dominerade servernvärlden i "enterprise-miljöer". AIX och HPUX hade såklart sina hörn också men inte alls lika utbrett utan var mer system man körde för specifik mjukvara.

Oracle blev ju utkonkurrerad på denna del i sin historia?

Permalänk
Skrivet av KWARF:

Sedan 2009 är Qt helt gratis att använda även för kommersiellt bruk, utan att du behöver dela med dig av din källkod, under LGPL v3.

Jag har hört motsatsen, redan för 1 månad sedan. Att QT kostar om man ska utveckla kommersiellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag har hört motsatsen, redan för 1 månad sedan. Att QT kostar om man ska utveckla kommersiellt.

Det stämmer nog inte riktigt, men då det är LGPL får man inte göra riktigt vad man vill (om man inte är beredd att dela med sig av källkoden). Man får till exempel inte göra egna modifieringar av qt-ramverket (utan att publicera) eller länka statiskt till qt (vilket väl få i praktiken vill) (om man inte ser till att andra kan länka om applikationen).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det stämmer nog inte riktigt, men då det är LGPL får man inte göra riktigt vad man vill (om man inte är beredd att dela med sig av källkoden). Man får till exempel inte göra egna modifieringar av qt-ramverket (utan att publicera) eller länka statiskt till qt (vilket väl få i praktiken vill) (om man inte ser till att andra kan länka om applikationen).

Alltså som Linux. Du får sälja Linux, så länge källkoden är öppen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Alltså som Linux. Du får sälja Linux, så länge källkoden är öppen?

Nja, linux är GPL medan qt är (den snällare varianten) LGPL. Detta innebär att man (särskilt så länge man nöjer sig med att länka dynamiskt till officiella externa qt-bibliotek) får göra hur man vill med sin egen kod.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nja, linux är GPL medan qt är (den snällare varianten) LGPL. Detta innebär att man (särskilt så länge man nöjer sig med att länka dynamiskt till officiella externa qt-bibliotek) får göra hur man vill med sin egen kod.

Ok. Det stämmer det du säger, men det uppmanas att köpa en licens om man inte vill få problem både med QT och lagen.

https://www.quora.com/Can-I-use-the-free-QT-for-c++-commercia...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Ok. Det stämmer det du säger, men det uppmanas att köpa en licens om man inte vill få problem både med QT och lagen.

https://www.quora.com/Can-I-use-the-free-QT-for-c++-commercia...

De vill naturligtvis hellre att folk betalar, och förutom att det kostar pengar är ju det ofta den smidigaste lösningen. LGPL-versionen är dock LGPL, och så länge man uppfyller kraven för detta borde man ha goda chanser att klara sig. Läs även kommentarerna till det där inlägget.

Till exempel säger FSF följande om LGPL

Citat:

For the purpose of complying with the LGPL (any extant version: v2, v2.1 or v3):

(1) If you statically link against an LGPLed library, you must also provide your application in an object (not necessarily source) format, so that a user has the opportunity to modify the library and relink the application.

(2) If you dynamically link against an LGPLed library already present on the user's computer, you need not convey the library's source. On the other hand, if you yourself convey the executable LGPLed library along with your application, whether linked with statically or dynamically, you must also convey the library's sources, in one of the ways for which the LGPL provides.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@heretic16:

Java är inte gratis för företag längre, man måste teckna ett enterprise avtal med oracel för att få köra Java runtime eller vad den heter. Priset ligger på 500:- per användare och år.

Det är ganska nytt och det har gjort att mitt företag har stoppat inköp av allt som kräver Java runtime. Det gäller även system med javaconsoler eller hårdvara med java buildt-in.

Så Java är dödsdömt på PC.

Detta stämmer helt enkelt inte. Oracle har ändrat sin lanseringsmodell och med ändringen följer också uppdaterade terms and services, som bland annat säger att Oracle tar betalt för uppdateringar till gamla versioner. Java (kompilator, standardbiblioteket etc.) är open source under GNU GPLv2 och det är fritt fram att kompilera, ändra, distribuera och använda bäst man vill. Utöver det finns det olika förpaketerade runtimes från bland annat IBM, Azul osv. under olika licensmodeller, ofta med kostnadsfria alternativ.

Det som kostar är att sitta kvar på en gammal, stängd version av Java och samtidigt "kräva" säkerhetsuppdateringar från exempelvis Oracle. Om man helt enkelt kör OpenJDK kostar det inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Oracle blev ju utkonkurrerad på denna del i sin historia?

Nä, "ingen" började någonsin använda Oracle Linux eller Unbreakable Linux och det var nog inte heller syftet med systemet. De behövde bara ha ett system att köra på deras egna hårdvara.

Permalänk
Medlem

Pekarna och minneshanteringen är en jättestyrka i C++. Inte bara på variabelsidan, utan rent generellt när det gäller klasser eller funktioner. Funktionspekare kan spara mycket arbete. Det är funktionalitet man ibland behöver och som man aktivt måste hitta vägar förbi i Java. Att komma åt minnet direkt är också en kraftfull fördel. Med Java får man ett lager, likt Windows 10 på användarsidan, där man skärmas av från systemet. Det går kanske snabbare i många projekt, så där får man göra en avvägning, men då finns tex ändå Delphi (med enda nackdel att få använder det).

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

@robbankentor:

Jag kör OpenJDK, vilket är gratis

Permalänk
Medlem

Java är så stort så det aldrig kommer dö. Java vet jag har ganska dåligt rykte Många problem med licenser , olika jvms , fula program, komplex kod o.s.v.
Du kan bygga nästan vad som helst med Java men få skulle välja det som förstahandsval. Oavsett om du bygger en webbplats, mobilspel eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tror inte du anar hur mycket som finns i C++ där ute. Tex en stor del av vår backend (Försäkringskassan) är C++ och vidareutvecklas i det.

Just detta (F-kassan) var väl ett sorgligt exempel då de är ökända för taffliga applikationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Vidare tror jag också att en del av förklaringen är övergång till mer och med microtjänster snarare än stora monoliter vilket medger att välja lämpligt språk för just den microtjänsten snarare än att all kod måste vara ett specifikt språk. Java är ju inte alltid nödvändigt och en microtjänst kanske blir enklare om den skrivs i något annat språk.

Detta har jag också funderat lite på och mikrotjänster kan nog bli en ordentlig prövning för java o liknande språk som generellt har en ganska stor "bas kostnad" i resurser.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Java är så stort så det aldrig kommer dö. Java vet jag har ganska dåligt rykte Många problem med licenser , olika jvms , fula program, komplex kod o.s.v.
Du kan bygga nästan vad som helst med Java men få skulle välja det som förstahandsval. Oavsett om du bygger en webbplats, mobilspel eller något annat.

För en webbplats så syns det inte för slutanvändaren om det är Java eller inte, och så länge man inte gör något speciellt så är fördelen att man skall kunna flytta det mellan olika servermiljöer och operativsystem utan att behöva kompilera om.

Det stora problemet är licensieringen där Oracle säkerligen kan ställa till det oavsett vad man väljer att göra. OpenJDK kanske inte ses som ett bra alternativ för många företag. Även OpenJDK är "smittat" av Oracle som det ser ut: https://openjdk.java.net/legal/OCTLA-JDK9+.pdf

Permalänk
Skrivet av Meto:

Java är så stort så det aldrig kommer dö. Java vet jag har ganska dåligt rykte Många problem med licenser , olika jvms , fula program, komplex kod o.s.v.
Du kan bygga nästan vad som helst med Java men få skulle välja det som förstahandsval. Oavsett om du bygger en webbplats, mobilspel eller något annat.

Jag skulle välja Java vid första handsval. Dels för att jag kan inte C++ eller C# och dels för att med Java klarar man sig. Det är det viktiga för mig.

Om min skiffnyckel är röd och har märket Bacho eller om shiffnyckeln är blå och har märket Kamasa, spelar ingen roll. Så länge jag kan använda ett verktyg så är jag nöjd.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

För en webbplats så syns det inte för slutanvändaren om det är Java eller inte, och så länge man inte gör något speciellt så är fördelen att man skall kunna flytta det mellan olika servermiljöer och operativsystem utan att behöva kompilera om.

Det stora problemet är licensieringen där Oracle säkerligen kan ställa till det oavsett vad man väljer att göra. OpenJDK kanske inte ses som ett bra alternativ för många företag. Även OpenJDK är "smittat" av Oracle som det ser ut: https://openjdk.java.net/legal/OCTLA-JDK9+.pdf

Jag har aldrig förstått varför Oracle kräver pengar av OracleJDK, men inte OpenJDK. Det är ju exakt samma.
Är det för att tvinga folk till öppna källkodsssidan för gratis arbetskraft?

Rätt många som utvecklar på OpenJDK nu. Nu har ju OpenJDK 14 kommit ut och förra året kom OpenJDK 11. Sjukt snabb utveckling.

Switch Expressions som finns i från Java 13.

T result = switch (arg) { case L1 -> e1; case L2 -> e2; default -> e3; };

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Om min skiffnyckel är röd och har märket Bacho eller om shiffnyckeln är blå och har märket Kamasa, spelar ingen roll. Så länge jag kan använda ett verktyg så är jag nöjd.

För den vars enda verktyg är en hammare, ser alla problem ut som en spik.

Jag tror det är viktigt att utforska olika språk och se hur de hanterar olika problem. Ofta kan man applicera denna kunskap i andra språk och gör att man får ökad kunskap för hur man kan lösa olika problem. Alla sätt är bra, förutom de dåliga.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Just detta (F-kassan) var väl ett sorgligt exempel då de är ökända för taffliga applikationer...

Är samma backend för webben som handläggningen, och det är bara handläggningen som är tragiskt kass på många vis.
Det kan vi beskylla java, struts och för många utvecklare på samma pryl för snarare än språk.

Permalänk
Skrivet av addy1995:

För den vars enda verktyg är en hammare, ser alla problem ut som en spik.

Jag tror det är viktigt att utforska olika språk och se hur de hanterar olika problem. Ofta kan man applicera denna kunskap i andra språk och gör att man får ökad kunskap för hur man kan lösa olika problem. Alla sätt är bra, förutom de dåliga.

Visst. För beräkningar så är det MATLAB som gäller för mig (GNU Octave om man ska vara korrekt). Det har med att det sparar tid och kräver mindre kod än Python.

För programmering av inbyggda system så är det C som gäller. Visst finns det system som kan hantera C++ och Java också för inbyggda system, men dom kostar mer och behovet kan lika gärna lösas igenom C.

För programmering av Android/Iphone/Program appar så är det Java som jag kör med.

Så jag kör C, MATLAB och Java. Tre språk som jag kan bra.

Känns som Java täcker upp så mycket, allt från embedded till hemsida.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Är samma backend för webben som handläggningen, och det är bara handläggningen som är tragiskt kass på många vis.
Det kan vi beskylla java, struts och för många utvecklare på samma pryl för snarare än språk.

Men är inte C++ lite...unikt...för beckend? Det kanske har hängt kvar redan från början?

Jag menar, jag har tittat på Stefan Mishook och han har aldrig nämnt att C++ brukar användas som beckend, utan mest bara för spelprogrammering eller hantering av grafik.
https://www.youtube.com/channel/UCyUBW72KU30dfAYWLVNZO8Q

Jag hade valt Java i alla dagar om det rör sig kring stora projekt och stora affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men är inte C++ lite...unikt...för beckend? Det kanske har hängt kvar redan från början?

Jag menar, jag har tittat på Stefan Mishook och han har aldrig nämnt att C++ brukar användas som beckend, utan mest bara för spelprogrammering eller hantering av grafik.
https://www.youtube.com/channel/UCyUBW72KU30dfAYWLVNZO8Q

Jag hade valt Java i alla dagar om det rör sig kring stora projekt och stora affärer.

Det är väldigt vanligt i delsystem i större system skulle jag säga. Oavsett om det är legacy eller inte.
Se på alla projekt som är skrivna i C/C++ i opensource-världen. Allt hela OS, till databasservrar till webservrar till små utilities.
Varför skulle dessa vara skrivna i C eller C++?

Tror inte du ska lyssna så mycket på specifika youtubers dock. Datorindustrin är stor och har man aldrig rört sig i tex större miljöer så kanske man heller inte sett vad saker används till.

Java är dessutom enormt resurshungriga. Vi hade mängder med java-applikationsservrar redan för 10år sedan som hade 256GB RAM och mer till exempel. Det är inte ekonomiskt eller speciellt effektivt att använda java överallt.