Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Minecraft utan Windows?

Permalänk
Medlem

Minecraft utan Windows?

Hej!
Min son har en dator utan Windows installerat, köpte efter en massa fantastiska tips här för ett år sedan. Min fråga är om vi kan skaffa Minecraft till honom och hur/var man isåfall bäst/billigast/enklast gör det?

Tack på förhand!

/mamma till 9-åring

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Hej!
Min son har en dator utan Windows installerat, köpte efter en massa fantastiska tips här för ett år sedan. Min fråga är om vi kan skaffa Minecraft till honom och hur/var man isåfall bäst/billigast/enklast gör det?

Tack på förhand!

/mamma till 9-åring

Du kan köpa Minecraft på Mojangs officiella hemsida för 225kr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Hej!
Min son har en dator utan Windows installerat, köpte efter en massa fantastiska tips här för ett år sedan. Min fråga är om vi kan skaffa Minecraft till honom och hur/var man isåfall bäst/billigast/enklast gör det?

Tack på förhand!

/mamma till 9-åring

Datorn har alltså inget OS alls idag? Du kommer behöva Windows på maskinen för att kunna köra/köpa Minecraft.

Det finns ett antal trådar om var man kan köra windowslicenser i " grå zonen ". Dvs så kallade OEM licenser som säljs utan dator för några hundralappar. Själva OS-filen kan du ladda ner från Microsoft (men kräver ju att du har en annan dator att göra detta på)

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@bebbe08:

måste bara fråga, vad har ni använt datorn till i ett år utan OS?

Permalänk
Medlem

Minecraft Java Edition fungerar på Windows, Linux och MacOS. Låter som att det är Linux ni kör? Har absolut 0 koll på alla andra Minecraft versioner som finns.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Gå över till Windows 10,
Licenser finns under 30:- på ebay.co.uk t.ex men kräver nog
total ominstallation av datorn och ett 16 gb usbminne som du förbereder innan.

Skaffa ett fortnite konto på epicgames och ladda ner gratis spel där varje vecka .
Fortnite lär alla kompisar i skolan hålla på med.

Minecraft för Windows 10 kan du få av mig om du skickar ett PM,
det bästa med minecraft är att alla med ipad och telefon på samma nätverk
som också har spelet kan hoppa in i världen och hjälpa till.
Kräver ett Microsoft/xbox konto dvs man loggar in i Windows online.

Permalänk
Medlem

Sorry, har Windows men EJ AKTIVERAT WINDOWS

Sonen spelar nästan bara Fortnite, via Epic games.
Jag har själv köpt Minecraft på min mobil och betalt för det där en gång, laddat hem gratis sen på andra mobiler. Men detta kan jag väl inte använda till PC, eller?
Ber om ursäkt!!!, vi har Windows på hans speldator men inte registrerat windows-konto, INTE AKTIVERAT DET. Går det lättare då? Är så rädd att hamna på en sida där jag laddar hem virus.

Superduper tacksam för hjälp!!
Sonen önskar Minecraft till sin födelsedag (som var häromdagen :O()

/mamman som inte kan det där med datorer

Permalänk
Medlem

@bebbe08:

vill du ta den dyra med säkra vägen, är det att köpa Windows genom Microsoft,dyrt men säkert, om du trycker på aktivera Windows kommer det länkar där du kan köpa Windows säkert.. men som sagt dyrt,

lika kan du köpa mincraft genom Windows store, också dyrt men säkert.

kommer säkert tips om bra sidor som är billigare och virusfritt dock ligger lite i grå zon om det är rätt eller fel att köpa där..

Permalänk
Medlem

Du måste ha konto registrerat i Windows 10 för att ladda ner minecraft från Windows store.
Den versionen fungerar med telefonen över nätverket medan mojangversionen på java är en helt annan.
Jag rekommenderar windows 10, tror inte du behöver registrera windows heller.

Permalänk
Sötast

Det finns två versioner av Minecraft till PC.

Minecraft Windows 10 Edition
Minecraft Java

Win10Edition är mer lik versionen som man kör på diverse konsoller, handhelds etc men kräver ett aktiverat Win10.

Java versionen är "den riktiga" Minecraft och funkar bra oavsett OS, aktiverat eller ej.