Refresh rate låst till 120hz på en acer 144hz skärm.

Permalänk

Refresh rate låst till 120hz på en acer 144hz skärm.

I alla upplösningar förutom 1080p får jag 144hz. Förstår inte varför... det här problemet har varit med mig ganska länge även med mitt gamla 1070 gtx. Sitter nu med asus rog 2080 ti grafikkort. Kanske är något med skärmen?

Sitter med en sån här skärm: https://www.144hzmonitors.com/reviews/acer-xf270hu-review/

Permalänk
Inaktiv

Har du en extra skärm inkopplad som är 120 Hz?

Permalänk

@Makerspace: Kör du via dispalyport eller HDMI? Har du provat en annan kabel? Har du uppdaterat drivrutiner för ditt grafikkort?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av makerspace:

I alla upplösningar förutom 1080p får jag 144hz.

Tolkar jag den beskrivning rätt får du alltså 2560x1440 att fungera i 144 Hz som väntat? Det är enbart specifikt 1080p som inte ger 144 Hz? Testa att välja 1920x1080 istället för 1080p eftersom det är olika timings. Du bör även kunna testaen custom resolution 1920z1080/144 Hz i Nvidia-kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att din sladd inte klarar av högre upplösning.
Se till att du använder displayport alt dvi sladd, vet att en del äldre DVI sladdar inte klarar högra hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lanstroem:

Kan vara så att din sladd inte klarar av högre upplösning.
Se till att du använder displayport alt dvi sladd, vet att en del äldre DVI sladdar inte klarar högra hz.

Det finns 2 typer av dvi kablage, sl och dl och dl (DualLink) är det som ska använda men det har inget med ålder att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kollar man handboken för XF270HU är det en av dessa skärmar som inte kör Dual Link. Pinnarna 4,5, 12,13 och 20,21 som utgör Dual Link-funktionen är inte kopplade. Finns dock ingen info i handboken om vad som är möjligt över DVI. Skulle gissa att 10 eller 18 Gbps är möjligt över single link TMDS likt andra Acerskärmar med snarlik ålder och spec.

Finns på https://www.acer.com/ac/en/ID/content/support-product/6345;-

Här behöver @makerspace återkomma och förklara hur han kopplar och vad som fungerar och inte fungerar.