Utbildning - Webmaster eller .Net-utvecklare mot webb?

Permalänk
Medlem

Utbildning - Webmaster eller .Net-utvecklare mot webb?

Hej!

Behöver lite åsikter från någon som är mer insatt.
Vilken av dessa utbildningar hade ni valt och hur tror ni utsikterna ser ut för jobb efter utbildningarna?

Om jag ska läsa en högskole/universitetsutbilding hade jag helst velat läsa webbutvecklare men har i dagsläget inte poängen för att komma in, just nu tänker jag så här:

Fördelar och nackdelar med webmaster:
+ jag kan tillgodoräkna ca 15p från kurser jag tidigare läst
+ jag kan jobba samtidigt och kan anpassa mig mer efter min familj, då alla kurser ges distans
- vi läser mycket design vilket jag inte är så intresserad av, kanske bra att känna till men känns som lite bortkastad tid.
- Känns som att man bara "skrapar lite på ytan" på de språk man får lära sig.

Fördelar och nackdelar med .Net mot webbutveckling
+ LIA (praktik)
+ Slipper designkurserna
- Kommer inte kunna jobba lika mycket under tiden
- Kan inte tillgodoräkna html/Css kursen som jag redan läst på annan skola.

Då studievägledarna har tagit semester vänder jag mig till er istället.
Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vad är målet med kurserna för dig? Om du inte vill jobba med UX/UI och design är webmaster fel väg att gå. Känns som att webbmaster utbildningen är en hopslagning av en UX/UI utbildning och front-endutvecklare*, men lite backend påströsslat.

Vill du bara programmera (och inte designa) för webben så satsa på en .NET eller PHP utbildning och lär dig HTML/CSS och JavaScript på hemmaplan med hjälp av böcker och resurser på nätet.

* När jag kollar kurser med just det namnet idag så ingår det ju ett par UX/UI element i den biten. Dock inte lika mycket som webbmaster.

Permalänk
Medlem

Inte superinsatt men skulle nog personligen gå mer på .Net. Verkar som att det är betydligt mer eftertraktat att faktiskt kunna koda än designa.

Själv kom jag inte in på datavetenskap men hade inga problem att komma in på utveckling av e-tjänster.
Kom även in på webbutveckling men nej det känns ganska dött då det är en hel del design.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Webmaster... får riktigt sunkiga vibbar av bara namnet. Om de två utbildningarna är det du har att välja mellan så kör YH.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej InCyBoy,

Hur gjorde du sen? Jag blev antagen som reserv till den Webmaster i högskolan väst, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag är maskingeinjör ursprungligen och sitter på ett heltidsjobb i Göteborg med en dotter på 7 månader och en sambo... Har länge försökt byta karriär och bli utvecklare, så har kollat mycket på distanskurser men också intensiv bootcamp som Craftacademy....

Intressant höra hur du gjorde, hör av dig!

// sutekido

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-: