Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Klarar en 15Ampere motor av 20Ampere utan att gå sönder?

Permalänk

Klarar en 15Ampere motor av 20Ampere utan att gå sönder?

Hej! Jag har bara en liten allmän elektronikfråga. Klarar en 15Ampere motor av 20Ampere utan att gå sönder?

Permalänk
Medlem

En elmotor drar ju ström motsvarande hur mycket den belastas. Är den fastlåst så den inte kan snurra så är det nästan kortslutning. Då är det mer problem för nätaggregatet. Eller om den är ansluten till elnätet så går proppen. Så problemet är snarast vilken belastning motorn har.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt att du ska få den att dra 20A då? Låta den jobba med tyngre last än den är gjord för eller vadå?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Beror helt på motorn. Olika motorer är olika bra byggda och med olika marginaler och kylning från fabrik etc. Stor skillnad på industrimotorer och RC-motorer t.ex.

Om du frågar om det går att driva x motor från en 20A säkring så är svaret ja. Dock kan du överbelasta motorn om du gör på detta sätt och motorn ansträngs hårt vilket då kan påverka livslängd, överhettning och bidra till ev. brandrisk.

Är det en professionnel installation ska man aldrig göra så, den ska ha en 15A säkring. Men är det en liten hobbyinstallation kan det kanske gå vägen om man är försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillaBytes:

Hej! Jag har bara en liten allmän elektronikfråga. Klarar en 15Ampere motor av 20Ampere utan att gå sönder?

20 A på 12 volt eller på 2000000000000v en viss skillnad

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Det troliga är att motorn blir mycket varm. Det är möjligt att den blir så varm att den skadas. Det beror mycket på hur länge den drar så hög ström.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver beskriva mer i detalj vad det är för typ av motor och var den ska installeras men riskerna att skada motorn eller matningen är generellt ganska stora om du överbelastar nån del av dem på något sätt möjligen kan det hålla en kort stund men inte i längden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk

@mrqaffe: Motorn är en 350w motor som ska sitta på en elscooter men jag har inte fått något konkret svar på hur många ampere den behöver. Motorn är 24V. Jag fick räkna ut amperen via P = VI. Motorn är en helt vanlig borstmotor.

https://www.ebay.co.uk/itm/Durable-24V-350W-Professional-Scoo...

Mvh WillaBytes

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillaBytes:

@mrqaffe: Motorn är en 350w motor som ska sitta på en elscooter men jag har inte fått något konkret svar på hur många ampere den behöver. Motorn är 24V. Jag fick räkna ut amperen via P = VI. Motorn är en helt vanlig borstmotor.

https://www.ebay.co.uk/itm/Durable-24V-350W-Professional-Scoo...

Mvh WillaBytes

Sätt en 15A bilssäkring mellan strömkälla och motor så lär du ha ditt på det torra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Då drar den ju max ca 15A (350/24) vid normal användning enligt säljaren. Hur tänkte du få den att dra 20A?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Lite svårt att förstå vad du menar men jag tolkar dig såhär. Du behöver byta elmotor på elsparkcykeln och på elsparkcykeln satt tidigaren en större motor. Du undrar om du kan sätta in en mindre motor än den som var innan. Korta svaret är ja OM, motorn använder samma spänning som tidigare och OM motorn och axeln passar fysiskt.

Edit: självklart för mig att mindre motor betyder inte mindre fysiskt utan motorn har en lägre effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sry, jag är noob :D

@Joppis: Ok, Jag kommer att använda en 350w speed controller som kan outputta 20A. Så motorn KAN inte ta till sig 20A? Eller?

Permalänk

Min el lära är kanske lite rostig. Men en 15A motor drar väl inte mer än 15A. Det är väl volten som man ska kolla på. Jag kan sätta min mobilladdare på 500A, bara att volten är samma.

Sedan blir det väl problem med kortslutning. Och då är en säkring välkommen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillaBytes:

@Joppis: Ok, Jag kommer att använda en 350w speed controller som kan outputta 20A. Så motorn KAN inte ta till sig 20A? Eller?

Nej max strömuttag för motorn är 15A om den är på 350W/24V och kontrollern klarar upp till 20A strömuttag så skall inte vara några problem att använda den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WillaBytes:

@mrqaffe: Motorn är en 350w motor som ska sitta på en elscooter men jag har inte fått något konkret svar på hur många ampere den behöver. Motorn är 24V. Jag fick räkna ut amperen via P = VI. Motorn är en helt vanlig borstmotor.

https://www.ebay.co.uk/itm/Durable-24V-350W-Professional-Scoo...

Mvh WillaBytes

Ok, ska du hålla fast utgående axel eller hur menar du att du ska öka strömmen genom den där ?
Du kan ju öka spänningen för att öka effekten men att öka strömmen utan att öka spänningen genom den blir väldigt svårt vid normal användning där den får rotera och ökad spänning eller att hålla fast den kommer väldigt snabbt att leda till överhettning och så går den sönder, motorn drar säkert mer ström när den startas men det är ju ett tillstånd som varar i maximalt någon sekund och det tål den men den lär inte klara "överlast" under längre tid utan då blir den troligen varm och brinner.

Vad är det du vill göra, undrar du egentligen om hur du ska dimensionera en säkring och motorskydd eller ska du bygga nått själv ?
Ok du han förklara lite mer under tiden jag skrev, att ha en motorstyrning som klarar högre ström är inget problem utan ett krav, du får däremot inte öka spänningen.
Ohms lag gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Bygga en elscooter ;D

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av WillaBytes:

@Joppis: Ok, Jag kommer att använda en 350w speed controller som kan outputta 20A. Så motorn KAN inte ta till sig 20A? Eller?

Näe, motorn drar fortfarande sina 15A max (vid normal användning). Det är bara positivt om fartreglaget samt batterierna dimensioneras över 15A så de inte konstant går på gränsen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

Strömåtgången är proportionell mot momentet. (om vi talar om en permanentmagnetiserad (likströms)motor)

Drivdonet är strömbegränsat och har ett (inställt?) strömgränsvärde (20A?), det är strömgränsvärdet som begränsar start- och maxmoment för motorn. (inte tvärt om)

Motorn är inte designad för att Kontinuerligt belastas med mer än maxmoment/maxström, vid intermittent drift kan det fungera.

Kortare sagt: det kan vara olämpligt att ha ett drivdon med ett högre strömgränsvärde än likströmsmotorn är designad för (vid kontinuerlig drift).

(För växelströmsmotorer (asynkronmotorer) gäller andra samband)

Edit: Jag förstår hur andra i tråden resonerat, men de har sannolikt tänkt på Säkringar/Motorskydd (och växelströmsmotorer), här har vi ett drivdon till en likströmsmotor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@WillaBytes: P=U x I (Effektlagen)
P=Watt.
U= Spänning (Volt)
I= Ström (Ampere)

Som du ser, sätts P (Effekten) av två faktorer. U och I. Vill du öka effekten på motorn måste du öka någon av U eller I.
Lättast är väl att öka spänningen, genom att montera flera battericeller i serie. Kanske köra på 30V?

Motorn är specad för 350W. Över det kan den gå varm, överhetta och bränna lindningar(?).
den kan också fungera hur bra som helst i tio år? Det beror på hur motorn är byggd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Uppvärmningen i motorn bestäms av strömmen nästan enbart, 20 ampere går förmodligen korta tider men man skall ha i bakhuvudet att uppvärmningen växer i kvadrat med strömmen ( R*I^2 ). till detta magnetiska förluster (ommagnetiserings järnförluster - mer ju fortare det snurrar) och resistans i slingan i lindningar och borstarna och kollektorn inte helt oväsentlig del av resistansen i slingresistansen.

Till detta, när motorn blir varm så ökar resistansen i koppar, ger ännu mer värme, ger ännu mer resistans som ökar på värmen ytterligare och angivna 15 Ampere är en dimensionspunkt för lämplig motortemperatur med tanke på möjlighet att kyla sig och att gå till 20 ampere så har värmeförlusterna nästan dubblats (och blir mer när temperaturen höjs pga. värmeökningen) och det blir inte bra om motorn redan är 60 grader i sina inre delar vid 15 Ampere att helt plötsligt få nära dubbla värmeeffekten på sig när man driver med 20 Ampere i lite längre tid...

Motorer med neodym-magneter tål inte att bli varmare än typ 90 grader C i drift och vid 110 grader C kan de börja tappa magnetism - permanent! Det finns ingen återhämtning på samma sätt som med AlNiCo-magneter som kan köras till närmast rödglödande temperatur innan de tappar kraft och magnetismen till stor del kommer tillbaka igen när de svalnar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Strömåtgången är proportionell mot momentet. (om vi talar om en permanentmagnetiserad (likströms)motor)

Drivdonet är strömbegränsat och har ett (inställt?) strömgränsvärde (20A?), det är strömgränsvärdet som begränsar start- och maxmoment för motorn. (inte tvärt om)

Motorn är inte designad för att Kontinuerligt belastas med mer än maxmoment/maxström, vid intermittent drift kan det fungera.

Kortare sagt: det kan vara olämpligt att ha ett drivdon med ett högre strömgränsvärde än likströmsmotorn är designad för (vid kontinuerlig drift).

(För växelströmsmotorer (asynkronmotorer) gäller andra samband)

Edit: Jag förstår hur andra i tråden resonerat, men de har sannolikt tänkt på Säkringar/Motorskydd (och växelströmsmotorer), här har vi ett drivdon till en likströmsmotor.

Kollade upp vad du skrev och de stämmer bra. M=I*K skulle momentet sjunka kommer strömmen öka. Strömmen begränsas av controllern för att inte skada motorn. Kan TS inte bara köpa en annan motor eller byta controller till en 15 A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

** Tråds låst **

Härmed låser jag denna tråd.

Jag kan inte rekommendera att mata något med mer "el" än vad de är designade för. Dessa Rekommendationer finns av en anledning och kan i värsta fall generera i en brand.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

** Tråd öppnad **

Härmed öppnad vi tråden för svar igen.

Jag passar även på att påminna om att hålla diskussionen på en nivå som inte uppmanar till något farligt eller rent av olagligt

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

** Tråds låst **
Jag kan inte rekommendera att mata något med mer "el" än vad de är designade för. Dessa Rekommendationer finns av en anledning och kan i värsta fall generera i en brand.

Fast man kan inte "mata något med mer el". En pryl drar x mycket ström, vilket var varför vissa förklarade som det är att så länge du matar med något som kan leverera minst så mycket så är det fine.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB