Acer Nitro XV273X skymtas – spelskärm med världens första IPS-panel med 240 Hz

Permalänk
Medlem

Enda som får mig att inte köpa en sån produkt är att jag
måste kompromissa på upplösningen. En sån skärm är verkligen till för en som spelar Overwatch eller Apex Legends, och om du ändå är riktigt seriös med de spelen så går du på en 25 tummare 240 hz med TN panel.

Höj prislappen och lägg in lite fler möjligheter tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dlq84:

27″ 1440p 240Hz, då är det nog dags att uppgradera min 27″ 1440p 144Hz om det kommer med Freesync2

Det syftas naturligtvis på IPS. Eftersom det inte står vilken paneltyp det är utgår jag ifrån att det där är TN.

Naturligtvis? Näe du, 1440p 240hz TN är det enda som lovats "spring 2019", som kommentaren jag citerade.

Permalänk
Skrivet av Pillertrillaren:

1440p 240hz finns ju redan? Jag sitter å spelar på den som finns just nu..Lenovo legion y27gq-25

Edit: Köpes här (lenovo.com)

Snyggt, har hållit utkik på den men trodde bara den fanns i Lenovos tyska/belgiska webbshop.

Vad tycker du om skärmen?

Sen är priset lite saftigt för mig, vill ha en version utan gsync och annat skit jag ej behöver.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Snyggt, har hållit utkik på den men trodde bara den fanns i Lenovos tyska/belgiska webbshop.

Vad tycker du om skärmen?

Sen är priset lite saftigt för mig, vill ha en version utan gsync och annat skit jag ej behöver.

Tycker panelen e bra, snabb å bra färger enligt mig..dåliga betraktningsvinklar som vanligt, men otroligt nice å spela snabba FPS spel. Är allmänt väldigt nöjd , men dock har alla 3 exemplar jag vet om haft en eller flera bright pixlar som är always on (eller går att putta på så dom "fixar" sig en stund ivf)

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Finns väl ingen som sitter och spelar i 16:10

Haha jo Måste erkänna att jag tycker det är synd att 16:9 blev standard.. trevligt med lite extra höjd.

Någon som kan övertyga mig om att 16:9 är bättre så jag får sova om nätterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Haha jo Måste erkänna att jag tycker det är synd att 16:9 blev standard.. trevligt med lite extra höjd.

Någon som kan övertyga mig om att 16:9 är bättre så jag får sova om nätterna?

För produktion, jobb, eller om du sätter skärmen stående, är 16:10 helt klart bättre. Du kan ha mer överblick och få plats med mer.

För spel/film eller rörliga händelser, där dina ögon redan har dålig fokus så är det skillnad på upp och ner, vs sidan. Man missar lättare saker med för mycket höjd, något jag ser på bla YT spelare rätt mycket redan på 16:9... de missar sakerna som inte är i "mitt-linjen". Så 16:10 skulle nog inte göra nytta här.

Testa dig själv, väl en punkt i mitten och titta... hur långt kan du "se" rörelser, utan att röra blicken? För när du spelar så är det ofta focus på en punkt, där du sen vill se rörelserna snabbt.

De flesta verkar se betydligt längre i sidled (rörelser/förändringar) än på höjden. Jag märker mao att om jag har 4:3 eller stående skärm måste jag ofta lyfta nacken för att se allt. Men jag kan titta på 2st 24" (troligen tom mer) bredvid varandra utan att röra huvudet.
Om du jobbar dock, så rör du ju huvudet dit du behöver, och då är 16:10 mer naturligt pga som sagt du får plats med mer.

Sen är skillnaden mellan 16:10 och 16:9 inte så markant, så det hade säkert fungerat bra med 16:10 också. Men när vi pratar hög FPS så räknas ju de pixlarna också. Så du får ju högre FPS om du kör nativt 16:9 än nativt 16:10 (utan någon svart rand). Och när du jagar 240Hz, kan det göra en hel del skillnad på lasten på GPUn.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Märker man nån skillnad mot 144hz?
Sen är 1080p för lite idag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]