Playstation Classic för 300 kr... Kunde inte låta bli... O:)

Permalänk
Medlem

Playstation Classic för 300 kr... Kunde inte låta bli... O:)

Är det någon mer som slagit till nu när priset sänkts rejält?
När jag insåg att konsolen gick att använda för retrospelande och att dessutom på ett bättre sätt kunna emulera de inkluderade spelen m.fl. så tänkte jag att priset, nära på gratis var värt det. Har inte hunnit mer än att testa de medföljande spelen i standardutförande och ja, emuleringen är rätt off på flera spel. GTA är ospelbart med sina typ 15 fps.

Är det någon annan här som har den till att köra retrospel på? Vad är era erfarenheter än så länge?
Har en playstation 2 och var nöjd med den för att spela PSX spel enda tills katten fick tuppjuck och ostade ner konsolen inkl. kontroller för någon månad sedan. Föredrar faktiskt smooth textures och andra bildförbättringar när jag spelar PSX spel. Vet någon om det går åtminstone går att få scanlines om man kör retroarch på PS classic?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du någon länk till produkten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Har du någon länk till produkten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att han menar denna ?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/retro-spe...

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Precis... Boka och hämta upp. Om det funkar så bra som vissa påstår att mjukvarumodda eller bara direkt retroarch eller autobleem direkt från en USB-enhet så är priset svårslaget med tanke på att man får med två kontroller. Tydligen ska DS4 kontrollerna funka direkt med USB sladd om man kör PSX spelen via retroarch så att man får stöd för analoga spakar. Men det är väl lite pill att få allt att funka. Hur som helst ska den vara kraftfullare än Raspberry Pi 3 Model B+. Om rumble funkar eller ej vet jag inte än.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Går att modda NES och SNES mini till att spela PS-spel också...lite jobbigare med utrymmet bara 😁
EDIT: Fast det kanske det inte alls var, verkar köra USB OTG på PS Classic också?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Har velat köpa en endast för att få lite FF7 nostalgi, men priset har inte varit värt det.

Så ville vänta tills den går på rea.
Bokade nyss! Hoppas nu bara den inte är slut när jag väl kommer till butiken imorrn.
Har aldrig använt mig utav deras bokningssytem, så vet inte hur det fungerar riktigt.

Nåväl 300 Kr är det helt klart värt endast för nostalgin i sig.
Men 1600 eller va de först var, sedan 800+ nja inte direkt.

Men nu så!

Här är varför jag inte ville betala överpris för denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Går att modda NES och SNES mini till att spela PS-spel också...lite jobbigare med utrymmet bara 😁
EDIT: Fast det kanske det inte alls var, verkar köra USB OTG på PS Classic också?

Hah det visste jag inte. Är de lika kraftfulla? Har en NES classic också. Vill ha så lika originalkontrollerna som möjligt. Emulatorn i NES varianten är dessutom svårslagen skulle jag tro. Gillar gränssnittet också. Men ska man bara ha en så är ju PS classic mer mångsidig med tanke på att knapplayouten på kontrollerna påminner om SNES kontrollerna.

Skrivet av SleeZy:

Tack för tipset!

Har velat köpa en endast för att få lite FF7 nostalgi, men priset har inte varit värt det.

Så ville vänta tills den går på rea.
Bokade nyss! Hoppas nu bara den inte är slut när jag väl kommer till butiken imorrn.
Har aldrig använt mig utav deras bokningssytem, så vet inte hur det fungerar riktigt.

Nåväl 300 Kr är det helt klart värt endast för nostalgin i sig.
Men 1600 eller va de först var, sedan 800+ nja inte direkt.

Men nu så!

Här är varför jag inte ville betala överpris för denna:
https://www.youtube.com/watch?v=qYW-4AOFkDE

Ja egentligen är ju konsolen värd pengarna bara för FF7 om du frågar mig. Åtminstone om du inte redan har spelet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah det visste jag inte. Är de lika kraftfulla? Har en NES classic också. Vill ha så lika originalkontrollerna som möjligt. Emulatorn i NES varianten är dessutom svårslagen skulle jag tro. Gillar gränssnittet också. Men ska man bara ha en så är ju PS classic mer mångsidig med tanke på att knapplayouten på kontrollerna påminner om SNES kontrollerna.

Ja egentligen är ju konsolen värd pengarna bara för FF7 om du frågar mig. Åtminstone om du inte redan har spelet.

Fungerar FF7 bra på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fungerar FF7 bra på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskr inte testat det än men enligt digitalfoundry så lider spelet av slowdowns i musiken på sina ställen. Men som sagt... installerar man autobleem och retroarch och kör spelet därigen så kan du välja emulator själv och det bör lösa alla problem som den medföljande emulatorn lider av. Det verkar inte vara mer än några minuters pill om man har en tillräckligt stor USB sticka eller extern hårddisk.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja egentligen är ju konsolen värd pengarna bara för FF7 om du frågar mig. Åtminstone om du inte redan har spelet.

Jo precis! Har länge funderat på att köpa spelet via steam, men har inte blivit av allrahelst då jag vill ha pskontroller osv, känns inte helt rätt att spela via datorn helt enkelt.

Nu har jag varit iväg och hämtat min Så ikväll blir det bira och FF7.
Tänker inte modda den det första jag gör, de får bli senare någon gång.

såg att de rear ut den i USA för 20$ med så det känns som att Sony ville bli av med konsolerna då de sålde dåligt eller något. Men men för 300kr är det som hittat enligt mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah det visste jag inte. Är de lika kraftfulla? Har en NES classic också. Vill ha så lika originalkontrollerna som möjligt. Emulatorn i NES varianten är dessutom svårslagen skulle jag tro. Gillar gränssnittet också. Men ska man bara ha en så är ju PS classic mer mångsidig med tanke på att knapplayouten på kontrollerna påminner om SNES kontrollerna.

Ja egentligen är ju konsolen värd pengarna bara för FF7 om du frågar mig. Åtminstone om du inte redan har spelet.

Moddat NES/SNES mini kör PS-spel bättre än vad PS Classic gör i original 😁 Moddat PS Classic lär väl köra det minst lika bra dock.
EDIT: Läste på lite och PS Classic verkar ha en hel del bättre presterande hårdvara än NES/SNES mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Moddat NES/SNES mini kör PS-spel bättre än vad PS Classic gör i original 😁 Moddat PS Classic lär väl köra det minst lika bra dock.
EDIT: Läste på lite och PS Classic verkar ha en hel del bättre presterande hårdvara än NES/SNES mini

Nu har jag testat lite andra PSX spel än de som medföljde från början med PS classic. Har än så länge bara testat i gränssnittet autbleem som låser upp dolda funktioner i den medföljande emulatorn. Att ändra från pal till tvingad NTSC gör tillräckligt stor skillnad för att motivera den enkla mod som krävs. Det är egentligen ingen regelrätt mod eftersom allt läses direkt från en USB-sticka eller som i mitt fall, hårddisk. Det som krävs för min del är extern ström till USB disken eftersom andra kontrollporten som jag använder är strypt vad gäller effekt för att driva en extern hårddisk. Det går att hårdvarumodda båda portarna för att ta bort strypningen om man vill men det orkar jag inte ge mig på eftersom det här funkar. När man bootar från autobleem går det också att använda en USB hub i andra kontrollporten och därmed koppla in både hårddisken och den andra handkontrollen. Det hade inte gått att använda USB hub utan autobleem (eller bleemsync vilket är det andra gränssnittet som finns tillgängligt men det kräver mod av den inbyggda mjukvaran).

Med autobleem följer också retroarch med för att kunna spela alla typer av konsoler som retroarch erbjuder, samt andra "cores" för att emulera playstation. Detta har jag inte testat än.

Den inbyggda emulatorn är inte så kass som man kan tro utan den största begränsningen är att pal-versionen av vissa spel går riktigt trögt. Nu vet jag inte vilken framerate första GTA har på ett riktigt playstation, men pal versionen körs i typ 17 fps. Tvingar man NTSC så får man 60Hz men frameraten verkar vara låst till 20fps. Det ska gå att klicka i unlocked framerate nånstans i emulatorn men har inte testat det än. Scanlines med inställning av "scanlines brightess" gör enorm skillnad i många spel också. Ställer man brightness till omkring 80-90% så ser det riktigt trevligt ut. Sen går det också att tvinga "high resolution". Det är inga skyhöga upplösningar vi talar om. Skulle gissa att den kanske tvingar 480p som intern upplösning men det ser ändå bättre ut än stockinställningarna. Dessutom kan man stänga av ett smoothing filter som finns som stock i alla spel. Just det filtret ser rätt illa ut utan scanlines. Så själv föredrar jag att antingen köra utan och high resolution eller filtret påslaget men då med scanlines. Utan filtret ser scanlinesen konstiga ut.

Det märks att sony inte lagt nån energi på att tweaka emulatorn per spel eftersom det finns mycket att ändra på i stockemulatorn som ger en bättre upplevelse generellt.

Optimalt är egentligen att ha en dedikerad HTPC för den här typen av retrospelande om man dessutom vill kunna emulera nyare konsoler. MEN, (och det är ett stort men) så orkar jag verkligen inte hålla på och tweaka olika front ends och ställa in olika emulatorer som ska synka med alla dessa gränssnitt. Så vill man slippa det och kanske bara har en stationär dator i hushållet så är det helt klart värt att skaffa en sån här liten pryl när priset ändå är så lågt. Men räkna in med att kunna skala upp interna upplösningarna till 1080p, 4K och typ SMAA påslaget. Emulatorer till android har nog sannolikt kommit rätt mycket längre och autobleem m.fl. är bara i beta-stadiet. Allt jag testat funkar utan krascher mm, vilket är det viktigaste. Däremot bör man vara medveten om begränsningarna vad gäller prestanda och upplösningar som man annars kan få via en dator. Samtidigt är det skönt att inte kunna eller behöva tweaka allt för mycket. Jag själv brukar annars kunna snöa in rätt hårt på själva tweakandet och därmed glömma bort att spela spelet i slutendan.
Hur som helst ser det ljust ut vad gäller framtiden. Det verkar vara rätt många som hoppat på det här tåget så jag gissar att det här bara är början vad gäller kompatibilitet och prestanda som man kan få ut ur den här roliga lilla prylen.

Om det är fler som hakar på trenden så säg till. Kanske blir lönt att starta en "officiell playstation classic-tråd"?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Moddad konsol vs omoddad konsol. Skulle man köra pal versionen på snes konsolen så skullr man sannolikt få samma resultat som på ps classic. Om du på playstation classic väljer att köra spelet som NTSC så får man antagligen exakt samma resultat som på snes konsollen.

Hade oavsett kanske väntat mig mer filter osv. Gissar att PS classic är bäst för att emulera snes osv. Kul att leka med men bäst prestanda får man givetvis genom en dator. Det jobbiga är att kunna/behöva tweaka inställningar på PC. Jag kommer nog ge mig i kast att sätta upp en ordentlig HTPC för emulering när jag har tid och ork. Ska börja med att bygga ett kompakt chassi i trä för detta. PS classic är oavsett sjukt värt för den som inte har en extra dator att avvara för emulering i vardagsrummet.

Tjejen gillar ps classic eftersom hon slipper sitta och se mig tweaka inställningar i en halvtimme innan vi börjar lira hah.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tjena. Köpte en för 400kr och kör Autobleem med ett 128gb minne, det var kanske lite overkill men trodde spelen var större ;P

128GB funkar bra men är lååångsam så den laddar i 2-3 min innan Playstation loggan kommer fram, och ibland så resetter den och går tillbaka till huvudmenyn. Vissa scener hackar också så helt klart slött minne.

Nu kör jag ett gammalt 4gb minne jag hittade och smällde in 6-7 spel och de fungerar skitbra men någon som kan tipsa om ett USB minne på 16/32gb som vi vet fungerar bra? Ursäkta onödigt lång text för att fiska vilket USB minne ni kör med

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Testa ett par images från arcadepunks först,
sedan kan du downscala när du vet vad du egentligen spelar.

Rpi3 funkade för mig med kontrollerna ,
men jag antar att psc images inte behöver så mycket konfiguration.

Permalänk
Medlem

Hallå där,
Kunde inte motstå att lägga vantarna på en PSC igår och har börjat titta lite på att få in fler spel och så vidare. Det jag funderar på är att jag vill kunna köra multiplayer och som jag förståt det måste jag då använda en Usb-hub och undrar således vilka som är kompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Trainer:

Hallå där,
Kunde inte motstå att lägga vantarna på en PSC igår och har börjat titta lite på att få in fler spel och så vidare. Det jag funderar på är att jag vill kunna köra multiplayer och som jag förståt det måste jag då använda en Usb-hub och undrar således vilka som är kompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag noterade att du inte fick svar på din fråga. Löste du det själv? Jag är också nyfiken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt