Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nä de är nog vana vid konstiga saker från mig

Bergvärme sattes in nångång runt det året så den har defenitivt inte fått någon kärlek på väldigt många år, om ens någonsin sen den sattes in..

Men så länge kylkretsen är hel så borde man kunna hålla liv i den ?

Alltså det är väl inget som hindrar att jag lagar det elektriska om det är ett enklare fel, även om jag inte kan trycka i kylmedia ?

Det är väl elektroniken som oroar mig mest, det mekaniska verkar hålla riktigt bra kvalité.

Värmen fungerar, avfrostningen fungerar och kylan fungerar, så växelventilen fungerar uppenbarligen.
Fläktarna går och låter inte så konstigt, kompressorn låter helt ok.

Det roliga är att den dömdes ut av många för ca 10år sen och har tjänat mig väl på somrarna sedan dess, dessutom ibland när höstfukten trängt sig på så har jag kört lite värme med den för att det är trevligt.

Jag tror inte en sån där billighetspump från nått av byggfuskvaruhusen hade hållit så mycket längre om jag hade satt in en sån för 10år sen. (de man egentligen inte får sätta själv men man lurar i folk det för att rören kan kopplas utan sugning etc)

EDIT: det är väl inte förbjudet att tömma kretsen och fylla i annan gas ? Även om det inte är ett ekonomiskt alternativ..

Att konvertera den skulle kosta för mycket skulle jag tro, bör inte vara mycket mer än att byta olja (inget måste med R417A, men den är gammal) och fylla med ersättningsgas. Allt det beror väl på skick också, och de vill säkert byta några delar samtidigt. Vissa konstruktioner är inte lämpliga att köra med ersättningsgaserna också. Vet inte om kyltekniker är så intresserade däremot, o andra sidan måste de ta hand om gasen om du ska byta den eller skrota den. Det får de som är yrkesverksamma i den branschen svara på.

Så länge den inte läcker och det därav finns tillräckligt med gas för att fungera som den ska så kan den nog rulla på. Verkar just vara mindre läckor som till slut gör att många av de äldre enheterna till slut ersätts. Att skrota den kommer förmodligen kosta ett antal tusenlappar så jag antar att den kommer sitta där tills den inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att konvertera den skulle kosta för mycket skulle jag tro, bör inte vara mycket mer än att byta olja (inget måste med R417A, men den är gammal) och fylla med ersättningsgas. Allt det beror väl på skick också, och de vill säkert byta några delar samtidigt. Vissa konstruktioner är inte lämpliga att köra med ersättningsgaserna också. Vet inte om kyltekniker är så intresserade däremot, o andra sidan måste de ta hand om gasen om du ska byta den eller skrota den. Det får de som är yrkesverksamma i den branschen svara på.

Så länge den inte läcker och det därav finns tillräckligt med gas för att fungera som den ska så kan den nog rulla på. Att skrota den kommer förmodligen kosta ett antal tusenlappar så jag antar att den kommer sitta där tills den inte fungerar.

Risken med en så gammal anläggning är att när den är sönder och skall skrotas så har ma glömt det här med gasen o råkar spilla ut den när man kopplar isär rören..... 🙄😉

Nä den får gå så länge den fungerar utan större insats. Att konvertera en så gammal anläggning gör man inte.
Är ju lite skillnad mot en stor rackare som sitter i en fabrik kanske och där det är helt andra pengar att köpa nytt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Risken med en så gammal anläggning är att när den är sönder och skall skrotas så har ma glömt det här med gasen o råkar spilla ut den när man kopplar isär rören..... 🙄😉

Nä den får gå så länge den fungerar utan större insats. Att konvertera en så gammal anläggning gör man inte.
Är ju lite skillnad mot en stor rackare som sitter i en fabrik kanske och där det är helt andra pengar att köpa nytt.

De större anläggningarna är o andra sidan redan konverterade eller skrotade då de varit förbjudna att användas i flera år nu. I vår del av världen då, i staterna sitter de fortfarande och fyller på läckande R22-system, de får tillverknings/importförbud f.r.o.m. 1 januari 2020. Där får de ju dessutom användas i många år till.

Permalänk
Medlem

Varmt nädå, kl. 00:40 och 24 grader ute. Händer inte jättemycket med öppna fönster. Brukar kyla med nattkylan, kör frånluften max för att kyla huskroppen under natten.

Permalänk
Medlem

Här är det ca 16°C ute nu. Igår mätte SMHI upp runt 19°C samma tidpunkt på dygnet, så har verkligen blivit skillnad. Har nog 4-5 grader svalare inomhus än samma tidpunkt igår natt.

Edit: Nu har regnet kommit! Godnatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är på jobb och har 19 grader på hytten för tillfället, trots 30 grader och gissningsvis 100% relativ luftfuktighet ute. Kläderna blir genomsura efter en kvart om man går ut iaf.

Tycker att dina siffror inte stämmer helt med värmen ute.

Om jag ska jämföra med mina egna erfarenheter, så är allt från 30 grader + kombinerat med åtminstone 60% luftfuktighet eller mer så rinner svettet av mig efter drygt 1 minut om jag går ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi har en AC med slang som man hänger ut igenom fönstret. Utan denna så vet jag inte riktigt hur vi skulle klara oss. Blir snabbt väldigt varmt i lägenheten. Rätt gött att ligga i soffan och netflixa och glömma sommaren där ute när det är på tok för varmt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Men inte är det så farligt med 30+ eller?

Man vänjer sig ganska fort tycker jag

Tycker det börjar bli jobbigt först över 40, då måste man se upp lite mer med vätska mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Men inte är det så farligt med 30+ eller?

Man vänjer sig ganska fort tycker jag

Tycker det börjar bli jobbigt först över 40, då måste man se upp lite mer med vätska mm

Jag sover skitdåligt när det passerar 25 grader, inte alls vid 30 skulle ja säga.

Mår fysiskt dåligt av +30 längre perioder, vänjer inte kroppen heller.

Men jag är rätt varm av mig i allmänhet.

Så det är inte alla som kan adaptera

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Men inte är det så farligt med 30+ eller?

Man vänjer sig ganska fort tycker jag

Tycker det börjar bli jobbigt först över 40, då måste man se upp lite mer med vätska mm

Nej jag är beredd att hålla med där 28-32 är perfekt temp på sommaren, 38-42 börjar det bli tungt och man får se upp på riktigt. Men det verkar ju onekligen så att 98% av alla här svimmar, svälter och får insomnia över 24 strecket, och det är ju minst sagt oroväckande med tanke på hur temperaturer går upp. Man vill ju inte sitta här och fälla en tår om 10 år över alla förlorade tappra bröder och systrar som strök med sommaren 2021 för vi hade en medeltemp på 26 grader i nån månad.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Nej jag är beredd att hålla med där 28-32 är perfekt temp på sommaren, 38-42 börjar det bli tungt och man får se upp på riktigt. Men det verkar ju onekligen så att 98% av alla här svimmar, svälter och får insomnia över 24 strecket, och det är ju minst sagt oroväckande med tanke på hur temperaturer går upp. Man vill ju inte sitta här och fälla en tår om 10 år över alla förlorade tappra bröder och systrar som strök med sommaren 2021 för vi hade en medeltemp på 26 grader i nån månad.

Det är ju därför vi skaffar AC

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Rent krasst så kan jag inte sova ordentligt om det är varmare än 22 grader i sovrummet. mellan 18-22 grader och jag sover som en kung.

När det närmar sig 32 grader och en luftfuktighet och kvalmighet som heter duga så börjar man undra om man bor i Sverige eller i Amazonas regnskog med alla dess insekter.

Värme är fint men som den svensk jag är så är lagom bäst xD

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Skönt att det nu är mera normala temperaturer så att man kan göra något. När det är 30+ så blir det inget kul någonstans och det går inte att sova.

Permalänk

Fy fan vilken natt, 23,6 grader ute på natten och 26 grader inne i lägenheten. Önskar man bodde i Sibirien eller var det nu är kallast någonstans, fan vad jag hatar sommaren!

Permalänk
Medlem

Man tar en bok, en öl och sätter sig i solen så är det klart. 37 grader är optimalt men upp till 46 går bra. När det börjar bränna ska man tänka ungefär som med träningsvärk; skön smärta för det betyder att man gör något rätt. Att sova i 30+ kräver att man vänjer sig men när man väl gjort det går det också bra. Ordentligt ölförråd bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Fy fan vilken natt, 23,6 grader ute på natten och 26 grader inne i lägenheten. Önskar man bodde i Sibirien eller var det nu är kallast någonstans, fan vad jag hatar sommaren!

Ja, Antarktisk är inte kallast längre?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äckliga tryckande värme... Blir så jävla slö och seg av värmen här, men aldrig när vi är utomlands på solsemester , tex Barbados, Turkiet, Egypten etc... Blir mer tryckande, kvavt här ju 😓
Alltid haft ont av värme här, och nu för tiden jag ju lite muskelfet med, 173cm och väger 90kg, dock ej riktigt fet, för tränar flera ggr i veckan, och gör lätt 40 armhävningar , och cyklar varje dag. Har lite hull runt magen bara..
Så jävla gött att det löttar upp lite nu
Men ACn i sovrummet har varit en lifesaver !
Och den i V rummet med, men den skull varit lite kraftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av aToria:

Nej jag är beredd att hålla med där 28-32 är perfekt temp på sommaren, 38-42 börjar det bli tungt och man får se upp på riktigt. Men det verkar ju onekligen så att 98% av alla här svimmar, svälter och får insomnia över 24 strecket, och det är ju minst sagt oroväckande med tanke på hur temperaturer går upp. Man vill ju inte sitta här och fälla en tår om 10 år över alla förlorade tappra bröder och systrar som strök med sommaren 2021 för vi hade en medeltemp på 26 grader i nån månad.

Bodde i Melbourne ett tag och var då ute i Coober Peedy en sväng när det var 51 i skuggan
Tipset från coachen var, sätt dig ner och ta det lugnt. Känn in att du inte kommer att dö
En annan tur till Cairns talade en äldre man om för mig att det är lättare att svalka sig än att värma upp sig

Minns också att vi drog på långbyxor och varma tröjor så fort kvicksilvret föll under 25. Låter sjukt men man vänjer sig.

När jag är i Spanien så går folk med täckjacka när det är 23...

Nä, bit ihop lite och njut av sommaren, snart är det fan minusgrader igen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv har man behaglig kontorstemp, 21 grader på sommarn även när det är som varmast. Plexiglas ftw.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag har löst det genom att sova på dagen med en pelarfläkt bredvid sängen, och vara vaken på natten. Sovrummet har förmiddagssol så jag slipper dom värsta temperaturerna där under eftermiddag och kväll. Även på natten är det varmt, fast inte riktigt dagstemperaturer. Jag drog iväg på en cykeltur runt 23:50 igår och det var +26 C. När jag kom hem igen runt 03:30 så var det +22 C.

Just nu är det +18 C här i Göteborg, så det blir en behaglig nattsömn om en stund. Nattens alla, när det är dags för er att sova

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Det är ju därför vi skaffar AC

Ja det det är en fruktansvärd tur att det finns

Skrivet av Trigger:

Bodde i Melbourne ett tag och var då ute i Coober Peedy en sväng när det var 51 i skuggan
Tipset från coachen var, sätt dig ner och ta det lugnt. Känn in att du inte kommer att dö
En annan tur till Cairns talade en äldre man om för mig att det är lättare att svalka sig än att värma upp sig

Minns också att vi drog på långbyxor och varma tröjor så fort kvicksilvret föll under 25. Låter sjukt men man vänjer sig.

När jag är i Spanien så går folk med täckjacka när det är 23...

Nä, bit ihop lite och njut av sommaren, snart är det fan minusgrader igen!

Ja där får man lite perspektiv, och lär sig att mycket sitter i huvudet. Jag tror nog ändå att det flesta njuter, bara att vi inte hör från dem här för det är ute och tar tillvara på den korta sommaren vi får.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag har löst det genom att sova på dagen med en pelarfläkt bredvid sängen, och vara vaken på natten. Sovrummet har förmiddagssol så jag slipper dom värsta temperaturerna där under eftermiddag och kväll. Även på natten är det varmt, fast inte riktigt dagstemperaturer. Jag drog iväg på en cykeltur runt 23:50 igår och det var +26 C. När jag kom hem igen runt 03:30 så var det +22 C.

Just nu är det +18 C här i Göteborg, så det blir en behaglig nattsömn om en stund. Nattens alla, när det är dags för er att sova

låt mig gissa... du måste ha semester och inga ungar?

Permalänk
Avstängd

Här kan ni kolla en sak som påverkar värmen, https://climatereanalyzer.org/wx/DailySummary/#t2anom , kolla särskilt jetströmmarna, som bildar korridorer, som stänger inne kall luft i vissa områden och stänger ute eller släpper in varm luft från ekvatorn.

Jämför sedan med temperaturanomalierna på samma karta.

Dom år jag har följt den sidan, har det haft en träffsäkerhet på 100%, har alltid varit kallt när vi har varit inom den arktiska jetströmmen och har alltid varit varmt när vi varit utanför, plus när det har varit öppet ner mot Afrika.

Det var inga jetströmmar som blockerade varmluften söderifrån och vi var inte inlåsta i dom arktiska jetströmmarna, dom dagar det var varmt i år.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Techs:

Jag har löst det genom att sova på dagen med en pelarfläkt bredvid sängen, och vara vaken på natten. Sovrummet har förmiddagssol så jag slipper dom värsta temperaturerna där under eftermiddag och kväll. Även på natten är det varmt, fast inte riktigt dagstemperaturer. Jag drog iväg på en cykeltur runt 23:50 igår och det var +26 C. När jag kom hem igen runt 03:30 så var det +22 C.

Just nu är det +18 C här i Göteborg, så det blir en behaglig nattsömn om en stund. Nattens alla, när det är dags för er att sova

Haha, fan va gött! En tretimmars cykeltur mitt i natten När man stöter på dig på väg hem från efterfesten.. men va f.n...

Starkt jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Nej jag är beredd att hålla med där 28-32 är perfekt temp på sommaren, 38-42 börjar det bli tungt och man får se upp på riktigt. Men det verkar ju onekligen så att 98% av alla här svimmar, svälter och får insomnia över 24 strecket, och det är ju minst sagt oroväckande med tanke på hur temperaturer går upp. Man vill ju inte sitta här och fälla en tår om 10 år över alla förlorade tappra bröder och systrar som strök med sommaren 2021 för vi hade en medeltemp på 26 grader i nån månad.

Men man är ju olika... jag gillar inte när det kommer över 20-25 grader... går i t-shirts på våren/hösten när andra har tjocka tröjor och vårjackor...
Samma på jobbet, har T-shirt året runt, jobbar på industri, och nästan alla andra har tröjor upptill på vintern... men har jag på dom tröjor vi får ha där, blir jag alldeles för varm...

Jag är väl en ren nordbo rakt genom i släkten i tusentals år kanske? hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Men man är ju olika...
[...]
Jag är väl en ren nordbo rakt genom i släkten i tusentals år kanske? hehehe

Jo så är det ju, alla är olika, både till kroppshydda och sinne. Du kanske är av same/inuit härkomst.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

När det gäller att göra saker ute så är det ju svårt när det är mer än 10-20°C, 25-30°C plus sol gör att svetten rinner och kroppen går i sparläge även om man inte anstränger sig för min del. Att vistas i solen en längre stund undviker jag om det är typ över 25°C.

Skrivet av aToria:

Jo så är det ju, alla är olika, både till kroppshydda och sinne. Du kanske är av same/inuit härkomst.

Hur har han hittat till Sverige om han är inuit? Hade han haft inuiter i släkten hade han vetat om det, då de i så fall hade kommit till Sverige relativt nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Nej jag är beredd att hålla med där 28-32 är perfekt temp på sommaren, 38-42 börjar det bli tungt och man får se upp på riktigt. Men det verkar ju onekligen så att 98% av alla här svimmar, svälter och får insomnia över 24 strecket, och det är ju minst sagt oroväckande med tanke på hur temperaturer går upp. Man vill ju inte sitta här och fälla en tår om 10 år över alla förlorade tappra bröder och systrar som strök med sommaren 2021 för vi hade en medeltemp på 26 grader i nån månad.

Instämmer, kan det vara 30 grader hela tiden Juni-Augusti hade det vart toppen. Då hade ju Svenska sommaren vart skön.
Har absolut inte något emot denna värme, funkar fint att vara ute och röra på sig också, t.ex. Padel, Golf och Löpning.

Hade jag fått välja tar jag väldigt gärna detta framför den klassiska sommaren som är ungefär samma klimat som en vanlig julafton.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur har han hittat till Sverige om han är inuit? Hade han haft inuiter i släkten hade han vetat om det, då de i så fall hade kommit till Sverige relativt nyligen.

Ja det är väl inte fullkomligt omöjligt att man lyckats ta sig till Sverige med båt eller flyg?
Ja det kanske han haft och vet om, det vet väl inte jag?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Ja det är väl inte fullkomligt omöjligt att man lyckats ta sig till Sverige med båt eller flyg?
Ja det kanske han haft och vet om, det vet väl inte jag?

Då hade han väl inte skrivit att han kanske är ren nordbo? Det syftar till folk från norden. Samer är inte besläktade med inuiter och aleuter för den delen. Hade han haft släkt från utanför Europa under den tiden vi har haft kontakt med inuiter så är chansen stor att han skulle veta om det.