IKEA Trådfri rullgardiner, Fyrtur och Kadrilj

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Men hur kan man tillverka 140 som maxbredd?

Alla mina fönster förutom balkongdörren är 170 cm

=(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante1978:

Är inne på dessa rullgardiner och ha i 2 fönster i vardagsrummet, är det soligt ute så blir det extremt varmt så min undran är, kan jag automatisera de på något sätt så de känner av när solen står på? Jag förstår att det inte funkar rakt av men det finns ju olika system nu med automatiseringar.
Jag har trådfri-”routern” sedan tidigare...

Skickades från m.sweclockers.com

Med största sannolikhet kommer deconz stödja dem. Jag har flyttat det mesta trådfri jag har till deconz. Kopplat via conbee och sen deconz till home assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specter:

Ser riktigt bra ut. Men hur kan man tillverka 140 som maxbredd?

Alla mina fönster förutom balkongdörren är 170 cm

=(

Har också bredare fönster, tror det största är 200 cm. Min plan är att köpa till kontoret först där är det bara 80 cm, sen testa av den och är jag nöjd så skall jag börja göra min röst hörd och hoppas andra gör det också och att Ikea då kommer med en nya storlekar.

Permalänk

Någon som lyckats läsa sig till huruvida det är vävbredden eller totalbredden som Ikea anger? Vet att de för åtminstone några andra modeller av rullgardiner anger vävbredd..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Chattade med Ikea igår, dom kommer enligt den personen att börja säljas Februari 2020..👎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för att någon med kunskap visar hur (om det går) man skulle kunna monterna bort och föra över allt som behövs till en annan valfri rullgardin som passar. De måtten som de har presenterat passar inte för mig utan jag behöver en rullgardin som är närmare två meter i bredd

Permalänk
Medlem

Försenade igen :/ tråkigt att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon299593:

Chattade med Ikea igår, dom kommer enligt den personen att börja säljas Februari 2020..👎

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt reddit tråd kommer de till UK om två veckor. Efter samtal med ansvariga på varuhus i England. Gäller fyrtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Enligt reddit tråd kommer de till UK om två veckor. Efter samtal med ansvariga på varuhus i England. Gäller fyrtur.

Även enligt Reddit användare i USA och Canada så har de fått information om försening till Oktober av IKEA.
Spridda skurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Även enligt Reddit användare i USA och Canada så har de fått information om försening till Oktober av IKEA.
Spridda skurar.

Förseningen till oktober för Nordamerika ska ha meddelats samtidigt som Europa sades få I augusti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske jag som har missat det men dom finns nu på hemsidan:

https://www.ikea.com/se/sv/p/kadrilj-rullgardin-tradloes-batt...

https://www.ikea.com/se/sv/p/fyrtur-moerklaeggande-rullgardin...

Går dock inte beställa online och lagerstatus säger att dom inte finns inne ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadahu:

Kanske jag som har missat det men dom finns nu på hemsidan:

https://www.ikea.com/se/sv/p/kadrilj-rullgardin-tradloes-batt...

https://www.ikea.com/se/sv/p/fyrtur-moerklaeggande-rullgardin...

Går dock inte beställa online och lagerstatus säger att dom inte finns inne ännu.

Sett de på hemsidan förr men nu ser jag att det finns betydligt fler storlekar vilket är nice. Tidigare fanns ingen storlek som passade mina fönster.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Sett de på hemsidan förr men nu ser jag att det finns betydligt fler storlekar vilket är nice. Tidigare fanns ingen storlek som passade mina fönster.

Lagersaldo visar att de ska komma i slutet på augusti. Som de sagt tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Lagersaldo visar att de ska komma i slutet på augusti. Som de sagt tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazzi:

Undrar hur Zigbee kompatibiliteten är, om man skulle kunna sammankoppla den med en annan än Ikeas egna brygga för att slippa en till just brygga?

Athom Homey klarar både zigbee och ikea trådfri.

Visa signatur

Hemmarigg:
Ryzen 7 1700 @3,2Ghz - MSI B450 - GTX 1070 FE - Corsair RAM 2x8GB @3000Mhz - Intel SSD 240 GB - HDD 1 TB - Cryorig H7 - Fractal PSU 550W - Phanteks Enthoo EVOLV TG

Lanburk:
i7 2600K @4,45Ghz - 2x4GB RAM - MSI GTX 970 100ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Lagersaldo visar att de ska komma i slutet på augusti. Som de sagt tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ser du det? Står inget datum på lagersaldo när jag kollar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Var ser du det? Står inget datum på lagersaldo när jag kollar iaf.

Det står på vissa varuhus för vissa längder. Det blir i augusti.

Men exempelvis igår stod det på symfonisk i Malmö att de inte fanns i varuhuset och att de skulle komma in i november. Fanns pallvis och skulle komma varje dag och fyllas på. Antagligen Samma för rullgardinerna på varuhus på de större orterna.

Tillägg: kolla fyrtur 100x195 I Malmö Lagersaldo. Beräknas mellan 08-13 och 08-20.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Citerade fel! Disregard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är preliminärt releasedatum mellan 11-19 september.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Verkar vara en väldigt bra konstruktion.
Blir väldigt sugen på en till sovrummet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En borde klara av att kapa dessa till lämplig längd..
Ngn som sett ngt?

Permalänk
Medlem

Vad tusan.. Såg fram emot att integrera dessa med homeassistant riktigt mycket. Vilken besvikelse att maxbredd är 140cm ....

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Dessa kom ut i några butiker idag, ex Bäckebol. Redan slut, såklart, men lär komma till andra butiker snart.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Mätte just mitt sovrumsfönsters ram från sida till sida...130 cm
Som tur är så verkar det vara rätt enkelt att kapa dem, fast lite svårare om man inte har bra grejer för det. Ja vi får se, pengar som bränner en i plånboken resulterar ibland i onödiga köp

Permalänk
Medlem

@eat: finns video på youtube för detta, ser ut att vara ett väldigt enkelt ingrepp.
Det behövs en bågfil, tumstock, penna och sax.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Jag har precis införskaffat 3st fyrtur och tänkte koppla upp dem och testa.
Har dock ingen trådfri hub, utan tänkte försöka ge mig på att få in dem i min philips hue bridge för att sen kunna styra via Home Assistant.
Jag köppte även min fösta trådfri lampa.
Lamor har jag hört att dessa skall gå att få att lira med hue bridge, då borde väl även gardinerna funka?
I hue appen kan man addera lampor, men hur kan man adda rullgardinerna tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tops:

Jag har precis införskaffat 3st fyrtur och tänkte koppla upp dem och testa.
Har dock ingen trådfri hub, utan tänkte försöka ge mig på att få in dem i min philips hue bridge för att sen kunna styra via Home Assistant.
Jag köppte även min fösta trådfri lampa.
Lamor har jag hört att dessa skall gå att få att lira med hue bridge, då borde väl även gardinerna funka?
I hue appen kan man addera lampor, men hur kan man adda rullgardinerna tro?

Och då är frågan, var fanns de?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Och då är frågan, var fanns de?

Om du frågar var man kan köpa rullgardinerna så är det enkla svaret... på IKEA förstås

Det verkar som att de börjat lansera rullgardinerna till vissa (alla?) butiker men i liten volym. Kolla lagersaldot på ikea.se för att se hur det är i din favoritbutik. Idag när jag kollade så skulle det finnas ett fåtal exemplar av vissa storlekar i Uddevalla. För ett par dagar sedan skulle det finnas ett fåtal exemplar i Göteborg.

Själv har jag kommit underfund med att 3.000+ kronor för att ha fjärrstyrda rullgardiner i sovrummet är smått löjligt. Men med det sagt så kommer jag nog ändra mig lagom till sommaren när jag ska jobba natt igen...

Permalänk
Medlem

Jag handlade på ikea barkaby, 80cm varianten.
Det stog i lagersaldo 12st, när jag kom fanns det 11 kvar. Jag tog tre. Detta var kring lunch.
När jag kollade saldot vid 16 tiden stog det fortfarande 12st. Så det är lite si och så.
Dom hade storlekarna 60, 80 samt 140cm

Edit: finns ett test på m3 som kom ut idag, https://m3.idg.se/2.1022/1.706948/ikea-fyrtur-smart-rullgardi...