Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator till 1440p Vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Dator till 1440p Vad behöver jag?

Hej!
I början av sommaren så sålde jag min gamla dator till min kusin och tänkte ha ett litet uppehåll från gaming tills hösten.
Men nu efter att ha halvsneglat lite på komponenter så verkar det som att det har båda kommit nya cpu:er och gpu:er vilket gjorde mig redigt sugen på köp. Men har ingen aning om vad som fortförande är bäst. När jag var insatt så var det Intel och Nvidia som gällde och det kanske det fortförande är?

Har provat byggt lite själv genom datorbyggaren men inte blivit klokare för det och därför vänder jag mig till er.

Vad ska jag ha den till?
Kunna driva 3 skärmar
2stycken 1080p 144hz (Asus 24" VG248QE 144hz)
1st 1440p 165hz (ASUS ROG Swift PG278QR)

WoW retail samt classic
CS:GO
Assasins Creed
BF1
Samt många olika sorters mmo/rpg/moba/fps och även dom senaste titlarna på hög grafik.
utöver detta vill jag alltså ha igång stream/film samtidigt och ibland kunna streama själv utan att det ska vara några som helst problem.

Ser helst att Inet eller webhallen bygger datorn åt mig, vet att webhallen har det för 1kr fram tills 24 idag? Windows fixar jag själv på diverse sidor.

Budget: ca 20-25k men givetvis så billigt som möjligt.
rbg: Visst kan det få blinka lite men ser helst att den är sval och tyst framför rbg om det springer iväg för mycket i pris.

Permalänk
Medlem

@noon
Något sånt här tänker jag mig:

Permalänk
Medlem

@Muumin: Detta borde jag alltså klara mig på i många år framöver också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noon:

@Muumin: Detta borde jag alltså klara mig på i många år framöver också?

Ja, det kommer hålla, om ett par år kanske en 3800x ele 3900x är något att titta på om du behöver prestandan då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noon:

Hej!
I början av sommaren så sålde jag min gamla dator till min kusin och tänkte ha ett litet uppehåll från gaming tills hösten.
Men nu efter att ha halvsneglat lite på komponenter så verkar det som att det har båda kommit nya cpu:er och gpu:er vilket gjorde mig redigt sugen på köp. Men har ingen aning om vad som fortförande är bäst. När jag var insatt så var det Intel och Nvidia som gällde och det kanske det fortförande är?

Har provat byggt lite själv genom datorbyggaren men inte blivit klokare för det och därför vänder jag mig till er.

Vad ska jag ha den till?
Kunna driva 3 skärmar
2stycken 1080p 144hz (Asus 24" VG248QE 144hz)
1st 1440p 165hz (ASUS ROG Swift PG278QR)

WoW retail samt classic
CS:GO
Assasins Creed
BF1
Samt många olika sorters mmo/rpg/moba/fps och även dom senaste titlarna på hög grafik.
utöver detta vill jag alltså ha igång stream/film samtidigt och ibland kunna streama själv utan att det ska vara några som helst problem.

Ser helst att Inet eller webhallen bygger datorn åt mig, vet att webhallen har det för 1kr fram tills 24 idag? Windows fixar jag själv på diverse sidor.

Budget: ca 20-25k men givetvis så billigt som möjligt.
rbg: Visst kan det få blinka lite men ser helst att den är sval och tyst framför rbg om det springer iväg för mycket i pris.

Ska du ha ett capture card för streamingen?
Om du ska ha ett capture card så kan X570 vara att föredra.
Om inte så tänker jag mig något i den här stilen:

Ett RTX2080Ti är betydligt bättre än ett RTX2070 Super, men det kostar dubbelt så mycket också och det här det inte värt. RTX2070 Super fungerar utmärkt som 1440p-kort också och tillsammans med ett R7 3700X kommer hantera dina spel mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Ska du ha ett capture card för streamingen?
Om du ska ha ett capture card så kan X570 vara att föredra.
Om inte så tänker jag mig något i den här stilen:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,286042,236943,290344,241284,290042,302707,292378,303918

Ett RTX2080Ti är betydligt bättre än ett RTX2070 Super, men det kostar dubbelt så mycket också och det här det inte värt. RTX2070 Super fungerar utmärkt som 1440p-kort också och tillsammans med ett R7 3700X kommer hantera dina spel mer än väl.

Det är alltså AMD som gäller nuförtiden med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noon:

Det är alltså AMD som gäller nuförtiden med andra ord?

En Intel 9700K eller 9900K kan också fungera, men de känns ofta inte lika lockande:
Sweclockers: Test av 3700X & 3900X

Permalänk
Medlem

jag kör RTX 2070 i 1440p på normal flyter på bf5 och Apex utan något fps drop alls

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag kör RTX 2070 i 1440p på normal flyter på bf5 och Apex utan något fps drop alls

Vad får du ungefär för fps i genomsnitt i vardera spel?

Permalänk
Medlem

En till fråga bara: Räcker det med ett 750 nätagg för att driva allt detta och skärmarna?