Vilka jobb försvinner i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Då tror jag mer på ett system där en förare/övervakare ansvarar för flera lastbilar samtidigt på distans, i ett kontrollrum någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande mycket som förare gör som en självkörande lastbil inte kan.

den finns redan sådana personer som gör exakt det idag redan, alla lastbilar har dessutom gps så kunderna kan veta exakt var dom är och när dom anländer, iallafall de stora åkerierna med stora kunder och stora sändningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju influencer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Då ligger ni i framkant rörande automatiserin av chefer på er arbetsplats.
Känns det fel så sök jobb på ett ställe där cheferna inte automatiserats ännu

Har sökt en ny tjänst på samma jobb så kanske kan de ge lite mer och om jag nu inte får den så har jag lite nytt på gång, där jag också givetvis kan göra ett ordentligt lönelyft men tyvärr kanske inte syssla med exakt de produkter jag tycker är roligast.
Jobbar inom sälj.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Man hoppas ju influencer

Enligt en undersökning i USA och England så vill en tredjedel av dagens barn bli youtubers😀
Kan det bli bättre?

https://www.di.se/nyheter/barnen-ratar-rymdjobb-vill-hellre-b...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har sökt en ny tjänst på samma jobb så kanske kan de ge lite mer och om jag nu inte får den så har jag lite nytt på gång, där jag också givetvis kan göra ett ordentligt lönelyft men tyvärr kanske inte syssla med exakt de produkter jag tycker är roligast.
Jobbar inom sälj.

Det är ju lite olika beroende på bransch, men generellt så betyder ökad lön också ökade krav.
Och krav kan ju betyda lite olika saker.

En fördel med automatiserandet är att saker såsom sjukfrånvaro, VAB osv som många glömmer t.ex. vid ett lönesamtal, inte längre är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Enligt en undersökning i USA och England så vill en tredjedel av dagens barn bli youtubers😀
Kan det bli bättre?

https://www.di.se/nyheter/barnen-ratar-rymdjobb-vill-hellre-b...

Dom kanske inspirerats av sina föräldrars soffaktivism på facebook eller instagram

Permalänk
Medlem

Lastbilschaffis och taxi försvinner strax.

De som säger "titta på Tesla, de är i framkanten men deras autopilot kan ändå inte hantera alla situationer", tänk då att för bara ett fåtal år sedan fanns inte den typen av autopilot, och utvecklingen är exponentiell. Räkna med att autopiloten förbättras blixtsnabbt. Det är inte många år kvar.

Ett yrke som inte kommer att försvinna men begränsas hårt snart är läkare. Det som tar mest tid inom sjukvården idag är diagnosticering av åkommor. Just diagnos är något som en AI kommer att kunna utföra otroligt mycket bättre än en mänsklig läkare. Räkna med att du kan gå in på en VC, prata lite med en AI som tar ett blodprov som analyseras på nolltid och sedan får du en diagnos och kan slussas vidare direkt till lämplig vårdinstans eller skickas hem.

Det var rätt många år sedan som AI:n som diagnosticerar hudcancer visade sig vara bättre än alla läkare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lastbilschaffis och taxi försvinner strax.

De som säger "titta på Tesla, de är i framkanten men deras autopilot kan ändå inte hantera alla situationer", tänk då att för bara ett fåtal år sedan fanns inte den typen av autopilot, och utvecklingen är exponentiell. Räkna med att autopiloten förbättras blixtsnabbt. Det är inte många år kvar.

Ett yrke som inte kommer att försvinna men begränsas hårt snart är läkare. Det som tar mest tid inom sjukvården idag är diagnosticering av åkommor. Just diagnos är något som en AI kommer att kunna utföra otroligt mycket bättre än en mänsklig läkare. Räkna med att du kan gå in på en VC, prata lite med en AI som tar ett blodprov som analyseras på nolltid och sedan får du en diagnos och kan slussas vidare direkt till lämplig vårdinstans eller skickas hem.

Det var rätt många år sedan som AI:n som diagnosticerar hudcancer visade sig vara bättre än alla läkare.

/hulle.

Om man ska ställa en diagnos om hudcancer så tar man i de flesta fall ett cellprov. Självklart kan en AI göra detta och kanske även göra cellprovet i samband med besöket. Men att säga att AI diagnostiserar hudcancer bättre än alla läkare är att förenkla saker rätt rejält.
Du får gärna posta en källa så att man ser vilka delar av själva av diagnosen som gjordes av AI.

Mkt av diagnoser kan självklart göras av AI, men då krävs det även en mer mänsklig AI som kan analysera ansiktsuttryck och röst för få en känsla för om någon ljuger osv. Mkt av diagnoser handlar ju om gissningar idag och man går ju rätt ofta på information från patienten.
Sen är även ansvarsbiten intressant, kan man pricka ett AI system eller dra in licensen vid en feldiagnosticering?
Det är många frågor runtomkring som man behöver finna svar på innan vi är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det har vi redan, man får sina 2% även om man gjort något helt otroligt och de frågor som det diskuteras runt ger samma svar varje år och inget händer även om alla pratar om att lyssna på den anställde. Enda chansen att höja lönen mer än dessa 2% är helt enkelt att byta jobb😀

Hos oss har man tagit steget längre. Det kallas fortfarande individuell lönesättning, men man har lagt ett lönespann för varje yrkesroll ända från tekniker till de högsta cheferna. De 2 procenten i stoppas in i en mall och faktoriseras utifrån hur din lön ligger till jämfört med övriga gruppen inom din yrkesroll. Ligger du högt i lön krymper dina 2%, ligger du lägre i lön kan du få mer.
Din ingångslön sätts efter utbildning och erfarenhet, men går du in som högutbildad och duktig kommer ju dina mindre erfarna och lägre utbildade kollegor att få din löneökning för att komma ikapp dig.
Vi har haft en personalomsättning inom den största och mest kritiska av yrkesrollerna på närmare 60% på ett par år sedan detta infördes, det har kostat företaget pengar i brist på erfaren personal som kan verksamheten kan jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Hos oss har man tagit steget längre. Det kallas fortfarande individuell lönesättning, men man har lagt ett lönespann för varje yrkesroll ända från tekniker till de högsta cheferna. De 2 procenten i stoppas in i en mall och faktoriseras utifrån hur din lön ligger till jämfört med övriga gruppen inom din yrkesroll. Ligger du högt i lön krymper dina 2%, ligger du lägre i lön kan du få mer.
Din ingångslön sätts efter utbildning och erfarenhet, men går du in som högutbildad och duktig kommer ju dina mindre erfarna och lägre utbildade kollegor att få din löneökning för att komma ikapp dig.
Vi har haft en personalomsättning inom den största och mest kritiska av yrkesrollerna på närmare 60% på ett par år sedan detta infördes, det har kostat företaget pengar i brist på erfaren personal som kan verksamheten kan jag säga.

Detta är ett vanligt problem. Ägarna ser inte erfarenhet och bra resultat utan använder sina underbara mallar. Problemet är när de sen blir av med den anställde måste ge den nya personen ungefär liknande lön om man då inte väljer någon med lägre kompetens. Att introducera en ny person kostar hos oss stora pengar då det är utbildningar och liknande som man bör gå. Skulle säga minst ett år och ca 50 000kr i extra utgifter.
Så frågan är om det är värt att ge den anställde 2000kr till i månaden eller anställa en ny.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Detta är ett vanligt problem. Ägarna ser inte erfarenhet och bra resultat utan använder sina underbara mallar. Problemet är när de sen blir av med den anställde måste ge den nya personen ungefär liknande lön om man då inte väljer någon med lägre kompetens. Att introducera en ny person kostar hos oss stora pengar då det är utbildningar och liknande som man bör gå. Skulle säga minst ett år och ca 50 000kr i extra utgifter.
Så frågan är om det är värt att ge den anställde 2000kr till i månaden eller anställa en ny.

Är väl egentligen en annan tråd, men intressant
Utan att gå vidare in på vilken bransch eftersom det inte är någon hemlighet var jag bor; men det är stort eget ansvar för produktionen på de nivå som har störst personalomsättning vilket innebär att den största kostnaden med mindre erfarna medarbetare är mindre effektiv och dyrare produktion. Det är t o m så att nya medarbetare (hit hör jag), som inte sällan både har erfarenhet och relevant utbildning, går in högre i lön än de som slutar. För att sedan upptäcka att de tack vare högre lön står nästintill stilla i lön. Medan de med längre anställningstid som de första två-tre åren fortfarande presterar bättre än de nya känner att de får orättvist lite betalt även om de nya numera alltid har en eftergymnasial utbildning de tidigare anställda ofta saknar. Det blir dubbelfel.
Själv har jag bytt tjänst och arbetsuppgifter inom avdelningen två ggr på lika många år och fått upp lönen en del på det sättet, men ligger jag bland de högre i min yrkesroll, troligen högst bland de som inte går i pension de närmsta 5 åren. Så det blir väl snart till att byta avdelning eller arbetsgivare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Förutom att Ocado inte är en spelare här och har gått med förlust senaste årsrapporten och rapporteringen mest handlar om deras förluster numera. Hur mycket deras totala förluster kommer upp i vet jag dock inte, hittar inte årsrapporter för alla år. Även Ocando räknar inte med att marknaden kommer bli jättestor för dem, de räknar med att online-försäljningen kommer vara 8 % 2023 i Storbritannien, och 3,5 % i USA.

Ok, det var ju tråkigt att det går sämre för dem. Men det är ju ett stort skifte för industrin som inte har pågått så länge så det är inte så konstigt att de stora aktörerna inte går med vinst på denna satsning än.

Citat:

Det är inte hemkörning från ICA-handlare, City Gross-butiker eller Coop-butiker som har lönsamhetsproblemen direkt. Det sker i så begränsad omfattning. MatHem (som inte bara sysslar med matkassar) har kommit över 1 miljard i omsättning, men har aldrig varit lönsamma och tillväxten har tappat av. Andra aktörer som Matkomfort och Linas Matkasse har tappat omsättning och många aktörer redovisar aldrig hur det går för de, antingen är de utländska firmor eller del av svenska koncerner.

Jo, som sagt så är risken stor att matkassarna förbli en parentes, de flesta vill ju bestämma själva vad de ska laga för mat. Att mathem går med förlust är förstås värre, får hoppas att det har att göra med stora investeringar. Samtidigt är det ju svårt för ett nystartat bolag att konkurrera med etablerade aktörer som redan har kostnadseffektiva logistikkedjor. Det är synd att Ica och de andra inte redovisar siffror för e-handeln separat för då tror jag bilden hade sett lite annorlunda ut.

Citat:

E-handeln är ca 2 % av marknaden idag, Svensk Digital Handel uppskattade marknaden till 5,7 miljarder för 2018.

Hur som helst, med dessa ~2 % de ändå har så finns det inte hemleverans av lösplock i hela landet.

2% är ändå ganska mycket för ett så nytt distributionssätt. Netto kom upp i ungefär det på de 17 år som de fanns i Sverige. Sen tror jag som sagt inte att e-handeln kommer ta över livsmedelsmarknaden helt men mycket tyder ju på att det är där tillväxten finns framåt, inte minst alla befintliga spelares satsningar.

Sen är det förstås i storstäderna de satsar nu, där finns flest människor och de har generellt mer pengar att lägga på den här typen av saker som förenklar vardagen. Men jag tror att det finns stor potential i glesbygden, där det är långt till närmaste affär och ofta bra mycket längre till närmaste konkurrent. Vinsten i minskade transporter och dylikt blir förstås större där också.

Permalänk

Många banker har redan gått ut och sagt att många jobb försvinner där, mycket av det dom gör går att automatisera. Karolinska bantar administrationen med 500 pers. Samma med Arbetsförmedlingen som försvinner.

Administrativa jobb alltså. Även "mellancheferna", de som inte direkt kan nått, utan bara är där för att hålla koll på en avdelnings anställda.

Har läst mycket av det, och sett det med egna ögon. Det är nått som pågått ett tag nu men inte riktigt uppmärksammas.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Enligt en undersökning i USA och England så vill en tredjedel av dagens barn bli youtubers😀
Kan det bli bättre?

https://www.di.se/nyheter/barnen-ratar-rymdjobb-vill-hellre-b...

Antagligen motsvarar de den grupp som ville jobba med "mediia någonting" förr i tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Om man ska ställa en diagnos om hudcancer så tar man i de flesta fall ett cellprov. Självklart kan en AI göra detta och kanske även göra cellprovet i samband med besöket. Men att säga att AI diagnostiserar hudcancer bättre än alla läkare är att förenkla saker rätt rejält.
Du får gärna posta en källa så att man ser vilka delar av själva av diagnosen som gjordes av AI.

Mkt av diagnoser kan självklart göras av AI, men då krävs det även en mer mänsklig AI som kan analysera ansiktsuttryck och röst för få en känsla för om någon ljuger osv. Mkt av diagnoser handlar ju om gissningar idag och man går ju rätt ofta på information från patienten.
Sen är även ansvarsbiten intressant, kan man pricka ett AI system eller dra in licensen vid en feldiagnosticering?
Det är många frågor runtomkring som man behöver finna svar på innan vi är där.

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt har ju en "AI-läkare" stora fördelar också. Den har all tid i världen för varje patient exempelvis, en vanlig läkare lägger väl sällan mer än en kvart på en patient liksom. Den har inga fördomar, vilket verkar vara ett stort problem bland läkarkåren idag då vissa patientgruppers symptom ses som överdrivna och patienter skickas hem med alvedon när de har brusten blindtarm exempelvis. Läkare är ju bara människor, ser de ungefär samma symptom hos många patienter så är det lätt att fastna i samma diagnos och kanske missa små nyanser som innebär helt andra problem. AI-läkaren tröttnar inte på en patient utan tar tålmodigt in alla symptom patienten beskriver och agerar på dem. Den får också väldigt mycket erfarenhet konstant, om AI-läkarna är ihopkopplade vilket de förstås borde vara. Dessutom har den direkt tillgång till all statistik, om systemen byggs som de borde. En plötslig våg av något, säg matförgiftning eller kontaminerat vattenförråd, eller någon smittsam sjukdom, kommer att identifieras väldigt mycket snabbare när systemet har tillgång till alla patienter och deras symptom direkt. Nya rön, behandlingar eller mediciner sprider sig också direkt inom systemet.

Den stora fördelen är förstås tillgången på (tillräckligt bra) läkare. Vi har det ju rätt bra här, även om många förstås hade haft bättre prognoser för sina sjukdomar om de hade blivit diagnostiserade tidigare och så, men på många platser i världen finns det ju knappt några läkare och de som finns är sjukt överarbetade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De flesta lagerjobb handlar nog inte om stora lagercentraler. Företag som Amazon anställer ju massor chaufförer istället för den delen.

När det gäller arbetssätt så har det inte så mycket med vad tekniken kan göra att göra, många nyare IT-system kräver betydligt mer jobb för användaren än äldre t.ex. Att företag krymper har mer med att de inte satsar att göra vanligtvis. Ett företag som avvecklar verksamheter och krymper i omsättning kommer såklart inte ha så mycket annat jobb att göra om de också ersätter folk med automation. Hamnar man på ett sådant ställe så är det bara till att troligen byta ort och hitta annat.

Tror vi tänker på lite olika saker. Orkar inte skriva så utförligt men ungefär såhär var det i en process som jag såg bli "automatiserad" tidigare i år:

Kunderna i ett visst "flöde" behövde fylla i en hel del papper och skicka in. Ibland var dom även tvungna att inkomma med uppgifter från annat håll. Det satt "administratörer" som tog hand om dessa papper, kontrollerade att saker var "korrekt", osv osv.

Allt detta byttes ut mot ett fullständigt automatiserat flöde där kunden gjorde samma "pappersarbete" på en webbsida och signerade med bankid. Via API så kunde inhämtning av andra handlingar ske automatiskt vid behov. Hela processen går av sig självt och vid eventuellt "stopp" / "fel" så gick istället en signal till befintlig kundtjänst som får ta hand om dom få "kantfallen" som av någon anledning stannat upp.

Jag har under mitt arbetsliv sett, och jobbat med, att ersätta hundratals sådana här processer.
Det har ingenting att göra med att verksamheterna krymper. Dom jobbar bara för att ersätta dyr personal med datorer.

Det jag absolut inte är, är kvalificerad för att avgöra vad det får för konsekvenser. Men av det jag sett så tvivlar jag på att det finns en 1:1 mappning av att all personal / alla tjänster som försvinner, kan bli it-konsulter som bygger lösningar istället... Om så vore fallet skulle det ju inte ligga någon ekonomi i att byta ut personalen.
Som sagt, företaget jag tog som exempel går bättre än någonsin, på 70% mindre personal tack vare IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, som sagt så är risken stor att matkassarna förbli en parentes, de flesta vill ju bestämma själva vad de ska laga för mat. Att mathem går med förlust är förstås värre, får hoppas att det har att göra med stora investeringar. Samtidigt är det ju svårt för ett nystartat bolag att konkurrera med etablerade aktörer som redan har kostnadseffektiva logistikkedjor. Det är synd att Ica och de andra inte redovisar siffror för e-handeln separat för då tror jag bilden hade sett lite annorlunda ut.

2% är ändå ganska mycket för ett så nytt distributionssätt. Netto kom upp i ungefär det på de 17 år som de fanns i Sverige. Sen tror jag som sagt inte att e-handeln kommer ta över livsmedelsmarknaden helt men mycket tyder ju på att det är där tillväxten finns framåt, inte minst alla befintliga spelares satsningar.

Sen är det förstås i storstäderna de satsar nu, där finns flest människor och de har generellt mer pengar att lägga på den här typen av saker som förenklar vardagen. Men jag tror att det finns stor potential i glesbygden, där det är långt till närmaste affär och ofta bra mycket längre till närmaste konkurrent. Vinsten i minskade transporter och dylikt blir förstås större där också.

Alltså det är enskilda handlare, ICA-gruppen och Axfood som har stor del av marknaden givetvis. Mathem har ca 0,35 % av livsmedelsmarknaden, men 17-20 % av hemleveransmarknaden. ICA är inräknat i de där ~1,9 procenten, så annorlunda? Mathem är i dagsläget tio år gammalt, inte riktigt en äldre spelare – men inte längre en färsk uppstickare. Mat.se hade ett par hundra miljoner i omsättning när Axfood köpte upp dem, så Mathem är förmodligen fortfarande större när det gäller hemleverans.

Vad kostar det att beställa från en vanlig matvaruaffär? Hemkörning i Falun kostar t.ex. 129 kr från ICA MAXI, vad kommer det kosta när ICA börjar plocka från lager? Vilka områden kommer täckas? Kostnaden skiljer stort över landet. Det är nog svårt att göra det till ett vanligt fenomen, som du t.o.m. gör på husbilssemestern o.s.v.

Hur ska man tävla i smidighet mot att gå till butiken på orten?

Glesbygd är ytor som inte är tätorter, tätorter är alla samhällen med fler än 200 boende. De flesta som bor "lantligt" har en butik på orten eller inom några km. Bor du utan service och beställer torrvaror från Matsmart så måste du ändå bege dig till en annan ort för att hämta ut paketet.... Den orten har matvaruaffär.

Förr hade butikerna ofta egna lastbilar eller varubilar och kunde ordna med hemleverans, och det fanns i mer eller mindre varenda byhåla, idag är det fortfarande ett fenomen som mest finns för att det ska se bra ut eller för att lura investerare på pengar. Vi hade ju också varubussarna som kom ut till gårdarna där du inte i förväg behövde beställa vilka varor du ville ha.

Företags strategier nu när det blev mode behöver mogna, Axfood har hemleverans under varumärkena Matfrid, mat.se, Willys och Hemköp. Mindre Tempo-handlare har också hemleverans även om de saknar webbportal. De mindre handlarna har såklart en helt annan marknad, t.ex. äldre som har svårt att ta sig ut och kanske egentligen hade behövt hjälp av hemtjänsten eller typ färdtjänst. Hemtjänsten borde också vara en marknad för hemleverans av plock, men här går personalen själva och handlar på lokala ICA-butiken trotts att ICA kan plocka ihop varorna och ha de tillgängliga för avhämtning.

Det är hur som helst lite för tidigt att tala om en förändrad marknad för att butiker börjar med något som i princip varenda handlare gjorde förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Många banker har redan gått ut och sagt att många jobb försvinner där, mycket av det dom gör går att automatisera. Karolinska bantar administrationen med 500 pers. Samma med Arbetsförmedlingen som försvinner.

Administrativa jobb alltså. Även "mellancheferna", de som inte direkt kan nått, utan bara är där för att hålla koll på en avdelnings anställda.

Har läst mycket av det, och sett det med egna ögon. Det är nått som pågått ett tag nu men inte riktigt uppmärksammas.

Vad har Karolinska och Arbetsförmedlingen med automation att göra? I båda fallen är det ett politisk beslut bakom nedskärningarna och i Arbetsförmedlingens fall är det givet att de inte bara kommer erbjuda mindre service utan också få färre ansvarsområden. Gör man mindre behöver man mindre personal.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad har Karolinska och Arbetsförmedlingen med automation att göra? I båda fallen är det ett politisk beslut bakom nedskärningarna och i Arbetsförmedlingens fall är det givet att de inte bara kommer erbjuda mindre service utan också få färre ansvarsområden. Gör man mindre behöver man mindre personal.

Jag menar inte att just dessa har med AI att göra, det var mer överlag, att administrationstjänster försvinner mer och mer. AI hade med bankjobben att göra.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag menar inte att just dessa har med AI att göra, det var mer överlag, att administrationstjänster försvinner mer och mer. AI hade med bankjobben att göra.

Det är ju i princip bara i Karolinskas fall det handlar om administrationstjänster, och det kommer inte p.g.a. att de tror att IT-system kan göra jobbet.

"Ska spara en miljard kronor

Bakgrunden är att Karolinska behöver spara drygt en miljard kronor under 2019. Detta trots de 725 miljoner kronor som Region Stockholm skjutit till för året.

– Vi försöker att prioritera för patienter, patientsäkerheten och vårdplatserna. Vi tror att vi kan gå tillbaka till nivån vi hade 2015 med administrativa tjänster, säger sjukhusdirektören Björn Zoëga.

– Jag har full förståelse för att det här skapar oro på sjukhuset, men både ledning och styrelse agerar för att få en ekonomi i balans och samtidigt fokusera på kärnuppgiften som är sjukvården. Det är bra att vårdpersonalen värnas, säger Irene Svenonius, finansregionråd (M) i en kommentar."

I Arbetsförmedlingens fall handlar det ju om att det i princip inte ska finnas arbetsförmedlare du kan få personlig hjälp av längre. När det var registrering, rapportering o.s.v. var det ju sedan tidigare självservice. Även utbildningsaktiviteter drogs det in på.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Hos oss har man tagit steget längre. Det kallas fortfarande individuell lönesättning, men man har lagt ett lönespann för varje yrkesroll ända från tekniker till de högsta cheferna. De 2 procenten i stoppas in i en mall och faktoriseras utifrån hur din lön ligger till jämfört med övriga gruppen inom din yrkesroll. Ligger du högt i lön krymper dina 2%, ligger du lägre i lön kan du få mer.
Din ingångslön sätts efter utbildning och erfarenhet, men går du in som högutbildad och duktig kommer ju dina mindre erfarna och lägre utbildade kollegor att få din löneökning för att komma ikapp dig.
Vi har haft en personalomsättning inom den största och mest kritiska av yrkesrollerna på närmare 60% på ett par år sedan detta infördes, det har kostat företaget pengar i brist på erfaren personal som kan verksamheten kan jag säga.

Skrivet av Stefflo:

Detta är ett vanligt problem. Ägarna ser inte erfarenhet och bra resultat utan använder sina underbara mallar. Problemet är när de sen blir av med den anställde måste ge den nya personen ungefär liknande lön om man då inte väljer någon med lägre kompetens. Att introducera en ny person kostar hos oss stora pengar då det är utbildningar och liknande som man bör gå. Skulle säga minst ett år och ca 50 000kr i extra utgifter.
Så frågan är om det är värt att ge den anställde 2000kr till i månaden eller anställa en ny.

Skrivet av Nils-Göte:

Är väl egentligen en annan tråd, men intressant
Utan att gå vidare in på vilken bransch eftersom det inte är någon hemlighet var jag bor; men det är stort eget ansvar för produktionen på de nivå som har störst personalomsättning vilket innebär att den största kostnaden med mindre erfarna medarbetare är mindre effektiv och dyrare produktion. Det är t o m så att nya medarbetare (hit hör jag), som inte sällan både har erfarenhet och relevant utbildning, går in högre i lön än de som slutar. För att sedan upptäcka att de tack vare högre lön står nästintill stilla i lön. Medan de med längre anställningstid som de första två-tre åren fortfarande presterar bättre än de nya känner att de får orättvist lite betalt även om de nya numera alltid har en eftergymnasial utbildning de tidigare anställda ofta saknar. Det blir dubbelfel.
Själv har jag bytt tjänst och arbetsuppgifter inom avdelningen två ggr på lika många år och fått upp lönen en del på det sättet, men ligger jag bland de högre i min yrkesroll, troligen högst bland de som inte går i pension de närmsta 5 åren. Så det blir väl snart till att byta avdelning eller arbetsgivare.

Problemet hos min arbetsgivare är att man inte lyckas få in och behålla personal, man lägger mycket ansvar, övertid och noll löneutveckling. Enbart utbildning som premieras, vi har många seniora/civilare som sitter med okvalificerade uppgifter väldigt höga löner och jobbar sina timmar och är generellt nöjda, men "lågavlönade" sitter på rätt tunga uppdrag ibland tar man personer som ska vara mer seniora och ligger mycket högre i lön sätter in dom på den typen av uppdrag men dom försvinner ofta pg av uppdragets natur + att dom verkar tycka att lönen är för låg , efter 1-4år så försvinner även dom som har samlat på sig erfarenhet då det inte går att få upp lönerna i kombination med att det ställs rätt stora krav. Kvar sitter överbetald personal utan ansvar eller eg erfarenhet av kundens verksamhet, för min del gör jag nu som mina seniora kollegor är tydlig med vad som är mitt jobb, säger nej och hänvisar till min arbgivare , att jag kan hjälpa till men det är eg inte mitt jobb , det jag har lärt mig är att man ska inte ta på sig saker det är inte bra för karriären , i framtiden kommer jag att sitta på en stol , med hög lön jobba kontorstid ingenting annat / tar jag på mig mer ansvar = betala mer, jobbar jag övertid då ska den vara beordrad. Det är upp till arbetsgivaren att lösa resterande

Mycket missnöje, min arbgivare har inte fått bra recensioner, kunden har generellt inte varit nöjd/vi har tappat både arbetspaket och uppdrag. Premierar man bara utbildning och dom som redan har bra löner så drabbar det företaget ännu hårdare i slutändan.

Permalänk
Medlem

Alla jobb försvinner... beroende på hur långt in i framtiden du ser (och vi inte lyckas ta oss ifrån den här planeten)

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är ju i princip bara i Karolinskas fall det handlar om administrationstjänster, och det kommer inte p.g.a. att de tror att IT-system kan göra jobbet.

"Ska spara en miljard kronor

Bakgrunden är att Karolinska behöver spara drygt en miljard kronor under 2019. Detta trots de 725 miljoner kronor som Region Stockholm skjutit till för året.

– Vi försöker att prioritera för patienter, patientsäkerheten och vårdplatserna. Vi tror att vi kan gå tillbaka till nivån vi hade 2015 med administrativa tjänster, säger sjukhusdirektören Björn Zoëga.

– Jag har full förståelse för att det här skapar oro på sjukhuset, men både ledning och styrelse agerar för att få en ekonomi i balans och samtidigt fokusera på kärnuppgiften som är sjukvården. Det är bra att vårdpersonalen värnas, säger Irene Svenonius, finansregionråd (M) i en kommentar."

I Arbetsförmedlingens fall handlar det ju om att det i princip inte ska finnas arbetsförmedlare du kan få personlig hjälp av längre. När det var registrering, rapportering o.s.v. var det ju sedan tidigare självservice. Även utbildningsaktiviteter drogs det in på.

Ja Karolinska ska spara, och det ska i stort sett ALLA anda företag med, nu vet jag itne vad du har för arbetslivserfarenhet, men jag har jobbat några år nu och, bara för 5 år sen så anställde man en ny när en person slutade, men det jag såg för bara 2 år sen är att man mer och mer inte anställer nya ny, när en slutar, så sprider man ut dennes uppgifter på kvarvarande för att få ner personalkostnaden. Sverige är långt efter där om man jämför med tex USA, där detta började för många år sen.

Allt handlar inte om AI eller IT, även om IT har en stor del i detta då en person hinner med mycket mer jobb nu pga effektivare program.

Nordea och bankbranchen minskar - https://www.svd.se/missnojd-nordea-vd-flaggar-for-farre-ansta...

Swedbank går med storvinst och varslar 800 - https://www.etc.se/inrikes/swedbank-gor-miljardvinst-hundrata...

osv, dessa hundratals anställda ska sen ut på andra jobb, som inte finns....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja Karolinska ska spara, och det ska i stort sett ALLA anda företag med, nu vet jag itne vad du har för arbetslivserfarenhet, men jag har jobbat några år nu och, bara för 5 år sen så anställde man en ny när en person slutade, men det jag såg för bara 2 år sen är att man mer och mer inte anställer nya ny, när en slutar, så sprider man ut dennes uppgifter på kvarvarande för att få ner personalkostnaden. Sverige är långt efter där om man jämför med tex USA, där detta började för många år sen.

Allt handlar inte om AI eller IT, även om IT har en stor del i detta då en person hinner med mycket mer jobb nu pga effektivare program.

Nordea och bankbranchen minskar - https://www.svd.se/missnojd-nordea-vd-flaggar-for-farre-ansta...

Swedbank går med storvinst och varslar 800 - https://www.etc.se/inrikes/swedbank-gor-miljardvinst-hundrata...

osv, dessa hundratals anställda ska sen ut på andra jobb, som inte finns....

Fast missade du att läsa det som citerades? Karolinska ska tillbaka till 2015 års personalnivåer på administrationssidan.

Hur det ser ut hos vinstdrivande företag som inte har ansvar mot någon annan än aktieägarna är en helt annan sak.

I USA är ju det populära just att istället för att utveckla verksamheten inte bara bli av med personal men också intäkter, det leder ibland till att hela verksamheter försvinner och att ingen annan tar vid.

Banker har inte direkt behov av personlig service, t.ex. kraven på kontanthantering som börjar gälla 2021 kommer de lösa med bankomater och servicefack. De som står i kassan kan ha svårt att hitta annat jobb, men det beror helt på var de bor i landet, de som har mer kvalificerade jobb kan säkert hitta jobb inom exempelvis fintech i stort. Behövs alltid folk för att utveckla och driva tjänster. De som stod i kassan är i princip redan avvecklade för den delen, sedan tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Problemet hos min arbetsgivare är att man inte lyckas få in och behålla personal, man lägger mycket ansvar, övertid och noll löneutveckling. Enbart utbildning som premieras, vi har många seniora/civilare som sitter med okvalificerade uppgifter väldigt höga löner och jobbar sina timmar och är generellt nöjda, men "lågavlönade" sitter på rätt tunga uppdrag ibland tar man personer som ska vara mer seniora och ligger mycket högre i lön sätter in dom på den typen av uppdrag men dom försvinner ofta pg av uppdragets natur + att dom verkar tycka att lönen är för låg , efter 1-4år så försvinner även dom som har samlat på sig erfarenhet då det inte går att få upp lönerna i kombination med att det ställs rätt stora krav. Kvar sitter överbetald personal utan ansvar eller eg erfarenhet av kundens verksamhet, för min del gör jag nu som mina seniora kollegor är tydlig med vad som är mitt jobb, säger nej och hänvisar till min arbgivare , att jag kan hjälpa till men det är eg inte mitt jobb , det jag har lärt mig är att man ska inte ta på sig saker det är inte bra för karriären , i framtiden kommer jag att sitta på en stol , med hög lön jobba kontorstid ingenting annat / tar jag på mig mer ansvar = betala mer, jobbar jag övertid då ska den vara beordrad. Det är upp till arbetsgivaren att lösa resterande

Mycket missnöje, min arbgivare har inte fått bra recensioner, kunden har generellt inte varit nöjd/vi har tappat både arbetspaket och uppdrag. Premierar man bara utbildning och dom som redan har bra löner så drabbar det företaget ännu hårdare i slutändan.

Absolut. Ibland tror jag USAs system kan vara bättre, har du gjort något bra så får man en rejäl löneökning, bonus eller betald semester men samma sak om du gjort något dåligt, då kan det bli pappkartongen och bara lämna jobbet på dagen.
Skulle givetvis inte fungera här i Sverige men jag tror det skulle sporra medarbetarna mer än som nu, du ger allt och gör dubbelt så mycket som din kontorsgranne men får ändå bara den avtalade löneökningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast missade du att läsa det som citerades? Karolinska ska tillbaka till 2015 års personalnivåer på administrationssidan.

Hur det ser ut hos vinstdrivande företag som inte har ansvar mot någon annan än aktieägarna är en helt annan sak.

I USA är ju det populära just att istället för att utveckla verksamheten inte bara bli av med personal men också intäkter, det leder ibland till att hela verksamheter försvinner och att ingen annan tar vid.

Banker har inte direkt behov av personlig service, t.ex. kraven på kontanthantering som börjar gälla 2021 kommer de lösa med bankomater och servicefack. De som står i kassan kan ha svårt att hitta annat jobb, men det beror helt på var de bor i landet, de som har mer kvalificerade jobb kan säkert hitta jobb inom exempelvis fintech i stort. Behövs alltid folk för att utveckla och driva tjänster. De som stod i kassan är i princip redan avvecklade för den delen, sedan tidigare.

Vi får väl se hur det blir med att återgå till hur det var 2015, dom kommer antagligen upptäcka att det går att driva sjukhuset med mindre personal, och då kommer dom självklart inte slösa resurser på personal som inte behövs.

Sen ser jag till svenska arbetsmarknaden som helhet, inte bara privata eller statliga sektorn. Det kommer även många rapporter om att de som är 50+ har svårt att hitta jobb, mer och mer företag vill fylla på med ung billig arbetskraft, det är itne så många som värdera erfarenhet på samma sätt mer.

det som kommer öka, dock, är programmerare och utveckare, men lönerna kommer inte vara så höga, "den nya industriarbetaren" kallas det (hittar inte artikeln om det nu).

Och ja Fintech, växer, men, Nasdaq köpte upp Cinnober för mindre än ett år sen, och det har redan fått gå ett gäng anställda pga det. Detta är (eller snarare var) de var bland de största på svenska marknaden inom branchen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Vi får väl se hur det blir med att återgå till hur det var 2015, dom kommer antagligen upptäcka att det går att driva sjukhuset med mindre personal, och då kommer dom självklart inte slösa resurser på personal som inte behövs.

Sen ser jag till svenska arbetsmarknaden som helhet, inte bara privata eller statliga sektorn. Det kommer även många rapporter om att de som är 50+ har svårt att hitta jobb, mer och mer företag vill fylla på med ung billig arbetskraft, det är itne så många som värdera erfarenhet på samma sätt mer.

det som kommer öka, dock, är programmerare och utveckare, men lönerna kommer inte vara så höga, "den nya industriarbetaren" kallas det (hittar inte artikeln om det nu).

Och ja Fintech, växer, men, Nasdaq köpte upp Cinnober för mindre än ett år sen, och det har redan fått gå ett gäng anställda pga det. Detta är (eller snarare var) de var bland de största på svenska marknaden inom branchen.

Alltså det är ett tankeexperiment man kan driva hur långt som helst. Fast utgår man från att människor ersätts och blir utan arbete så blir snart också alla AI-drivna företag utan kunder. Du kan inte ha ett AI-drivet försäkringsbolag om ingen har pengar att köpa försäkringar för exempelvis.

Det spelar ingen roll vad du tror du ser, sysselsättningen är inte sämre än för exempelvis 40 år sedan. Om man inte ska prata om männen då, där det finns en liten försämring, men då talar vi inte längre om helheten.

Finns givetvis andra jobb inom fintech än utvecklare och sysadmins. Det lär knappast bli fler utvecklare i pappersbruken än idag för den delen.

Sjukhus måste såklart drivas inom regionens budget, annars går de till slut i "konkurs", men där finns det inga belägg för att de skulle fortsätta skära ner administrativ personal. Blir inte dessa arbetsuppgifter utförda i tid drabbas ju även sjuksköterskor och läkare och om de börjar lämna för att ledning och olika funktioner o.s.v. inte fungerar p.g.a. avsaknad av personal så ökar sjukhusets kostnader genom högre löner för nyrekryterad personal, inhyrd personal o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja Karolinska ska spara, och det ska i stort sett ALLA anda företag med, nu vet jag itne vad du har för arbetslivserfarenhet, men jag har jobbat några år nu och, bara för 5 år sen så anställde man en ny när en person slutade, men det jag såg för bara 2 år sen är att man mer och mer inte anställer nya ny, när en slutar, så sprider man ut dennes uppgifter på kvarvarande för att få ner personalkostnaden. Sverige är långt efter där om man jämför med tex USA, där detta började för många år sen.

Allt handlar inte om AI eller IT, även om IT har en stor del i detta då en person hinner med mycket mer jobb nu pga effektivare program.

Nordea och bankbranchen minskar - https://www.svd.se/missnojd-nordea-vd-flaggar-for-farre-ansta...

Swedbank går med storvinst och varslar 800 - https://www.etc.se/inrikes/swedbank-gor-miljardvinst-hundrata...

osv, dessa hundratals anställda ska sen ut på andra jobb, som inte finns....

Swedbank artikeln är från 2014, nu är det minusräntetider. Storbankerna faller på bred front, deutsche bank sa upp 20k anställda i Tyskland.
Hela europas banksektor ligger illa till i ett klimat där pengar är gratis. De är vana vid att tjäna pengar på pengar, och det har blivit allt svårare. Idag ligger t.om pensionsfonder i högrisk objekt. Samtidigt har du massa nisch banker som tillkommer, dessa tar i iprincip kreditvärderingarna från storbankerna och lånar ut billigare.

Europa har stora strukturella problem, minusräntan förvärrar troligen situationen ytterligare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Swedbank artikeln är från 2014, nu är det minusräntetider. Storbankerna faller på bred front, deutsche bank sa upp 20k anställda i Tyskland.
Hela europas banksektor ligger illa till i ett klimat där pengar är gratis. De är vana vid att tjäna pengar på pengar, och det har blivit allt svårare. Idag ligger t.om pensionsfonder i högrisk objekt. Samtidigt har du massa nisch banker som tillkommer, dessa tar i iprincip kreditvärderingarna från storbankerna och lånar ut billigare.

Europa har stora strukturella problem, minusräntan förvärrar troligen situationen ytterligare.

Ah, sorry, hittade fel artikel, ksa ut i solen nu så kan inte leta upp den sa var för i år.

Och ja, nu ser jag inte att vår åsikt skiljer, många tjänster inom administration försvinner av olika orsaker, AI, efektivisering, besparing mm. det resulterar i att väldigt många administrativa jobb inte är speciellt framtidssäkra.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS