Tips på stationär dator för programmering

Permalänk
Medlem

Tips på stationär dator för programmering

Hej!

Förstår att en snabb processor, mycket ram och en SSD är schysst men det är klart andra komponenter som påverkar med. Har dåligt koll på moderkort, SSD etc så har svårt att värdera tex en HP eller Dell när jag kollar på deras hemsidor.
Om ni kunde köpa vilken dator som helst inom rimliga gränser, vilken skulle ni välja? Tänk visual studio, stora Wpf projekt och CodeRush eller motsvarande. Tycker det går trögt på min HP ProBook G2 med i5 och 16GB ram.

Permalänk
Medlem

Nej. Har du gott om pengar och köper en ny fin stationär arbetsstation från DELL eller HP med kraftfull processor, massor med RAM och snabb SSD så får du en utmärkt dator att programmera på. Det är mycket enkelt! Sedan byter du bara upp dig varje år, för att ligga i framkant.

Det är om du INTE har gott om pengar, eller vill lägga pengarna på annat, som det blir knepigt. Då kan det vara bättre att bygga själv så att du kan uppgradera vid behov. Men det tar tid. Tid som du inte ägnar åt programmering.

Det innebär att du blir en programmerare med dålig produktivitet = ej lönsam. Då har du inte råd med en fin ny dator med senaste tekniken från DELL eller HP varje år...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

Nej. Har du gott om pengar och köper en ny fin stationär arbetsstation från DELL eller HP med kraftfull processor, massor med RAM och snabb SSD så får du en utmärkt dator att programmera på. Det är mycket enkelt! Sedan byter du bara upp dig varje år, för att ligga i framkant.

Det är om du INTE har gott om pengar, eller vill lägga pengarna på annat, som det blir knepigt. Då kan det vara bättre att bygga själv så att du kan uppgradera vid behov. Men det tar tid. Tid som du inte ägnar åt programmering.

Det innebär att du blir en programmerare med dålig produktivitet = ej lönsam. Då har du inte råd med en fin ny dator med senaste tekniken från DELL eller HP varje år...

Förr var jag väldigt intresserad av hårdvaran och läste alltid om nya komponenter och datorer. På den tiden hade jag alltid klart för mig exakt vilken dator jag skulle köpt om jag skulle köpa en då. Även om jag visste att just nu har jag inte råd, just nu prioriterar jag något annat eller jag inte kunde motivera utgiften så läste jag alltid. Nu är mitt intresse för hårdvaran betydligt mindre...
Tänkte att det säkert är många av er som har det intresset nu och har helt klart för er vad ni skulle ha köpt och inte köpt. "Den HP:n ser bra ut men har en långsammare SSD än..." Etc. Vilken dator ska ni köpa? Vilken skulle ni ha köpt om ni skulle köpa en nu. Typ så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Våra programmerare på jobbet kör Dell Precision 7530 laptops (7540 är inte testad och verifierad ännu). Efter en snabbkoll tycker jag Dells workstations är väldigt dyra sett till vad man får, skulle hellre gå på en PC byggd av någon av de svenska butikerna.

Spontant tycker jag Komplett Workstation W - Basic verkar vara ett bra utgångsobjekt. Skulle nog utöka mängden RAM och välja ett ljuddämpat chassi dock.

https://www.komplett.se/product/11376/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

Nej. Har du gott om pengar och köper en ny fin stationär arbetsstation från DELL eller HP med kraftfull processor, massor med RAM och snabb SSD så får du en utmärkt dator att programmera på. Det är mycket enkelt! Sedan byter du bara upp dig varje år, för att ligga i framkant.

Det är om du INTE har gott om pengar, eller vill lägga pengarna på annat, som det blir knepigt. Då kan det vara bättre att bygga själv så att du kan uppgradera vid behov. Men det tar tid. Tid som du inte ägnar åt programmering.

Det innebär att du blir en programmerare med dålig produktivitet = ej lönsam. Då har du inte råd med en fin ny dator med senaste tekniken från DELL eller HP varje år...

LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Våra programmerare på jobbet kör Dell Precision 7530 laptops (7540 är inte testad och verifierad ännu). Efter en snabbkoll tycker jag Dells workstations är väldigt dyra sett till vad man får, skulle hellre gå på en PC byggd av någon av de svenska butikerna.

Spontant tycker jag Komplett Workstation W - Basic verkar vara ett bra utgångsobjekt. Skulle nog utöka mängden RAM och välja ett ljuddämpat chassi dock.

https://www.komplett.se/product/11376/datorer/komplett-pc/kom...

Xeon processorn, gör den något till eller ifrån jämfört med en i7 generation 9 typ samma frekvens för det här ändamålet? Ecc minne samma fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

du behöver en schysst CPU, i7/i9 - 16gb minne räcker om du inte skall köra flera virtuella maskiner.

En SSD för OS o annat så som Visual Studio ...o sen SSD för källkod etc

bra tangentbord o mus som passar dig.

Skärmar, många vill ha minst 2 bra skärmar - en del 3. Kräver inget häftigt gfx kort, typ ett 1060 räcker fint.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Har funderingar på 512GB hårddisk. Men det är klart, det handlar mest om att städa ur den lite då och då och då räcker faktiskt 256GB. Blir SSD mycket långsammare när de börjar bli fulla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du behöver en schysst CPU, i7/i9 - 16gb minne räcker om du inte skall köra flera virtuella maskiner.

En SSD för OS o annat så som Visual Studio ...o sen SSD för källkod etc

bra tangentbord o mus som passar dig.

Skärmar, många vill ha minst 2 bra skärmar - en del 3. Kräver inget häftigt gfx kort, typ ett 1060 räcker fint.

Med vänlig hälsning Lazze

Ok, 16GB ram kommer isf räcka för mig.
Två SSD? För hastighet då eller?
Mus, tangentbord och skärmar har jag bra. Skärmar kör jag två 24" 16:10 format. Dell 24xx något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aep65 Vad snackar vi för budget och har du några krav på datorn förutom att den ska prestera i programmen du nämnt? Typ utseende, storlek etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@aep65 Vad snackar vi för budget och har du några krav på datorn förutom att den ska prestera i programmen du nämnt? Typ utseende, storlek etc.

Kan man hitta nåt kring 15000-20000 så är det bra. Storlek, utseende etc bryr jag mig inte ett dugg om. Tyst nämndes tidigare och det har jag inte tänkt på innan. Det är ju ganska viktigt.
Kanske nåt åt det här hållet:
https://www.komplett.se/product/11501/datorer/komplett-pc/kom...
En tyst låda till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Kan man hitta nåt kring 15000-20000 så är det bra. Storlek, utseende etc bryr jag mig inte ett dugg om. Tyst nämndes tidigare och det har jag inte tänkt på innan. Det är ju ganska viktigt.
Kanske nåt åt det här hållet:
https://www.komplett.se/product/11501/datorer/komplett-pc/kom...
En tyst låda till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Gotcha. Börjar va svårt att hålla ögonen öppna men jag lämnar ett exempel på en värstingdator som Inet bygger ihop åt dig. Då har du något att förhålla dig till och se ungefär vad ett monsterbygge skulle gå på. Grafikkortet bör väl räcka till dina ändamål, någon som är mer insatt i programmen kanske kan kommentera på det. Resten av datorn är sannolikt mer än vad du behöver.

https://www.inet.se/datorbygge/b1093837/exempel-overkill

Permalänk
Medlem

Gjorde ett till med 9700k, gönatt!
https://www.inet.se/datorbygge/b1093838/9700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Gotcha. Börjar va svårt att hålla ögonen öppna men jag lämnar ett exempel på en värstingdator som Inet bygger ihop åt dig. Då har du något att förhålla dig till och se ungefär vad ett monsterbygge skulle gå på. Grafikkortet bör väl räcka till dina ändamål, någon som är mer insatt i programmen kanske kan kommentera på det. Resten av datorn är sannolikt mer än vad du behöver.

https://www.inet.se/datorbygge/b1093837/exempel-overkillhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1093837/exempel-overkill

Shit alltså, nu snackar vi. Priset är ju inkl moms med. Verkar vara mycket för pengarna. I9 har jag inte lagt märke till tidigare heller.
Ska kolla in den närmare imorgon.
Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa för era svar!
Diskussionen får gärna fortsätta men jag ska sova nu tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3898606
WS med en Amd 3900x som generellt är bättre vid kompilering än motsvarande intel i9.
32GB ecc ram, 1tb samsung nvme ssd.
Detta system bör utan vidare kunna hantera alla dina programmeringsbehov, spinna upp ett par vm's för testing osv.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12689988

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@aep65:
Intel (som flera föreslår) är knappast något vettigt val, kör på AMD. Däremot föreslår @CyberNerd ett lite onödigt dyrt moderkort, ett kort baserat på 4XX-chipset är ett mer ekonomiskt val. Se bara till att butiken uppdaterar kortet med senaste BIOS så att processorn stöds om det inte framgår att den stöds från början.

Permalänk
Medlem

I ditt fall så är processorn säkert värsta flaskhalsen i din nuvarande burk. I alla fall om det är en SSD i burken.

Processor, RAM och lagring SSD är viktigast. Grafikkortet, nja beror på vad du använder för för programvaror. För vanlig 2D-programmering tycker jag du kan köra på den inbyggda grafiken i en Intel processor utan problem. 3-D är en annan historia...

Mest prisvärt att klart att sätta ihop en stationär burk via ex. Inet som andra har föreslagit. Prestandamässigt så är det inte så vansinnigt stor skillnad längre mellan en bra bärbar och stationär, men det blir kanske 10000 kronor till att lägga ut. Bärbara vill också gärna trotttla i längden om man har grejer som kräver full fart i längre än några minuter så är det rätt stor skillnad till den stationäras fördel.

Här är lite siffror som jag klockade inför byte av dator för jobbet. För att visa betydelsen av lagringsprestanda och CPU-kärnor:

Bygge av stort Visual Studio projekt tested with Intel I7 8700K@4.9 GHz & 16GB RAM (minuter:sekunder):

Comparisons for 6 threads with different types of storage:
6 threads NVME SSD 2:00
6 threads SATA SSD 2:00
6 threads Mechanical HD 5400 RPM 4:28

Notera - ingen skillnad i praktiken mellan NVME SSD och SATA SSD!

Comparision with different amount of threads active for CPU (tested with Intel I7 8700K@4.9 GHz & 16GB RAM):

1 thread 5:40
2 threads 3:05
4 threads 2:10
6 threads 2:00
12 threads 1:50

Så i mitt fall ger ökningen 2 -> 4 trådar största effekten. Därefter är det avtagande ökning.

I mitt fall så hade min gamla bärbara 2-kärnig/4-trådig CPU och det var en ordentlig flaskhals. Den nya har 6 kärnor/12 trådar och det gör ordentlig skillnad i i mitt scenario. Plus att nya processorn var någon generation nyare... Om jag minns rätt så byggde den nya bärbara med 6-kärnig Xeon motsvarande ovan på ca 2:15. Så den var kanske 15 sek långsammare än en stationär I7 8700K överklockad till 4.9GHz.

Allt det här beror klart på vad just du ska göra - your mileage may vary som man brukar säga

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Datavetare

Flera av förslagen här känns mer som en gaming PC med underdimensionerad GPU än en väldisponerad programmeringsmaskin.

Om budget är begränsad får man titta lite vad pengarna bäst spenderas.

GPU

Här tycker jag det finns två spår.

Endera håller du på med saker som redan är eller där din uppgift i alla fall delvis kan dra nytta av GPGPU. I det läget är den bistra sanningen att Nvidia rätt mycket är enda valet, CUDA är just nu den klart bästa plattformen (och det är fullt möjligt att också jobba med OpenCL på Nvidia kort).

RTX kort är klart värt det om du jobbar med maskininlärning då Tensor-kärnorna ger en rejäl prestandaknuff.

Eller, som verkar vara fallet här givet vad du nämner i första post, duger vilken GPU som helst lysande. D.v.s. även Intels iGPU, vilket då gör Intels CPUer ett prismässigt val då man helt slipper kostnad för GPU.

SSD

Av egen erfarenhet spelar hastigheten av disk minimal roll för programutveckling efter man väl skaffat en någorlunda modern SSD. Detta då kompilering är något som hanteras väldigt effektiv av disk-cache, d.v.s. bättre att satsa på mer RAM än snabbare disk.

Kan inte se någon relevant skillnad i bygghastighet mellan en Samsung EVO 860 (d.v.s. en SATA-disk) och en EVO 970+ eller ens en Optane disk. Undantaget är om ditt program jobbar mot databaser som är så pass stora att de inte får plats i RAM, det är en av de få fall där Optane ger en relevant fördel över flash-baserade diskar och där NVMe ger en relevant fördel över SATA.

Ändå, idag kanske det inte är värt att kliva under just en EVO 970+ eller motsvarande på ett nytt bygge.

CPU

Precis som @BjornS påpekar är normalfallet att skalningen med CPU-kärnor faller av rätt snabbt. Framförallt gäller det arbetsflödet du ställs inför >90% av tiden, d.v.s.

  • koda

  • (inkrementellt) bygge

  • test/debug

Faktum att ovan är i praktiken något som primärt är enkeltrådat! D.v.s. 4C/8T är idag mer än nog för en maskin du primärt utvecklar på. 9900K/3900X är absolut inte dåliga val, men det enbart för de har väldigt hög enkeltrådprestanda.

Jag kommer köpa en 3900X efter semester specifikt riktad programutveckling, men kommer fortsätta utveckla på NUC/laptop. 3900X maskinen är en CPU med otrolig prestanda/pris kvot när den används som bygg/test-server (d.v.s inga inkrementella byggen, utan totalt-rebuilds och potentiellt flera sådana parallellt).

RAM

Tänk vad du tror dig behöva, dubbla då det i värsta fall bara säkerställer att din disk inte blir flaskhals i närtid
RAM, inte CPU-kraft, är nästan alltid också den kritiska komponenten om du behöver snurra upp lite virtuella instanser.

Mitt val

Jobbar regelmässigt med system där QEMU/KVM används för att simulera HW. Typiskt x86 då det går att KVM-accelerera till "native" hastiget, men kör även mycket emulering av ARM/PowerPC system vilket är betydligt mer CPU-krävande (men i praktiken nästan bara lastar en CPU-kärna).

Handlar om miljontals rader kod, git-repo där storleken mäts i GB, så tar rätt lång tid att bygga om allt. Men behöver man bygga om allt regelmässigt är ju något fundamental fel. Normalfallet är inkrementellt bygge -> viktigast faktorn är enkeltrådprestanda + RAM nog att hålla så mycket som möjligt i disk-cache.

Om dit fall liknar mitt så kommer denna konfiguration ligga inom 90 % av prestanda av 9900K/3900X system föreslagna ovan i en förkrossande majoritet av alla fallen (undantaget är bygge från scratch, exakt hur stor vinsten är med >4C beror extremt mycket på hur ditt projekt är befattat). Jämfört med förslagen ovan är denna är betydligt billigare, tar långt mindre plats och är i normalfallet helt tyst!

Finns även utrymme för en 2,5" disk om du behöver utöka diskutrymme senare. Du kan få ned priset lite genom att byta ut NVMe disken mot en 1 TB 860Evo eller liknande (det utan att antagligen alls påverka prestanda för det du tänker göra).

Detta är i princip vad jag kör hemma just nu (för utveckling, har en annan maskin för spel...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Gotcha. Börjar va svårt att hålla ögonen öppna men jag lämnar ett exempel på en värstingdator som Inet bygger ihop åt dig. Då har du något att förhålla dig till och se ungefär vad ett monsterbygge skulle gå på. Grafikkortet bör väl räcka till dina ändamål, någon som är mer insatt i programmen kanske kan kommentera på det. Resten av datorn är sannolikt mer än vad du behöver.

https://www.inet.se/datorbygge/b1093837/exempel-overkillhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1093837/exempel-overkill

Tack!
Hur lyckades du lägga till minne med högre hastighet än kortet? Datorbyggaren protesterar... Är tanken OC?
Grafikkortet åker. Tror jag klarar mig med det inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3898606
WS med en Amd 3900x som generellt är bättre vid kompilering än motsvarande intel i9.
32GB ecc ram, 1tb samsung nvme ssd.
Detta system bör utan vidare kunna hantera alla dina programmeringsbehov, spinna upp ett par vm's för testing osv.

403 Not allowed to see

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack!
Där är ingen kylare för processorn va? Behövs inte det?
Grafikkorte skulle ryka med. Klarar mig troligen på det inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Tack!
Där är ingen kylare för processorn va? Behövs inte det?
Grafikkorte skulle ryka med. Klarar mig troligen på det inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Processorn inkluderar kylare. Men den har inte grafik, så då får du köpa intel istället.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Processorn inkluderar kylare. Men den har inte grafik, så då får du köpa intel istället.

Ja jag ser det nu. Håller på att komponera lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske nåt sånt här. Blir mycket pengar. Kanske kan skala av lite.
Hinner inte mer nu men tack alla så länge!

https://www.inet.se/datorbygge/b1093904/utkasst-i9

https://www.inet.se/datorbygge/b1093904/utkasst-i9

Stavade fel på "Utkast" ser jag....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För din arbetsbelastning tror jag Yoshmans förslag känns vettigast.

Jag gillar kraften av min stationära hemma, men att köra laptop på jobbet regerar med konferensrum, kunder, etc.

Jag kör mycket tester i parallell, så jag kör massor av kärnor. I vanliga fall utnyttjar dock inte Visualstudio speciellt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

För din arbetsbelastning tror jag Yoshmans förslag känns vettigast.

Jag gillar kraften av min stationära hemma, men att köra laptop på jobbet regerar med konferensrum, kunder, etc.

Jag kör mycket tester i parallell, så jag kör massor av kärnor. I vanliga fall utnyttjar dock inte Visualstudio speciellt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag med. Men hur roligt är det😀.
Egentligen klarar jag mig på vad jag har. Tror det är CodeRush tillsammans med vs 2019 som det är nåt skit med. Trött på att varenda knapptryckning eller markering kommer med släp, speciellt i xaml. Men jag gillar ju CodeRush...
Tänker att ska jag uppgradera nu och dessutom gå över till en stationär kan jag lika gärna dra på lite. En hygglig laptop hade ju kostat nåt liknande. Men lite blir det nog till att skala av. Ska prova bygga en ny AMD med och se vad det hamnar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Flera av förslagen här känns mer som en gaming PC med underdimensionerad GPU än en väldisponerad programmeringsmaskin.

Om budget är begränsad får man titta lite vad pengarna bäst spenderas.

GPU

Här tycker jag det finns två spår.

Endera håller du på med saker som redan är eller där din uppgift i alla fall delvis kan dra nytta av GPGPU. I det läget är den bistra sanningen att Nvidia rätt mycket är enda valet, CUDA är just nu den klart bästa plattformen (och det är fullt möjligt att också jobba med OpenCL på Nvidia kort).

RTX kort är klart värt det om du jobbar med maskininlärning då Tensor-kärnorna ger en rejäl prestandaknuff.

Eller, som verkar vara fallet här givet vad du nämner i första post, duger vilken GPU som helst lysande. D.v.s. även Intels iGPU, vilket då gör Intels CPUer ett prismässigt val då man helt slipper kostnad för GPU.

SSD

Av egen erfarenhet spelar hastigheten av disk minimal roll för programutveckling efter man väl skaffat en någorlunda modern SSD. Detta då kompilering är något som hanteras väldigt effektiv av disk-cache, d.v.s. bättre att satsa på mer RAM än snabbare disk.

Kan inte se någon relevant skillnad i bygghastighet mellan en Samsung EVO 860 (d.v.s. en SATA-disk) och en EVO 970+ eller ens en Optane disk. Undantaget är om ditt program jobbar mot databaser som är så pass stora att de inte får plats i RAM, det är en av de få fall där Optane ger en relevant fördel över flash-baserade diskar och där NVMe ger en relevant fördel över SATA.

Ändå, idag kanske det inte är värt att kliva under just en EVO 970+ eller motsvarande på ett nytt bygge.

CPU

Precis som @BjornS påpekar är normalfallet att skalningen med CPU-kärnor faller av rätt snabbt. Framförallt gäller det arbetsflödet du ställs inför >90% av tiden, d.v.s.

  • koda

  • (inkrementellt) bygge

  • test/debug

Faktum att ovan är i praktiken något som primärt är enkeltrådat! D.v.s. 4C/8T är idag mer än nog för en maskin du primärt utvecklar på. 9900K/3900X är absolut inte dåliga val, men det enbart för de har väldigt hög enkeltrådprestanda.

Jag kommer köpa en 3900X efter semester specifikt riktad programutveckling, men kommer fortsätta utveckla på NUC/laptop. 3900X maskinen är en CPU med otrolig prestanda/pris kvot när den används som bygg/test-server (d.v.s inga inkrementella byggen, utan totalt-rebuilds och potentiellt flera sådana parallellt).

RAM

Tänk vad du tror dig behöva, dubbla då det i värsta fall bara säkerställer att din disk inte blir flaskhals i närtid
RAM, inte CPU-kraft, är nästan alltid också den kritiska komponenten om du behöver snurra upp lite virtuella instanser.

Mitt val

Jobbar regelmässigt med system där QEMU/KVM används för att simulera HW. Typiskt x86 då det går att KVM-accelerera till "native" hastiget, men kör även mycket emulering av ARM/PowerPC system vilket är betydligt mer CPU-krävande (men i praktiken nästan bara lastar en CPU-kärna).

Handlar om miljontals rader kod, git-repo där storleken mäts i GB, så tar rätt lång tid att bygga om allt. Men behöver man bygga om allt regelmässigt är ju något fundamental fel. Normalfallet är inkrementellt bygge -> viktigast faktorn är enkeltrådprestanda + RAM nog att hålla så mycket som möjligt i disk-cache.

Om dit fall liknar mitt så kommer denna konfiguration ligga inom 90 % av prestanda av 9900K/3900X system föreslagna ovan i en förkrossande majoritet av alla fallen (undantaget är bygge från scratch, exakt hur stor vinsten är med >4C beror extremt mycket på hur ditt projekt är befattat). Jämfört med förslagen ovan är denna är betydligt billigare, tar långt mindre plats och är i normalfallet helt tyst! https://www.inet.se/kundvagn/bild/12690147
Finns även utrymme för en 2,5" disk om du behöver utöka diskutrymme senare. Du kan få ned priset lite genom att byta ut NVMe disken mot en 1 TB 860Evo eller liknande (det utan att antagligen alls påverka prestanda för det du tänker göra).

Detta är i princip vad jag kör hemma just nu (för utveckling, har en annan maskin för spel...).

Tack! Det är vettiga råd du kommer med. Dock känns det lite i underkant för att överhuvudtaget vara lönt att byta ut laptopen för.

Skickades från m.sweclockers.com