Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Tänkte kolla om någon i tråden kan rekommendera ett fönstertätnings kit för portabel ac. Letar efter något i stil med detta fast billigare: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Jag har denna https://www.electronic-star.se/Home-och-Living/Luftkonditione...

Kostade 302kr när jag köpte den så ännu billigare nu, och den har funkat perfekt för mig.

Värt att veta att de fraktas från Tyskland men min kom dock fram på 4 dagar upp till mellannorrland så inget att klaga på när det är fri frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Jag har denna https://www.electronic-star.se/Home-och-Living/Luftkonditione...

Kostade 302kr när jag köpte den så ännu billigare nu, och den har funkat perfekt för mig.

Värt att veta att de fraktas från Tyskland men min kom dock fram på 4 dagar upp till mellannorrland så inget att klaga på när det är fri frakt.

perfekt, tack!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tänkte kolla om någon i tråden kan rekommendera ett fönstertätnings kit för portabel ac. Letar efter något i stil med detta fast billigare: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Vet ej leveranstid dock!

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tänkte kolla om någon i tråden kan rekommendera ett fönstertätnings kit för portabel ac. Letar efter något i stil med detta fast billigare: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Jag ska snart testa min mdf-skiva som jag sätter i fönsteröppningen. Alltså en skiva som är lika stor som fönstret. Öppnar helt och sätter dit skivan som sedan också får ett hål för slangen ut. Ska bara komma på hur jag sätter fast skivan mot fönsterlisten så det blir helt tätt. Har bilgata utanför som jag inte vill ha ljud från.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag ska snart testa min mdf-skiva som jag sätter i fönsteröppningen. Alltså en skiva som är lika stor som fönstret. Öppnar helt och sätter dit skivan som sedan också får ett hål för slangen ut. Ska bara komma på hur jag sätter fast skivan mot fönsterlisten så det blir helt tätt. Har bilgata utanför som jag inte vill ha ljud från.

Möbelvinklar.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

Möbelvinklar.

Jo det var ett bra tips men det funkar inte för mig som mina fönster ser ut. Blev jättebra som jag gjorde. Kilade med använda AAA-batterier.

https://drive.google.com/file/d/1oD5VvAcN19uMhU-FnpR4ecGWPIgG...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Problemet med portabla ACs är ju att det blir undertryck i lägenheten dvs det drar in varm luft utifrån. Samt att både kompressorn och det varma röret värmer upp lägenheten.
Min tanke nu är att jag funderar på att ställa ut ACn på våran inglasade balkong och göra en "adapter" och koppla på slang på kalluftsutblåset och leda in det röret in i sovrummet... Tekniskt sett borde det bli över tryck, sänker ljudnivån och alla "varma" delar hamnar utomhus...
Nackdelen är väl att grannarna kanske klagar på ljudnivån.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Snygg ful rabatt dom kör med Webhallen. 4999kr ner till 4444kr är inte 35%. Att räkna rabatten från produktens pris när den lanserades slutade många ful säljare med för länge sedan men tydligen inte Webhallen.

Kostar ju 6790 enligt hemsidan just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Problemet med portabla ACs är ju att det blir undertryck i lägenheten dvs det drar in varm luft utifrån. Samt att både kompressorn och det varma röret värmer upp lägenheten.
Min tanke nu är att jag funderar på att ställa ut ACn på våran inglasade balkong och göra en "adapter" och koppla på slang på kalluftsutblåset och leda in det röret in i sovrummet... Tekniskt sett borde det bli över tryck, sänker ljudnivån och alla "varma" delar hamnar utomhus...
Nackdelen är väl att grannarna kanske klagar på ljudnivån.

Den lär ju inte känna av rummets temperatur för fem öre heller, så lär väl blir full speta tills du stänger av den i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Problemet med portabla ACs är ju att det blir undertryck i lägenheten dvs det drar in varm luft utifrån. Samt att både kompressorn och det varma röret värmer upp lägenheten.
Min tanke nu är att jag funderar på att ställa ut ACn på våran inglasade balkong och göra en "adapter" och koppla på slang på kalluftsutblåset och leda in det röret in i sovrummet... Tekniskt sett borde det bli över tryck, sänker ljudnivån och alla "varma" delar hamnar utomhus...
Nackdelen är väl att grannarna kanske klagar på ljudnivån.

Är det därför vissa ac har 2 rör alltså?
Jag bor i hus med frånluftsvärme, så jag har ändå ventiler där det sugs in luft utifrån, men med portabla acn på blir det betydligt skönare att vara inne.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är det därför vissa ac har 2 rör alltså?
Jag bor i hus med frånluftsvärme, så jag har ändå ventiler där det sugs in luft utifrån, men med portabla acn på blir det betydligt skönare att vara inne.

Ja de med två rör tar luft utifrån i ena slangen. Dessa är lite mer effektivare, dock är de inte så vanliga längre. Bästa hade varit om vi hade haft en AC som sätts direkt i rutan, vilket är väldigt vanligt i USA, dock har vi ju inte den typen av fönster i Sverige.

Skrivet av Hinkan:

Den lär ju inte känna av rummets temperatur för fem öre heller, så lär väl blir full speta tills du stänger av den i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo är med på att termostaten inte kommer fungera då, men idag kör jag den någon timme sen stänger jag av den manuellt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Vi har ett litet hundrum på ca 5x2,3m om vi funderar på skaffa en ac till.
Men känns inte som man vill slänga ut massa pengar på det då den inte direkt kommer stå i vänlig miljö (hundhår osv )

Undrar om billigaste portabla ACn duger (den på Jula för 2000kr var ju bra pris men slut nu)

Bästa hade ju varit en split ac men alldeles för mycket pengar för kyla ner det lilla rummet då och då.

Någon som har köpt en portabel ac för billigare peng för litet rum som kan rekommendera något?

Eller så kanske man får försöka fynda någon under "off season" till nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa luftrör som kan användas till portabla ACs? Tänkte eventuellt försöka att bygga om min till en 2 slang enhet för jag har tråkigt :p. Eller så köper jag en 2 slang nästa år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som vet var man kan köpa luftrör som kan användas till portabla ACs? Tänkte eventuellt försöka att bygga om min till en 2 slang enhet för jag har tråkigt :p. Eller så köper jag en 2 slang nästa år istället.

Biltema.
Av plast

Av aluminium

Har provat den i plast, sladdrig som tusan men fungerar, funderar på att byta ut mot den som är tillverkad i ALU, och låta grannens ungar få den i plast, fungerar utmärkt att få att "gå i trappor" upptäckte jag när jag tappade den och fick jaga den ända ner i källaren

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag med balkongdörren på glänt och utblåset ut där igenom. Persiennerna nerdragna och mörkläggningsgardinerna fördragna för att få in så lite varmluft som möjligt. Ändå så släpps det in på tok för mycket varmluft utanför. Blir det så stor skillnad med ett fönsterkit? Har eftermiddagssol och kvällsol.

Håller på och avlider, får inte ner det en grad i lägenheten med ACn på högsta tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eeemill:

Just nu kör jag med balkongdörren på glänt och utblåset ut där igenom. Persiennerna nerdragna och mörkläggningsgardinerna fördragna för att få in så lite varmluft som möjligt. Ändå så släpps det in på tok för mycket varmluft utanför. Blir det så stor skillnad med ett fönsterkit? Har eftermiddagssol och kvällsol.

Håller på och avlider, får inte ner det en grad i lägenheten med ACn på högsta tryck.

Vill man ha det svalare så får man använda en portabel AC med två slangar. Då slipper man att den suger in mer varm luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av blade80:

Jag bryr mig inte så mycket om priset upp eller ner. För mig var det 12000BTU till ett bra pris som gjorde det. Den billigaste jag såg som fanns i lager.

Saken är den att jag även köpte en på 7000BTU för 2800kr också som jag inte orkade avbeställa, en TECTRO TP2020. Kör den i min mancave. Hoppas den räcker. Jula hade en lika för 2000kr men den hann jag inte på. Annars bra pris på den.

Vi köpte också PACW212CO och den kyler våra 94m2 väldigt bra (ta bort rummen á 45m2 där dörrarna är stängda).

Hur upplever du kompressor-ljudet? Vi kan inte ha den ståendes i vardagsrummet om du vill höra TVn i överhuvudtaget. När önskvärd temperatur är nådd stänger den av kompressorn men låter fläkten gå som har en klart mer överkomlig nivå. Dock startar den kompressorn inom väldigt kort tid igen.

Nyfiken ifall man har fått ett måndags-ex.
Kan tillägga även att "Around U" funktion är sådär då kontrollen alltid läser av tempen 3 grader högre än faktiskt rumstemperatur.

Lägger eventuellt upp en video på ljudet.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen portabel AC som är tyst - punkt!

De flesta ligger kring 60-65 dB och mycket av ljudet är av fläktar och brus i slangar även om en stor del givetvis också kommer från kompressorn.

Mycket effekt på liten volym resulterar i höga flödeshastigheter och därmed turbulens av turbulens mycket ljud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke Packe:

Vi köpte också PACW212CO och den kyler våra 94m2 väldigt bra (ta bort rummen á 45m2 där dörrarna är stängda).

Hur upplever du kompressor-ljudet? Vi kan inte ha den ståendes i vardagsrummet om du vill höra TVn i överhuvudtaget. När önskvärd temperatur är nådd stänger den av kompressorn men låter fläkten gå som har en klart mer överkomlig nivå. Dock startar den kompressorn inom väldigt kort tid igen.

Nyfiken ifall man har fått ett måndags-ex.
Kan tillägga även att "Around U" funktion är sådär då kontrollen alltid läser av tempen 3 grader högre än faktiskt rumstemperatur.

Lägger eventuellt upp en video på ljudet.

Jag jämför med min äldre splitenhet och PACW212CO är lite tystare. Har inte mätt upp det men den upplevda ljudnivån är lägre. Det är ett mer lågfrekvent ljud från den äldre splitenheten som gör skillnaden men ingen av dom kan man ha på om man ska kolla på tv. Det kan man nog inte med någon portabel ac. Då är det luftvärmepump som gäller.

Det är inga missljud från enheten utan bara ett normalt kompressorljud. Och fläkten så klart.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eeemill:

Just nu kör jag med balkongdörren på glänt och utblåset ut där igenom. Persiennerna nerdragna och mörkläggningsgardinerna fördragna för att få in så lite varmluft som möjligt. Ändå så släpps det in på tok för mycket varmluft utanför. Blir det så stor skillnad med ett fönsterkit? Har eftermiddagssol och kvällsol.

Håller på och avlider, får inte ner det en grad i lägenheten med ACn på högsta tryck.

Det hjälper mycket om du tätar ordentligt. Dit med en skiva i MDF eller plywood. 6mm räcket fint. Kapa ett hål och sätt fast slangen. Du kan också prova med solfilm så du inte får olens varma strålar rakt in in lägenheten. Persienner hjälper bra också men inte lika bra.

Sen är säkert ACn för klen också.

Men som det också disskuteras här. En med dubbelslang vore nog inte dumt så du får behålla den svala luften du har inomhus istället för att det fylls på med varm luft pga undertrycket som blir med en slang.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Fan, här sitter man oplanerad som vanligt. Har det väl inte så värre som andra (men irriterande för min egen del ändå), typ 26,1 grader som "svalast" just nu i lyan. Verkar som det ska gå ned till 20 i natt.

En sak jag alltid undrat över just AC är varför de tycks kosta så sjukt mycket?

Alltså efter 4000 kr så börjar tycka att de blir riktigt dyra. Teknologin och fysisken i sig som den använder sig av är ju inte precis komplicerad?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Comfee MPPH-09CRN7 från Bauhaus precis innan de slutade säljas där (sista exet) i maj.
Den gick för 3800:- och nu efter att ha använt den lite mer än halva sommaren så är jag väldigt nöjd. Står i en lägenhet på 51kvm och man känner av stor skillnad.

Säljs fortfarande hos Proshop (dock inte i lager): https://www.proshop.se/Uppvaermning-och-kylutrustning/Comfee-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fan, här sitter man oplanerad som vanligt. Har det väl inte så värre som andra (men irriterande för min egen del ändå), typ 26,1 grader som "svalast" just nu i lyan. Verkar som det ska gå ned till 20 i natt.

En sak jag alltid undrat över just AC är varför de tycks kosta så sjukt mycket?

Alltså efter 4000 kr så börjar tycka att de blir riktigt dyra. Teknologin och fysisken i sig som den använder sig av är ju inte precis komplicerad?

Du kan ju köpa en för 2000-3000kr När det är lågsäsong. Det är väl inte dyrt? Du kan köpa dyra också för över 10 000kr. Det finns ju inget annat som funkar för att kyla och avfukta och med tanke på att alla led ska ha sin del av kakan så kan ju saker inte säljas för så mycket mindre. Det priset som vi betalar är ju givetvis inte tillverkningspriset. Men lägg till distributörer och återförsäljare och skatt på det så förstår du priserna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Här är en av de billigare som finns nu men förvänta er inga underverk av en så där liten pryl. Ett sovrum klarar den men inte mer.

7000BTU
https://www.carismaled.se/hem-hushall/klimat/luftkonditioneri...

och någon hundring till så får man 1000BTU till

8000BTU
https://www.computersalg.se/i/5143170/midea-mpph-08crn7-mobil...

9000BTU
https://www.webhallen.com/se/product/302593-Whirlpool-Portabe...

Sen blir det väl den som jag köpte för 4400kr på 12000BTU

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fan, här sitter man oplanerad som vanligt. Har det väl inte så värre som andra (men irriterande för min egen del ändå), typ 26,1 grader som "svalast" just nu i lyan. Verkar som det ska gå ned till 20 i natt.

En sak jag alltid undrat över just AC är varför de tycks kosta så sjukt mycket?

4-6 tusen är väl inte sjukt dyrt - du tankar säker för över 700:- per gång när du tankar bilen? eller prova att handla mekaniska, lager, drev i en maskin-affär för jordbruk eller industri, eller bilreservdelar...

Har du kikat i en sådan någon gång - eller letat fram sprängskisser etc. och kikat... har för mig att det fans en tråd i forumet där en sådan plockades i småbitar (och sattes ihop igen) med bilder... det är många prylar i en sådan!

En portabel AC består av en massa rördragningar, som måste vara _helt_ täta (därav är allt hårdlött) - flänsade rörpaket (kondensor/evaporator), fläktar, en kompressor som är en högprecisions-pryl mekaniskt, styrelektronik pumpar eller annan arrangemang för att ta hand om kondensvattnet - och vi har också body-work som skall bära upp alltihopa och rikta luftströmmarna...

Nej, jag skulle nog säga att man väldigt mycket för dom 4-6 tusen kronorna och sådant kan inte byggas till det priset om dessa inte görs i väldigt stora serier.

Permalänk
Medlem

Det här att bygga dubbelrörslösning på mina två nya inköp verkar inte vara det enklaste. Båda två verkar ha mer än en. Air inlet vent finns både på sidan och nedanför utloppet. Om man kollar manualen för tex. Tectro 2020.

Lika verkar det vara med Whirlpoolen.

Ni som bygger dubbelrörslösningar. Har ni samma på era eller är det bara ett intag för kyla där?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eeemill:

Just nu kör jag med balkongdörren på glänt och utblåset ut där igenom. Persiennerna nerdragna och mörkläggningsgardinerna fördragna för att få in så lite varmluft som möjligt. Ändå så släpps det in på tok för mycket varmluft utanför. Blir det så stor skillnad med ett fönsterkit? Har eftermiddagssol och kvällsol.

Håller på och avlider, får inte ner det en grad i lägenheten med ACn på högsta tryck.

Jag körde slangen genom ett ventilationsfönster med en mörkläggningsgardin nere framför (en lösning som garanterat släppte in mindre varmluft än en balkongdörr på glänt) och jag märkte en skaplig skillnad med riktigt fönsterkit, så med en balkongdörr skulle jag tro skillnaden blir rejäl stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det här att bygga dubbelrörslösning på mina två nya inköp verkar inte vara det enklaste. Båda två verkar ha mer än en. Air inlet vent finns både på sidan och nedanför utloppet. Om man kollar manualen för tex. Tectro 2020.

Lika verkar det vara med Whirlpoolen.

Ni som bygger dubbelrörslösningar. Har ni samma på era eller är det bara ett intag för kyla där?

Kolla mitt galleri för hur en electrolux AC ser ut inuti. Det är troligtvis samma grundkonstruktion på dina (har inte kollat). Då är ena luftintaget (nedre på electrolux) för att kyla kompressorn, det är här du ska koppla in slang nummer två. Det andra luftintaget är för att transportera kyla till lägenheten så där vill du ta inomhusluften.
https://www.sweclockers.com/galleri/14822-electrolux-exp35u53...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Kolla mitt galleri för hur en electrolux AC ser ut inuti. Det är troligtvis samma grundkonstruktion på dina (har inte kollat). Då är ena luftintaget (nedre på electrolux) för att kyla kompressorn, det är här du ska koppla in slang nummer två. Det andra luftintaget är för att transportera kyla till lägenheten så där vill du ta inomhusluften.
https://www.sweclockers.com/galleri/14822-electrolux-exp35u53...

Tack för hjälpen!

Det är bara ett filter som sitter på den mindre av de två intagen, den sitter högt på sidan. Det andra intaget är stort (dubbelt så stort) och sitter under utblåset. Jag vet inte om det går att ta reda på vilken som är vilken utan att skruva isär den.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Tack för hjälpen!

Det är bara ett filter som sitter på den mindre av de två intagen, den sitter högt på sidan. Det andra intaget är stort (dubbelt så stort) och sitter under utblåset. Jag vet inte om det går att ta reda på vilken som är vilken utan att skruva isär den.

Skruva isär är klart bästa lösningen. Däremot är det omständligt att internt behöva dra så stora luftflöden i kors så det nedre intaget lär vara det som går till kylning av kompressorn och transport av värmen ut. Alltså dit som du vill sätta en extra slang.

Ett sätt att testa är att starta ACn och helt täppa för ett inblås i taget (plastpåse eller nåt) och se vars det slutar blåsa ut luft. Borde inte gå sönder något så länge du gör det under en kort stund så det inte hinner bli varmt. Förutsatt att de två insugen är separerade från varandra borde detta ge ett bra svar på hur den är konstruerad.